Alpina BMW

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Elmar
Berichten: 4518
Lid geworden op: 19 feb 2006, 16:30

Bericht door Elmar » 01 dec 2006, 16:18

Mijn vraag kwam voornamelijk voort uit het feit dat je het over een Reiger onderstel had. Ik had prijsopgave gedaan voor de M3 e36 en daar schrok ik eerlijk gezegd nogal van. Dus als het voornamelijk om de looks gaat, is er veel meer, voor veel minder te koop.

Gebruikersavatar
Femme
Berichten: 1595
Lid geworden op: 02 aug 2006, 21:27
Locatie: Ruurlo
Contacteer:

Bericht door Femme » 02 dec 2006, 00:26

Het bedrijf dat het merendeel van de aanpassingen gaat doen (Auto Totaal in Ruurlo, hun core business is auto's poetsen maar ze doen ook leuke veredelingsprojectjes van dikke wagens) heeft al eerdere ervaring met Reiger, dat een dorp verderop is gevestigd in Hengelo GLD, vandaar de keuze voor Reiger. De auto is een paar weken geleden opgemeten door Reiger en als het goed is krijg ik maandag een prijsopgave.

Gebruikersavatar
Femme
Berichten: 1595
Lid geworden op: 02 aug 2006, 21:27
Locatie: Ruurlo
Contacteer:

Bericht door Femme » 04 jan 2007, 22:39

Ik las vandaag op een Duits forum dat Alpina een variant van het 3,4l blok uit de Roadster S en B3S met een ASA compressor (dezelfde die gebruikt wordt op de 4,4l V8 in de B5, B6 en B7) in ontwikkeling heeft gehad. Deze zou 380 tot 390pk gaan leveren. Helaas zijn die plannen afgeschoten door BMW ivm concurrentie met de Z4-M.

Voor de B5, B6 en B7 schijnt er een update te komen met het 4,8l blok dat momenteel in de 550i, 650i en 750i wordt gebruikt. Het is nog maar de vraag of die meer vermogen dan de huidige 500pk zal bieden omdat ie dan de V10 uit de M5 en M6 voorbij zou streven. Voor de B7 zou het geen kwaad kunnen nu die wagen ook via Amerikaanse BMW-dealers geleverd zal worden. De Alpina B7 is het beste wat BMW heeft te bieden tegenover het bizarre vermogen van de S 65 AMG.

Door de innige samenwerking met BMW zullen we waarschijnlijk nooit meer auto's zoals de B10 bi-turbo zien en omdat het motorenpalet van BMW tegenover erg goed afgedikt is, is er ook geen plaats meer voor betaalbaardere nichemodellen zoals de B10 3.2/3.3 destijds (hoewel betaalbaar: mijn B10 3.2 Touring van '98 had een nieuwprijs van over de 80.000 euro).

Online
Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15874
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Bericht door Bram » 04 jan 2007, 22:40

ASA compressoren zijn niet verkeerd, je kent vast wel die CSL met die ASA compressor erop, ding heeft tussen de 500 en 600 pk meen ik :shock:

Gebruikersavatar
Topfuel
Berichten: 1916
Lid geworden op: 21 aug 2006, 11:29

Bericht door Topfuel » 04 jan 2007, 23:10

Doet het op de kermis goed denk ik? :twisted: Maar niet in een auto!

Gebruikersavatar
Daniel
Berichten: 1030
Lid geworden op: 28 aug 2006, 07:23
Locatie: Hilversum

Bericht door Daniel » 05 jan 2007, 00:35

Die B6 compressor mogen ze ook wel op mijn blok schroeven :P

Gebruikersavatar
Femme
Berichten: 1595
Lid geworden op: 02 aug 2006, 21:27
Locatie: Ruurlo
Contacteer:

Bericht door Femme » 05 jan 2007, 01:00

Macboy schreef: Doet het op de kermis goed denk ik? :twisted: Maar niet in een auto!
Het kan allemaal nog veel erger. Zie Distasteful cars from Alpina & BMW Individual :) .

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Bericht door Macboy » 06 jan 2007, 00:20

Leuke site, maar er zitten een paar tussen die ik serieus gaaf vind hoor !

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Bericht door Macboy » 06 jan 2007, 00:24

Die hoort hier ook thuis.

[img:640:480]http://i17.ebayimg.com/02/m/08/9c/01/56_27.JPG[/img]

[img:640:480]http://i6.ebayimg.com/06/m/08/9e/55/2c_27.JPG[/img]

[img:640:480]http://i15.ebayimg.com/04/m/08/9d/03/44_27.JPG[/img]

[img:640:480]http://i17.ebayimg.com/04/m/08/9c/0a/2a_27.JPG[/img]

[img:640:480]http://i6.ebayimg.com/03/m/08/9e/55/d4_27.JPG[/img]

Veel mensen zullen dit enorm lelijk vinden. Ik vind het erg bijzonder. Denk dat Dick dit ook wel wat zou vinden :)

Gebruikersavatar
Femme
Berichten: 1595
Lid geworden op: 02 aug 2006, 21:27
Locatie: Ruurlo
Contacteer:

Bericht door Femme » 26 feb 2007, 18:25

Nog een plaatje van de upcoming B3 Bi-turbo:

[img:955:335]http://www.alpina.ne.jp/models/b3_limou ... /index.jpg[/img]

http://www.alpina.ne.jp/models/b3_limousine/index.html

Het vermogen valt wat tegen maar van dat koppel ga je wel breedsmilen. Kennelijk is de motor niet zo hoogtoerig.

