BMW E34: Algemeen (occasion) draadje

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
steve smith
Berichten: 4500
Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
Locatie: Achter het stuur

Re: BMW E34: Ervaringen & Aanbevelingen?

Bericht door steve smith » 26 mei 2011, 14:28

Zou toch best leuk staan, aan de voorzijde ook een setje spats....

Afbeelding

Aernoudt
Berichten: 3957
Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
Locatie: fwd sucks

Re: BMW E34: Ervaringen & Aanbevelingen?

Bericht door Aernoudt » 26 mei 2011, 14:32

lol :mrgreen:

Mark N
Berichten: 959
Lid geworden op: 26 jan 2009, 12:07

Re: BMW E34: Ervaringen & Aanbevelingen?

Bericht door Mark N » 26 mei 2011, 14:33

:bag: :mrgreen:

Xave30
Berichten: 15380
Lid geworden op: 01 nov 2007, 22:35
Locatie: Hello E39 , farewell E30 & E34

Re: BMW E34: Ervaringen & Aanbevelingen?

Bericht door Xave30 » 26 mei 2011, 14:39

LOL.

simon e30
Berichten: 34
Lid geworden op: 12 jul 2010, 12:59

Re: BMW E34: Ervaringen & Aanbevelingen?

Bericht door simon e30 » 31 mei 2011, 20:00

Heb zelf een tijdje met een E34 535(m30)touring gereden kan maar een ding zeggen:

super betrouwbaar en enorm veel rij plezier

Dickh.
Berichten: 1703
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:04
Auto: E34 540i, E46 325, RAM 1500
Locatie: Hekelingen
Contacteer:

Re: BMW E34: Ervaringen & Aanbevelingen?

Bericht door Dickh. » 01 jun 2011, 05:43

Gisteren bijna 290km Nordschleife gereden met een kompleet standaard 530iA. Wat een feest :banaan: . Ga heel erg snel beginnen aan het nieuwe project.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW E34: Ervaringen & Aanbevelingen?

Bericht door Knot » 01 jun 2011, 13:50

Toen ik m pas gepost had was het nog 2250 of 2300 euro ofzo, zakt naar 1950 nu... rondom schade.. tsja... mij boeit het niet anders wordt t bij mij vanzelf gesloopt....

http://link.marktplaats.nl/443637403" onclick="window.open(this.href);return false;

Wie maakt me los van de E39 M5?

HSR
Berichten: 5259
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Re: BMW E34: Ervaringen & Aanbevelingen?

Bericht door HSR » 01 jun 2011, 14:50

Knot schreef:Toen ik m pas gepost had was het nog 2250 of 2300 euro ofzo, zakt naar 1950 nu... rondom schade.. tsja... mij boeit het niet anders wordt t bij mij vanzelf gesloopt....

http://link.marktplaats.nl/443637403" onclick="window.open(this.href);return false;

Wie maakt me los van de E39 M5?
Wil je vermogen, dan zou ik voor een 535i gaan. M30B35 is oersterk en met een heftigere nokkenas alsook een mooi spruitstukje+uitlaatsysteem heb je ook 250PK beschikbaar, met een berg koppel. Heb je ook nog voldoende ruimte voor M5 stuurhuis, wat de wagen goed kan gebruiken.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW E34: Ervaringen & Aanbevelingen?

Bericht door Knot » 01 jun 2011, 15:31

Hugo,

Ik zat meer te denken aan... aanschaf + nieuwe olie (3x) + rubbertje hier en daar en gewoon lekker cruisen ;)

Gebruikersavatar
Sebring NL
Berichten: 416
Lid geworden op: 31 aug 2010, 13:09

Re: BMW E34: Ervaringen & Aanbevelingen?

Bericht door Sebring NL » 01 jun 2011, 17:47

Hoewel Mr Smith genoeg van E34's weet zou ik toch een kanttekening willen maken in het 525/535 verhaal.


Ik heb zelf de 535 ook altijd overgeslagen omdat ik dat een oud lor van een motor achtte, en meteen de 24v gekocht in de vorm van een 525iX. Ook nog 3x een TDS en een 520i gehad, en rij nu al jaren een M5.

Toch is de 535i voor mij de auto om te kopen als daily, qua verbruik scheelt het niet heel veel met een 525i 24V, en man man wat kunnen die dingen hard lopen. Afgelopen week wel even gesmokkeld qua power door paar dagen met B10 3.5 te rijden, maar ook de gewone 535i kan top zijn. Probleem is, in NL kan je alleen exemplaren vinden die al jaren geen voelermaatjes hebben gezien en des te meer olie van de Gamma.

