Het grote E36 M3 (occasion) draadje
-
OnlineMParallel
- Berichten: 8002
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje
En een Hartige uitlaat. Nice, ik houd van hartig.
En na lang twijfelen de stap om te verkopen. Ja en? Wat is hier ook maar enigzins relevant aan voor een koper?
Zal best leuk rijden, maar het totaalplaatje is mij te niet-OEM en teveel BMW Performance magazine.
En na lang twijfelen de stap om te verkopen. Ja en? Wat is hier ook maar enigzins relevant aan voor een koper?
Zal best leuk rijden, maar het totaalplaatje is mij te niet-OEM en teveel BMW Performance magazine.
- Niels
- Berichten: 22257
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje
Zo’n Hartge demper had ik er ook onder. Mooie demper imho, mooie afwerking en mooie sound.
-
OnlineTomj
- Berichten: 766
- Lid geworden op: 23 sep 2011, 17:41
- Locatie: Sint-Truiden
Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje
Geen timing aangeraakt bij de M52tu, de pistons komen zo van de splines van de nokkenassenMParallel schreef: ↑09 apr 2019, 18:09Ah, juist ja, een M Z3.
Als je op een S50 alleen de Vanos unit eraf haalt en niet vertanding uit de nokkenassen, dan kom je niet aan de timing en is de unit zelf niet zo spannend. Bij de Mxx blokken kan dat volgens mijn niet en heb je altijd die tools nodig om de timing vast te zetten.
- e30touring1990
- Berichten: 2813
- Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
- Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
- Locatie: www.brandbikes.nl
Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje
bij de m52 enkel vanos moet je de timing blocken. bij m52tu/m54 (dubbelvanos) hoeft dat idd niet en kan je het er zo af pakken.Tomj schreef: ↑10 apr 2019, 08:30Geen timing aangeraakt bij de M52tu, de pistons komen zo van de splines van de nokkenassenMParallel schreef: ↑09 apr 2019, 18:09Ah, juist ja, een M Z3.
Als je op een S50 alleen de Vanos unit eraf haalt en niet vertanding uit de nokkenassen, dan kom je niet aan de timing en is de unit zelf niet zo spannend. Bij de Mxx blokken kan dat volgens mijn niet en heb je altijd die tools nodig om de timing vast te zetten.
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje
Dat kan ik beamen. De M50 heb ik ooit gedaan, en daar moest ik de nokkenassen vastzetten. Op zowel de S50 (enkele vanos) als de M54 hoeft dat niet en pak je de vanos unit er zo vanaf.e30touring1990 schreef: ↑10 apr 2019, 09:15 bij de m52 enkel vanos moet je de timing blocken. bij m52tu/m54 (dubbelvanos) hoeft dat idd niet en kan je het er zo af pakken.
- Bert ///M3
- Berichten: 9352
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje
Dit. 7800-8000 RPM. Vinden die motoren sowieso niet zo leuk op de langere termijn. Op zich kan het qua onderblok wel maar de kop is er niet geschikt voor. Iedereen zit wel altijd over drijfstanglagers te mekkeren maar ik heb er meer zien ploffen door afgebroken kleppen als drijfstangen die naar buiten komen. Dus om nou te beginnen met een blok welke er al 245k op heeft staan zou mij al niet lekker zitten.
Die S50B30 wagens met carbon airbox hebben allemaal magisch rond de 330 PK dus ik vraag me wel eens af of die wagens allemaal een custom afstellingen hebben of dat het knip en plakwerk van de tuner is.
Bij een 3.0 moet je namelijk of een EPROM simulator gebruiken of je moet elke keer een nieuwe chip branden en die in de DME schroeven, neemt nogal wat tijd in beslag. Dus je bent er niet met een chip kuurtje van 500 euro voor een complete Alpha N afstelling. Ik weet niet tot waar een S50B30 gemapped is, maar bij een S50B32 loopen de tabellen maar tot 7400 RPM. Dus even de toerenbegrenzer op 8000 zetten kan wel maar dan klopt er niks meer van je fuelling en onstekingswaarden. Dus je moet echt een compleet nieuwe set tabellen schrijven wil je zoiets goed krijgen. Daarnaast is eigenlijk het benzinesysteem van een 3.0 niet geschikt voor zulke toerentallen en vermogensoutputs. Daarom hebben de 3.2's allemaal een 5 bar systeem. Kort gezegd, meer toeren is minder injector openingstijd beschikbaar. Dus moet je ook alweer andere injectoren en mappen etc etc.
