BMW 1 Serie M Coupé

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9349
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Nieuwe "betaalbare" ///M!

Bericht door Bert ///M3 » 26 jan 2010, 13:30

Tom Westendorp schreef:Dat zou kunnen maar heb het idee dat als je een kale M aanbied, veel mensen hem toch weer zo aan gaan kleden dat het nog een luxe racer wordt, en dat het daarom niet zoveel nut heeft om een extra divisie ernaast te houden.
Idd.

BMW heeft in de USA een E36 M3 lichtgewicht aangeboden als vervanger van de M3 GT hier. Die stonden op het laatst stof te happen bij de dealer op het terrein, moest achteraf weer AC en radio etc ingebouwd worden anders kwamen ze er niet vanaf.

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: Nieuwe "betaalbare" ///M!

Bericht door Petrolhead Tom » 26 jan 2010, 13:32

En toch....... Misschien komt er de komende jaren ook nog wel weer een ommezwaai, als je ziet hoe snel auto's als de GTS en de CSL uitverkocht zijn, kun je stellen dat er wel degelijk vraag is naar een extreme M.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Re: Nieuwe "betaalbare" ///M!

Bericht door RVV » 26 jan 2010, 13:54

Volgens mij moet je dat e30 M3 idee gewoon een beetje loslaten..

Een M motor zweept juist bij uitstek op om flink gas te geven. Liefst iedere minuut.. je bent zelf zo verstandig om het niet full time te doen.. maar de ritten die ik overwegend in de M5 maak.. hangt de naald van de toerenteller steeds tegen de 8400 toeren aan te hikken.. Langzaam en rustig rijdend is juist geen fuck aan in een M5. Dat kan ook wel in een 520i.

Bij 190 km/h terug naar de 4 vol op het gas en gewoon nog in je stoel worden gedrukt.. Dat is M bij uitstek..

Gebruikersavatar
Robin Hartog
Berichten: 8474
Lid geworden op: 29 sep 2008, 20:02
Contacteer:

Re: Nieuwe "betaalbare" ///M!

Bericht door Robin Hartog » 26 jan 2010, 13:58

Rico schreef: (...)
maar de ritten die ik overwegend in de M5 maak.. hangt de naald van de toerenteller steeds tegen de 8400 toeren aan te hikken..

(...)

Bij 190 km/h terug naar de 4 vol op het gas en gewoon nog in je stoel worden gedrukt.. Dat is M bij uitstek..
Ja joh, alsof we nog niet jaloers genoeg zijn... ;)

Gebruikersavatar
ErikMartijn
Berichten: 1816
Lid geworden op: 08 jan 2010, 15:41
Locatie: 323ti
Contacteer:

Re: Nieuwe "betaalbare" ///M!

Bericht door ErikMartijn » 26 jan 2010, 14:01

allen schreef:Het is gewoon marketing. Lettertje M voor de mensen met een iets minder ruime beurs. Gaat dus echt niet een licht racertje worden. Je moet ook niet vergeten dat het "M-volk" daar op zitten te wachten. 95% of meer daarvan, wil een snelle, maar luxe en stille auto hebben. Een soort GT, maar net ff minder groot.
Ik denk niet dat deze nieuwe M een soort gt moet worden, daar is de 135i al voor. Als ze een M versie maken dan moet die zich wel duidelijk van de 135i onderscheiden en dus veel sportiever zijn. En als ze er een viercilinder in hangen dan lijkt het me dat ze gewichtsbesparing hoog in het vaandel hebben staan.

steve smith
Berichten: 4500
Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
Locatie: Achter het stuur

Re: Nieuwe "betaalbare" ///M!

Bericht door steve smith » 26 jan 2010, 14:05

Rico schreef:Volgens mij moet je dat e30 M3 idee gewoon een beetje loslaten..

Een M motor zweept juist bij uitstek op om flink gas te geven. Liefst iedere minuut.. je bent zelf zo verstandig om het niet full time te doen.. maar de ritten die ik overwegend in de M5 maak.. hangt de naald van de toerenteller steeds tegen de 8400 toeren aan te hikken.. Langzaam en rustig rijdend is juist geen fuck aan in een M5. Dat kan ook wel in een 520i.

Bij 190 km/h terug naar de 4 vol op het gas en gewoon nog in je stoel worden gedrukt.. Dat is M bij uitstek..
LB. Het kan wel heel capabel zijn, het is zonder meer het beste 2000kg produkt wat er is, maar een M5 heeft geen ene reet met een sportauto te maken. Haal een keer een e30 M3 vol over NS en je begrijpt het verschil. Dan kun je staan te fappen boven je specs en foldertje en ik wil je nog wel geven dat een SportEvo op de snelweg niet heel indrukwekkend is, maar als stuurmansauto blijft die tank helemaal nergens. Another level.

