Nou omdat Rico zo aandringt - mijn eerste M3 CSL ervaring...

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
markk
Berichten: 3846
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23

Nou omdat Rico zo aandringt - mijn eerste M3 CSL ervaring...

Bericht door markk » 11 apr 2010, 21:12

Tsja, sta je daar op Papenburg met je EVO 8 MR RS een beetje te kloten stapt de vorige eigenaar (Andre) in voor wat tips & tricks om vervolgens, met een very big smile, een demo te geven hoe je echt met die auto moet rijden.

Was leuk, maar daar ging dit draadje niet over. Het is jammer dat ik al een e46 M3 heb anders was ik zeker in de markt geweest voor de M3 CSL van Andre. Uiteraard wou ik wel heel graag even in z'n CSL sturen. Ik heb immers geen ervaring met SMGII (ik heb een handbak) en ben van nature sceptisch tussen de ge-hype-de CSL gekte dat het echt een hele andere auto zou zijn.

Dus daar staan we dan. Andre stapt in, ik op de bijrijder stoel en hij boendert als demo met de CSL Papenburg over. Tering wat was ik onder de indruk, niet zo zeer direct van de CSL die aanvoelde als elke bmw op Papenburg ("het gaat dwars en het blijft dwars gaan") maar meer van de rijkunsten van de bestuurder.

Maar oh ja, daar ging dit draadje dus ook niet over :-)

Ok ik mocht even een paar rondjes doen. Eerst even heel rustig beginnen en wennen aan SMGII. Eerste halve rondje echt rustig gereden en schakelen bij 4k rpm ofzo. Direct valt op dat die airbox (ook al had ik de 8k rpm nog niet eens aangeraakt) en serieus lawaai maakt. Op Papenburg zeer lekker natuurlijk maar als daily driver mogelijk wat te erg. Gelukkig wordt het minder als je de "sport" stand uitschakelt en niet elke keer tot rood doortrekt. Dat "SMGII serieuze klappen geeft" in z'n sportiefste stand kan ik niet beamen. Ja het schakelt snel maar naar mijn mening nog heel netjes. Ook het automatisch tussengas bij terugschakelen is erg leuk. En erg handig is SMGII als je spint want dan ontkoppelt ie automatisch en slaat de motor niet af...

Eerst maar even de conclusie over SMGII dus. Niet eens zozeer CSL specifiek. Ja het is een prima systeem en schakelt sneller dan ik zelf zou kunnen en de "bruutheid" waarover wordt gesproken valt mij erg mee. Zeer goed te doen als daily. En toch...ik hoef het niet... Vanwege twee redenen. Ten eerste haalt het m.i. wat betrokkenheid weg. Het rijden wordt meer een Playstation spel door het gebrek aan zelf koppelen, schakelen, rev-matchen, e.d. Ongetwijfeld veel trager als ik het zelf doe maar ... eh... lekker belangrijk... IK vind het gewoon machtig mooi om zelf te doen. Tweede reden is meer kosten / onderhoud gebonden. SMGII reparaties zijn i.h.a. duur en is dus weer een extra risico om rekening mee te houden.

Dan de CSL. Tsja dat vind ik moeilijk. Ik heb de hele ochtend lopen boenderen met de EVO op Papenburg. En als ik dat thuis doe en stap later in de e46 M3 (niet CSL) dan vind ik dat een leuke bak, maar erg zwaar en "zompig". De CSL had dat minder, licht tov mijn niet-CSL wat strakker op de weg en helt wat minder in z'n veren en heeft wat minder het gevoel zwaar te zijn. Maar om nou te zeggen dat het een wereld van verschil is met een niet-CSL, nou nee. Voelt ie significant sneller aan, nou nee. Is de balans significant anders, nou nee. Eerlijkheidshalve denk ik dat mijn oordeel wat vertekenend is omdat ik uit de EVO stap en dus m'n referentie kader volledig naar de klote is. Als je m'n niet-CSL M3 en de M3 CSL back-to-back zou rijden zullen de verschillen beter voelbaar zijn. En ja dan is een CSL dus zeker wat lichter, wat strakker en meer gefocussed. Maar m.i. zijn het nuances en niet meer dan dat.

