Het grote BMW X5 (occasion) draadje

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10770
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: Het grote BMW X5 (occasion) draadje

Bericht door Joy » 05 nov 2018, 18:01

Exact al die punten zijn inderdaad voorbij gekomen op mijn 3.0i X5. :tooth:

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 7951
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Het grote BMW X5 (occasion) draadje

Bericht door MParallel » 05 nov 2018, 20:30

Ik sleutel nu ruim 12 jaar aan M52 van de 328i. M54 zal niet veel ingewikkelder zijn. Althans, dat denk ik.

V8 zit je natuurlijk met 2 cilinderkoppen en dito alles wat daarbij komt.

Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3538
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: Het grote BMW X5 (occasion) draadje

Bericht door RJK » 05 nov 2018, 22:29

Klopt hoor, als je de M52(tu) kent dan kom je bij de M54 niet veel onbekends meer tegen.

Twist
Berichten: 1372
Lid geworden op: 07 jul 2013, 00:15

Re: Het grote BMW X5 (occasion) draadje

Bericht door Twist » 05 nov 2018, 22:42

Zijn de N62 issues in de X5 eigenlijk hetzelfde als in de E61? Zijn er meer pijnpunten dan de klepseals, de waterbuis en de carterventilatie (buiten andere pakkingen)?

Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6126
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: Het grote BMW X5 (occasion) draadje

Bericht door EvdP » 06 nov 2018, 18:36

...ketting....

Zodra ik de rekening heb weet ik wat het kost.

NSXRS
Berichten: 1656
Lid geworden op: 04 apr 2007, 06:50
Locatie: GroeneHart

Re: Het grote BMW X5 (occasion) draadje

Bericht door NSXRS » 06 nov 2018, 18:50

Dat jullie nog BMW durven te rijden met al die standaard voorkomende manco's....

Gebruikersavatar
Henk Jan
Berichten: 1441
Lid geworden op: 13 feb 2007, 10:20

Re: Het grote BMW X5 (occasion) draadje

Bericht door Henk Jan » 07 nov 2018, 10:12

Rijd al 2 jaar fluitend rond in mijn X5 (wel e70) zonder noemenswaardige probs.
Inmiddels komt de 200k in zicht. Blijft een heerlijke tourer.

Gebruikersavatar
Paskal
Berichten: 3665
Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
Auto: Kjen S, 118i, MX-5, C2 VTR, Z4
Locatie: ZO-Brabant

Re: Het grote BMW X5 (occasion) draadje

Bericht door Paskal » 07 nov 2018, 10:21

Hier inmiddels een jaar probleemloos onderweg met de E70 met km.stand inmiddels bijna op 180k.
Ook met de voorgaande E53's (180->260k en 210->295k) nooit noemenswaardige problemen gehad, maar had dan ook wel altijd de (denk ik) oerdegelijke 3.0d als motor.

Wout309t
Berichten: 1142
Lid geworden op: 05 feb 2010, 17:52
Auto: V70 III 270PS/Passat GTE

Re: Het grote BMW X5 (occasion) draadje

Bericht door Wout309t » 13 jan 2024, 07:55

-KICK-
Vandaag gaan we voor een vriend kijken naar een aantal X5's als youngtimer, dus ergens rond 2007-2009.
Grappig om te zien hoe aan het begin van dit draadje wordt gesproken over benzine-uitvoeringen die aan de straatstenen niet kwijt zijn te raken... Inmiddels is dat wel anders, wat een prijzen voor een net exemplaar.

-Zijn er nog specifieke dingen, anders dan al genoemd in dit topic, waar we op moeten letten?

-De 6/8-cilinder discussie: hoeveel maakt het nu echt uit qua verbruik en onderhoud?

mehmet010
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 jan 2024, 21:23
Auto: BMW X5 E70

Re: Het grote BMW X5 (occasion) draadje

Bericht door mehmet010 » 27 jan 2024, 21:35

Wout309t schreef: 13 jan 2024, 07:55 -KICK-
Vandaag gaan we voor een vriend kijken naar een aantal X5's als youngtimer, dus ergens rond 2007-2009.
Grappig om te zien hoe aan het begin van dit draadje wordt gesproken over benzine-uitvoeringen die aan de straatstenen niet kwijt zijn te raken... Inmiddels is dat wel anders, wat een prijzen voor een net exemplaar.

