Alpina BMW

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Online
Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 11 aug 2006, 19:45

Schitterend ding... alleen liever niet op LPG he....

Gebruikersavatar
Hans
Berichten: 2696
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:59

Bericht door Hans » 11 aug 2006, 21:39

Joy Jolliffe schreef:Mijn favoriet is de Alpina B8. Op de velgen en voorlip na gelijk ogend aan een willekeurige 3-serie. Ondertussen wel een 4.6 V8 onder de kap.
Eens! Een B8 is een echte wolf in schaapskleren, vooral een Sedan of Touring. Mocht ik onverhoopt de Staatsloterij winnen dan ging ik shoppen voor een B5, minder schreeuwerig dan een M5, geweldige afwerking, exclusief en toch ruim 500pk waar moeiteloos de 300 mee aangetikt kan worden.

Een B12 van het vorig model 7 serie ziet er ook ontiegelijk dik uit.

[img:800:600]http://img141.imageshack.us/img141/1838 ... 999ej0.jpg[/img]

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Bericht door Macboy » 13 aug 2006, 22:34

Ja toen was een 7-serie nog mooi :)

Maar Alpina. Wat kan ik zeggen. Alpina en Brabus staan voor mij mijlenver boven alle anderen.

Prachtige auto's en zéér mooie interieur-ontwerpen. Heb een hele rits foto's gehad, maar heb die niet meer. Je weet niet wat je ziet.

Moet zeggen dat A.R.T. ook goed bezig is (off topic ff)


Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Bericht door Macboy » 13 aug 2006, 22:58

Laatst gewijzigd door Macboy op 13 aug 2006, 23:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Bericht door Macboy » 13 aug 2006, 22:59

Laatst gewijzigd door Macboy op 13 aug 2006, 23:01, 1 keer totaal gewijzigd.



Paul

Bericht door Paul » 13 aug 2006, 23:09

Super, alleen de nieuwere velgen kan ik niet echt waarderen..

Zou voor mij dan een ALpina met Hartge wielen worden.. 8)

Bruno
Berichten: 91
Lid geworden op: 08 feb 2006, 19:58
Locatie: Antwerpen

Bericht door Bruno » 16 aug 2006, 16:09

http://www.autoscout24.be/nl-be/detail. ... d=55536737

[img:250:169]http://pic.autoscout24.be/images/7/3/7/55536737_1.jpg[/img]

Nog te betalen zo ...

Idelae upgrade voor mijn huidige E46 328i zou zijn, een B3, zoals deze
http://www.autoscout24.be/nl-be/detail. ... d=63155574

Zit er al een tijdje naar te kijken ,maar ik denk dat mijn vrouw niet erg blij zal zijn. Zij rijdt er namelijk het meerendeel van de tijd in. Ze vind die 2.8 groot genoeg - zat overlaatst zelf te praten over switchen naar diesel.

Gebruikersavatar
Cupra R
Berichten: 429
Lid geworden op: 16 jul 2006, 11:04
Contacteer:

Bericht door Cupra R » 16 aug 2006, 16:18

Voor een BMW vind ik Alpina-velgen echt de mooiste velgen ooit en dan wel net als onder die station van Femme.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 16 aug 2006, 16:22

Die foto's van macboy zijn het wel hoor.. Prachtig !

Gebruikersavatar
david
Berichten: 292
Lid geworden op: 08 mei 2006, 08:36

Bericht door david » 16 aug 2006, 17:23

alleen dat smurfen interieur gaat me wat te ver (dat blauwe..)
verder erg erg mooi...netjes

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 16 aug 2006, 17:24

Die blauwe is inderdaad iets teveel van het goede, beetje ordinair.

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Bericht door Macboy » 17 aug 2006, 20:13

dat blauwe is vet man !

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 29 nov 2006, 12:19

Leuke review van Femme !
BMW Z4 Alpina roadster 3.0i S (2004)




Ervaringen
Deze review heeft betrekking op de Alpina Roadster S, maar omdat Alpina niet door Autoweek wordt erkend als autofabrikant plaats ik deze review onder de BMW Z4. De Alpina Roadster S heeft de Z4 3.0 als basis maar beschikt over een ander motorblok en is daarnaast voorzien van diverse verfraaiingen van het exterieur en interieur.

