Alpina BMW

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: Alpina BMW

Bericht door Macboy » 29 nov 2017, 12:15

Welk ander draadje stond dit dan precies ?

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: Alpina BMW

Bericht door Macboy » 09 jan 2018, 09:38


Gebruikersavatar
Sander-E46
Berichten: 2410
Lid geworden op: 07 apr 2013, 12:13

Re: Alpina BMW

Bericht door Sander-E46 » 09 jan 2018, 09:48

Wat houd je nog tegen Macboy, mooi duo met de cabrio.

NSXRS
Berichten: 1656
Lid geworden op: 04 apr 2007, 06:50
Locatie: GroeneHart

Re: Alpina BMW

Bericht door NSXRS » 09 jan 2018, 10:33

Artikeltje waar de BMW/Alpina adepten hier wel opgewonden van zullen worden.. :hungry: :wink:

Alpina stelt BMW M5 break voor
08-01-18 | Gert Verhoeven

BMW weigert om een breakversie van de M5 te lanceren, Alpina doet dit wel in de vorm van de B5 Bi-Turbo, waarvan de V8 ruim 600 pk levert. Deze touring haalt een topsnelheid tot 320 km/u en wordt zo de snelste break ter wereld.

De Mercedes-AMG E63 S break krijgt met deze Alpine een onverwachte concurrent want sinds 2007 levert BMW geen touringversie meer van de M5. Deze B5 Bi-Turbo is supersnel, want hij gebruikt dezelfde V8-motor als de M5. Het gaat om een 4,4 liter V8-motor die 608 pk en 800 Nm aan trekkracht levert.

Hij wordt gekoppeld aan vierwielaandrijving in combinatie met een ZF achttrapsautomaat. Zo spurt hij in amper 3,5 seconden van 0 tot 100 km/u en hij is sneller dan 320 km/u, daar waar de M5 elektronisch wordt begrensd bij 305 km/u. De AMG E63 break houdt het bij 290 km/u al voor bekeken.

Los van dit record biedt de B5 Alpina ook uitstekende rijeigenschappen omwille van de vierwielaandrijving en de bijzondere rijmodus op maat van een bochtig parcours.

https://gocar.be/nl/autonieuws/tuning/A ... _weekly_nl

indobesar
Berichten: 9976
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence
Contacteer:

Re: Alpina

Bericht door indobesar » 09 jan 2018, 13:46

Wat maakt een Alpina een Alpina?

Om het draadje van ErikS niet te vervuilen, maar wel een interessante discussie te voeren een quote van Macc om de discussie te starten:
Macboy schreef: 08 jan 2018, 12:49 Je kunt ook een Alpina kopen en letterlijk alles wat Alpina uniek maakt eraf halen. Tegelijkertijd snap ik dat vooral hout en de stickers mensen afschrikt. Op de kleur van Erik staat het prima zo. Is meer sleeper editie dan opvallend Alpina blauw.
Het is officieel automerk en dus geen BMW met andere emblemen. Hoe zien wij een Alpina?


Voor mij persoonlijk is een Alpina een geperfectioneerde, met een sportieve, comfortable aspect. Waar een BMW M gaat voor louter sportiviteit, kiest Alpina voor snelheid en comfort. Unieke kenmerken zijn in technisch aspect de aandrijflijn en het onderstel. Daarin is duidelijk onderscheid tov reguliere BMW en BMW M. Optisch is het kenmerkend met de Alpina velgen, bummpervoor- en achterspoiler en typische Alpina velgen gecombineerd met striping. In het interieur is het vaak een klassiek thema met stof/leder interieur en Alpina kleuren.

Zijn deze kenmerken minder/niet aanwezig, dan zou het voor mij minder toevoegen tov een snelle BMW. Het unieke, typische Alpina verliest dan tenslotte zijn glans. Dat typische Alpina kenmerken niet door iedereen wordt gewaardeerd kan zijn, maar dan past een Alpina misschien niet bij je. Net zoals een Brabus of AMG ook niet bij bepaalde mensen past. :)

Online
Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10383
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Alpina BMW

Bericht door tomgtr » 09 jan 2018, 14:39

Wacht even, AMG is voor Mercedes wat M is voor BMW. Brabus zou je dan enigzins met Alpina kunnen vergelijken hoewel Alpina natuurlijk in details veel verder gaat. Nou kennen we Alpina natuurlijk allemaal uit jaren 70-80, maar is dat een reden om een striping en interieur er in te lepelen wat prima staat in een Derick aflevering maar in 2018 er echt vreselijk ouderwets uitziet? Kunnen ze die nieuwe 5 serie ook schrappen en een modelletje of 5 terug nog maken met verbeterde techniek? Over smaak valt niet te twisten maar om nou te zeggen dat een oubollig interieur bij Alpina hoort? Weet je wie het tegendeel bewijst? Erik! :thumbup:

ErikS
Berichten: 18513
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Alpina BMW

Bericht door ErikS » 09 jan 2018, 15:34

Ik zie Alpina als een BMW plus product. De ///M zonder de ///M. Luxer, beter dan de standaard BMW.
Ik vind Alpina ook super gaaf inclusief hout ed. maar een stukje meer incognito kan voor mij in een dorp geen kwaad.