En nu ga ik dus echt vloeken: Zet een wat strakker / harder onderstel onder een normale M3 (met SMGII), sloop de stoelen eruit en zet er kuipjes in en je zit op 95-98% van een CSL.

Zou ik een CSL willen hebben als vervanging van m'n huidige ? Yep, zeker weten. Net even strakker maar zeker nog zeer goed bruikbaar als daily / straatfun auto. Verder is zo'n ding exclusiever en dat doet me ook zeker wat. Ook is zo'n ding aan de buitenkant nog net even wat mooier/af. Staat iets lager op z'n wielen, heeft (porno) CSL wielen en een ducktail. Allemaal dikke prima. Het exclusieve interieur doet me minder. Kuipjes zijn prima maar een echte racekuip zit beter. En ook het carbon / kale van binnen spreek me niet zo aan. Doe mij maar...oef weer vloeken... een full-leather standaard e46 M3 interieur. Overigens met uitzondering van het alcantare stuurwiel. Het standaard e46 M3 leren stuur is al FANTASTISCH, het alcantara CSL stuurwiel is echt het summum.

Eindconclusie: Fantastische auto, collectors item, wil er graag 1 maar nee het extra geld (zowel nieuw als 2e hands) haal ik er qua rijbeleving niet uit en zou ik rationeel dan liever besteden aan het strak / nieuw / verlaagd onderstel en racekuipjes voor een normale M3. Emotioneel, qua exclusiviteit en gewoon "voor de heb" tsja dan had ik waarschijnlijk toch wel gewoon bij Andre gestaan met geld in m'n hand als ik in een M3 zoek en er niet al 1 had gehad...


Mark.
PS 1 : Toch echt hoopt dat ie hier niet afgebrand gaat worden en z'n DF account gewoon mag blijven gebruiken...
PS 2 : Opeens denkt aan z'n vergelijk van de 206 gti en 206 rc. Eigenlijk zelfde verhaal. Net ff wat scherper, net ff lekkerder maar alle hype die erom zit haal ik er niet uit...

Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7024
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
Contacteer:

Re: Nou omdat Rico zo aandringt - mijn eerste M3 CSL ervarin

Bericht door Fabian » 11 apr 2010, 21:18

En toch had je een big smile op je kop staan toen je uitstapte :mrgreen:

Leuk geschreven!

Metchu
Berichten: 15237
Lid geworden op: 09 jun 2007, 02:13
Locatie: Niet ver van Zandvoort

Re: Nou omdat Rico zo aandringt - mijn eerste M3 CSL ervarin

Bericht door Metchu » 11 apr 2010, 21:25

eigenlijk mijn gedachtes over de csl die bevestigd worden :thumbup: Bedankt voor je verhaal markkkk

Richardt.
Berichten: 6493
Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
Auto: BMW G21 330i M-Sport
Locatie: Emmen e.o.

Re: Nou omdat Rico zo aandringt - mijn eerste M3 CSL ervarin

Bericht door Richardt. » 11 apr 2010, 21:31

Eigenlijk had ik dat eerlijke verslag helemaal niet willen lezen, nu valt mijn CSL droom een beetje in duigen :lol:

Gebruikersavatar
Jorik
Berichten: 414
Lid geworden op: 05 mei 2008, 12:50

Re: Nou omdat Rico zo aandringt - mijn eerste M3 CSL ervarin

Bericht door Jorik » 11 apr 2010, 21:35

Ik sluit me aan bij wat er hierboven al staat; leuk geschreven! Alleen.... nu wil ik ook een ritje in een CSL :mrgreen:

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22256
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Nou omdat Rico zo aandringt - mijn eerste M3 CSL ervarin

Bericht door Niels » 11 apr 2010, 21:40

Ik gooi dit topic alvast maar ff op slot :mrgreen:


Prima stuk Mark. Nuchter bekeken heb je gelijk denk ik. Voor mij ging het nog een stap verder en kocht daarom een E36 3.2 :wink:

