Het grote E36 M3 (occasion) draadje

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
MParallel
Berichten: 4338
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje

Bericht door MParallel » 09 apr 2019, 22:29

En een Hartige uitlaat. Nice, ik houd van hartig.

En na lang twijfelen de stap om te verkopen. Ja en? Wat is hier ook maar enigzins relevant aan voor een koper?

Zal best leuk rijden, maar het totaalplaatje is mij te niet-OEM en teveel BMW Performance magazine.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 19694
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Locatie: Grunn...

Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje

Bericht door Niels » 09 apr 2019, 22:56

Zo’n Hartge demper had ik er ook onder. Mooie demper imho, mooie afwerking en mooie sound.

Gebruikersavatar
Tomj
Berichten: 533
Lid geworden op: 23 sep 2011, 17:41
Locatie: Sint-Truiden

Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje

Bericht door Tomj » 10 apr 2019, 08:30

MParallel schreef:
09 apr 2019, 18:09
Tomj schreef:
09 apr 2019, 14:42
...

mijn 98'er 3.2 is een z3m coupe :)

Ik doe ook wel veel zaken zelf, van de motor blijf ik wel af, ik heb een vanosrevisie gedaan om mijn m52tub28, dat durf ik (nog) niet op mijn s50.
Ah, juist ja, een M Z3.

Als je op een S50 alleen de Vanos unit eraf haalt en niet vertanding uit de nokkenassen, dan kom je niet aan de timing en is de unit zelf niet zo spannend. Bij de Mxx blokken kan dat volgens mijn niet en heb je altijd die tools nodig om de timing vast te zetten.
Geen timing aangeraakt bij de M52tu, de pistons komen zo van de splines van de nokkenassen

Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 1807
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/E91 320d/E30
Locatie: Arnhem

Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje

Bericht door e30touring1990 » 10 apr 2019, 09:15

Tomj schreef:
10 apr 2019, 08:30
MParallel schreef:
09 apr 2019, 18:09
Tomj schreef:
09 apr 2019, 14:42
...

mijn 98'er 3.2 is een z3m coupe :)

Ik doe ook wel veel zaken zelf, van de motor blijf ik wel af, ik heb een vanosrevisie gedaan om mijn m52tub28, dat durf ik (nog) niet op mijn s50.
Ah, juist ja, een M Z3.

Als je op een S50 alleen de Vanos unit eraf haalt en niet vertanding uit de nokkenassen, dan kom je niet aan de timing en is de unit zelf niet zo spannend. Bij de Mxx blokken kan dat volgens mijn niet en heb je altijd die tools nodig om de timing vast te zetten.
Geen timing aangeraakt bij de M52tu, de pistons komen zo van de splines van de nokkenassen
bij de m52 enkel vanos moet je de timing blocken. bij m52tu/m54 (dubbelvanos) hoeft dat idd niet en kan je het er zo af pakken.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 7953
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: BMW 330i

Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje

Bericht door ///Joost » 10 apr 2019, 09:34

e30touring1990 schreef:
10 apr 2019, 09:15
bij de m52 enkel vanos moet je de timing blocken. bij m52tu/m54 (dubbelvanos) hoeft dat idd niet en kan je het er zo af pakken.
Dat kan ik beamen. De M50 heb ik ooit gedaan, en daar moest ik de nokkenassen vastzetten. Op zowel de S50 (enkele vanos) als de M54 hoeft dat niet en pak je de vanos unit er zo vanaf.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 8688
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje

Bericht door Bert ///M3 » 10 apr 2019, 14:34

Niels schreef:
09 apr 2019, 21:36
Jammer dat er geen uitdraai bij zit. 332pk uit 3.0 is niet mals, daar mag je wel 8000rpm voor draaien :)
Dit. 7800-8000 RPM. Vinden die motoren sowieso niet zo leuk op de langere termijn. Op zich kan het qua onderblok wel maar de kop is er niet geschikt voor. Iedereen zit wel altijd over drijfstanglagers te mekkeren maar ik heb er meer zien ploffen door afgebroken kleppen als drijfstangen die naar buiten komen. Dus om nou te beginnen met een blok welke er al 245k op heeft staan zou mij al niet lekker zitten.

Die S50B30 wagens met carbon airbox hebben allemaal magisch rond de 330 PK dus ik vraag me wel eens af of die wagens allemaal een custom afstellingen hebben of dat het knip en plakwerk van de tuner is.

