Alpina BMW

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Alpina BMW

Bericht door allen » 30 mar 2018, 12:20

Ik houd echt wel van aparter samengestelde auto’s, maar het moet wel smaakvol blijven. Dat is die bruine gewoon niet. Punt.

Gebruikersavatar
Pica
Berichten: 312
Lid geworden op: 20 jun 2015, 21:27
Auto: Ford Focus CC Titanium
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Re: Alpina BMW

Bericht door Pica » 30 mar 2018, 12:31

allen schreef: 30 mar 2018, 12:20 Ik houd echt wel van aparter samengestelde auto’s, maar het moet wel smaakvol blijven. Dat is die bruine gewoon niet. Punt.
Mee eens,

de bruine is overdone.
Ander kleur interieur had hem beter gestaan. imo

Gebruikersavatar
Spijkerhard
Berichten: 4045
Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Re: Alpina BMW

Bericht door Spijkerhard » 01 apr 2018, 18:33

Deze wwek een vergelijk tussen Audi RS4 (Avant) en Alpina B3S T Allrad als onderdeel van het onderwerp "Droomauto's"

http://www.autobild.de/artikel/auto-bil ... 44688.html

Kan het artikel hier niet tonen, niet zo'n uitgebreid artikel, wie geinteresserd is kan ik wel screenshots PB'en.

Conclusie is dat, hoewel de Audi iets sneller is op het Contidrome circuit, de Alpina de betere en fijnere auto is.

Zal zo wat details toevoegen waarop die conclusie gebaseerd is.

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: Alpina BMW

Bericht door Macboy » 01 apr 2018, 19:09

In Sportauto deze maand de test van de Alpina B4 S. Waanzinnige auto, super comfortabel en alsnog super snel over de Ring. De acceleratie van 0-100 in 3,9 seconden. Iedere keer weer. Gewoon rem indrukken en gas intrappen en rem los. De X drive doet de rest. Wel flink zwaarde dan een M4. 1780kg vs 1615kg meen ik.

ErikS
Berichten: 18532
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Alpina BMW

Bericht door ErikS » 01 apr 2018, 19:34

Macboy schreef: 01 apr 2018, 19:09 In Sportauto deze maand de test van de Alpina B4 S. Waanzinnige auto, super comfortabel en alsnog super snel over de Ring. De acceleratie van 0-100 in 3,9 seconden. Iedere keer weer. Gewoon rem indrukken en gas intrappen en rem los. De X drive doet de rest. Wel flink zwaarde dan een M4. 1780kg vs 1615kg meen ik.
Launchcontrol. Kan dat met de mijnes ook?

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: Alpina BMW

Bericht door Macboy » 01 apr 2018, 20:37

Je kan altijd gewoon rem inhouden en gas intrappen en dan rem loslaten. Das de onofficiële manier.

ErikS
Berichten: 18532
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Alpina BMW

Bericht door ErikS » 01 apr 2018, 20:43

Macboy schreef: 01 apr 2018, 20:37 Je kan altijd gewoon rem inhouden en gas intrappen en dan rem loslaten. Das de onofficiële manier.
En die 400pk winnen het niet van de remmetjes? :angel:

Gebruikersavatar
Spijkerhard
Berichten: 4045
Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Re: Alpina BMW

Bericht door Spijkerhard » 01 apr 2018, 20:45

Ik ben zelf wel verrast dat de B3 S tegen de RS4 gezet wordt. RS4 lijkt me M3 materiaal, maar de B3 (zonder S), die ik tegen een S4 zou laten aantreden, wordt niet geleverd door Alpina. Wel een beetje verwarrend bij Alpina, B5 & B7 worden niet als S geleverd, en de B3/B4 uitsluitend als S.

Maar goed, waar laat de Audi RS4 het liggen tegen de B3 S volgens Autobild?