Bij BMW krijg je alleen 400 PK met een ///M product. Ik voel me stukken zekerder in een Alpina, ook qua vaste lasten & onderhoud.
Onder mijn Alpina liggen bijvoorbeeld 4 nieuwe schijven & nieuwe remblokken. Kost? €1000,-

Kom je bij een ///M E9* net aan één schijfje denk ik?

Frank_Sch
Berichten: 2117
Lid geworden op: 02 mei 2017, 18:10
Auto: Alpina B3s cabrio 2011

Re: Alpina BMW

Bericht door Frank_Sch » 09 jan 2018, 18:04

Ik kom geregeld bij Len, de eigenaar van SPBA. Voor zover ik weet de Alpina expert van Nederland. Hij maakte me warm voor dit merk.
Mijn ervaring is dat een Alpina minder uitnodigt/uitdaagt tot scheuren. Gewoon heerlijk veel power onderin en zalig cruisen. Maar als je wilt en hem de sporen geeft, dan gaat ie als een raket. Ik zou niet anders meer willen en het oogt m.i. ook schitterend met de zo typische Alpina kleur en velgen. De striping, ach die mot ik niet. Dat is voor mij zeker niet wat Alpina tot een Alpina maakt.

Gebruikersavatar
Spijkerhard
Berichten: 4045
Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Re: Alpina BMW

Bericht door Spijkerhard » 09 jan 2018, 18:22

Voor mij is een Alpina de Jaguar van BMW. Focus op control & comfort, met "voldoende" power. Met gevoel voor understatement.

M, AMG, Brabus, die gaan veelal voor "brachiaal". Je moet het goed kunnen zien dat het geen gewone BMW of Mercedes is. Uiterlijk vertoon.
Die striping van Alpina was denk ik ook een aanduiding dat het geen "gewone" BMW is. Tegenwoordig heeft een Alpina dat niet meer nodig imho. Alhoewel ook Alpina klanten zal hebben die dat natuurlijk willen, en terecht. Die twee dubbele uitlaten willen. Prima.
Maar de kenner herkent de Alpina wel aan de details. De eigen velgen, met als topuitvoering de velgen die Erik heeft. Die even in het interieur naar de stoelen kijkt, of de tellers. "Is het een echte?". De vraag is al een compliment, en je weet dat je met een kenner te maken hebt. Dat je een beetje incognito in een begeerlijk voertuig rijdt.
Die al heel snel een heel lang draadje veroorzaakt op het DF forum. Vooral als je het verhaal ook nog in stukjes brengt ;-)

ErikS
Berichten: 18513
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Alpina BMW

Bericht door ErikS » 09 jan 2018, 18:50

:tooth: Ja, anders werd 't zo'n lang verhaal....

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Alpina BMW

Bericht door Niels » 09 jan 2018, 20:05

De striping is imho een must al verwijst alleen al naar de heritage van het merk. Op zich vind ik het knap dat Alpina zich nog staande kan houden met de M's en het model daaronder. Vink je het boekje aan dan heb je weinig te wensen over. Vroegah verstond Alpina echt het vak van het tunen, ik zie nog graag die verwijzing naar dat verleden. Niettemin als iemand het anders kiest dan kan ik dat nu ook weer niet afkeuren maar voor mij persoonlijk....

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7747
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: Alpina BMW

Bericht door Tim N » 09 jan 2018, 20:14

Idd Erik, dat lange lullen over wat Alpina Alpina maakt is nooit over natuurlijk.
Het is voor mij cult, mooier en beter leder, eigenwijs zijn en blauwe tellers eeuwig nagenoeg dezelfde wielen, handverwerkte stiksels in de Alpina kleuren groen blauw, prachtig hout (love hate maar zoals in de B5 die Erik ook in vizier had gewoon grandioos mooi)
En eigenlijk is de uber Alpina in mijn ogen Alpina groen (of blauw) met die voor velen oudbollige striping en die dan graag in goud. Dat is historie zoals een ultieme Alpine blauw, een Jag BRG en sportieve Alfa rood.