Het 3,4l motorblok van de Roadster S is gebaseerd op het oude gietijzeren 3,0 liter blok van de Amerikaanse M3 E36. Dit blok heeft sinds midden jaren negentig dienst gedaan in diverse Alpina\’s, aanvankelijk in een tot 3,2 liter opgeboorde versie en later met een inhoud van 3,35l. In zijn laatste incarnatie, tevens de versie die in de Roadster S wordt toegepast, levert de motor een vermogen van 300pk. Het maximum wordt geleverd bij 6300 toeren per minuut, maar pas bij 7200 toeren per minuut grijpt de toerenbegrenzer in. Het vermogen valt daarbij nauwelijks terug, van 300pk bij 6300 toeren naar zo\’n 288 pk bij 7200 toeren. Met een trekkracht van maximaal 362 Nm heeft het blok een hoog specifiek koppel van 108Nm per liter. De Roadster S haalt zijn optimale prestaties met RON98-benzine. De auto haalt een top van 265km/h (270 met hardtop) en gaat in 5,3 seconden naar 100km/h.

De belangrijkste beweegredenen om een Roadster S aan te schaffen waren exclusiviteit en de uitstekende prestaties in combinatie met de relatief aantrekkelijke prijzen van jong gebruikte exemplaren in Duitsland. De Roadster S is (in rechte lijn) marginaal minder snel dan een Z4-M, maar is jong gebruik wel verkrijgbaar voor een prijs die (inclusief BPM) bijna 30.000 euro lager ligt dan een Z4-M met vergelijkbare opties. Voor een auto die feitelijk dienst doet als pleziervoertuig voel ik geen behoefte om in de eerste jaren de volle mep aan afschrijving te betalen. Naast de Z4-M is er eigenlijk geen alternatief voor de Roadster S, of je moet gaan kijken naar de compressor- of turbo-upgrades van fabrikanten zoals AC Schnitzer en Noelle Motors, maar die bieden niet het exclusieve package van Alpina. Mijn exemplaar heb ik in april 2006 gekocht bij een Duitse BMW/Alpina-dealer. De auto was toen net twee jaar oud (gunstig voor de BPM-korting) en had nog geen 6.000km gelopen. De auto is voorzien van Professional-satnav, Bluetooth en een 6 cd-wisselaar. Daarnaast beschikt de wagen o.a. over stoelverwarming en het midrange HiFi-actief audiosysteem, die standaard op de Roadster S worden geleverd. Het importeren heb ik zelf gedaan, dat bleek uiteindelijk erg mee te vallen. Er moest alleen nog een klasse V-alarm geïnstalleerd worden om de auto te kunnen verzekeren in Nederland.

Alpina\’s worden net als BMW\’s vaak geroemd vanwege de mooie loopcultuur van de zescylinder en V8-motoren. Mijn exemplaar loopt stationair op een koude motor echter niet mooi rond. Op een koude motor is het stationaire toerental niet mooi constant waardoor wegrijden op een koude motor en rijden in een bijna stilstaande file met enige bedachtzaamheid moet gebeuren. De problemen verdwijnen als de motor eenmaal warm is. Hoger in de toeren (boven 2000 toeren) draait hij altijd met veel vreugde en verfijning. Ik heb Ekris een keer laten kijken naar de koude loop maar daar wist men zich er geen raad mee. Een bezoek aan Alpina of mijn Duitse dealer is waarschijnlijk de enige oplossing, maar die bevinden zich beide op grote afstand in Zuid-Duitsland. Mijn Alpina B10 3.2 Touring uit 1998, die een voorloper heeft van het blok uit de Roadster S, loopt koud overigens wel voorbeeldig.

Een vermogen van 300pk in een auto van nog geen 1400kg staat natuurlijk garant voor een heftige acceleratie. Vanaf 80km/h rij je 120 voordat je tijd hebt om een blik te werpen op de snelheidsmeter en als je blijft stampen rij je in no-time hoogst illegale snelheden van boven de 200km/h. De acceleratie naar topsnelheid gaat rap. Ik heb tijdens terugkomst van vakantie in Duitsland lange stukken op topsnelheid gereden. Het was nooit storend om opgehouden te worden door andere weggebruikers, je hebt de wijzer toch zo weer oostwaarts van 250km/h. De Roadster S kan zich qua acceleratie meten met een M3 E46. Alleen op zeer hoge snelheden (boven 220km/h) loopt de M3 iets weg omdat hij dan meer toeren kan maken, terwijl de Roadster S moet opschakelen.