Een vriend van mij heeft echter een lichtgroene en een witte 535i gehad, uit D en CH. Beesten. Gechipte 330d E90 had moeite op sommige plekken, en ik had in de M5 ook de laatste 2000rpm nodig. Heb de witte een keer naar Nring ofzo gereden, echt een snel ding.

Ik heb ook een sloot 525i24V's in onderhoud, waaronder 1 Touring die idioot goed rijdt. Daarbij ken ik een 525i 24V die zo mooi is dat het lijkt of Wibi Sourjadi er in een tuigje in heeft gehangen tijdens het rijden, met fluwelen handschoenen aan. Completely mint. Dus ik ben er vrij zeker van ervaring met de beste verkrijgbare 525i's te hebben.

Toch blijven die dingen me niet bekoren, beetje vlakke vermogensafgifte, nergens een piek en nergens echt koppel-gevoel. Ik vind de 24v een beetje te licht qua cylinderinhoud voor 1600+ kg. Qua sleutelen zijn ze ook minder vriendelijk dan een 535i, heb recentelijk nog een startmotor gedaan van een 525i en kan je vertellen dat het bij een M5 minder werk is. Voordeel is wel dat je de kleppen niet hoeft te stellen, nadeel is dat je soms zou willen dat dat wel kon!

Rij een goede 3.5 en je bent verkocht. En wat verbruik betreft, mijn 520 t/m M5 hebben allemaal rond de 1 op 9 en 1 op 11 gedaan bij normaal gebruik, en als ik stiekem de boardcomputer van klanten E34's check, doen ze dat allemaal. 525i, 525iX, 535i, 540i, 3.8, 3.6,535i, B10 3.5, whatever. (behoudens B10 4.0, maar dat rechterpedaal slijt ook nogal hard)

Wat de V8 betreft, erg fijn, maar na een B10 V8 reparatie vorig jaar (distr. ketting gebroken) weet ik zeker dat dit met afstand de meest kloterige auto is om aan te werken. Ik heb nog liever een 750i E32. Sleuteltechnisch een ramp.


Wat de E34 als auto betreft, koop een goede en je wilt nooit iets anders. E39 is wat practischer met stuurbediening en wat meer luxe, maar die voelt ook veel zwaarder aan en veel meer electronica ellende. Als ik met een E39 door de stad op pad ben, zucht ik bij elke rotonde waar dat dikke ding omheen gesleurd dient te worden, terwijl ze straight-line wel wat beter zijn dan de E34.

Zwakke punten van de 'gewone' E34 zijn eigenlijk alleen de rubbers zoals gezegd , daar moet je gewoon meteen Powerflex zwart in doen. Verder KAN het sturen wat vaag zijn in de middenstand, maar ik ken er zat die bijna net zo strak zijn als een E30 not to say E46. Bij de Touring zijn er vaak spookmeldingen in de BC, te wijten aan problemen met de kabelboom. Verder is het een van de beste dailys die BMW ooit maakte, comfortabeler en stiller dan E30 en E28, en minder lomp en storingsgevoelig dan E39's.

Een zeer ondergewaardeerde auto . Gezien wat men voor kotskleurige W124's met 1 electrische buitenspiegel wil betalen, zijn E34's bijna gratis . Ik zeg, nu kopen!

wout
Laatst gewijzigd door Sebring NL op 01 jun 2011, 18:10, 2 keer totaal gewijzigd.

HSR
Berichten: 5259
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Re: BMW E34: Ervaringen & Aanbevelingen?

Bericht door HSR » 01 jun 2011, 18:03

Knot schreef:Hugo,

Ik zat meer te denken aan... aanschaf + nieuwe olie (3x) + rubbertje hier en daar en gewoon lekker cruisen ;)

Zo begint het wel :wink: Maar serieus, ik kan je alleen maar aanraden om eens met een goede 535i te rijden. Mogelijk dat Wout (Sebring NL) nog een mooie te koop heeft of misschien iets weet staan.

Anders hier even kijken. http://link.marktplaats.nl/438567522" onclick="window.open(this.href);return false;, sperdifje op de kop tikken bij Jacob en gaan!
Laatst gewijzigd door HSR op 01 jun 2011, 18:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Sebring NL
Berichten: 416
Lid geworden op: 31 aug 2010, 13:09

Re: BMW E34: Ervaringen & Aanbevelingen?