Maar buiten dat is het vooral dat ze de auto's maken die BMW overslaat, een verschrikkelijk snelle E91 zoals Erik, vroeger ten tijde van de E34 en bvb de E36 de B8. Enkel GTrene had dat normaal bedacht, een eenvoudige 3 serie met een 4.4 V8 erin.
En zoals hier bovenaan de pagina de stationbroer van de M5 die BMW niet maakt maar dan beter en in een veel deftiger jasje gestoken. (Maar zoveel mensen zoveel meningen)

Robin
Berichten: 51205
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Alpina BMW

Bericht door Robin » 09 jan 2018, 20:33

Ook hier 'n warm gevoel van binnen tov Alpina, alhoewel ik als puber mid jaren tachtig toen Piet Oldenhof die dingen soms nog wel eens neerzette hier bij de Beier Heerenveen toch liever (DT)M of AMG zag(voornamelijk die striping deed 't 'm toen niet) :)

Maar dit :crazy: :
Afbeelding

Alpina is dus echt 'n fabrikant toch zoals RUF?

Ik zat ook wat meer aan de AC Schnitzer kant eigenlijk, iets minder in your face toendertijd.En wat betreft DRM, en de CSLs dat waren elkaars concurrenten op de baan.

Online
Gijzert
Berichten: 4977
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: Alpina BMW

Bericht door Gijzert » 09 jan 2018, 20:55

Waarom staat er nog wel het bmw logo op de motorkap? Meer een tuner lijkt me.
Zonder daarin denigrerend te zijn want ik vind ze fantastisch.

Robin
Berichten: 51205
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Alpina BMW

Bericht door Robin » 09 jan 2018, 21:12

Gijzert schreef: 09 jan 2018, 20:55 Waarom staat er nog wel het bmw logo op de motorkap? Meer een tuner lijkt me.
Zonder daarin denigrerend te zijn want ik vind ze fantastisch.
Macht mir kein Flaus aus:)

Als ie maar gaat!

Alter Schwede, geile Drecksau:)

Afbeelding

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Alpina BMW

Bericht door romo » 09 jan 2018, 21:16

Piet "Porker" Oldenhof is het tegenwoordig :tooth:

Toen de man nog keurig was, in de jaren 70, keek als jong ventje me al de ogen uit in zijn zaak aan de Europalaan te Enschede, een begrip all over Nederland, (mijn Pa had daar een Fjordblauwe 320 gekocht (een carburatie en nog geen i idd) BMW, Alpina, ergens 82-84 ik weet het niet meer, een B6 3,5 of zo, man man man kwijl uit de bek zo mooi...........hooked for ever


Afbeelding

http://www.theimgrum.com/share/BbTh-kNH-nK

Baboulah
Berichten: 1495
Lid geworden op: 30 dec 2017, 19:21

Re: Alpina

Bericht door Baboulah » 09 jan 2018, 21:17

indobesar schreef: 09 jan 2018, 13:46 Wat maakt een Alpina een Alpina?
Het is officieel automerk en dus geen BMW met andere emblemen. Hoe zien wij een Alpina?
Ik zie een Alpina als een auto voor een persoon die eigenlijk een ///M wilt (sorry ErikS). Hij koopt er echter geen vanwege diverse redenen:
1) De kosten
2) Het niet vind passen/kunnen meer bij zijn leeftijd
2a) Het imago wat er vaak aan hangt
2b) Het geluid
2c) Het harde onderstel
3) Onopvallend door het verkeer wilt zonder constant uitgedaagd te willen worden door iedereen
4) Het niet vind kunnen om voor te komen rijden bij klanten in een M want dat kennen de meesten en een alpina niet (typische hollander gedachte echter maar goed, daar zitten 99% van de mensen van het forum dan ook)

Dit was geen bash, ik vind het mooie auto's (maar wel te incognito voor mij persoonlijk). Ik zie zelf alleen niet zoveel meerwaarde van een Alpina vergeleken met het topmodel onder de M reeks bij BMW. Daarbij vind ik zelf hout afschuwelijk in auto's, dat hoort in een openhaard wat mij betreft :tooth:

ErikS
Berichten: 18513
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Alpina BMW

Bericht door ErikS » 09 jan 2018, 21:38

I really don't care Jeroen....
Iedereen mag vinden wat hij vind. ;-)
Als ik maar plezier heb. (En jij ook met jouw keuzes.)

Robin
Berichten: 51205
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Alpina BMW

Bericht door Robin » 09 jan 2018, 21:39

romo schreef: 09 jan 2018, 21:16 Piet "Porker" Oldenhof is het tegenwoordig :tooth:

Toen de man nog keurig was, in de jaren 70, keek als jong ventje me al de ogen uit in zijn zaak aan de Europalaan te Enschede, een begrip all over Nederland, (mijn Pa had daar een Fjordblauwe 320 gekocht (een carburatie en nog geen i idd) BMW, Alpina, ergens 82-84 ik weet het niet meer, een B6 3,5 of zo, man man man kwijl uit de bek zo mooi...........hooked for ever


Afbeelding

http://www.theimgrum.com/share/BbTh-kNH-nK
Inderdaad. PO bestickerd op de C stijl , hij was (is)'n maat van de toenmalige Beier eigenaar.