Buiten de Autobahn biedt de Roadster S dankzij zijn compacte formaat en beperkte gewicht een uitstekende wendbaarheid. Het is een leuk gooi-en-smijtwagentje dat beschikt over een redelijk neutraal weggedrag. Onderstuur treedt nauwelijks op. De rolbeweging van de koets is beperkt, maar bij het vloeren van het gaspedaal heeft de neus wel de neiging om op te stijgen. De auto is vrij gevoelig voor spoorvorming. Bij het inhalen van tragere weggebruikers op wegdek met diepe sporen heeft de auto nog wel eens de neiging om als een losgeslagen puppy het spoor te volgen. Dit levert een tamelijk onzeker rijgedrag op. Open rijden is een geweldige ervaring in een snelle auto. In tegenstelling tot bij de huidige zakensedans merk je werkelijk iets van de snelheid. Is het niet door het windgeruis en de turbulentie, dan wel door het prachtige uitlaatgeluid dat slechts door wat lucht en eventueel een stoffen kap van je orgen gescheiden is.

Over het verbruik van de Roadster S ben ik zeer tevreden. De Alpina-motoren staan bekend om hun zuinigheid. Als je het rustig aan doet en weinig stadsverkeer tegenkomt is 1:12 haalbaar. Met een wat vlottere rijstijl kom je eerder richting een nog altijd zeer acceptabele 1:10,5. Bij echt ruig werk zal het brandstofverbruik richting 1:8 gaan, maar daar moet je goed je best voor doen.

De remmen van de Roadster S zijn afkomstig van de E46 330i. De remkracht volstaat, maar het pedaal voelt wat sponzig aan en op hoge snelheid zouden de remmen nog wel wat meer vertraging mogen bieden. Ze bieden geen sportwagenprestaties. De remmerij in mijn E90 330i is in ieder geval beduidend beter. Binnenkort wil ik daarom een Mov\’it big brake kit laten monteren. De besturing mist wat gevoeligheid, dit schijnt bij de Z4-M duidelijk beter te zijn. Alpina levert een Sport Pack voor de Roadster S, dat bestaat uit camber plates, stabilisatorstangen van een M3 CSL (voor) en E46 330Ci (achter) en sport remblokken. Een Roadster met deze configuratie en Michelin Pilot Sport Cup-banden heeft op de Nurburgring een snellere tijde gereden dan een M3 CSL.

De exterieuraanpassingen van Alpina bestaan uit extra voor- en achterspoilers en 19\’ velgen. Alpina stelt zich zoals altijd behoudend op wat het betreft de vormgeving van de spoilers. Ik vind ze beide dan ook erg geslaagd. De achterspoiler corrigeert de glooiende lijn in de kofferklep van de Z4 die wat mij betreft een gevalletje \’too much\’ is. De gebogen lijn van de Alpina-spoiler oogt rustiger en tegelijkertijd \’dikker\’. Dit geldt ook voor de lager liggende voorspoiler. De meningen over de Alpina Dynamic-velgen zijn verdeeld. Ik vind ze persoonlijk erg geslaagd. Het design is origineel en onderscheidend, en past goed bij de vormgeving van de Z4. De enige klacht over het exterieur is dat de wagen nog iets te hoog op de poten staat en dat de lak op de voorspoiler slecht bestendig is tegen steenslag. Er zijn al veel witte puntjes in de lak geslagen.

