Alpina BMW
- romo
- Berichten: 26921
- Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
- Joop
- Berichten: 8891
- Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20
Die D3 Biturbo is op papier echt een prachtig apparaat. Heb de test BMW Car Magazine gelezen over het apparaat, maar het koppel is zo breed uitgespreid dat de het maximum koppel van de 320d al bij 1200 toeren wordt bereikt en het maximum koppel ver boven het maximum koppel van een M3 uit stijgt.Macboy schreef:Joop. Voor 49k heb ik een droom Alpina D3 in Duitsland. Hier hopelijk maar 14k meer.
54k dus maar voor een Alpina bom. Zowel uiterlijk als van binnen. Dus inc Alpina blauw kleur, interieur leder en de gave 19" velgen. Geen geld (lease) voor zoveel exclusiviteit.
Het mooie is, ze hebben de 123d motor aangepast. In plaats van 204pk bieden ze nu 214pk.
En dank denk je: nou wat een verschil, maar het zijn echt specialisten daar in Bovensiepen. In pk uitgedrukt verschilt het weinig, maar ze hebben echt heel veel aangepast en de motor is nu echt optimaal perfect (niet gereden, maar kan niet anders).
Fraai hoor ...
Weet eigenlijk niet hoe het klinkt maar voor een prijs iets meer dan de 325d M-Sport is het eigenlijk een "offer-you-can't-refuse"
-
- Berichten: 4820
- Lid geworden op: 25 feb 2006, 19:16
- Locatie: Den Haag
Even dit draadje gekaapt van het Autoweek forum
---------------------------------------------------------------
---------------------------------------------------------------
Gisteren naar Duitsland geweest om een interieur voor mijn Touring op te halen. Hiervan volgen later foto's.
Kom ik daar aan op de afgesproken plek bij een benzinepomp, staat de verkoper op mij te wachten in een E32 B11 4.0. Mooi exemplaar.
Deze:
[img:640:480]http://img504.imageshack.us/img504/5171 ... 402vu0.jpg[/img]
Ik rijd achter hem aan, na een km of 2 door de stad komen we in een smal straat, en rijden door een witte toegangspoort.
Vervolgens kom je op een parkeerterrein, omringd door oude kantoorgebouwen, en aan het eind een loods met 2 grote schuifdeuren.
Hier de E32 B11 4.0 naast mijn Touring:
[img:640:480]http://img510.imageshack.us/img510/2810 ... ingbl3.jpg[/img]
We stappen uit, geven elkaar een hand, schuifdeur 1 gaat open.
Wat zien we vervolgens allemaal staan?
[img:640:480]http://img504.imageshack.us/img504/8963 ... ht1yd0.jpg[/img]
[img:640:480]http://img113.imageshack.us/img113/1746 ... ht2pt7.jpg[/img]
Close-ups:
E3 (niet Alpina) under construction:
[img:640:480]http://img504.imageshack.us/img504/2415/e3kj2.jpg[/img]
E24 (niet Alpina) under construction:
[img:640:480]http://img504.imageshack.us/img504/1254/e24rk7.jpg[/img]
E28 B7 Turbo:
[img:640:480]http://img516.imageshack.us/img516/8730 ... rbomd0.jpg[/img]
E30 B6 3.5:
[img:640:480]http://img510.imageshack.us/img510/4183/e30b635il6.jpg[/img]
E30 C1:
[img:640:480]http://img504.imageshack.us/img504/9454/e30c1pn2.jpg[/img]
E31 B12 5.0 (nummer 1)
[img:640:480]http://img516.imageshack.us/img516/4766 ... 501pm6.jpg[/img]