De Audi is bijna een seconde sneller op de Contidrom (1:34,50 vs 1:35,45). Waarschijnlijk helpt zijn 1 seconde betere acceleratie van 0-200 daar bij, dankzij 10 pk meer en bijna 65 kg minder gewicht voor de Audi(!). De hogere topsnelheid (298 vs 280 km/h bij RS-Dynamikpaket -anders 250 km/h-) wordt op het Contidrom denk ik niet bereikt. De 0-200 gaat overigens in respectievelijk 13,7 en 14,8 seconden. Ook de elasticiteit waarden zijn fractioneel beter voor de Audi. Ik vermoed dat de versnellingsbak verhoudingen hier ook een rol kunnen spelen, en het maximum (lagere) koppel van de RS4 is ook eerder beschikbaar.
Waar laat de Audi het dan liggen? Ten eerste functioneren de keramiek remmen (€6000 extra in Dld) van de Audi minder dan de "standaard" remmen van de Alpina. Warm gebruikt de B3 S bijna 2 meter minder dan de Audi, 33,3 vs 35,2 meter voor 100 naar 0 kmh. De remmen van de Alpina blijken dus beter te functioneren, ondanks een in de praktijk wat minder strak gevoel in het rempedaal. Verder is de Audi minder spoor vast bij het met geweld aanremmen. En de Audi remmen geven te veel hitte af aan de banden, waardoor de druk in de banden te veer oploopt, wat de grip (op het circuit!) doet afnemen, en het ESP eerder laat ingrijpen.
Die spoorzekerheid is sowieso het element waar de Alpina op wint. De B3 S is "fahraktiever": de achterkant zet zich beter naar buiten, waardoor het insturen fijner gaat, en een kleine, beheersbare drift bij bocht uit kan het gevolg zijn. De Audi is wat moeilijker de bocht in te sturen, en daarbij minder precies te zetten. Hierbij zal neem ik aan de gewichtsverdeling voor/achter (56/44% vs de bijna ideale 49/51% voor de Alpina) aan het lichte onderstuur karakter van de Audi bij draagt.

Tenslotte helpt bij de Autobild beoordeling ook de prijs (in Duitsland) mee. De vanaf prijs ligt nog redelijk bij elkaar, met een licht voordeel voor de exclusievere Alpina (77,6 vs 80,7 k€). Echter moet voor de Audi flink bij betaald worden voor zaken die standaard zijn op de B3 S: (Vmax opheffing: 5900€ -in een pakket-, sportuitlaat a €1200, adaptief onderstel a €1950, 20 inchers a 2k€ (alsof je geen 19" inlevert...). Al met al kostte de testwagen bijna 96 k€ tegen 77,6 k€ van de Alpina, gewoon als standaard uitvoering getest.
Daarmee kost de Alpina in gebruik ca 930€ per maand tegen bijna 1240€ voor de Audi (zonder de extras) (exclusief brandstof, gebaseerd op lease 36 mnd, 1500 km/jr). Ik neem aan dat daar een betere restwaarde calculatie bij inbegrepen is.
Alles Duitse prijzen, voor NL is alleen interessant om te weten dat de CO2 uitstoot op papier iets gunstiger is (192 vs 200 g/km), in de test gebuikte de RS4 0,4 L/km minder, 11,1 L/100km, wat voor 450pk een redelijke waarde is (voor een test!).

Nog wat technische gegevens Alpina tegen Audi:
L6 bi-turbo / V6 bi-turbo
2979 / 2894 cc
440 (@5500) / 450 (@5700) pk (Alpina "onderdrijft" meestal iets)
660 (@3000) / 600 (@1900) Nm
298 / 280 km/h
60 / 58 Liter tankinhoud, beide Super Plus (98/102)
72 / 70 dB geluidsniveau buiten (Standaard Akropovic uitlaat op B3 S)
58/66/70/72 vs 57/65/69/72 dB interieur geluidsniveau bij 50/100/130/160 km/h

Over een paar jaar maar eens op zoek naar een gebruikte B3 S...