Verder krijg je bij zowel een S50B30 als een S50B32 de afstelling zonder LMM haast nooit echt goed zonder een standalone systeem. Met name dingen als part load driveability etc blijven altijd een punt. Vaak werkt het 1 keer goed op de dyno en vervolgens leveren ze dat nooit meer.
-
OnlineMParallel
- Berichten: 8002
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje
Bedoel je niet 7600rpm? Dat is de redline van de B32. Bij 7400 zit max vermogen, maar dan heb je nog een klein beetje over.
- Niels
- Berichten: 22257
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje
Ik gok dat Bert bedoelt dat de tabellen van de 3.0 tot 7400rpm door lopen. Voor 110pk/liter atmo moet je iig echt serieus je best doen en de 3.0 ken ik niet echt als gretige toeren draaier. Om er dan nog “ff” 1000rpm extra te kunnen draaien gaat met een chippie en een airbox alleen iig niet lukken. Overigens heb ik (bij de Zuiderburen) ook wel eens een uitdraai gezien van een 3.0 die 330pk zou halen bij minder dan 7000rpm
Dan haal je meer vis uit de vijver dan er ooit in heeft gezeten.....
Dan haal je meer vis uit de vijver dan er ooit in heeft gezeten.....
-
- Berichten: 810
- Lid geworden op: 23 nov 2009, 20:02
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje
Wat Niels zegt, ik had een H&H Motorsport DME in mijn GT, die had zelfs iets scherpere nokkenassen in de 3.0 zitten maar 7800 bracht niet veel meer dan de standaard 7300rpm, puur dat je een keer op circuit net niet hoef te schakelen, meer niet.
-
OnlineMParallel
- Berichten: 8002
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje
Redline is engelse vertaling voor begrenzer.
Snap de verwarring want het rode gebied begint bij wel bij 7400.
Dus als Bert het in de letterlijke zin bedoelde, klopt het wel.
- Bert ///M3
- Berichten: 9352
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje
Klopt wat Niels zegt, de tabellen lopen tot 7400 bij een 3.2 Begrenzer 7600.
Daarom heeft het dus geen nut om de begrenzer te verhogen. Moet je bijna de complete software herschrijven.
- Bert ///M3
- Berichten: 9352
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje
Ja maar kan een operator fout zijn.Niels schreef: ↑10 apr 2019, 17:59 Ik gok dat Bert bedoelt dat de tabellen van de 3.0 tot 7400rpm door lopen. Voor 110pk/liter atmo moet je iig echt serieus je best doen en de 3.0 ken ik niet echt als gretige toeren draaier. Om er dan nog “ff” 1000rpm extra te kunnen draaien gaat met een chippie en een airbox alleen iig niet lukken. Overigens heb ik (bij de Zuiderburen) ook wel eens een uitdraai gezien van een 3.0 die 330pk zou halen bij minder dan 7000rpm
Dan haal je meer vis uit de vijver dan er ooit in heeft gezeten.....
Vaak hebben dyno's een toerental waarop ze geijkt worden. Dus tijdens de sessie houd de operator even het toerental vast op bijvoorbeeld 1000 RRPM, drukt op een knop en begint dan de dynorun. Als hij hier een foutje maakt dan klopt het toerental op de uitdraai niet.
Vermogen klopt uiteindelijk wel maar hij meet dan te veel koppel bij een te laag toerental.
- Niels
- Berichten: 22257
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje
Een bepaald gemeten koppel bij een te laag toerental resulteert uiteindelijk in een te hoog vermogen voor het toerental. Steevast bij dezelfde bank is dat wel opvallend en brengt tegelijkertijd heel veel blije klanten Iig waren een hoop forum bezoekers niet blij met mijn uitleg en commentaar
-
OnlineMParallel
- Berichten: 8002
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje
@Bert, nu ben ik in de war.