Gebruikersavatar
Adje ///M3
Berichten: 3340
Lid geworden op: 21 jan 2007, 19:33
Locatie: Golfke

Re: Nou omdat Rico zo aandringt - mijn eerste M3 CSL ervarin

Bericht door Adje ///M3 » 11 apr 2010, 21:45

Lijkt me ook een erg leuke ervaring!

http://www.autojunk.nl/2010/04/bmw-m3-csl-vol-gas

Kwijl :love:

Gebruikersavatar
markk
Berichten: 3846
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23

Re: Nou omdat Rico zo aandringt - mijn eerste M3 CSL ervarin

Bericht door markk » 11 apr 2010, 21:48

Adje ///M3 schreef:Lijkt me ook een erg leuke ervaring!

http://www.autojunk.nl/2010/04/bmw-m3-csl-vol-gas

Kwijl :love:
Boring...rechte weg, vol gas, aan je schakelflipper trekken...

Paar rondjes Papenburg waren veel, veel, veel, veel leuker :-)


Mark.

Gebruikersavatar
Adje ///M3
Berichten: 3340
Lid geworden op: 21 jan 2007, 19:33
Locatie: Golfke

Re: Nou omdat Rico zo aandringt - mijn eerste M3 CSL ervarin

Bericht door Adje ///M3 » 11 apr 2010, 22:04

markk schreef:
Adje ///M3 schreef:Lijkt me ook een erg leuke ervaring!

http://www.autojunk.nl/2010/04/bmw-m3-csl-vol-gas

Kwijl :love:
Boring...rechte weg, vol gas, aan je schakelflipper trekken...

Paar rondjes Papenburg waren veel, veel, veel, veel leuker :-)


Mark.
Die kon ik zo snel niet vinden Mark :wink:

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Re: Nou omdat Rico zo aandringt - mijn eerste M3 CSL ervarin

Bericht door RVV » 11 apr 2010, 22:08

Mooi verslag Mark! Duidelijk en redelijk ongekleurd. Een CSL is een bijzondere auto, maar dat is die vooral vanwege het concept. De verschillen tov de e46 M3 zijn er degelijk ,en ook tov de CS die ik heb gehad, maar de verschillen zijn niet zo groot als sommige mensen veronderstellen. Blijft mooi spul die CSL's.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Nou omdat Rico zo aandringt - mijn eerste M3 CSL ervarin

Bericht door GTRene » 11 apr 2010, 23:22

mooi verhaal :mrgreen:
blijft een mooi apparaat zo'n CSL, echter op openbare weg veel volle polle is bijna vragen om en veel mensen die wijzen, waar ze een zere plek hebben aan hun hoofd of op een vreemde manier zwaaien met hun handen :wink:

Gebruikersavatar
Individual
Berichten: 370
Lid geworden op: 12 okt 2008, 17:05

Re: Nou omdat Rico zo aandringt - mijn eerste M3 CSL ervarin

Bericht door Individual » 11 apr 2010, 23:51

Leuk leesvoer!

Andre
Berichten: 11229
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Re: Nou omdat Rico zo aandringt - mijn eerste M3 CSL ervarin

Bericht door Andre » 12 apr 2010, 09:51

Mooi verhaal mark.

Voor mij moet een auto emotie geven en daar ligt het positieve punt voor mij.

Een GT3 is zijn geld ook niet waard tov van een standaard 911 ook daar kan je een ander onderstel op zetten en aanpassen en tunen.
Een Bmw GTS is zijn geld ook niet waard want je kan veel beter een gewone E92 M3 kopen en die gaan aanpassen etc.

Je kan M3 en porsches aanpassen wat je wil maar het wordt nooit een echte en dat blijft altijd knagen. En dan kan je beter doorsparen of meteen de juiste kopen.