-Zijn er nog specifieke dingen, anders dan al genoemd in dit topic, waar we op moeten letten?

-De 6/8-cilinder discussie: hoeveel maakt het nu echt uit qua verbruik en onderhoud?
Goeie keus! Ik heb zelf ook een E70 youngtimer (2007). Inderdaad, ze zijn nog best wat waard gezien de leeftijd.

Bij aankoop vooral letten op de standaard zaken zoals een complete onderhoudshistorie, verder kan overmatig olieverbruik duiden op een issue met de klepseal (gebeurd vaker bij dit model). Het panoramadak is ook een iets wat geregeld stuk kan gaan mits deze niet goed onderhouden is. Draagarmen zijn een zwak punt en de luchtvering wil het ook nog wel eens begeven maar dat is niet heel prijzig om te laten maken. Het kan ook geen kwaad om de koplampen een te keer te laten polijsten (bekende BMW kwaal)

Ik heb in het verleden een 3.0si (6 cilinder) gehad en momenteel een 4.8i (8 cilinder). Het verbruik is nagenoeg gelijk aan elkaar. De 4.8i lijkt op de snelweg zelfs zuiniger te rijden. Houd ongeveer rekening met een gemiddeld verbruik van 1:8. Ik tank Euro95 en merk geen verschil t.o.v. Euro98.

Het onderhoud valt wel mee en zeker als Youngtimer, banden zijn wat aan de hogere prijs gezien het formaat maar onderdelen kan je relatief goedkoop uit het buitenland bestellen (Duitsland of Polen).

Verder is het een prima en degelijke/probleemloze auto om als youngtimer te rijden als je het mij vraagt. Die van mij heeft net iets meer dan 200K op de teller en rijd uitstekend en heeft me nooit laten staan. Voordat ik deze kocht heb ik ook gekeken voor een Mercedes ML op benzine of een Porsche Cayenne maar beiden auto's werden mij afgeraden. Ik heb onlangs een Android scherm ingebouwd met Apple Carplay (270 euro) en werkt prima en is de prijs meer dan waard voor de upgrade.

EG
Berichten: 1256
Lid geworden op: 12 jul 2007, 13:29

Re: Het grote BMW X5 (occasion) draadje

Bericht door EG » 14 feb 2024, 16:35

Wout309t schreef: 13 jan 2024, 07:55 -KICK-
Vandaag gaan we voor een vriend kijken naar een aantal X5's als youngtimer, dus ergens rond 2007-2009.
Grappig om te zien hoe aan het begin van dit draadje wordt gesproken over benzine-uitvoeringen die aan de straatstenen niet kwijt zijn te raken... Inmiddels is dat wel anders, wat een prijzen voor een net exemplaar.

-Zijn er nog specifieke dingen, anders dan al genoemd in dit topic, waar we op moeten letten?

-De 6/8-cilinder discussie: hoeveel maakt het nu echt uit qua verbruik en onderhoud?
Het is een oude dure premium SUV en geen UP 1.0 en ik kan die vergelijking zeer zeker maken goede vriend van me rijdt net zoveel als ik (20k per jaar) en die heeft letterlijk geen cent aan reparaties uitgegeven, ook niet aan de remmen. Dus ga er echt vanuit dat af en toe iets duurs stukgaat.

Panoramadak is een zeer bekend probleem maar ook zeer simpel op te lossen, de meeste panoramadak specialisten vragen er 100'en euro's voor je kan het zelf letterlijk voor 0 euro oplossen. Heb ik ook gedaan, kan in 15 minuten. Achterste glasdeel kan je niet meer kantelen, maar goed boeien, ik heb het nooit gemist.



Vergeet niet daarna het dak te resetten (middelste knop ingedrukt houden totdat het dak vanzelf stopt met alle functies).
Vergeet ook niet het dak te smeren, je kan via internet een smeervet halen, kan je makkelijk zelf doen.