Niels zegt dat jij waarschijnlijk de 3.0 bedoelde. Vervolgens zeg je wat Niels zegt klopt, maar haal je zelf weer de 3.2 aan.
En ik was degene die zei dat 7600 de redline van de 3.2 is.
Maakt mij verder niet, maar duidelijker wordt het er niet op.
Niels zegt dat jij waarschijnlijk de 3.0 bedoelde. Vervolgens zeg je wat Niels zegt klopt, maar haal je zelf weer de 3.2 aan.
En ik was degene die zei dat 7600 de redline van de 3.2 is.
Maakt mij verder niet, maar duidelijker wordt het er niet op.
- Bert ///M3
- Berichten: 9352
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje
Nee hoor ik dacht dat jij naar de 3.2 vroeg. Daarbij is het simpel, tabellen lopen tot 7400 en begrenzer staat op 7600.
Bij een 3.0 zal de mapping wel tot 7000 gaan of zoiets, de begrenzer was standaard 7250 als ik me niet vergis. Ik heb geen software van een 3.0 dus kan dat niet met zekerheid zeggen maar het is aannemelijk. Om uit een 3.0 even 330PK te halen heb je wel iets in de richting van 7800-8000 RPM nodig.
Op zich kan je wel iets over die redline heen, als bijvoorbeeld je brandstof en onstekingsvelden op 7000 stoppen maar ik zou er geen 8000 van maken. Simpelweg omdat hij dan gewoon de waarde voor 7000 toeren vasthoud voor oa ontsteking en brandstof. Daarom maken ze vaak ook geen extra vermogen, je vooronsteking moet bijvoorbeeld al scherper staan op een hoger toerental. Benzine gaat vaak nog wel omdat je VE meestal minder word en hij dus gewoon rijker gaat lopen, mits je niet op 100% injector dutycycle komt, dan kan hij wel arm lopen.
Bij een 3.0 zal de mapping wel tot 7000 gaan of zoiets, de begrenzer was standaard 7250 als ik me niet vergis. Ik heb geen software van een 3.0 dus kan dat niet met zekerheid zeggen maar het is aannemelijk. Om uit een 3.0 even 330PK te halen heb je wel iets in de richting van 7800-8000 RPM nodig.
Op zich kan je wel iets over die redline heen, als bijvoorbeeld je brandstof en onstekingsvelden op 7000 stoppen maar ik zou er geen 8000 van maken. Simpelweg omdat hij dan gewoon de waarde voor 7000 toeren vasthoud voor oa ontsteking en brandstof. Daarom maken ze vaak ook geen extra vermogen, je vooronsteking moet bijvoorbeeld al scherper staan op een hoger toerental. Benzine gaat vaak nog wel omdat je VE meestal minder word en hij dus gewoon rijker gaat lopen, mits je niet op 100% injector dutycycle komt, dan kan hij wel arm lopen.
-
- Berichten: 5284
- Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31
Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje
Heb je het hier over de tovenaars van PPE tuning? Zij simsalabim'de steevast minimaal 20pk meer uit de BMW atmo Sxx motoren dan dat de meest gerenommeerde tuners voor elkaar kregen.Niels schreef: ↑11 apr 2019, 22:02 Een bepaald gemeten koppel bij een te laag toerental resulteert uiteindelijk in een te hoog vermogen voor het toerental. Steevast bij dezelfde bank is dat wel opvallend en brengt tegelijkertijd heel veel blije klanten Iig waren een hoop forum bezoekers niet blij met mijn uitleg en commentaar
- Niels
- Berichten: 22257
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje
Je gaat door voor de koelkast Hugo
-
OnlineMParallel
- Berichten: 8002
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje
@Bert: helder
Wel apart. wat er dan gebruikt wordt voor toerentallen >7400?
Zelfde als 7400, omdat die 200 extra niet veel uitmaakt of een extrapolatie misschien?
Wel apart. wat er dan gebruikt wordt voor toerentallen >7400?
Zelfde als 7400, omdat die 200 extra niet veel uitmaakt of een extrapolatie misschien?
- Bert ///M3
- Berichten: 9352
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje
Als je over de 7400 heen gaat dan houd hij gewoon de waarde van 7400 vast.