Bij een 3.0 moet je namelijk of een EPROM simulator gebruiken of je moet elke keer een nieuwe chip branden en die in de DME schroeven, neemt nogal wat tijd in beslag. Dus je bent er niet met een chip kuurtje van 500 euro voor een complete Alpha N afstelling. Ik weet niet tot waar een S50B30 gemapped is, maar bij een S50B32 loopen de tabellen maar tot 7400 RPM. Dus even de toerenbegrenzer op 8000 zetten kan wel maar dan klopt er niks meer van je fuelling en onstekingswaarden. Dus je moet echt een compleet nieuwe set tabellen schrijven wil je zoiets goed krijgen. Daarnaast is eigenlijk het benzinesysteem van een 3.0 niet geschikt voor zulke toerentallen en vermogensoutputs. Daarom hebben de 3.2's allemaal een 5 bar systeem. Kort gezegd, meer toeren is minder injector openingstijd beschikbaar. Dus moet je ook alweer andere injectoren en mappen etc etc.

Verder krijg je bij zowel een S50B30 als een S50B32 de afstelling zonder LMM haast nooit echt goed zonder een standalone systeem. Met name dingen als part load driveability etc blijven altijd een punt. Vaak werkt het 1 keer goed op de dyno en vervolgens leveren ze dat nooit meer.

MParallel
Berichten: 4338
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje

Bericht door MParallel » 10 apr 2019, 14:54

Bedoel je niet 7600rpm? Dat is de redline van de B32. Bij 7400 zit max vermogen, maar dan heb je nog een klein beetje over.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 19694
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Locatie: Grunn...

Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje

Bericht door Niels » 10 apr 2019, 17:59

Ik gok dat Bert bedoelt dat de tabellen van de 3.0 tot 7400rpm door lopen. Voor 110pk/liter atmo moet je iig echt serieus je best doen en de 3.0 ken ik niet echt als gretige toeren draaier. Om er dan nog “ff” 1000rpm extra te kunnen draaien gaat met een chippie en een airbox alleen iig niet lukken. Overigens heb ik (bij de Zuiderburen) ook wel eens een uitdraai gezien van een 3.0 die 330pk zou halen bij minder dan 7000rpm :lol:

Dan haal je meer vis uit de vijver dan er ooit in heeft gezeten.....

markm
Berichten: 477
Lid geworden op: 23 nov 2009, 20:02

Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje

Bericht door markm » 11 apr 2019, 06:57

MParallel schreef:
10 apr 2019, 14:54
Bedoel je niet 7600rpm? Dat is de redline van de B32. Bij 7400 zit max vermogen, maar dan heb je nog een klein beetje over.
redline zit toch bij 7400? 7600 is toch toerenbegrenzer

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 26861
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Auto: BMW F20 120i / Seat Mii?

Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje

Bericht door Knot » 11 apr 2019, 07:15

Wat Niels zegt, ik had een H&H Motorsport DME in mijn GT, die had zelfs iets scherpere nokkenassen in de 3.0 zitten maar 7800 bracht niet veel meer dan de standaard 7300rpm, puur dat je een keer op circuit net niet hoef te schakelen, meer niet.

MParallel
Berichten: 4338
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje

Bericht door MParallel » 11 apr 2019, 15:45

markm schreef:
11 apr 2019, 06:57
MParallel schreef:
10 apr 2019, 14:54
Bedoel je niet 7600rpm? Dat is de redline van de B32. Bij 7400 zit max vermogen, maar dan heb je nog een klein beetje over.
redline zit toch bij 7400? 7600 is toch toerenbegrenzer
Redline is engelse vertaling voor begrenzer.

Snap de verwarring want het rode gebied begint bij wel bij 7400.

Dus als Bert het in de letterlijke zin bedoelde, klopt het wel.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 8688
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje

Bericht door Bert ///M3 » 11 apr 2019, 20:15

MParallel schreef:
10 apr 2019, 14:54
Bedoel je niet 7600rpm? Dat is de redline van de B32. Bij 7400 zit max vermogen, maar dan heb je nog een klein beetje over.
Klopt wat Niels zegt, de tabellen lopen tot 7400 bij een 3.2 Begrenzer 7600.

Daarom heeft het dus geen nut om de begrenzer te verhogen. Moet je bijna de complete software herschrijven.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 8688
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje

Bericht door Bert ///M3 » 11 apr 2019, 20:20

Niels schreef:
10 apr 2019, 17:59
Ik gok dat Bert bedoelt dat de tabellen van de 3.0 tot 7400rpm door lopen. Voor 110pk/liter atmo moet je iig echt serieus je best doen en de 3.0 ken ik niet echt als gretige toeren draaier. Om er dan nog “ff” 1000rpm extra te kunnen draaien gaat met een chippie en een airbox alleen iig niet lukken. Overigens heb ik (bij de Zuiderburen) ook wel eens een uitdraai gezien van een 3.0 die 330pk zou halen bij minder dan 7000rpm :lol:

Dan haal je meer vis uit de vijver dan er ooit in heeft gezeten.....
Ja maar kan een operator fout zijn.

Vaak hebben dyno's een toerental waarop ze geijkt worden. Dus tijdens de sessie houd de operator even het toerental vast op bijvoorbeeld 1000 RRPM, drukt op een knop en begint dan de dynorun. Als hij hier een foutje maakt dan klopt het toerental op de uitdraai niet.