Bericht door Sebring NL » 01 jun 2011, 18:06

Hugo,

helaas, momenteel hebben wij er niet een!

Denk dat je voor een goede zonder roest aan 4-5k moet denken. Met werkende AC etc. En een fijn Duits mannetje met een pet als vorige eigenaar.

Met alle respect, die uit de MP link is de allerlaatste die ik zou kopen.

En voordat de eigenaar woest post dat ik de auto niet ken, dat klopt.

Aernoudt
Berichten: 3957
Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
Locatie: fwd sucks

Re: BMW E34: Ervaringen & Aanbevelingen?

Bericht door Aernoudt » 01 jun 2011, 20:07

Het grootste probleem van de e34 is het stuurhuis. Dat is echter alleen (helaas) op te lossen door de auto helemaal om te bouwen a la het stuurhuis van een e36 (in Duitsland rijden een paar e34's met een Toyota Supra stuurhuis); zodra je een aantal circuitdagen hebt gedaan is je nieuwe stuurhuis al weer voorzien van een overdosis speling... In het begin denk je: probleem opgelost, en ben je blij, maar een trijdje later zit er al weer zoveel speling op dat het (voormij in elk geval) te veel stoort. Anders was de e34 veel langer gebleven; de e34 heeft een apart plekje in mijn (autosport) hart.

(verder rijdt een e34 heel anders dan de hierboven genoemde e30; persoonlijk vind ik de e34 veel leuker dan de e30, maar smaken verschillen. Een e34 is zeker een hele leuke (drift) auto!)

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26615
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: BMW E34: Ervaringen & Aanbevelingen?

Bericht door Martijn_bmw » 01 jun 2011, 21:20

top draadje dit, lekker veel echt goede E34 kennis hier :thumbup:

ook ik denk er regelmatig over om de E46 in te ruilen op een E34 8) dus handige info...

hoe is het met de automaat c.q handbak? ik heb het liefste een hand maar volgens mij zijn die schaars icm nette exemplaren met lage km-stand...

http://link.marktplaats.nl/444755236" onclick="window.open(this.href);return false; deze is ook mooi :!:

Gebruikersavatar
Sebring NL
Berichten: 416
Lid geworden op: 31 aug 2010, 13:09

Re: BMW E34: Ervaringen & Aanbevelingen?

Bericht door Sebring NL » 01 jun 2011, 22:31

B10 Allrad is idd leuk, en die heeft dus NIET het indirecte stuurhuis.

Er zijn idd wel oplossingen voor het E34 stuurhuis 'probleem' , ik ben er zelf ook al een tijdje mee bezig. Denk dat het voor minder dan 1000 euro opgelost kan worden met een BMW stuurhuis. Veel ombouwen die ik heb gezien zou ik zelfs Hielke niet in weg durven sturen overigens.

Aan de andere kant, Dick H heeft 2 miljard km Ring met een M5 gedaan met dat niet te gebruiken levensgevaarlijke stuurhuis en dat ging ook vrij redelijk begreep ik.

Rij zelf met dikke walsen en Porsche 6-pot op de vooras en vrijwel geen speling, maar een tijdje geleden zat ik in een Touring die meer dood punt had dan een E60 met AFS uberhaupt aan stuuruitslag.

Aernoudt
Berichten: 3957
Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
Locatie: fwd sucks

Re: BMW E34: Ervaringen & Aanbevelingen?

Bericht door Aernoudt » 02 jun 2011, 07:18

Ik heb met de M5 van Dick gereden, en geloof me, ook daar zat/zit speling op.. dat neemt niet weg dat je er dan nog steeds mee kunt rijden (mijn Ring e34 deed het op zich ook) natuurlijk..

Gebruikersavatar
duifjes.com
Berichten: 8490
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: Fryslan

Re: BMW E34: Ervaringen & Aanbevelingen?

Bericht door duifjes.com » 02 jun 2011, 09:35

Technisch gezien heb ik er 0,0 verstand van maar sinds gisteren in het bezit van een 525i24v Touring met 308K op de klok en verbaas me erover hoe mooi, goed en smooth deze auto nog rijd!

Tov van de 740iL lijkt dit wel een sportauto zo straks sturen op rotondes ed...straks weer een stukkie...E34 heeft nu al mn hart gestolen... :beer:

HSR
Berichten: 5259
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Re: BMW E34: Ervaringen & Aanbevelingen?