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: Nieuwe "betaalbare" ///M!

Bericht door Petrolhead Tom » 26 jan 2010, 14:07

De directeur van M vertelde ook dat hij niet meer mee wou doen met de pk wedstrijd en zich meer toe wou leggen op het rijden van de auto's gewichtsbesparing is the way to go dus waarom zou er geen spirituele opvolger van de E30 M3 kunnen komen? Ik denk juist dat we die E30 M3 niet moeten vergeten een veel te belangrijke auto om te zien waar M voor staat.

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Nieuwe "betaalbare" ///M!

Bericht door allen » 26 jan 2010, 14:10

Erik, gewicht besparen ze op die vier cilinder vast wel. Probleem is alleen dat bijna niemand wil inleveren op luxe. De wagen zal dus nooit echt licht kunnen worden. Dat is een feit. Het verkoopt namelijk niet.
Steve uit zich wat lomp, maar hij snapt het! :mrgreen: :thumbup:

Gebruikersavatar
Hans R
Berichten: 5236
Lid geworden op: 27 sep 2006, 12:12
Auto: Jeep Rubicon
Locatie: Paradijs

Re: Nieuwe "betaalbare" ///M!

Bericht door Hans R » 26 jan 2010, 14:11

Ha, de BMW mannen ook over op Lichtgewicht!? :wink:

steve smith
Berichten: 4500
Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
Locatie: Achter het stuur

Re: Nieuwe "betaalbare" ///M!

Bericht door steve smith » 26 jan 2010, 14:16

Hans GP schreef:Ha, de BMW mannen ook over op Lichtgewicht!? :wink:
Nee. Ik zeg alleen dat je en minimalistich speelding al s een e30 M3 niet kan vergelijken met 2000kg-spelletje-der-titanenkrachten. Als er slechts 1 op m'n oprit mocht werd het toch de zware versie, die kan nl. alles itt de lightweight. Zo'n licht ding is leuk voor erbij.... Werd enkel wat moe van de constante ultieme-m-auto vergelijking van spec-fappers.

Tom
Berichten: 21723
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Nieuwe "betaalbare" ///M!

Bericht door Tom » 26 jan 2010, 14:16

Tom Westendorp schreef:De directeur van M vertelde ook dat hij niet meer mee wou doen met de pk wedstrijd en zich meer toe wou leggen op het rijden van de auto's gewichtsbesparing is the way to go dus waarom zou er geen spirituele opvolger van de E30 M3 kunnen komen? Ik denk juist dat we die E30 M3 niet moeten vergeten een veel te belangrijke auto om te zien waar M voor staat.
Leuk en aardig maar zolang normale BMW's zwaarder blijven worden wens ik em veel succes.
Nieuwe Z4 sportitioasn35i tegen de 1500kg ofzo.

Xave30
Berichten: 15380
Lid geworden op: 01 nov 2007, 22:35
Locatie: Hello E39 , farewell E30 & E34

Re: Nieuwe "betaalbare" ///M!

Bericht door Xave30 » 26 jan 2010, 14:20

Tom schreef:
Tom Westendorp schreef:De directeur van M vertelde ook dat hij niet meer mee wou doen met de pk wedstrijd en zich meer toe wou leggen op het rijden van de auto's gewichtsbesparing is the way to go dus waarom zou er geen spirituele opvolger van de E30 M3 kunnen komen? Ik denk juist dat we die E30 M3 niet moeten vergeten een veel te belangrijke auto om te zien waar M voor staat.
Leuk en aardig maar zolang normale BMW's zwaarder blijven worden wens ik em veel succes.
Nieuwe Z4 sportitioasn35i tegen de 1500kg ofzo.

:shock:

Gebruikersavatar
ErikMartijn
Berichten: 1816
Lid geworden op: 08 jan 2010, 15:41
Locatie: 323ti
Contacteer:

Re: Nieuwe "betaalbare" ///M!

Bericht door ErikMartijn » 26 jan 2010, 14:23

Tom schreef:
Tom Westendorp schreef:De directeur van M vertelde ook dat hij niet meer mee wou doen met de pk wedstrijd en zich meer toe wou leggen op het rijden van de auto's gewichtsbesparing is the way to go dus waarom zou er geen spirituele opvolger van de E30 M3 kunnen komen? Ik denk juist dat we die E30 M3 niet moeten vergeten een veel te belangrijke auto om te zien waar M voor staat.
Leuk en aardig maar zolang normale BMW's zwaarder blijven worden wens ik em veel succes.
Nieuwe Z4 sportitioasn35i tegen de 1500kg ofzo.
Als we Adriaan van Hooydonck moeten geloven worden de BMW's van de toekomst niet veel groter en zwaarder dan nu. Lichtgewicht is toch de toekomst lijkt het. En dat schept wel weer hoop voor de M versies. :wink:

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: Nieuwe "betaalbare" ///M!