Panorama is ook berucht voor lekkages maar dit komt door onderhoud, 1x per 6 maanden de voorste en achterste drainages met een luchtpistool gangbaar maken en lekkage is weg. Voorste kan je goed zien als je vanuit de bovenkant van de auto naar binnenkijkt in de hoeken, achterste als je de achterklep opent kijk je ertegen aan.

Interieurdelen vind ik el cheapo, krast snel en gaat snel stuk (IMO), berucht zijn de binnenste deurhendels waarmee je de deur dichttrekt. Lijkt wel alsof ze zijn opgevreten door een hond of kat :shock: Kost je max 2 tientjes via Aliexpress om op te lossen en nee de deurpanelen hoeven er niet af. BMW bedenkt alleen wel dat je voor 1 deurhendel 3 verschillende ster imbus koppen nodig hebt :shock: :kikker:

Comfort access (keyless entry) gaat vaak stuk. Aliexpress to the rescue, maar ik heb alleen ervaring met zwart. Past 1-1 en je kan het zelf letterlijk binnen 10 minuten repareren per deurhendel. Wederom deurpaneel hoeft er niet vanaf.

Luchtbalgen gaan vaak stuk maar is makkelijk op te lossen, kost 120 euro per stuk ofzo en kan binnen 30 minuten erop als je handig bent. Anders laat je het doen, alleen om de luchtleiding eraf te halen heb je gereedschap nodig voor de rest niet.

Als net voor de versnellingspook een zwarte knop met sport erop zit dan zou ik daar ver van wegblijven, dat is dynamic drive en dan heb je verschillende electrisch geregelde onderstel delen (zoals electrische stabi). Als dat stuk gaat zal het lachen je echt snel vergaan. Onderstel van de X5 is echt rock solid, weinig problemen mee. Dan is het zonde om zo een optie erop te hebben hoe goed het ook mag rijden. Behalve dat: Meestal zitten de voorste spoorstangen vast of je gaat ze met een toorts 1x loshalen daarna direct uitlijnen of je haalt een nieuwe set. Bekend BMW probleem.

Tussenbak gaat mechanisch niet snel stuk, meestal gaat de actuator stuk (kijk maar op Amazon) je kan die actuator los vervangen en dan ben je voor weinig klaar. Als dat het niet is, tussenbak olie vervangen en de adaptiewaarden resetten, kan via ISTA/INPA of goeie diagnose computer. Als je dat niet doet gaat ie nog steeds schokkerig rijden.

Diesels opletten op de verstuivers (want zijn nu best oud) + N57 bekend ketting probleem. Ketting betekent motor eruit en is minimaal een 2k job als alles echt meezit. Ketting hoor je echt wel als je de motor koud start (en wanneer het erger wordt, ook bij warme start) en als het bijna einde oefening is gewoon rijdend met warme motor. :dood:

Onderzijde auto opletten op cardanaslager, hardy schijf en baksteun (eigenlijk tussenbaksteun).

Let ook op de parafaan in de motorruimte, doordat het slechte kwaliteit is gaat het broos worden waardoor het letterlijk uitelkaar valt en dat betekent dan water in motorruimte = rare electrische storingen wat €€€ kost om te repareren. :ga weg: Maar ook hier: Aliexpress to the rescue. Gewoon 1-1 kopie voor bijna 1/4 van wat BMW durft te vragen voor plastic shit.

Volgens mij is de 3.0si best een bombproof motor maar zuipt net zoveel als een V8 ik dacht dat die v8 motoren wel issues hadden maar daar mogen de mensen hier iets over zeggen. Je hebt toch ook de X35i motor met 306 pk? Ik denk dat die wel een hele mooie tussenoplossing is tussen V8 power en i6 verbruik? Veel problemen bij de F15 iig opgelost maar hoe het met de E70 zit weet ik echt niet.

Voor de rest zoals ik zei: het is een grote, zware, oude premium SUV dus ga ermaar vanuit dat je er wat aan moet uitgeven. Als ie jong is en weinig km's heeft is het logisch dat er niks stuk aan gaat. Je kijkt nu naar een auto van 15 tot 17 jaar oud. Ik zou echt zeer kritisch zijn want je gaat er top dollar voor betalen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: EmielS60, Rolf205 en 142 gasten