Bericht door HSR » 02 jun 2011, 10:50

Het stuurhuis blijft een probleem maar betekend niet dat er niet met de auto te rijden valt. Mijn M5 stuurhuis is vakkundig gereviseerd en heeft ook cm speling in de middenstand, eenmaal in zijn lock is het allemaal prima direct. Ik ervaar dit alleen als hinderlijk op de snelweg, mede omdat de voortrein op uitspoor staat voor het circuitrijden. Eenmaal op een circuit is dat een stuk minder relevant gezien een circuit hoofdzakelijk uit bochten bestaat.

De opmerking dat een gereviseerd stuurhuis na 2x ring weer stuk is is simpelweg kolder. Na mijn revisie, en dan heb ik niet over even snel wat sealtjes verwisselen en nieuwe pentosin erin gooien, heb ik meer dan 10K met de wagen gereden waarvan hoofdzakelijk kilometers op papenburg, de ring, spa, CPZ en plezierkms op de openbare weg. De speling in de middenstand is nooit veranderd en in zijn lock nog even scherp. Dick zijn stuurhuis is nooit gereviseerd geweest en bleef na honderd miljoen miljard kilometer op de ring nog naar behoren sturen en feedback geven.

Wat Wout aandraagt over de hobby-bob R-P ombouw is helaas waar. Tot nu toe heb ik maar 1 ordentelijke ombouw gezien en die is van Jacob Offenga op een E28. De andere gevonden ombouwen heb ik tijden terug uitvoerig besproken met mijn stuurhuisspecialist (hydroline). Conclusie was dat het kopje veiligheid veelal over het hoofd gezien werd.

Gebruikersavatar
Sebring NL
Berichten: 416
Lid geworden op: 31 aug 2010, 13:09

Re: BMW E34: Ervaringen & Aanbevelingen?

Bericht door Sebring NL » 02 jun 2011, 11:14

Uiteraard zijn er excessen, maar er zijn zat E34's die strak zijn in het stuur hoor.


Vreemd genoeg hoor ik mensen met een E39 nooit over het vage middengebied

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW E34: Ervaringen & Aanbevelingen?

Bericht door Knot » 02 jun 2011, 11:18

Heb het bij de M5 nooit gemerkt, of dat nou onder de noemer comfortabel valt? En nerveuze auto vind ik ook niks, zeker in straatsetup.

De E36 wil bijvoorbeeld niet rechtdoor (zonder vaag gebied, gewoon meteen blijvende actie), links of rechts dat is op de snelweg ook niet ideaal.

HSR
Berichten: 5259
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Re: BMW E34: Ervaringen & Aanbevelingen?

Bericht door HSR » 02 jun 2011, 11:28

Knot schreef:Heb het bij de M5 nooit gemerkt, of dat nou onder de noemer comfortabel valt? En nerveuze auto vind ik ook niks, zeker in straatsetup.

De E36 wil bijvoorbeeld niet rechtdoor (zonder vaag gebied, gewoon meteen blijvende actie), links of rechts dat is op de snelweg ook niet ideaal.
Te direct sturen wil je liever ook niet. Om hier een nuance in aan te brengen, een super strak sturende wagen waarbij weinig stuuruitslag tot veel sturen leidt is leuk voor rally rijden en driften. De reeds bekende groene sierra heeft zo'n rally stuurhuis en met driften is dat schitterend. Aan de andere kant, op een circuit als Spa waar de snelheden in de bochten vrij hoog liggen is het juist wel fijn iets meer stuuruitslag te moeten genereren. Hierdoor kan je ook subtieler rijden en meer rust bewaren in de auto.

Ik blijf er overigens wel bij dat een E34 heel goed een M5 stuurhuis kan gebruiken. Een normaal E34 stuurhuis is naar mijn mening net iets té comfortabel voor het mooie.

@Wout, E39 zou een systeempje hebben in het stuurhuis wat automatisch de voorspanning bijstelt als hier ''slack'' in komt, hierdoor zou speling dus minder snel optreden. Mijn stuurhuisbouwer was overigens niet enorm van onder de indruk van dit systeempje.

Aernoudt
Berichten: 3957
Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
Locatie: fwd sucks

Re: BMW E34: Ervaringen & Aanbevelingen?

Bericht door Aernoudt » 02 jun 2011, 15:09

Sebring NL schreef:...
Vreemd genoeg hoor ik mensen met een E39 nooit over het vage middengebied
Vreemd? Ze hebben er ook gewoon minder last van :idea:

@HSR: bij mij is er destijds een nieuwe in gekomen, en zelfs dan heb je het na een (te korte) tijd weer terug. Je hebt wel gelijkj mbt op het circuit: in de bochten heb je er weinig last van, het is met name rondom de middenstand: op de snelgweg etc. Ook met driften heb je er geen last van, in tegendeel: daar is de niet directe besturing juist prettig omdat je meer stuuruitslag hebt, en dus grotere drifthoeken kunt maken zonder aanpassingen aan je auto.