Ja die M3.5 E30 da's machtig, de grunt die 'n normale 2.3 /2.5 straatversie mist heeft deze welzeker:)

Robin
Berichten: 51205
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Alpina

Bericht door Robin » 09 jan 2018, 21:41

Baboulah schreef: 09 jan 2018, 21:17
indobesar schreef: 09 jan 2018, 13:46 Wat maakt een Alpina een Alpina?
Het is officieel automerk en dus geen BMW met andere emblemen. Hoe zien wij een Alpina?
Ik zie een Alpina als een auto voor een persoon die eigenlijk een ///M wilt (sorry ErikS). Hij koopt er echter geen vanwege diverse redenen:
1) De kosten
2) Het niet vind passen/kunnen meer bij zijn leeftijd
2a) Het imago wat er vaak aan hangt
2b) Het geluid
2c) Het harde onderstel
3) Onopvallend door het verkeer wilt zonder constant uitgedaagd te willen worden door iedereen
4) Het niet vind kunnen om voor te komen rijden bij klanten in een M want dat kennen de meesten en een alpina niet (typische hollander gedachte echter maar goed, daar zitten 99% van de mensen van het forum dan ook)

Dit was geen bash, ik vind het mooie auto's (maar wel te incognito voor mij persoonlijk). Ik zie zelf alleen niet zoveel meerwaarde van een Alpina vergeleken met het topmodel onder de M reeks bij BMW. Daarbij vind ik zelf hout afschuwelijk in auto's, dat hoort in een openhaard wat mij betreft :tooth:
Ik keur dit verhaal goed!:)

Baboulah
Berichten: 1495
Lid geworden op: 30 dec 2017, 19:21

Re: Alpina BMW

Bericht door Baboulah » 09 jan 2018, 21:45

ErikS schreef: 09 jan 2018, 21:38 I really don't care Jeroen....
Iedereen mag vinden wat hij vind. ;-)
Als ik maar plezier heb. (En jij ook met jouw keuzes.)
precies, zo heeft iedereen zijn smaak natuurlijk :) kan wel genieten (en affentoe lachen) van hoe enorm enthousiast jij overkomt met je Alpina :thumbup:

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7747
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: Alpina BMW

Bericht door Tim N » 09 jan 2018, 21:48

Gijzert schreef: 09 jan 2018, 20:55 Waarom staat er nog wel het bmw logo op de motorkap? Meer een tuner lijkt me.
Zonder daarin denigrerend te zijn want ik vind ze fantastisch.
Sinds midden jaren '80 ergens officieel automerk.
Idd zoals Robin aangeeft overeenkomsten met RUF.

Koets komt vanuit BMW en VIN nummer wordt vernieuwd naar officieel Alpina VIN.
Je kunt geen BMW laten tunen bij Alpina, enkel kopen als complete nieuwe auto af fabriek Buchloe.

Online
Eric Z
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: Alpina BMW

Bericht door Eric Z » 09 jan 2018, 22:00

Tim N schreef: 09 jan 2018, 21:48
Gijzert schreef: 09 jan 2018, 20:55 Waarom staat er nog wel het bmw logo op de motorkap? Meer een tuner lijkt me.
Zonder daarin denigrerend te zijn want ik vind ze fantastisch.
Sinds midden jaren '80 ergens officieel automerk.
Idd zoals Robin aangeeft overeenkomsten met RUF.

Koets komt vanuit BMW en VIN nummer wordt vernieuwd naar officieel Alpina VIN.
Je kunt geen BMW laten tunen bij Alpina, enkel kopen als complete nieuwe auto af fabriek Buchloe.
Ooit een rondleiding gehad in de fabriek in Munchen. Maar daar komt Alpina ook op de lopende band langs. Toen niet op doorgegaan, maar hoe eindigen ze in Buchloe dan, eerder van de band af?

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7747
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: Alpina BMW

Bericht door Tim N » 09 jan 2018, 22:06

Idd vanaf de band worden ze vervoerd en bij Alpina afgerond.
Als Erik ooit zijn optielijst post kun je daar goed op zien wat de optiecode is en sonderausstattung vanaf bmw om het zo deels Alpina voor te bereiden.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Alpina BMW

Bericht door Niels » 09 jan 2018, 22:10

De enige overeenkomst tussen een M en Alpina is dat ze allebei hard gaan maar can houdt het wel op. Ruf is qua insteek heel anders en maakt het bestaande spul gewoon nog veel sneller. Qua nieuwprijs denk ik dat je voor de prijs van een Alpina ook wel een M kunt kopen, het is maar wat de voorkeur heeft..

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Dimitri en 126 gasten