Het grote E36 M3 (occasion) draadje

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 8336
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: BMW 330i

Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje

Bericht door ///Joost » 04 jun 2019, 16:16

Ik snap dat gezeur over lage km standen nooit. Wat nou blokrevisie? :?

Die S50 blokken kunnen makkelijk 3-4 ton hebben. Als je een auto wil waar je zo af en toe eens lekker mee gaat knallen of toeren, waarom dan een premium betalen voor een km stand van rond de 100-150k? Kleppen stellen en gasklephuizen synchroniseren is zo'n beetje het enige S50-specifieke aan een E36 M3...en dat kun je onafhankelijk van de km stand sowieso doen. Voor de rest is het net zo eenvoudig als bij elke willekeurige andere auto, d.w.z. onderstel, stuurpomp, waterpomp, radiateur, vloeistoffen wisselen, etc.

Op 100-150k km zit je hoogstwaarschijnlijk precies op de km stand dat al die zaken nog niet gedaan zijn, maar er wel precies aan zitten te komen. Ik zou voornamelijk kijken naar een exemplaar dat roestvrij is en in het geval van de 3.2 eentje waarbij de drijfstanglagers gedaan zijn. Bodywork is duurder dan mechanische zaken verhelpen, er vanuit gaande dat je zelf 2 rechterhandjes hebt.

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10170
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje

Bericht door Joy » 04 jun 2019, 17:01

Mee eens. Motorisch heb ik nooit het idee gehad dat ze gestrest worden. Kwalitatief zijn ze goed opgebouwd en lopen bij normaal onderhoud en gebruik (lees geen raceauto) echt niet kapot.

Ramon325Vanos
Berichten: 14
Lid geworden op: 03 jun 2019, 08:45
Auto: BMW E36 Cabrio Turbo

Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje

Bericht door Ramon325Vanos » 04 jun 2019, 17:09

///Joost schreef:
04 jun 2019, 16:16
Ik snap dat gezeur over lage km standen nooit. Wat nou blokrevisie? :?

Die S50 blokken kunnen makkelijk 3-4 ton hebben. Als je een auto wil waar je zo af en toe eens lekker mee gaat knallen of toeren, waarom dan een premium betalen voor een km stand van rond de 100-150k? Kleppen stellen en gasklephuizen synchroniseren is zo'n beetje het enige S50-specifieke aan een E36 M3...en dat kun je onafhankelijk van de km stand sowieso doen. Voor de rest is het net zo eenvoudig als bij elke willekeurige andere auto, d.w.z. onderstel, stuurpomp, waterpomp, radiateur, vloeistoffen wisselen, etc.

Op 100-150k km zit je hoogstwaarschijnlijk precies op de km stand dat al die zaken nog niet gedaan zijn, maar er wel precies aan zitten te komen. Ik zou voornamelijk kijken naar een exemplaar dat roestvrij is en in het geval van de 3.2 eentje waarbij de drijfstanglagers gedaan zijn. Bodywork is duurder dan mechanische zaken verhelpen, er vanuit gaande dat je zelf 2 rechterhandjes hebt.
Ik neem toch wel aan dat ook de dag waarde van eentje met 90.000 op de teller meer is dan eentje die 300.000 heeft gelopen.
En kwa waarde als hij eens ooit weg gaat zou dat ook tellen vindt je niet

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 8336
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: BMW 330i

Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje

Bericht door ///Joost » 04 jun 2019, 17:16

Ramon325Vanos schreef:
04 jun 2019, 17:09
Ik neem toch wel aan dat ook de dag waarde van eentje met 90.000 op de teller meer is dan eentje die 300.000 heeft gelopen.
En kwa waarde als hij eens ooit weg gaat zou dat ook tellen vindt je niet
Het is jouw geld. Ik probeer je slechts te helpen. Want als er over blokrevisies wordt gesproken, dan vraag ik me af of men weet waar men over praat.

En uiteraard stel je hierboven wel twee uitersten tegenover elkaar. Persoonlijk zou ik er een zoeken die netjes is bijgehouden, tussen de 180-230k km zit (is écht niets mis mee mits juist behandeld) en waarvan historie bekend is. Dan betaal je geen premium voor een lage km stand, maar heb je wel in de basis een nette auto. Je blijft er toch mee bezig, het is immers een E36. En dan ben ik niet sarcastisch.