Normaal interpoleert een DME tussen de verschillende velden bijvoorbeeld tussen 7000 en 7400 maar als je dus over de 7400 heen gaat kan dat niet meer. Op zich maakt dat voor die 200 toeren extra niet zo veel uit maar je moet er geen 1000 van maken.
Die tabellen geven sowieso enkel een basiswaarde. Intern heb je ook nog dingen als LT en ST fueltrim en zaken als knock control en temperatuurcompensatie welke je ontsteking beïnvloedden. Als je koelwater bijvoorbeeld over 95 graden gaat dan trekt hij zijn timing al terug. Daarom hebben S50B32 motoren vaak een lager vermogen op een rollebank, je kan bij een dyno nooit de koeling simuleren die je op de weg wel hebt. Hoeveel fans je ook hebt draaien, je krijgt nooit dezelfde stroomsnelheid en dus heb je minder drukopbouw en stroomsnelheid door de radiateurs.
- florisclaessen
- Berichten: 44
- Lid geworden op: 23 okt 2018, 12:23
- Auto: BMW E36 M3 3.0 Sedan
- Locatie: Leusden
Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje
Mede E36 liefhebbers,
Ik ben op zoek naar een E36 M3.
Was helemaal verliefd op de sedan die hier al eerder geplaatst is:
https://www.autotrader.nl/auto/voertuig ... thirdparty
Twee keer geweest, en beide keren gereden maar iets in deze auto trilt en ik heb niet voldoende technische kennis om te weten wat dit zou kunnen zijn.
Toch ben ik door deze auto tot de conclusie gekomen dat ik graag een 3.2 wil, voornamelijk door de 6de versnelling, betere remmen en ik vind het leuk dat deze de eerste atmosferische motor met 100pk/L heeft.
Daarna deze bekeken:
https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/bmw ... ousPage=lr
Een origineel Japans geleverde auto met wat cosmetische puntjes maar zou technisch goed moeten zijn.
Naast deze aanbieder zit een BMW Specialist die volledig de auto na zou hebben gelopen.
Niet gereden want daar was van beide kanten geen tijd voor.
Gevoel was goed maar nog geen tijd gevonden om in de Keukenhof file weer naar dit bedrijf te rijden.
Vanavond is het de beurt aan deze:
https://lexautoservice.nl/occasions/bmw ... 10249.html
Op RDW en alle andere systemen een origineel Nederlandse auto uit '97 maar een kentekennummer uit '99. Ben benieuwd naar het verhaal hierachter. KM-stand is goed en aantoonbaar maar de rolkooi en de stoelen moeten echt weg. Volgens de adverteerder zit het originele Vadar interieur erbij. De auto staat zeer laag maar hoop eigenlijk dat dit een schroefset is, dan kan hij weer op een normale hoogte.
En als laatste de ook al hier besproken groene met rare zijknipperlichten:
https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/bmw ... ousPage=lr
De reden dat ik jullie dit meld is eigenlijk met de vraag waar ik op moet letten, los van of de auto goed rijdt, trekt en schakelt.
Ik weet hoe ik naar een auto moet kijken om eventuele schades te zien maar ben niet heel erg op de hoogte van E36 M3 3.2 specifieke dingen.
Ik hoop dat jullie "experts" mij hierin een beetje kunnen helpen.
Alvast dank voor de reacties!!
Ik ben op zoek naar een E36 M3.
Was helemaal verliefd op de sedan die hier al eerder geplaatst is:
https://www.autotrader.nl/auto/voertuig ... thirdparty
Twee keer geweest, en beide keren gereden maar iets in deze auto trilt en ik heb niet voldoende technische kennis om te weten wat dit zou kunnen zijn.
Toch ben ik door deze auto tot de conclusie gekomen dat ik graag een 3.2 wil, voornamelijk door de 6de versnelling, betere remmen en ik vind het leuk dat deze de eerste atmosferische motor met 100pk/L heeft.
Daarna deze bekeken:
https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/bmw ... ousPage=lr
Een origineel Japans geleverde auto met wat cosmetische puntjes maar zou technisch goed moeten zijn.
Naast deze aanbieder zit een BMW Specialist die volledig de auto na zou hebben gelopen.