Bericht door Petrolhead Tom » 26 jan 2010, 14:24

Tom schreef:
Tom Westendorp schreef:De directeur van M vertelde ook dat hij niet meer mee wou doen met de pk wedstrijd en zich meer toe wou leggen op het rijden van de auto's gewichtsbesparing is the way to go dus waarom zou er geen spirituele opvolger van de E30 M3 kunnen komen? Ik denk juist dat we die E30 M3 niet moeten vergeten een veel te belangrijke auto om te zien waar M voor staat.
Leuk en aardig maar zolang normale BMW's zwaarder blijven worden wens ik em veel succes.
Nieuwe Z4 sportitioasn35i tegen de 1500kg ofzo.
Dat is natuurlijk helemaal waar, ik denk ook dat het te kostbaar wordt om constant maar weer speciaal bodywork te ontwikkelen uit CF of aluminium. Maar als je nou bijvoorbeeld al kijkt naar wat Mazda doet zou ik er niet van staan te kijken dat de Bmw's in de toekomst lichter gaan worden, niet dat het voor M dan makkelijker wordt een lichtgewicht auto te presenteren aangezien er minder gewicht te schrappen valt.

Ik snap zijn streven, maar het wordt er niet makkelijker op. Nou is een Z4 denk ik ook niet zo'n goed voorbeeld omdat die een vrij zware dakconstructie heeft.

Tom
Berichten: 21723
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Nieuwe "betaalbare" ///M!

Bericht door Tom » 26 jan 2010, 14:29

Ik bedoelde ook meer dat het leuk is dat een M leidinggevende dat zegt, maar als de basis waar ie aan moet beginnen al te zwaar is dan is zijn doel natuurlijk lastig te bereiken. Dat kan haast niet als ze bij BMW niet op diezelfde manier gaan denken (en in de praktijk brengen). De 1 serie coupe is ook best heavy trouwens voor een relatief compacte auto.

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: Nieuwe "betaalbare" ///M!

Bericht door Petrolhead Tom » 26 jan 2010, 14:34

zo dat kun je wel stellen! 1560 kilo! Dat is nogal wat! Ik denk dat als ze er een M van willen maken dat ze maar het beste eens met een dieet kunnen beginnen.

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10779
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: Nieuwe "betaalbare" ///M!

Bericht door Joy » 26 jan 2010, 14:49

Dat zware is niet alleen van deze tijd. Mijn 95'er E36 weegt 1510 kilo op de weegschaal. Naar mijn idee is dat gewoon fors voor het formaat auto. Dingen zoals het uitlaatsysteem zijn zo bombproof gemaakt door gebruik van dik staal en overal hitteschilden omheen. dat je daar door RVS te gebruiken al tientallen kilo's kunt besparen. Een voordeel van zware kwaliteit, het zit er na 15 jaar nog steeds onder.
Ik denk dat kwaliteitsgevoel en lichtgewicht best moeilijk te combineren zijn. Bij Mazda krijg je toch een blikkerig gevoel, en worden geluiden minder gedempt. En dat is nou net waar de gemiddelde BMW-rijder op let. Alternatief is om exotische materialen in te zetten, maar daar hangt een prijskaartje aan. Zo makkelijk is het nog niet.

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Re: Nieuwe "betaalbare" ///M!

Bericht door Michel P » 26 jan 2010, 14:51

Ik denk dat de kleine lichte M zonder luxe niet gaat verkopen, ja wellicht aan een aantal liefhebbers, maar BMW wil aantal maken en er aan verdienen. Toch zie ik een trend dat meer mensen een 13 in het dozijn auto rijden voor de 13 in een dozijn ritjes, waar flitsnichten, drempels, 60kmh zones en files het autorijden naar de klote hebben geholpen. Er een leuk speeltje bij komt, die vooral rijplezier brengt, en daarbij is absoluut vermogen niet het belangrijkste. Gevoel, agiliteit, en emotie spelen in dat segment een rol.

Michel

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Re: Nieuwe "betaalbare" ///M!

Bericht door RVV » 26 jan 2010, 14:52

allen schreef:Erik, gewicht besparen ze op die vier cilinder vast wel. Probleem is alleen dat bijna niemand wil inleveren op luxe. De wagen zal dus nooit echt licht kunnen worden. Dat is een feit. Het verkoopt namelijk niet.
Steve uit zich wat lomp, maar hij snapt het! :mrgreen: :thumbup:

In vind Steve niet lomp in deze.. hij kent de M5 als geen ander..het laatste wat ik ook beweer is dat de M5 een sportauto is. Maar opzwepend rijden ermee dat is het leukste wat er is.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9349
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Nieuwe "betaalbare" ///M!