Wil je aan het eind van de rit nog een leuke cent eraan over houden, dan moet je er een kopen met een stand lager dan 100k, 'm in de garage zetten en er niet mee rijden.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 20003
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Locatie: Grunn...

Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje

Bericht door Niels » 04 jun 2019, 17:23

Mee eens dat ze te duur zijn zo tussen de 130dkm-180dkm. Geldt ook voor de E46 M3 trouwens...

Ramon325Vanos
Berichten: 14
Lid geworden op: 03 jun 2019, 08:45
Auto: BMW E36 Cabrio Turbo

Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje

Bericht door Ramon325Vanos » 04 jun 2019, 17:34

Ja snap je wel joost.
Kort door de bocht is het voor mij als de auto weg zou moeten na een paar jaar dat je geen verlies maakt maybe een beetje op verdient.
Daarom probeer ik te kijken welke factoren je nodig hebt om deze kans ook zo groot mogelijk te maken.

Gebruikersavatar
bilkert35
Berichten: 240
Lid geworden op: 17 mar 2009, 18:36
Auto: E36 M3
Locatie: Fryslan

Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje

Bericht door bilkert35 » 04 jun 2019, 17:52

Mijne maar in de aanbieding gooien😂ex van Niels en zeer goed onderhouden en maar 199.299 km.

MParallel
Berichten: 4462
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje

Bericht door MParallel » 04 jun 2019, 18:16

///Joost schreef:
04 jun 2019, 17:16
...Je blijft er toch mee bezig, het is immers een E36. En dan ben ik niet sarcastisch.
Vind ik wel meevallen. Moet ik wel bij zeggen dat het wel uitmaakt kwa km-stand en gebruik.

Mijn 328i met 292.xxx op de teller begint nu wel 'op' te raken. Bij laatste APK bleken de kooien van de draagarmen achter ook helemaal weggerot. Gelukkig het geld niet.

Mijn M3 met 93.xxx op de teller, buiten al mijn mods, is het tot op heden niet veel verder gegaan dan oliebeurt, keerringen diff en een luchtfilter. Maar die rijdt dan ook max 2000km p/jaar.

Gebruikersavatar
Luc B
Berichten: 1150
Lid geworden op: 23 jun 2008, 09:31

Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje

Bericht door Luc B » 04 jun 2019, 19:21

Maar wat is "op" . Gooi je bijv. 2k tegen het onderstel aan gooit en vervang je alle rubbers, draagarmen veren/dempers etc. Stuurt die weer als een nieuwe.

Tuurlijk is een lage kmstand en sluitende historie prettig voor wederverkoop. Maar zou er een met meer km en een lage prijs niet om laten staan.

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10170
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje

Bericht door Joy » 04 jun 2019, 20:43

Alles heeft zijn voor- en nadelen. De auto's met lage kilometerstanden zullen over het algemeen minder slijtage met zich meebrengen en daardoor frisser aanvoelen en minder opknapwerk nodig hebben. Alleen kom je dan op het punt geld, die met de lage kilometerstand is pakweg 50% duurder. En ook aan die frissere auto gaan dingen stuk.
Heb ik met een E46 ook, 40 mille voor een lage kilometerstand zou ik er nooit aan uitgeven. 20-25 mille wel.
Voor 40 mille heb ik andere interesses die voorrang krijgen.
Maar iemand die zich helemaal thuis voelt in een E46 M3 en daar het beste van wil, zal zich prettiger voelen bij een hele verse van 40 mille dan een 20-25 mille versie met meer sporen van slijtage. Snap ik best.

Gebruikersavatar
Mike R32
Berichten: 5448
Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
Auto: Golf IV R32 DSG / Suzuki Alto.

Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje

Bericht door Mike R32 » 05 jun 2019, 08:44

Als je de auto vaak gaat rijden dan is de hoge aanschafprijs voor een auto met lage kilometerstand zonde van de centen.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 8336
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: BMW 330i

Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje

Bericht door ///Joost » 05 jun 2019, 09:06

Ramon325Vanos schreef:
04 jun 2019, 17:34
Ja snap je wel joost.
Kort door de bocht is het voor mij als de auto weg zou moeten na een paar jaar dat je geen verlies maakt maybe een beetje op verdient.
Daarom probeer ik te kijken welke factoren je nodig hebt om deze kans ook zo groot mogelijk te maken.
Koop dan gewoon de meest frisse M3 met zoals ik zei rond de 180k km. De prijzen hebben de bodem wel gehad, dus echt afschrijven doen ze toch niet meer. Uiteraard de hokken met 3 ton op de teller links laten liggen. Die nemen we niet mee in het vergelijk. Alles met een lage stand betaal je een premium voor en dat ga je niet terug krijgen over een paar jaar als er 30-50k meer op de teller staat. Het verschil van 180k naar 230k is minder groot en zal qua prijs weinig uit maken.
Onderhoud is wel belangrijk, en verkijk je daar niet op. Nog steeds zijn er een hoop auto's in roulatie die nog behoorlijk wat werk nodig hebben. Ik weet niet of je veel zelf kan maar voor 7-10k wat je voor een exemplaar met een lagere stand extra zou betalen, kun je heul veul onderdelen kopen.

florisclaessen
Berichten: 22
Lid geworden op: 23 okt 2018, 12:23

Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje

Bericht door florisclaessen » 05 jun 2019, 13:52

@ramon325Vanos:

Ik krijg de foto niet in de goede maat geupload, waardoor de details allemaal wegvallen.
De auto bij Hoog Selections (3.2 coupe) zou een optie kunnen zijn.
https://aanbod.hoogselections.nl/seb3f3 ... tor-coupe/
Krijg net een mail van Darcy (eigenaar Hoog Selections) dat de eigenaar bereid is tot een goede deal.
Leuke vent, leuk bedrijf en zijn buurman en tevens vriend is BMW specialist, hij heeft de auto ook helemaal nagekeken.
Auto mag je daar ook op de brug zien als je dat wil.
Misschien is dat een optie.

Gebruikersavatar
Luc B
Berichten: 1150
Lid geworden op: 23 jun 2008, 09:31

Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje

Bericht door Luc B » 05 jun 2019, 14:48

Die is best nice. Beetje "normaaltjes" maar maakt 'm stiekem wel leuk. Alleen even dat 3e remlicht vervangen.


:roflol: is alleen import, dus wel even opletten of de carosserie niet teveel heeft getordeerd.

Online
Gebruikersavatar
Crookie
Berichten: 1343
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmwee

Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje

Bericht door Crookie » 05 jun 2019, 17:02

Luc B schreef:
05 jun 2019, 14:48
Die is best nice. Beetje "normaaltjes" maar maakt 'm stiekem wel leuk. Alleen even dat 3e remlicht vervangen.


:roflol: is alleen import, dus wel even opletten of de carosserie niet teveel heeft getordeerd.
Afbeelding

Ramon325Vanos
Berichten: 14
Lid geworden op: 03 jun 2019, 08:45
Auto: BMW E36 Cabrio Turbo

Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje

Bericht door Ramon325Vanos » 05 jun 2019, 17:29

florisclaessen schreef:
05 jun 2019, 13:52
@ramon325Vanos:

Ik krijg de foto niet in de goede maat geupload, waardoor de details allemaal wegvallen.
De auto bij Hoog Selections (3.2 coupe) zou een optie kunnen zijn.
https://aanbod.hoogselections.nl/seb3f3 ... tor-coupe/
Krijg net een mail van Darcy (eigenaar Hoog Selections) dat de eigenaar bereid is tot een goede deal.
Leuke vent, leuk bedrijf en zijn buurman en tevens vriend is BMW specialist, hij heeft de auto ook helemaal nagekeken.
Auto mag je daar ook op de brug zien als je dat wil.
Misschien is dat een optie.
Hey Floris.
Kan je de foto's ook niet appen?
Die van Lex auto service.