E31 B12 5.7 (nummer 1)
[img:640:480]http://img504.imageshack.us/img504/9862 ... 571ab9.jpg[/img]
E32 (wordt samen met Alpina B12 5.0 hieronder tot 1 voertuig gesmeed, van deze witte is de carrosserie goed, van de Alpina de techniek goed)
[img:640:480]http://img510.imageshack.us/img510/279/e32px0.jpg[/img]
E32 B12 5.0 (zie opmerking witte E32 hierboven)
[img:640:480]http://img516.imageshack.us/img516/847/e32b1250cs9.jpg[/img]
E32 B11 4.0 nummer 2:
[img:640:480]http://img516.imageshack.us/img516/2886 ... 401ml7.jpg[/img]
E34 B10 4.6 :
[img:640:480]http://img516.imageshack.us/img516/1681/e34b1046yb2.jpg[/img]
E34 B10 4.6 Touring :
[img:640:480]http://img510.imageshack.us/img510/7562 ... ingrf9.jpg[/img]
E34 B10 Bi-Turbo:
[img:640:480]http://img516.imageshack.us/img516/6330 ... boaqo0.jpg[/img]
[img:640:480]http://img510.imageshack.us/img510/9308 ... bobqs9.jpg[/img]
E36 B8 4.6 Touring:
[img:640:480]http://img510.imageshack.us/img510/1718/e36b846ve7.jpg[/img]
E38 B12 6.0:
[img:640:480]http://img516.imageshack.us/img516/4813/e38b1260me0.jpg[/img]
E46 Cabrio B3 3.3 nummer 1:
[img:640:480]http://img504.imageshack.us/img504/1713 ... io1ke5.jpg[/img]
Vervolgens gaat op mijn verzoek ook schuifdeur 2 open:
[img:640:480]http://img393.imageshack.us/img393/5337 ... ht3mp4.jpg[/img]
[img:640:480]http://img159.imageshack.us/img159/365/ ... ht4bs1.jpg[/img]
E12 B7S Turbo:
[img:640:480]http://img393.imageshack.us/img393/6482 ... boadc2.jpg[/img]
E21 B6 2.8:
[img:640:480]http://img159.imageshack.us/img159/3482/e21b628de6.jpg[/img]
E30 Cabrio B3 2.7:
[img:640:480]http://img393.imageshack.us/img393/6909 ... 327sj3.jpg[/img]
E31 B12 5.0 nummer 2:
[img:640:480]http://img159.imageshack.us/img159/4134 ... 502jl4.jpg[/img]
E31 B12 5.0 nummer 3:
[img:640:480]http://img159.imageshack.us/img159/5120 ... 503qi9.jpg[/img]
E31 B12 5.7 nummer 2:
[img:640:480]http://img159.imageshack.us/img159/2996 ... 572yj1.jpg[/img]
E38 B12 6.0 iL:
[img:640:480]http://img113.imageshack.us/img113/5480 ... ilagk5.jpg[/img]
Al met al erg leuk om te zien. Niet alle Alpina’s staan op de foto.
Zo heeft hij 7 stuks E32 Alpina in totaal bijvoorbeeld, is er ook nog een Z1 (RLE) Alpina etc.
In totaal heeft hij 31 Alpina’s in bezit op dit moment.
Hier overigens nog de site van deze man, met veel foto's van een deel van zijn collectie:
http://www.alpina-maus.de/
- Erik dB
- Berichten: 2468
- Lid geworden op: 06 mei 2006, 04:16
- Locatie: Amsterdam
-
- Berichten: 4820
- Lid geworden op: 25 feb 2006, 19:16
- Locatie: Den Haag
deze:
[img:640:480]http://img159.imageshack.us/img159/4134 ... 502jl4.jpg[/img]
deze:
[img:640:480]http://img516.imageshack.us/img516/1681/e34b1046yb2.jpg[/img]
en deze graag....
[img:640:480]http://img510.imageshack.us/img510/4183/e30b635il6.jpg[/img]
Vooral die 8 serie, wat een prachtige kleur voor die auto (lijkt op Stahlblau)
[img:640:480]http://img159.imageshack.us/img159/4134 ... 502jl4.jpg[/img]
deze:
[img:640:480]http://img516.imageshack.us/img516/1681/e34b1046yb2.jpg[/img]
en deze graag....