Daar ligt hem de kneep. Een CSL is net dat beetje extra die hem speciaal maakt. Emotie heb ik nooit met een e46 m3 gehad emotie heb ik ook niet met alle andere porsches buiten een GT3 om. Heb destijds een M3 CS gekocht om voor minder geld het CSL gevoel te krijgen en dat lukt dus niet en kan je eigenlijk 2 keer geld uitgeven. Dus je kan aanpassen wat je wil maar in je achterhoofd blijf je altijd je gedachte houden dat het geen echte is. Daar ligt de emotie als je auto s koop zoals een CSL, GT3, Ferrari scuderia etc. Het zijn homologatie specials en dat maakt het bezonder om zowel te rijden als te bezitten. Dus liever dan meer uitgeven dan is die gedachte in je achterhoofd ook weg.

Gebruikersavatar
Sperdy
Berichten: 4635
Lid geworden op: 19 jul 2007, 11:56
Locatie: Planet Earth

Re: Nou omdat Rico zo aandringt - mijn eerste M3 CSL ervarin

Bericht door Sperdy » 12 apr 2010, 10:32

Kritische noot: Markk, heb je zelf ook gestuurd in de CSL (of heb je jezelf alleen maar heen en weer laten gooien door Andre? :) ) Ik maak uit de test op dat je alleen als bijrijder hebt meegreden, dan kun je m.i. eigenlijk niet veel zeggen over de rijkwaliteiten van de CSL. <edit: ok, je hebt wel gestuurd, dan heb ik niets gezegd..

@Andre: Je avatar, waar heb je mijn vriendin deze keer gefotografeerd?
Laatst gewijzigd door Sperdy op 12 apr 2010, 10:34, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39719
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Nou omdat Rico zo aandringt - mijn eerste M3 CSL ervarin

Bericht door Arthur » 12 apr 2010, 10:33

:shocking:
Ok ik mocht even een paar rondjes doen. Eerst even heel rustig beginnen en wennen aan SMGII. Eerste halve rondje echt rustig gereden en schakelen bij 4k rpm ofzo. Direct valt op dat die airbox (ook al had ik de 8k rpm nog niet eens aangeraakt) en serieus lawaai maakt. Op Papenburg zeer lekker natuurlijk maar als daily driver mogelijk wat te erg. Gelukkig wordt het minder als je de "sport" stand uitschakelt en niet elke keer tot rood doortrekt. Dat "SMGII serieuze klappen geeft" in z'n sportiefste stand kan ik niet beamen. Ja het schakelt snel maar naar mijn mening nog heel netjes. Ook het automatisch tussengas bij terugschakelen is erg leuk. En erg handig is SMGII als je spint want dan ontkoppelt ie automatisch en slaat de motor niet af...

Gebruikersavatar
markk
Berichten: 3846
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23

Re: Nou omdat Rico zo aandringt - mijn eerste M3 CSL ervarin

Bericht door markk » 12 apr 2010, 10:34

@FerdiACS: Yep heb een stuk of 4 a 5 rondjes zelf gereden en gedrift onder het wakende oog van de eigenaar als bijrijder.
Andre schreef: Dus je kan aanpassen wat je wil maar in je achterhoofd blijf je altijd je gedachte houden dat het geen echte is. Daar ligt de emotie als je auto s koop zoals een CSL, GT3, Ferrari scuderia etc. Het zijn homologatie specials en dat maakt het bezonder om zowel te rijden als te bezitten. Dus liever dan meer uitgeven dan is die gedachte in je achterhoofd ook weg.
Yep, kan ik helemaal volgen en idd, daar zou ik idd ook het extra geld voor over hebben. Af fabriek en helemaal standaard is de M3 CSL gewoon de meest sportieve en lekkerste BMW waar ik in gereden heb. En de verschillen zijn er zeker en weldegelijk. En daar ligt ook z'n kracht. Af fabriek is het gewoon "af" en uniek als homologatie special.

En ga in de praktijk maar eens een e46 M3 SMGII uitrusten met Alpha-N/airbox, CSL velgen, andere voorbumper, andere achterklep, ander onderstel, ander interieur, etc. Ben je ook zo 20k verder en dan idd, heb je nog geen "echte" CSL maar een niet originele, dus "sjonnie" e46 M3. So true...

Conclusies:
1. Je moet dat ding gewoon houden
2. Er komt geen GT3 want dat is het net niet, je gaat gewoon voor de GT3 RS
3. Ontken het maar niet, je wil ook gewoon een 4WD/Rally special erbij hebben. Ik zag het aan de pretlichtjes in je ogen toen je aan het boenderen was met m'n EVO / jouw ex...