Vermogen klopt uiteindelijk wel maar hij meet dan te veel koppel bij een te laag toerental.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 19694
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Locatie: Grunn...

Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje

Bericht door Niels » 11 apr 2019, 22:02

Een bepaald gemeten koppel bij een te laag toerental resulteert uiteindelijk in een te hoog vermogen voor het toerental. Steevast bij dezelfde bank is dat wel opvallend en brengt tegelijkertijd heel veel blije klanten :tooth: Iig waren een hoop forum bezoekers niet blij met mijn uitleg en commentaar :lol:

MParallel
Berichten: 4338
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje

Bericht door MParallel » 11 apr 2019, 23:15

@Bert, nu ben ik in de war.

Niels zegt dat jij waarschijnlijk de 3.0 bedoelde. Vervolgens zeg je wat Niels zegt klopt, maar haal je zelf weer de 3.2 aan.

En ik was degene die zei dat 7600 de redline van de 3.2 is.

Maakt mij verder niet, maar duidelijker wordt het er niet op.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 8688
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje

Bericht door Bert ///M3 » 12 apr 2019, 00:01

Nee hoor ik dacht dat jij naar de 3.2 vroeg. Daarbij is het simpel, tabellen lopen tot 7400 en begrenzer staat op 7600.

Bij een 3.0 zal de mapping wel tot 7000 gaan of zoiets, de begrenzer was standaard 7250 als ik me niet vergis. Ik heb geen software van een 3.0 dus kan dat niet met zekerheid zeggen maar het is aannemelijk. Om uit een 3.0 even 330PK te halen heb je wel iets in de richting van 7800-8000 RPM nodig.

Op zich kan je wel iets over die redline heen, als bijvoorbeeld je brandstof en onstekingsvelden op 7000 stoppen maar ik zou er geen 8000 van maken. Simpelweg omdat hij dan gewoon de waarde voor 7000 toeren vasthoud voor oa ontsteking en brandstof. Daarom maken ze vaak ook geen extra vermogen, je vooronsteking moet bijvoorbeeld al scherper staan op een hoger toerental. Benzine gaat vaak nog wel omdat je VE meestal minder word en hij dus gewoon rijker gaat lopen, mits je niet op 100% injector dutycycle komt, dan kan hij wel arm lopen.

HSR
Berichten: 5052
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje

Bericht door HSR » 12 apr 2019, 09:42

Niels schreef:
11 apr 2019, 22:02
Een bepaald gemeten koppel bij een te laag toerental resulteert uiteindelijk in een te hoog vermogen voor het toerental. Steevast bij dezelfde bank is dat wel opvallend en brengt tegelijkertijd heel veel blije klanten :tooth: Iig waren een hoop forum bezoekers niet blij met mijn uitleg en commentaar :lol:
Heb je het hier over de tovenaars van PPE tuning? Zij simsalabim'de steevast minimaal 20pk meer uit de BMW atmo Sxx motoren dan dat de meest gerenommeerde tuners voor elkaar kregen.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 19694
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Locatie: Grunn...

Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje

Bericht door Niels » 12 apr 2019, 09:53

Je gaat door voor de koelkast Hugo :tooth:

MParallel
Berichten: 4338
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje

Bericht door MParallel » 12 apr 2019, 14:11

@Bert: helder

Wel apart. wat er dan gebruikt wordt voor toerentallen >7400?

Zelfde als 7400, omdat die 200 extra niet veel uitmaakt of een extrapolatie misschien?

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 8688
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje

Bericht door Bert ///M3 » 14 apr 2019, 09:29

MParallel schreef:
12 apr 2019, 14:11
@Bert: helder

Wel apart. wat er dan gebruikt wordt voor toerentallen >7400?

Zelfde als 7400, omdat die 200 extra niet veel uitmaakt of een extrapolatie misschien?
Als je over de 7400 heen gaat dan houd hij gewoon de waarde van 7400 vast.

Normaal interpoleert een DME tussen de verschillende velden bijvoorbeeld tussen 7000 en 7400 maar als je dus over de 7400 heen gaat kan dat niet meer. Op zich maakt dat voor die 200 toeren extra niet zo veel uit maar je moet er geen 1000 van maken.

Die tabellen geven sowieso enkel een basiswaarde. Intern heb je ook nog dingen als LT en ST fueltrim en zaken als knock control en temperatuurcompensatie welke je ontsteking beïnvloedden. Als je koelwater bijvoorbeeld over 95 graden gaat dan trekt hij zijn timing al terug. Daarom hebben S50B32 motoren vaak een lager vermogen op een rollebank, je kan bij een dyno nooit de koeling simuleren die je op de weg wel hebt. Hoeveel fans je ook hebt draaien, je krijgt nooit dezelfde stroomsnelheid en dus heb je minder drukopbouw en stroomsnelheid door de radiateurs.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bokkepoot, Exabot [Bot] en 28 gasten