Het interieur is door Alpina verfraaid met een lederen bekleding van het interieurpanelen. Het stuur en de interieurpanelen zijn tevens voorzien van stiksels in Alpina-kleuren (blauw/groen). Het windscherm is voorzien van een subtiel Alpina-logo dat alleen onder een bepaalde lichtinval zichtbaar is. Verder heeft de auto de typische donkerblauwe wijzerplaten van Alpina en zijn er Alpina-logo\’s aangebracht in het leer van de sportstoelen. Door deze details heeft de Roadster S een duidelijk exclusievere en hoogwaardiger interieurafwerking dan een standaard Z4 3.0. Helaas ben ik niet geheel overtuigd van de degelijkheid van het interieur. Het materiaal waaruit de deur en de bovenkant van het dashboard is opgetrokken had wat mooier gekund. Ergerlijker was het feit dat de ruit van de rechterdeur los zat na levering, waardoor het sluiten van de deur een nog blikkeriger geluid voortbracht dan standaard al het geval is (de deuren maken geen mooi \’zwaar\’ geluid). Het ruitje in de linkerrollbar (achter de stoel van de bestuurder) zit los waardoor deze op slecht wegdek rammelt als de kap dicht is (en er geen luchtdruk is om de ruit tegen de rollbar te drukken). Korte oneffenheden in het wegdek leveren soms wat rammels in het interieur op. Het klepje voor sigarettenaansteker wil niet meer dicht. Dit probleem (en de losse ruit) deden zich al voor bij de dealer in Duitsland. Het niet sluitende klepje is toen opgelost, maar het probleem kwam later weer terug. De ruit heb ik Nederland door Ekris laten fixen. Deze zit nu wel weer goed vast maar sluit niet helemaal perfect waardoor er op snelheden boven 230km/h een voor de bijrijder ondraaglijke fluittoon ontstaat.

Over de ergonomie van de bedieningsknoppen ben ik verder wel tevreden. De hendel van de cruisecontrol is perfect voor blinde bediening (veel beter dan knoppen op het stuur). Zoals we van BMW gewend zijn biedt het interieur in het donker een prachtige sfeerverlichting.

De sportstoelen van de Roadster S zijn behoorlijk hard. Dit zorgt er samen met het vrij stugge onderstel voor dat je geen hoogstaand comfort in de Roadster S moet verwachten. Vooral korte oneffenheden komen hard door. Met een lengte van ongeveer 1,90m biedt de Z4 net voldoende ruimte, maar veel langer moet je niet zijn. Tijdens lange ritten krijg ik wel steevast last van mijn rechterbovenbeen. Ik andere auto\’s heb ik deze klachten niet.

De kwaliteit van het HiFi Actief-audiosysteem is voldoende voor een cabrio. Het kan altijd beter (het Logic7 HiFi Professional systeem in de E90 is stukken beter), maar omdat windgebruis en uitlaatgeluiden in een cabrio altijd sterk aanwezig zijn heb je niet zoveel aan een zeer verfijnd audiosysteem. Ik heb de iPod-interface laten installeren. Het werken met vaste playlists (die een 6 cd-wisselaar emuleren) en het ontbreken van weergave van ID3-tags (titels van nummers) is behelpen maar je kunt in ieder geval meer muziek meenemen dan met de cd-wisselaar. De kwaliteit van de mp3-weergave is goed.

Over de stoffen kap ben ik zeer trevreden. Hij sluit in zo\’n acht seconden, wat snel genoeg is om de kap in een stilstaande file of voor een stoplicht dicht te kunnen doen zonder dat je anderen in de weg staat. De kap is absoluut waterdicht en droogt snel op. Dankzij de (stoel)verwarming kun je met lage buitentemperaturen open rijden.

Verder wil ik nog benadrukken dat open rijden absoluut een geweldige ervaring is en dat de geborgenheid van een tweezitter mij ook erg aanstaat. Eens een cabriorijder, altijd een cabriorijder. Hoewel de Roadster S mijn eerste open auto is, denk dat die uitspraak voor mij ook wel gaat gelden. Ondanks wat kritiekpunten ben ik over het algemeen erg tevreden met de Roadster S.

Problemen
- Ruit in rechterdeur zat los
- Ruitje in rollbar achter bestuurdersstoel zit los, rammelt daardoor op slecht wegdek
- Klepje van sigarettenaansteker sluit niet meer
- Onrustige stationaire loop met koude motor

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39595
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Bericht door Arthur » 29 nov 2006, 13:18

:lol:
Als mensen dit lezen: "Mijn Alpina B10 3.2 Touring " "mijn E90 330i" en dus de Alpina Roadster :lol:
Die vallen gelijk van hun stoel.
Fijne verzameling!