De prijs wordt waarschijnlijk minder grappig (335i 44K, B3 Bi-turbo 63K, M5 ca. 75K).

Gebruikersavatar
Maik
Berichten: 3435
Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik » 26 feb 2007, 21:08

Femme schreef:....Het vermogen valt wat tegen maar van dat koppel ga je wel breedsmilen. Kennelijk is de motor niet zo hoogtoerig.
....
Zelfde reden waarom de Alpina Z4 met compressor niet door is gegaan, teveel concurrentie met de nieuwe M3 van BMW (denk ik) :?

Gebruikersavatar
Ravin ///M
Berichten: 3002
Lid geworden op: 23 feb 2007, 16:50
Locatie: Dieselduvel

Bericht door Ravin ///M » 27 feb 2007, 01:16

Nu we het hier toch over Alpina's hebben... weet iemand of de B10
3.2 uitgevoerd is met DSC? Femme wellicht?

Gebruikersavatar
Fasteddie
Berichten: 684
Lid geworden op: 01 dec 2006, 21:44

Bericht door Fasteddie » 27 feb 2007, 10:27

Baal er nog van dat ik een E34 B10 3.5 een paar jaar geleden heb laten staan :cry:

Gebruikersavatar
Daniel
Berichten: 1030
Lid geworden op: 28 aug 2006, 07:23
Locatie: Hilversum

Bericht door Daniel » 27 feb 2007, 11:10

Femme schreef:Nog een plaatje van de upcoming B3 Bi-turbo:

[img:955:335]http://www.alpina.ne.jp/models/b3_limou ... /index.jpg[/img]

http://www.alpina.ne.jp/models/b3_limousine/index.html

Het vermogen valt wat tegen maar van dat koppel ga je wel breedsmilen. Kennelijk is de motor niet zo hoogtoerig.

De prijs wordt waarschijnlijk minder grappig (335i 44K, B3 Bi-turbo 63K, M5 ca. 75K).
Dat is een getunede versie van de 335i? Dan wordt de Alpina-style duur betaald, ik denk niet dat de toekomstige M3 veel duurder zal zijn. Wil je perse zo'n dik koppel dan ben je misschien met een opgevoerde 335d nog beter af.

Gebruikersavatar
Mathieu
Berichten: 5200
Lid geworden op: 03 feb 2006, 12:43
Locatie: Ergens in brabant

Bericht door Mathieu » 27 feb 2007, 11:27

http://www.noellemotors.de/3_2l_Motor_B ... bed.0.html

IsdaniksvoorAndré :?:

Even de Dré edition fine tunen.

Gebruikersavatar
Daniel
Berichten: 1030
Lid geworden op: 28 aug 2006, 07:23
Locatie: Hilversum

Bericht door Daniel » 27 feb 2007, 13:26

Zou ie wel leuk vinden :) Die gasten zijn wel duur, ik heb eens geïnformeerd naar de 5.0 upgrade voor de 645 (408 pk/530 Nm tegen 333/450 standaard) en die moest al 19.500 ex btw kosten :shock:

'k heb in de US wel een leuke compressorkit gevonden voor mijn motor, voor 9000 dollar. Nu alleen nog iemand vinden die hem erop kan schroeven zonder dat het stuk gaat :)

Gebruikersavatar
Henk Jan
Berichten: 1441
Lid geworden op: 13 feb 2007, 10:20

Bericht door Henk Jan » 27 feb 2007, 13:45

Wat een belachelijke prijzen voor nog geen 25% extra vermogen. :shock:

Nu weet ik weer waarom ik zo gek ben op turbo-motoren, voor nog geen 1.000Euri heb ik meer dan 25% vermogenswinst.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 01 mar 2007, 18:29

Eindelijk zijn de eerste foto’s en informatie opgedoken van de nieuwe Alpina B3 Biturbo. En dat belooft veel goeds! Alpina peutert maar liefst 360 pk en 500 Nm uit het 3 liter blok. En die 360 pk doen ons natuurlijk meteen terug denken aan de legendarische B10 Biturbo uit 1989. Zeker tot de komst van de M3 is dit een mooi topmodel.

De B3 Biturbo heeft een topsnelheid van 285 km/u en is in staat om van 0 tot 100 km/u te sprinten in slechts 4,9 seconde. Dat is in elk geval een stuk serieuzer dan de D3. Wellicht het enige nadeel van de B3 Biturbo is dat ie voorzien zal zijn van een 6-trapsautomaat, maar dan wel voorzien van SwitchTronic. En in Genève kunnen we nog meer Alpina nieuws verwachten, want Alpina zal namelijk een nieuwe versie van de B5 tonen. En die zal dan helemaal gehakt maken van de M5.
[img:450:294]http://www.autoblog.nl/images/wp2007/Al ... bo%201.JPG[/img]
[img:450:263]http://www.autoblog.nl/images/wp2007/Al ... bo%202.JPG[/img]
[img:450:298]http://www.autoblog.nl/images/wp2007/Al ... bo%203.jpg[/img]

leonard
Berichten: 1638
Lid geworden op: 11 mar 2006, 19:22

Bericht door leonard » 01 mar 2007, 22:15

doe dan maar een gechipte 335I !!! veel goedkoper en meer vermogen.