Robin
Berichten: 51378
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Alpina BMW

Bericht door Robin » 02 apr 2018, 10:02

Dank voor de vertaling Spijkerhard em leuke info:
Warm gebruikt de B3 S bijna 2 meter minder dan de Audi, 33,3 vs 35,2 meter voor 100 naar 0 kmh. De remmen van de Alpina blijken dus beter te functioneren, ondanks een in de praktijk wat minder strak gevoel in het rempedaal. Verder is de Audi minder spoor vast bij het met geweld aanremmen. En de Audi remmen geven te veel hitte af aan de banden, waardoor de druk in de banden te veer oploopt, wat de grip (op het circuit!) doet afnemen, en het ESP eerder laat ingrijpen.
Die spoorzekerheid is sowieso het element waar de Alpina op wint. De B3 S is "fahraktiever": de achterkant zet zich beter naar buiten, waardoor het insturen fijner gaat, en een kleine, beheersbare drift bij bocht uit kan het gevolg zijn. De Audi is wat moeilijker de bocht in te sturen, en daarbij minder precies te zetten. Hierbij zal neem ik aan de gewichtsverdeling voor/achter (56/44% vs de bijna ideale 49/51% voor de Alpina) aan het lichte onderstuur karakter van de Audi bij draagt.

Adwo
Berichten: 513
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:24

Re: Alpina BMW

Bericht door Adwo » 02 apr 2018, 16:19

De 'S' versie bij Alpina is de update bij de facelift van de fabriek. Ik heb een E46 B3 3.3, mijn E46 Alpina LCI cabrio is de B3 S versie. Er bestaat nu dus geen B3 meer, alleen de B3 S..

En inderdaad geen idee waarom ze een Alpina tegen een RS4 testen. De Alpina wil helemaal geen rasechte sportauto zijn...

NSXRS
Berichten: 1656
Lid geworden op: 04 apr 2007, 06:50
Locatie: GroeneHart

Re: Alpina BMW

Bericht door NSXRS » 02 apr 2018, 16:45

Kwam in DE toevallig een eind 2015 (dus facelift) XD3 Alpina tegen met leuk lage Km stand, voor denk ik hele strakke prijs, twijfel twijfel... zou dit in de toekomst (over 2-4 J) met anti-diesel vooruitzichten weer beetje te verkopen zijn of raak je die dan nooit meer kwijt...

Hoe is de markt in NL voor een Alpina SUV? je ziet ze hier eigenlijk nooit..

Heb steeds gezegd dat ik geen BMW hoef, maar dit is Alpina en toch wel een leuk diesel bommetje, alleen het model X3, weet niet zo goed of ik die nu wel of niet lelijk vind.. :roll: :lol:

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: Alpina BMW

Bericht door Macboy » 03 apr 2018, 01:41

De Alpina XD3 is amper hier geleverd, sowieso Alpina weinig verkocht. Is ook niet echt een duidelijk dealer netwerk voor dus niet zo vreemd. Moet waanzinnige auto zijn. Helemaal de 2018 XD3 met 388pk diesel !!

@Spijkerhard: dank je wel voor dit leuke verslag :thumbup:

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26715
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Alpina BMW

Bericht door Martijn_bmw » 03 apr 2018, 15:32

Denk zelf dat een Alpina diesel nooit echt in waarde zal stijgen...

zie je nu ook al met de D10 en D3's staan eeuwig te koop bij de ene naar de andere handelaar terwijl de B versie's wel naar liefhebbers gaan.

NSXRS
Berichten: 1656
Lid geworden op: 04 apr 2007, 06:50
Locatie: GroeneHart

Re: Alpina BMW

Bericht door NSXRS » 03 apr 2018, 16:29

Martijn_bmw schreef: 03 apr 2018, 15:32 Denk zelf dat een Alpina diesel nooit echt in waarde zal stijgen...

zie je nu ook al met de D10 en D3's staan eeuwig te koop bij de ene naar de andere handelaar terwijl de B versie's wel naar liefhebbers gaan.
Het gaat mij niet om waardestijging, dat verwacht ik al helemaal niet bij een XD3 :tooth:
Mij gaat het erom of met de huidige anti-diesel tendens met milieuzone's waar als dat doorgaat straks steeds nieuwere diesels ook niet meer in mogen en dan zo'n ding over paar jaar ofwel flink extra in waarde gaat dalen, ofwel diesel straks bijna niet meer te verkopen valt..