Niet gereden want daar was van beide kanten geen tijd voor.
Gevoel was goed maar nog geen tijd gevonden om in de Keukenhof file weer naar dit bedrijf te rijden.
Vanavond is het de beurt aan deze:
https://lexautoservice.nl/occasions/bmw ... 10249.html
Op RDW en alle andere systemen een origineel Nederlandse auto uit '97 maar een kentekennummer uit '99. Ben benieuwd naar het verhaal hierachter. KM-stand is goed en aantoonbaar maar de rolkooi en de stoelen moeten echt weg. Volgens de adverteerder zit het originele Vadar interieur erbij. De auto staat zeer laag maar hoop eigenlijk dat dit een schroefset is, dan kan hij weer op een normale hoogte.
En als laatste de ook al hier besproken groene met rare zijknipperlichten:
https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/bmw ... ousPage=lr
De reden dat ik jullie dit meld is eigenlijk met de vraag waar ik op moet letten, los van of de auto goed rijdt, trekt en schakelt.
Ik weet hoe ik naar een auto moet kijken om eventuele schades te zien maar ben niet heel erg op de hoogte van E36 M3 3.2 specifieke dingen.
Ik hoop dat jullie "experts" mij hierin een beetje kunnen helpen.
Alvast dank voor de reacties!!
- Arthur
- Berichten: 39750
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje
Die bij lexauto heeft een laatst geregistreerde km stand in 2015 (wel logisch) en APK is al 3 jaar verlopen. Kun je vanuit gaan dat hij al zo lang stil staat en geen onderhoud heeft gehad.
- Bijlagen
-
- IMG_1521.PNG (208 KiB) 1582 keer bekeken
-
- IMG_1520.PNG (205.69 KiB) 1582 keer bekeken
- Niels
- Berichten: 22257
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje
Ik denk dat er met die dus al 3 jaar trackdays wordt gereden, als je een mooie originele auto zoekt dan zou ik die lekker laten staan.
Voor mij uit dit rijtje spreekt spreekt me de Boston groene me het meeste aan. Zwakke punten? Ze kunnen enorm roesten achter de skirts e.d. Ik zou altijd een aankoopkeuring laten uitvoeren bij dit soort bedragen! Verder zijn drijfstang lagers en vanos een dingetje al kosten die niet echt de kop meer. Ik had voor zowat 10k aan facturen bij de mijne zitten, dat was binnen 1 jaar gespendeerd aan onderhoud en reparatie. Na een jaar verkocht en toen bleek er nogal wat roest aanwezig te zijn. Wat dat betreft is een Japanse import zo gek nog niet....
Anyway, als je zelf niet technisch bent: aankoopkeuring.
Voor mij uit dit rijtje spreekt spreekt me de Boston groene me het meeste aan. Zwakke punten? Ze kunnen enorm roesten achter de skirts e.d. Ik zou altijd een aankoopkeuring laten uitvoeren bij dit soort bedragen! Verder zijn drijfstang lagers en vanos een dingetje al kosten die niet echt de kop meer. Ik had voor zowat 10k aan facturen bij de mijne zitten, dat was binnen 1 jaar gespendeerd aan onderhoud en reparatie. Na een jaar verkocht en toen bleek er nogal wat roest aanwezig te zijn. Wat dat betreft is een Japanse import zo gek nog niet....
Anyway, als je zelf niet technisch bent: aankoopkeuring.
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje
Goede keus! Ik heb een 3.0 gehad, en ondanks een heerlijke auto, zou ik nu ook voor de meer begeerlijke 3.2 gaan.florisclaessen schreef: ↑29 apr 2019, 15:39 Toch ben ik door deze auto tot de conclusie gekomen dat ik graag een 3.2 wil, voornamelijk door de 6de versnelling, betere remmen en ik vind het leuk dat deze de eerste atmosferische motor met 100pk/L heeft.
Lastig...Ik vind de stoelen (hoewel tactisch gefotografeerd) niet echt netjes voor de 'slechts' 144k. Verder heeft de auto een schuifdak (wil je dat?) en zijn de aluminium pedalen niet origineel. Technisch geen idee. Desondanks vind ik zilver op zwart wat saaaaaai.Daarna deze bekeken:
https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/bmw ... ousPage=lr
Een origineel Japans geleverde auto met wat cosmetische puntjes maar zou technisch goed moeten zijn.