Waarom Alpina zo'n B3 levert met maar 360 pk is mij een raadsel.Moet minimaal 400 pk hebben !!!

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 01 mar 2007, 23:47

Maar mischien is die Alpina wel te chippen maar waarden ter boven de 400pk. Alpina is ook geen ordinaire chiptuner. ook nog motor aanpassingen denk?

Gebruikersavatar
Femme
Berichten: 1595
Lid geworden op: 02 aug 2006, 21:27
Locatie: Ruurlo
Contacteer:

Bericht door Femme » 01 mar 2007, 23:55

Ik kan me niet voorstellen dat Alpina het alleen bij chiptuning heeft gelaten, dat zouden de klanten iet accepteren. Bij de D3 hebben ze geloof ik een andere turbo en wat onderdelen van de 330d gebruikt. Bij de B3 zal er dus ook wel andere hardware inzitten met mogelijk wat meer chiptuning potentieel. Voor zover ik heb begrepen wordt de D3-motor niet met de hand opgebouwd zoals de andere Alpina-motoren. Als de B3 weinig afwijkt van de 335i is dat voor deze motor wellicht ook het geval. Het zou mooi zijn geweest als Alpina echt iets aparts had gebouwd, bijvoorbeeld een 335i met twee turbo's en een compressor :D .

Ik ben wel benieuwd naar de definitieve prijs. In Duitsland valt het prijsverschil tussen de D3 en de 320d erg mee. De B3 lijkt me niet een wagen waar erg veel aan aangepast is ten opzichte van de 335i (minder dan bij de E46 B3 waar een totaal andere motor in lag) dus wellicht is het prijsverschil dan ook wat minder. De Nederlandse prijzen zullen waarschijnlijk wel weer ruk zijn. De D3 is hier ook nauwelijks goedkoper dan een 330d waardoor het weinig zin heeft om zo'n wagen aan te schaffen.

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 8891
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Bericht door Joop » 05 mar 2007, 19:46

Rico v Velzen schreef:Tom, ik denk niet dat de grote baas van Alpina het met je eens, ik heb wel eens gelezen dat ie behoorlijk kan opwinden als mensen Alpina met een normale tuner over 1 kam scheren.

Het is natuurlijk niet alleen het kentekenverhaal. Zover ik weet worden Alpina's op de lopende band gemaakt bij BMW zelf en leverd Alpina alle onderdelen aan die een Alpina een Alpina maken. Dit in tegenstelling tot tuners als Hartge, AC Schnitzer etc die een kant en klare auto van BMW, strippen en opnieuw opbouwen naar de klant zijn wens.

Je kunt volgens mij ook geen Alpina motor kopen en in een BMW zetten, is allemaal gekoppeld aan nummers ed, beetje als bij de CSL van BMW, Je kunt wel een Hartge getunde motor kopen en die in je BMW zetten.

Alpina levert buiten de velgen om alleen maar kant en klaar auto's, maar ik kan het mis hebben.
In het verleden werd een kaal uitgeruste BMW totaal gestript en weer opnieuw, ditmaal als Alpina, opgebouwd in de montagehal van Alpina. De Alpina D3 en de vorige B3.3/B3.3s lopen gewoon bij BMW van de lopende band. Eindmontage van een aantal onderdelen en controle vind nog wel in Buchloe plaats.

@Femme: mooie wagen die Roadster S, ook leuk dat verslag van het bezoek aan de Alpina-werkplaats, zag het later staan dan ik bovenstaand stukje tikte...

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Bericht door Macboy » 19 apr 2007, 21:15


Gebruikersavatar
Jelmer850i
Berichten: 5631
Lid geworden op: 21 jun 2006, 19:06
Locatie: Kantoor: www.jumptide.nl of M5
Contacteer:

Bericht door Jelmer850i » 19 apr 2007, 21:55

Erg mooi!

Gebruikersavatar
Daniel
Berichten: 1030
Lid geworden op: 28 aug 2006, 07:23
Locatie: Hilversum

Bericht door Daniel » 19 apr 2007, 22:12

Ja, die Alpina B6 is wel dik: 4.4l V8 met compressor, 500 pk, 700 Nm...daar maak je het een M6 nog behoorlijk lastig mee, ook al is de Alpina wat meer op comfort gericht. De top van een (onbegrensde) M6 ligt wel wat hoger, omdat die veel meer toeren kan draaien, die B6 houdt het bij 6000 rpm zo ongeveer wel voor gezien.
De prijs is ongeveer gelijk dus het is best een leuk alternatief voor iemand die M6 power wil maar een wat relaxtere driving experience :)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Barend en 155 gasten