Ik denk dat een E36 wat minder hoog scored bij de gemiddelde M-liefhebber. Voorzien van een standaard koetswerk en algeheel vrij behouden van aard was de E30 liefhebber wellicht teleurgesteld.
Om te rijden is het een vriendelijke goedzak. Zeker de 3.0 met zijn lagere koppel heeft geen scherpe randjes, behalve de gasrespons en de gretige vermogensopbouw boven 4.000 tpm.
De liefhebbers van autorijden hebben de E36 denk ik wel hoog staan. Juist omdat het verder geen speciaal ding is qua onderdelen is er voor schappelijk geld goed in rond te rijden. Over het algemeen erg betrouwbaar en onderdelen zijn makkelijk gebruikt te koop, zeker voor racers is dat interessant. En om te rijden gewoon een leuke auto. Voor de 10 mille waar ze tijden lang voor te koop waren is er denk ik weinig leukers te koop.
Nu heeft die race-scene ook wel een uitwerking gehad op de aantallen nette straatauto's die nog rond rijden. Er begint inmiddels wel wat schaarste te ontstaan. En de schaarste laat de prijzen wat stijgen.
Wat de waardeontwikkeling ook doet, ik vind het prettige wagens. De E46 M3 is rauwer, scherper, specialer maar als ik in de E36 stap voel ik me thuis komen. De compactheid, de styling, de zware besturing, het volle geluid en het nostaligische gevoel maakt dat ik daar echt lol aan blijf beleven.
Daarom heb ik ze allebei.