Naast deze aanbieder zit een BMW Specialist die volledig de auto na zou hebben gelopen.
Niet gereden want daar was van beide kanten geen tijd voor.
Gevoel was goed maar nog geen tijd gevonden om in de Keukenhof file weer naar dit bedrijf te rijden.
Een van de meest begeerlijke combi's...estoril op zwart (alcantara of lederen interieur?). Verder geen schuifdak (zou mijn voorkeur hebben), en de auto heeft waarschijnlijk de laatste 3 jaar op circuit gereden gezien de (gebrek aan) APK datum. Hoeft geen probleem te zijn, en mits netjes gereden kan ie zo maar minder geleden hebben dan dezelfde afstand op de weg. Zeker gezien het interieur wat erbij zit, is dit wel een mooi ding. ik ben benieuwd wat nu de laatst bekende km stand is volgens NAP.Vanavond is het de beurt aan deze:
https://lexautoservice.nl/occasions/bmw ... 10249.html
Op RDW en alle andere systemen een origineel Nederlandse auto uit '97 maar een kentekennummer uit '99. Ben benieuwd naar het verhaal hierachter. KM-stand is goed en aantoonbaar maar de rolkooi en de stoelen moeten echt weg. Volgens de adverteerder zit het originele Vadar interieur erbij. De auto staat zeer laag maar hoop eigenlijk dat dit een schroefset is, dan kan hij weer op een normale hoogte.
Auto heeft 8 jaar gestald gestaan, daar worden rubbers en het blok an sich ook niet beter van, en het interieur kan wel een opfrisbeurt gebruiken. Radio mist, de display heeft pixel failure en er zitten wat krassen op het instrumentenpaneel. Pré is de prachtige kleur groen (ik ben een beetje bevooroordeeld ) en de velgen, dis vind ik de mooiste voor een E36 M3.En als laatste de ook al hier besproken groene met rare zijknipperlichten:
https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/bmw ... ousPage=lr
Kijk of er roest is bij de krikpunten, achter de skirts en in de wielkastranden voor, en vooral achter. Let ook op of er documentatie bij zit van een lagerschalen vervanging. Vooral de 3.2 was berucht om z'n lagerschalenslijtage, en dit zou ik 100% zeker preventief doen om het even welke van de drie, indien dit niet gebeurd is. Vanosreparatie kun je altijd zelf nog doen of laten doen als het niet gebeurd is, maar ik zou de auto er zeker niet om laten staan.De reden dat ik jullie dit meld is eigenlijk met de vraag waar ik op moet letten, los van of de auto goed rijdt, trekt en schakelt.
Ik weet hoe ik naar een auto moet kijken om eventuele schades te zien maar ben niet heel erg op de hoogte van E36 M3 3.2 specifieke dingen.
Verder is het qua onderhoud een auto niet veel anders dan alle andere. Aanbevolen olie is 5W40 of Castrol Edge Sport 10W60 (zeker de blauwe aangezien die circuit kilometers achter de rug heeft).
Mijn oordeel met de info die ik nu heb is:
- 1e keus: Estoril coupe, vanwege de niet te evenaren kleur voor een E36, redelijke km stand, en hij heeft regelmatig gelopen in de laatste jaren.
- 2e keus: Groene coupe, vanwege geen schuifdak, lagere prijs, maar verwacht wat meer dan gemiddeld TLC eer hij er netjes bij staat.
De zilverkleurige Japanner zou ik links laten liggen vanwege kleur, Japanse documentatie, onnavolgbare historie en schuifdak.
- Niels
- Berichten: 22257
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje
Persoonlijk zou ik uit dit rijtje alleen die groene bekijken, de rest maakt al niet echt een goede indruk. Zeker niet voor 25k. Rubbers e.d. zou wel naar voren moeten komen bij een AKK. V.w.b. de grijze heb je gelijk Joost, voor een Jap van deze prijs erg veel kilometers en die stoel ziet er niet fris uit volgens mij.