Leuk verslag, Femme.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13331
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Bericht door Tristan » 29 nov 2006, 13:25

Dit is hoe een goede recentie hoort te zijn. Het is een schitterende auto.

Gebruikersavatar
Daniel
Berichten: 1030
Lid geworden op: 28 aug 2006, 07:23
Locatie: Hilversum

Bericht door Daniel » 29 nov 2006, 16:00

Hij had tijd over :)

Ik vind dat ze bij Autoweek wel eens onderscheid mogen gaan maken tussen de troep-reviews ('grafwagen, koop er nooit eentje') en de uitgebreide verhalen zoals Femme die maakt en ik het ook zelf wel probeer. Aparte sectie 'userreviews' zou geen kwaad kunnen.

Tom
Berichten: 21697
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Bericht door Tom » 29 nov 2006, 16:27

Eens een cabriorijder, altijd een cabriorijder.
Ja inderdaad :D

:cry: :wink:

Mooie review Femme!

Gebruikersavatar
Femme
Berichten: 1595
Lid geworden op: 02 aug 2006, 21:27
Locatie: Ruurlo
Contacteer:

Bericht door Femme » 29 nov 2006, 19:04

Ik moet binnenkort maar eens een topic openen over de Roadster want er gaat een grote verbouwing aan komen :D .

Een nieuwe achteras met kortere eindoverbrenging en Drexler sperdiff is in bestelling. Verder komen er betere remmen op (voor Mov'it BBK en achter waarschijnlijk Stoptech remschijven, stalen remleidingen en andere remblokken), ander onderstel (waarschijnlijk voor schroefset en achter dempers en veren van Reiger Racing Suspension), veerpootbrug en wat subtiele optische aanpassingen.

Gebruikersavatar
Jelmer850i
Berichten: 5631
Lid geworden op: 21 jun 2006, 19:06
Locatie: Kantoor: www.jumptide.nl of M5
Contacteer:

Bericht door Jelmer850i » 29 nov 2006, 19:12

:kwijl:

Gebruikersavatar
Daniel
Berichten: 1030
Lid geworden op: 28 aug 2006, 07:23
Locatie: Hilversum

Bericht door Daniel » 30 nov 2006, 10:15

Weet je zeker dat een M Roadster dan nog steeds duurder was geweest :P

Gebruikersavatar
Elmar
Berichten: 4518
Lid geworden op: 19 feb 2006, 16:30

Bericht door Elmar » 30 nov 2006, 19:10

Femme, ga je hem ombouwen tot circuit speeltje?

Gebruikersavatar
Femme
Berichten: 1595
Lid geworden op: 02 aug 2006, 21:27
Locatie: Ruurlo
Contacteer:

Bericht door Femme » 30 nov 2006, 22:38

Een Z4-M is nieuw zo'n 26.000 euro duurder dan m'n Roadster S, dus ik kan er aardig wat upgrades uitvoeren voordat ik over de prijs van een Z4-M (de afschrijving is dan natuurlijk wel dramatisch maar ik heb daar toch al geen hoge verwachtingen van, Alpina's verkopen niet makkelijk).

Ik zit stiekem te denken aan een supercharger van ESS Tuning. Ze zijn bezig met een kit voor de E36 M3 die op het blok van de Roadster S zou moeten passen (Alpina gebruikt het onderblok van de E36 M3). Dit zou zo'n 420 tot 450pk moeten opleveren en lijkt me wel een leuke midlife upgrade.

De auto wordt alleen op de straat gebruikt. Ik zou wel een keer een weekendje Nurburgring willen doen maar dan alleen in toeristisch verband. De remmen van de Roadster S overtuigen mij niet. Alpina heeft de standaard remmerij van de Z4 3.0i gebruikt en die is tamelijk gevoelloos. Een sperdiff heb ik nooit gehad. Ik wil gewoon ervaren hoeveel verschil betere remmen en een sperdiff maken zodat ik ook voor toekomstige auto's weet hoeveel waarde ik eraan moet hechten.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BMWDennis, Edwin de Haas, Eric Z, Google [Bot], Majestic-12 [Bot], matthyssie, Zed240 en 135 gasten