Gebruikersavatar
Spijkerhard
Berichten: 4045
Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Re: Alpina BMW

Bericht door Spijkerhard » 03 apr 2018, 17:11

Als je bedenkt dat de verkoop van diesel vs benzine in Duitsland in 2 jaar van ca 50% naar 30% is gegaan, dan kun je waarschijnlijk zelf wel concluderen wat er met de waarde gaat gebeuren.
Ik denk dat je veel kilometers en veel jaren moet rijden om een diesel nog economisch rendabel te laten zijn.

Voor een Alpina X3-serie is de keus echter makkelijk, Alpina levert ze alleen als diesel...

NSXRS
Berichten: 1656
Lid geworden op: 04 apr 2007, 06:50
Locatie: GroeneHart

Re: Alpina BMW

Bericht door NSXRS » 26 apr 2018, 09:54

Omdat die in Duitsland vrij interessant aangeboden XD3 toch blijft kriebelen, heb ik getracht er wat nadere info over na te vragen.
Verkopende garage blijft onduidelijk over exacte optie/uitvoering pakket, lijkt het niet goed te weten.
In NL is geen Alpina dealer, alleen de vertegenwoordiging bij BMW Den Haag, dus die gebeld.

Uit dit gesprekje is mij gebleken dat Alpina aan hetzelfde exclusiviteitsvirus lijdt wat je bij sommige andere (kostbare/exclusieve) merken soms ook ziet,: je moet je soort van vereerd voelen dat je er ééntje "mag" rijden..
Voor specifieke Alpina onderdelen en info ben je aan de grillen van Alpina overgeleverd en erg klantvriendelijk/ servicegericht lijken die niet te zijn.

Ik vroeg om de wagenkaart adhv chassisnr. om de volledige uitrusting van de betreffende auto uit te vinden.
Bij bijv. MB of BMW is dat veelal via diverse internet sites of anders bij de dealer druk op de knop en heb je dat.
Bij Alpina echter niet...
Er moet bij Alpina een formeel verzoek ingediend worden ter verkrijging van de wagenkaart en ca 100 E afgetikt worden, pas daarna krijg je enkele dagen later de info.
Specifieke Alpina (dus alles wat afwijkt van de standaard X3) onderdelen moeten via de vertegenwoordiging bij Alpina besteld worden en levertijden zijn daarbij volgens zeggen vrij onvoorspelbaar, minimum veelal 1,5-2 weken, maar kan ook veel langer zijn.

Mijn kriebel is inmiddels stukje minder geworden.

Adwo
Berichten: 513
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:24

Re: Alpina BMW

Bericht door Adwo » 26 apr 2018, 17:47

Nee joh, dat valt allemaal reuze mee. Het gaat niet zo snel als met standaardonderdelen, maar over het algemeen geen probleem.

Ik heb regelmatig Alpina delen besteld via BMW Den Haag en dat is dan na 1 week maximaal binnen. Gelukkig zul je bijna niets Alpina specifiek moeten hebben bij normaal onderhoud.

Hier kun je zien wat de Alpina specifieke delen zijn voor een XD3 http://www.alpina-automobiles.com/filea ... eutsch.pdf

Dat zijn alleen de delen met de korte nummers, de rest is allemaal standaard BMW, soms van een ander model.

Alpina heeft geen grillen, ik heb ze zelf regelmatig gebeld en dat gaat ook al prima. BMW Den Haag zijn welliicht flapdrollen omdat ze Alpina niet meer doen qua verkoop en dus geen zin hebben om mensen te woord te staan die er over denken een Alpina te kopen.