[img:640:480]http://img510.imageshack.us/img510/4183/e30b635il6.jpg[/img]
Vooral die 8 serie, wat een prachtige kleur voor die auto (lijkt op Stahlblau)
-
- Berichten: 9980
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
- Auto: M3P, 130i
- Locatie: Spaceship in silence
- Contacteer:
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
- Contacteer:
- Niels
- Berichten: 22257
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Heeft ie op mp gestaan met 140.000km voor 8500,-? Dat leek me ook een geweldig apparaat 8)Erik de Boer schreef:HO LY FUCK 8)
Een half jaar geleden heb ik nog gekeken en gereden in een Alpina E36 B3 in Haarlem. (zoiets).
Nu ben ik best blij met de 323ti, maar af en toe heb ik toch best spijt dat ik die auto destijds niet heb gekocht
Maar wat een collectie zeg Briljant gewoon! Een E30 B6 2.8 sluit ik niet uit in de toekomst Ik ben geneigd om de Z3 naar volledig Alpina om te bouwen inclusief striping als ik dit zie 8)
-
- Berichten: 9980
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
- Auto: M3P, 130i
- Locatie: Spaceship in silence
- Contacteer:
-
- Berichten: 4820
- Lid geworden op: 25 feb 2006, 19:16
- Locatie: Den Haag
Alles past natuurlijk als je er maar genoeg geld tegenaan smijt, maar hoe realistisch is het om een 323ti Compact te voorzien van de techniek uit zo'n onderstaande B8 4.6 Touring of sedan?
[img:640:480]http://img510.imageshack.us/img510/1718/e36b846ve7.jpg[/img]
De M3 Compacts en de Racing Dynamics Compact met V12 kennen we al...maar gewoon mijn Compact helemaal ombouwen naar Alpina specificaties.
Voor de a-stijl zijn de e36 sedan, Touring en Compact redelijk identiek lijkt mij. Weet iemand wat voor auto er als basis voor zo'n B8 4.6 werd gebruikt?
[img:640:480]http://img510.imageshack.us/img510/1718/e36b846ve7.jpg[/img]
De M3 Compacts en de Racing Dynamics Compact met V12 kennen we al...maar gewoon mijn Compact helemaal ombouwen naar Alpina specificaties.
Voor de a-stijl zijn de e36 sedan, Touring en Compact redelijk identiek lijkt mij. Weet iemand wat voor auto er als basis voor zo'n B8 4.6 werd gebruikt?
- Bert ///M3
- Berichten: 9352
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
-
- Berichten: 4820
- Lid geworden op: 25 feb 2006, 19:16
- Locatie: Den Haag
Begrijp ik Bert, zo'n M5 motor zou geweldig zijn (laat de zwaar in de neus reacties maar komen 8) )
En de M3 Compacts rijden er al genoeg van rond, het gaat mij een beetje om de exclusiviteit zeg maar.
Maar stel dat je een schade exemplaar B8 4.6 op de kop tikt, dan is het overbouwen van de spullen uit zo'n Alpina veel eenvoudiger dan bij een e39 M5 lijkt mij?
Ik ben een leek op technisch gebied, dus de volgende vraag:
Is het zo dat zo'n Alpina V8 motor zo gebouwd is dat het op de originele motorophangingspunten van bv een 328i past, of zijn door Alpina die punten in de e36 aangepast om het blok passend te krijgen?
En de M3 Compacts rijden er al genoeg van rond, het gaat mij een beetje om de exclusiviteit zeg maar.
Maar stel dat je een schade exemplaar B8 4.6 op de kop tikt, dan is het overbouwen van de spullen uit zo'n Alpina veel eenvoudiger dan bij een e39 M5 lijkt mij?
Ik ben een leek op technisch gebied, dus de volgende vraag:
Is het zo dat zo'n Alpina V8 motor zo gebouwd is dat het op de originele motorophangingspunten van bv een 328i past, of zijn door Alpina die punten in de e36 aangepast om het blok passend te krijgen?
- Bert ///M3
- Berichten: 9352
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Nee je moet ook andere motorsteunen hebben. Als je er een M5 V8 in zou schroeven loop je tegen hetzelfde aan eigenlijk. Elektronica enz moet ook allemaal anders. Die Alpina V8 is in feite gewoon een BMW motor uit een andere serie, dus dat past niet zomaar 1:1, tenzij je de Alpina ombouwdelen ook hebt.