Bericht door Bert ///M3 » 26 jan 2010, 14:59

Tom Westendorp schreef:En toch....... Misschien komt er de komende jaren ook nog wel weer een ommezwaai, als je ziet hoe snel auto's als de GTS en de CSL uitverkocht zijn, kun je stellen dat er wel degelijk vraag is naar een extreme M.
Vraag en aanbod.

Als je 100x M3 GTS verkoopt dan kom je daar wel van af omdat er wel een markt voor is. Maar zou je een auto ala GTS in productie nemen zoals de huidige M3 dan valt het tegen omdat het merendeel van de klanten dat gewoon niet zoekt.

Met gewicht trouwens net zo. Als je naar de constructie van de huidige modellen kijkt dan zie je dat er wel aan besparing gedaan word. Een E90 koets is bijvoorbeeld 40 KG lichter als een E36 koets. Maar het probleem zit hem gewoon in de luxe, en milieu en veiligheidseisen etc. Mensen willen er steeds meer flauwekul op, mega navischermen etc. Wat denk je dat die 20 airbags wegen etc. Daarbij moet hij sneller zijn. Meer PK betekend zaken als grotere remmen, sterkere aandrijflijn etc dus dan beginnen de kilo's zich op te stapelen.

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: Nieuwe "betaalbare" ///M!

Bericht door Petrolhead Tom » 26 jan 2010, 15:02

Zou het daarom misschien een optie zijn om bij de volgende M3 bijvoorbeeld als optie een pakket te leveren met veel minder geluidsdemping? Kun je misschien toch al gauw tientallen kilo's besparen.

Dat je als het ware als je je auto samen gaat stellen eigenlijk twee kanten op kunt: Track en Luxe.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9349
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Nieuwe "betaalbare" ///M!

Bericht door Bert ///M3 » 26 jan 2010, 15:23

Lijkt me sterk. Die 20 KG dempingsmateriaal is een drup op de gloeiende plaat uiteindelijk. Mensen willen niet dagelijks in een klankkast rond rijden. Ik zou dat ook niet willen. Speciale uitvoeringen ala CSL daargelaten maar dan moet je voor de grap ook even kijken wat BMW heeft moeten doen om die lichter te maken, dat is een compleet andere auto. Maar als jij als BMW zijnde een E90 M3 gaat aanbieden met de optie no isolation dan zijn er maar heel weinig die daar gebruik van maken. Bovendien als je er 1 zou kunnen bestellen zonder isolatie, AC en nog wat gimmicks dan is het voor de meesten totaal niet interressant omdat een E90 zonder bijvoorbeeld AC totaal geen verkoopwaarde heeft. Bij een limited edition ala CSL of een GTS ligt dat gewoon anders.

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: Nieuwe "betaalbare" ///M!

Bericht door Petrolhead Tom » 26 jan 2010, 15:55

Duidelijk! Zo had ik er nog niet naar gekeken. :thumbup:

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Re: Nieuwe "betaalbare" ///M!

Bericht door RVV » 26 jan 2010, 15:58

Rico schreef:Volgens mij moet je dat e30 M3 idee gewoon een beetje loslaten..

..

Met deze opmerking bedoelde ik dat de e30 M3 met een compleet ander doel werd gemaakt dan de M's van pak em beet de laatste 15 jaar. De we kunnen wel willen vasthouden aan die filosofie van e30 M3, maar iedereen die zich een beetje in het M gebeuren heeft verdiept weet dat dit zinloos is.

///M was toen motorsport.... ///M is nu motorsport gevoel.

Gebruikersavatar
Mrton
Berichten: 785
Lid geworden op: 06 jan 2010, 21:05

Re: Nieuwe "betaalbare" ///M!

Bericht door Mrton » 26 jan 2010, 19:02

M's zijn nooit kaal uitgevoerd geweest geloof ik. Zaken als electrische ramen bijvoorbeeld waren in een gemiddelde e30 geen gemeengoed. Bij de M3's wel. Hét grote verschil met alle andere M's is dat de e30 als basis diende voor een echte raceauto en daarvoor aangepast werd met de regels van die klasse in het achterhoofd. Dát is bij latere M's niet meer het geval geweest. Dat we nu een e30 als kaal aangekleed beschouwen wil niet zeggen dat ie dat toendertijd ook was.
Laatst gewijzigd door Mrton op 26 jan 2010, 22:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 373 gasten