Geen idee wat je bedoelt met wagenkaart? Enfin, vraag het BMW chassisnummer op (dus het doorgeslagen nummer) en op basis daarvan krijg je gewoon keurig alle opties te zien zoals bij elke andere BMW.

Gewoon foto van de veerpoot met het doorgeslagen nummer laten maken door die garage..

Succes!

NSXRS
Berichten: 1656
Lid geworden op: 04 apr 2007, 06:50
Locatie: GroeneHart

Re: Alpina BMW

Bericht door NSXRS » 26 apr 2018, 17:53

@ Adwo,
Met wagenkaart bedoel ik de samenstellingsopgave van de auto waarop diverse tech info en alle opties met optienrs opgesomd worden die de auto heeft, althans, zo gaat dat bij MB en heb ook al eens van een BMW soortgelijk gezien.
Ik heb het chassisnummer door verkoper opgegeven gekregen en dat bij diverse op het internet te vinden BMW chassisnummer sites geprobeerd, maar overal krijg ik dat dit onjuist/ niet mogelijk chassis nr is..

Adwo
Berichten: 513
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:24

Re: Alpina BMW

Bericht door Adwo » 28 apr 2018, 00:25

Je moet het doorgeslagen chassisnummmer dat met WBA begint hebben, niet het Alpina chassisnummer dat met WAP start, dan kun je alles zo terug vinden. Vraag dus om het doorkruiste nummer.

In de optielijst staat dan:
S920 Alpina ohne Fahrzeugbrief (geen BMW kentekenbewijs)
S940 BMW Individualausstattung (Alpina wordt als een Individualversie gezien in de optielijst)

Een heleboel mensen raken in de war van de dubbele chassisnummers, maar alle Alpina’s hebben dat..

Groet,

Adwo

Gebruikersavatar
Spijkerhard
Berichten: 4045
Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Re: Alpina BMW

Bericht door Spijkerhard » 28 apr 2018, 08:39

Ja, maar wel opletten, BMW dealers en 'specialisten' kunnen niets vinden op het WAP nummer, en zoeken dus maar op het WBA nummer, en dan heb je zo 540i bougies in je Alpina zitten die er niet in horen....

Frank_Sch
Berichten: 2122
Lid geworden op: 02 mei 2017, 18:10
Auto: Alpina B3s cabrio 2011

Re: Alpina BMW

Bericht door Frank_Sch » 01 mei 2018, 23:24

Heb je Alpina vragen dan ben je veel beter af bij SPBA dan bij welke BMW dealer in nld dan ook. Die hebben zich gespecialiseerd in deze niche markt. Kenners en liefhebbers.

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: Alpina BMW

Bericht door Macboy » 02 mei 2018, 00:45

Goeie hulp heren bij het (hopelijk) terugkrijgen van de kriebels :thumbup:


http://www.alpina-automobiles.com/filea ... eutsch.pdf

http://www.bmwblog.com/2018/03/06/2018- ... sel-278915

:love:


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Alleen geen Alpina logo in de stoelen ????

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: Alpina BMW

Bericht door Macboy » 02 mei 2018, 01:12


NSXRS
Berichten: 1656
Lid geworden op: 04 apr 2007, 06:50
Locatie: GroeneHart

Re: Alpina BMW

Bericht door NSXRS » 16 mei 2018, 19:15

Nou, die XD3 die ik interessant te koop wist en over twijfelde... te lang getwijfeld, want is inmiddels toch verkocht.. Alpina XD3 wordt het dus voorlopig niet voor mij.
Blijf ik gewoon lekker door tuffen met de Acura MDX, die bevalt ook best..totdat ik weer eens ergens tegen aan loop :wink:

Crookie
Berichten: 4303
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: Alpina BMW

Bericht door Crookie » 17 mei 2018, 10:49

http://www.bva-auctions.com/auction/lot ... tent=image

Kluitje Bmw's + Alpina b3 in de veiling

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 176 gasten