HSR
Berichten: 5259
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Re: BMW E34: Ervaringen & Aanbevelingen?

Bericht door HSR » 02 jun 2011, 15:36

Pingus schreef:
Sebring NL schreef:...
Vreemd genoeg hoor ik mensen met een E39 nooit over het vage middengebied
Vreemd? Ze hebben er ook gewoon minder last van :idea:

@HSR: bij mij is er destijds een nieuwe in gekomen, en zelfs dan heb je het na een (te korte) tijd weer terug. Je hebt wel gelijkj mbt op het circuit: in de bochten heb je er weinig last van, het is met name rondom de middenstand: op de snelgweg etc. Ook met driften heb je er geen last van, in tegendeel: daar is de niet directe besturing juist prettig omdat je meer stuuruitslag hebt, en dus grotere drifthoeken kunt maken zonder aanpassingen aan je auto.
Wat ik wel veel voor zie komen is dat de seals niet meer netjes afdichten bij de stuurhuizen. Omdat, als ik mij niet vergis, respectievelijk 110 of 130 bar druk op het circuit staat willen de stuurhuizen dan wel eens gaan lekken. En precies wat je zegt, de E34 kan enorme stuuruitslag halen, daarom is de feitelijke ratio van stuurbeweging-wieluitslag bij een M5 stuurhuis helemaal niet zo verkeert.

raymondw
Berichten: 887
Lid geworden op: 26 nov 2006, 20:33
Locatie: NL

Re: BMW E34: Ervaringen & Aanbevelingen?

Bericht door raymondw » 02 jun 2011, 16:36

Sebring NL schreef:Toch is de 535i voor mij de auto om te kopen als daily, qua verbruik scheelt het niet heel veel met een 525i 24V, en man man wat kunnen die dingen hard lopen.
Als dat je criterium is; JA. Maar in dagelijks NL verkeer is de meerwaarde daarvan beperkt, met name omdat dit pas vanwege de koppelkromme pas bij een hoger toerental waar te nemen is. Dan kies ik toch liever een M50B25 met VANOS. Dat komt bij NL verkeer beter tot zijn recht en dan kun je die voelermaatjes achterwege laten. De extra tijd voor een startmotor vindt ik wat minder relevant aangezien dit gemm. niet vaak in een autoleven voorkomt.

Dat moet ik binnenkort met de 735i weer aanpakken, als deze mogelijkerwijs voor de ER gebruikt gaat worden. Ik ben het wel met je eens dat dit hele fijne motor is. Jaren terug op de A7 van Kassel naar Fulda enorm veel plezier gehad door dat ding met meer dan 200km/h door de bochten heen te jagen en op de terugweg kwam een S320CDI echt te kort om mee te komen. Maar dat was met een nieuwe cyl-kop en santemekraam.

Mogelijkerwijs wordt deze binnenkort voor de ER weer gebruikt. Voor die tijd moet ik wel even met de voelermaatjes en TWS aan de gang. :wink:

Gebruikersavatar
Sebring NL
Berichten: 416
Lid geworden op: 31 aug 2010, 13:09

Re: BMW E34: Ervaringen & Aanbevelingen?

Bericht door Sebring NL » 02 jun 2011, 23:09

ik vind JUIST in dagelijks NL-verkeer een M30je fijner dan M50..Zelfs met vanos doen ze onderin echt te weinig, zeker voor een dikke touring.

Niet dat ik jou onder het volgende reken, maar de meeste mensen hebben gewoon nog nooit met een echt goede M30 gereden. Zelf ook pas een jaar of 4 geleden voor het eerst een echt vlotte gevoeld.

Ben met je eens dat in the scheme of things een startmotor niet een negatief USP is, maar was een voorbeeldje. M50 is gewoon een stuk gecompliceerder dan M30 en dat heb ik liever niet.

Jammer dat BMW nooit een 12v M30 met dikke ontsteking etc heeft gemaakt, denk dat als je S38 TB's en Alpina spruitstuk op een M30 knalt, je echt een fijne motor hebt. MSD of B38 ontsteking, gaat echt fijn denk ik .

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], BMWDennis, EmielS60, JdBn en 161 gasten