-
- Berichten: 4820
- Lid geworden op: 25 feb 2006, 19:16
- Locatie: Den Haag
Ik heb hier al een beetje een antwoord op mijn eigen vraag gevonden:
Dan wordt het natuurlijk wel een hele kostbare en ingewikkelde zaak om dat voor elkaar te krijgen.
http://www.fantasycars.com/sedans/HTML/ ... 8_e36.html
Meer dan 40 modificaties aan het motorcompartiment moeten er gedaan worden om het passend te krijgen.Like a big brother to the B3, the B8 is very unique because of its V8 engine. Based on the 4.4L from the 540i, it puts out 333 horsepower, 93 and 68 more horsepower than the BMW M3 and Alpina B3, respectively. 350 of its 470nm of torque are available at 1000rpm. Over 40 modifications to the engine compartment had to be made before the V8 fit in. Only 231 cars were built in its three year lifespan from 1995 to 1998 however 4 more detuned versions with a 4.0L engine and 313hp were also built and sold exclusively in Japan.
To achieve the bump in power and displacement over the stock engine, new engine blocks were cast by BMW for Alpina, higher compression Mahle pistons were added, the valve timing was changed, and a new exhaust system and new catalysts were fitted. A six-speed manual tranny made by Getrag is the only transmission available. Exterior differences include a new front spoiler, an optional rear spoiler, optional Alpina decals and 17in Alpina wheels. Given the huge increase in power it is very surprising to see the Alpina accelerate slower than a stock M3, but a conservative estimate may be to blame. If your main concern, however, is showing off your V8 3-series than the B8 4.6 is the car for you. - by Traian Popescu
Dan wordt het natuurlijk wel een hele kostbare en ingewikkelde zaak om dat voor elkaar te krijgen.
http://www.fantasycars.com/sedans/HTML/ ... 8_e36.html
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Zelf doen zal je veel besparen, echter een heel karwei als je de bijbehorende pk's wilt hebben en onderdelen...Marcel van Meerbeek schreef:Ik heb hier al een beetje een antwoord op mijn eigen vraag gevonden:
Meer dan 40 modificaties aan het motorcompartiment moeten er gedaan worden om het passend te krijgen.Like a big brother to the B3, the B8 is very unique because of its V8 engine. Based on the 4.4L from the 540i, it puts out 333 horsepower, 93 and 68 more horsepower than the BMW M3 and Alpina B3, respectively. 350 of its 470nm of torque are available at 1000rpm. Over 40 modifications to the engine compartment had to be made before the V8 fit in. Only 231 cars were built in its three year lifespan from 1995 to 1998 however 4 more detuned versions with a 4.0L engine and 313hp were also built and sold exclusively in Japan.
To achieve the bump in power and displacement over the stock engine, new engine blocks were cast by BMW for Alpina, higher compression Mahle pistons were added, the valve timing was changed, and a new exhaust system and new catalysts were fitted. A six-speed manual tranny made by Getrag is the only transmission available. Exterior differences include a new front spoiler, an optional rear spoiler, optional Alpina decals and 17in Alpina wheels. Given the huge increase in power it is very surprising to see the Alpina accelerate slower than a stock M3, but a conservative estimate may be to blame. If your main concern, however, is showing off your V8 3-series than the B8 4.6 is the car for you. - by Traian Popescu
Dan wordt het natuurlijk wel een hele kostbare en ingewikkelde zaak om dat voor elkaar te krijgen.
http://www.fantasycars.com/sedans/HTML/ ... 8_e36.html
bij G-power hebben ze wel een lijstje ik geloof dat een BMW V8 incl inbouw enz enz iets van 23.000,-euro kost echter kun je zelf veel en dus kun je ook kant en klare delen daar bestellen dat scheelt al enorm! en het past dan ook neem ik aan...je hebt immers ook een speciale caterpan nodig enz...of inderdaad een schade B8 kopen en alles gewoon overzetten en je uitlaat dempers aanpassen en of speciaal bij een andere tuner kopen, immers die is korter die einddemper van de Compact...maar een mooi idee 8)
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Spinazie en 165 gasten