Ik ga eens even kijken bij HoogSelection op de advertentie helaas las ik dat lagerschalen nog niet gedaan was alleen vanos.
Was er ook een complete ondehouds history bij omdat deze is ingevoerd.
Thankx voor de info allemaal

Joost ben wel handig ben momenteel ook e36 cabrio turbo aan het bouwen.

MParallel
Berichten: 4462
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje

Bericht door MParallel » 05 jun 2019, 17:51

Voordat lagerschaal problemen op de E46 M3 en verder, nog nooit van E36 lagerschalen problemen gehoord. Leuk als het gedaan is, maar ik ben niet overtuigd van een must.

Geen foto's blok. Willen zeker de Japanse stickers niet adverteren.


"Volledig zwart lederen interieur (met stoelverwarming) én elektrisch schuifdak. De belangrijkste opties. "

Potverdikke, toch weer wat geleerd. Ken best wat opties, ook veel leukere, maar dat dit de twee belangrijkste waren. :lol:

Ramon325Vanos
Berichten: 14
Lid geworden op: 03 jun 2019, 08:45
Auto: BMW E36 Cabrio Turbo

Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje

Bericht door Ramon325Vanos » 05 jun 2019, 18:22

Heb toch van meerder gehoord die wat een 3,2 hebben die de lagerschalen uit voorzorg hebben gedaan.
Plus tandwiel met asje van V.A.C.


En je bedoelt met die japanse stickers die zilvere
M3 wat ingevoerd is uit dat land?

MParallel
Berichten: 4462
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje

Bericht door MParallel » 05 jun 2019, 18:36

Ik zeg alleen dat ik zelf niet overtuigd ben. Toen het probleem zich voordeed op de S54 en S65 en S85, is het vervolgens met terugwerkende kracht op de S50 van toepassing.

Die zilveren M3 van hierboven is een Japanse import.

Emi
Berichten: 541
Lid geworden op: 23 aug 2017, 00:36
Auto: BMW

Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje

Bericht door Emi » 05 jun 2019, 18:52

MParallel schreef:
05 jun 2019, 17:51
...nog nooit van E36 lagerschalen problemen gehoord. Leuk als het gedaan is, maar ik ben niet overtuigd van een must.
Ik wel. Daarom heb ik die van mijn E36/8 bij 106k km preventief laten vervangen.

Afbeelding

Afbeelding

Online
Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 10990
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: BMW M3 SMG 2004
Locatie: Ulvenhout

Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje

Bericht door Bram » 05 jun 2019, 19:28

De mijne (S54 blok) zagen er erger uit bij 85K. Maar lijkt me gezien de plekken erop toch een verstandig besluit geweest :)

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 8336
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: BMW 330i

Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje

Bericht door ///Joost » 05 jun 2019, 20:39

Bij de S50B32 zijn er wel wat problemen bekend hoor. Ben het mee eens dat het op de S54 absoluut een groter issue was.

florisclaessen
Berichten: 22
Lid geworden op: 23 okt 2018, 12:23

Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje

Bericht door florisclaessen » 05 jun 2019, 22:47

Ramon325Vanos schreef:
05 jun 2019, 17:29


Hey Floris.
Kan je de foto's ook niet appen?
Die van Lex auto service.
Stuur mij even je e-mailadres.
Dan kan ik het met de originele kwaliteit sturen.
Auto van Hoog Selections is inderdaad een Japanse auto.
Had een heel goed gevoel bij hun.
Gaf aan dat de deur altijd open staat als er iets mis gaat omdat “iedere auto die ik verkoop een visitekaartje van mijn bedrijf is”. Zegt genoeg denk ik.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 27234
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.49
Locatie: Boven Barcelona

Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje

Bericht door Arthur » 06 jun 2019, 00:43

‘Geen woorden maar daden’. Maar dat weet je pas achteraf ;)

Gebruikersavatar
Henk Jan
Berichten: 1001
Lid geworden op: 13 feb 2007, 10:20

Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje

Bericht door Henk Jan » 06 jun 2019, 08:37

Ik vind die zilveren flink geld voor een Jap import met wellicht een onduidelijke historie/km-stand.
Voor die foto's van het interieur moest ik even mijn zonnebril opzetten, lijkt wel een spiegel.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Barend, bartb, bleu_dust, Roman S., SAH en 21 gasten