:-)


Mark.

Andre
Berichten: 11229
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Re: Nou omdat Rico zo aandringt - mijn eerste M3 CSL ervarin

Bericht door Andre » 12 apr 2010, 10:53

Ja mark het voelde als sex met een vriendin van vroeger.:)

Ik wordt echt al oud.

:D

Wouter81
Berichten: 9063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
Auto: GR86 | VW California | Mazda 3

Re: Nou omdat Rico zo aandringt - mijn eerste M3 CSL ervarin

Bericht door Wouter81 » 12 apr 2010, 11:04

Andre schreef:Ja mark het voelde als sex met een vriendin van vroeger.:)

Ik wordt echt al oud.

:D
Do bist ek al âld :)

Mooi verhaal Mark.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Nou omdat Rico zo aandringt - mijn eerste M3 CSL ervarin

Bericht door Knot » 12 apr 2010, 11:39

Mooi verhaaltje mark. Zag je idd even een paar rondjes boeken en volgens mij had je t zeker naar je zin :)

Gebruikersavatar
markk
Berichten: 3846
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23

Re: Nou omdat Rico zo aandringt - mijn eerste M3 CSL ervarin

Bericht door markk » 12 apr 2010, 12:19

Knot schreef:Mooi verhaaltje mark. Zag je idd even een paar rondjes boeken en volgens mij had je t zeker naar je zin :)
Heb het HEEL erg naar m'n zin gehad:
- het Hotel, lekker er even tussenuit
- dagje Papenburg
- boenderen in de EVO
- paar rondjes in de CSL
- rondjes met jouw in de 328i
- paar nieuwe gasten ontmoet / gesproken
- etc.

Alleen heen/terugreis was wat minder, en ook de kosten all-in (baan, eten, hotel, benzine, etc.) gaat natuurlijk nergens over. Maar ja soms moet je jezelf verwennen.

Vandaag dagje vrij om uit te rusten van het drukke weekend :-) Morgen weer aan de slag...


Mark.

Gebruikersavatar
Jules
Berichten: 1813
Lid geworden op: 30 sep 2009, 11:05
Auto: M135i

Re: Nou omdat Rico zo aandringt - mijn eerste M3 CSL ervarin

Bericht door Jules » 12 apr 2010, 14:48

Hehe ja kost je wel 600+ euro in totaal zo'n weekendje of niet :roll:

Maar lijkt me wel great fun :df:

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: Nou omdat Rico zo aandringt - mijn eerste M3 CSL ervarin

Bericht door Macboy » 14 apr 2010, 11:01

Goed verhaal Mark ! Je koopt nu toch wel een alcantara stuur he :thumbup:

Mooi ook die opmerking van Andre waar ook weer niets tegenin te brengen valt.

Walter
Berichten: 2315
Lid geworden op: 15 dec 2008, 09:03

Re: Nou omdat Rico zo aandringt - mijn eerste M3 CSL ervaring...

Bericht door Walter » 23 mei 2017, 19:45

.
Laatst gewijzigd door Walter op 19 nov 2017, 12:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Online
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 1085
Lid geworden op: 02 feb 2006, 12:37

Re: Nou omdat Rico zo aandringt - mijn eerste M3 CSL ervaring...

Bericht door Jeroen » 24 mei 2017, 07:58

Ooit waren er op Papenburg 2 of 3 tegelijk, waar dan mee werd gedrift. E36 M3 GT hetzelfde verhaal. Nu zijn het beleggersobjecten.

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: Nou omdat Rico zo aandringt - mijn eerste M3 CSL ervaring...

Bericht door Macboy » 25 mei 2017, 00:55

Zal nooit vergeten met Pol naar de BMW dealer in Deventer toen ie er net was: dat carbon dakje. De hele wereld kraakte dat ding af vanwege zijn meerprijs. En terecht. Maar wat was het een begeerlijke auto...

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 1234pk6, Google [Bot] en 59 gasten