Het grote BMW X5 (occasion) draadje

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
JeroenT
Berichten: 1431
Lid geworden op: 06 mei 2006, 23:02

Het grote BMW X5 (occasion) draadje

Bericht door JeroenT » 01 feb 2010, 19:17

Ik ben een beetje aan het rondkijken voor een vervanger van een Opel Sintra 3.0 V6.

Nu is zo´n "grote" auto met ruime kofferbak niet meer nodig.
Maar de hoge zit en een fatsoenlijke 6 cilinder motor met automaat is wel weer gewenst.

Nu dacht ik aan de X5 3.0 automaat.
Zoals deze:
http://link.marktplaats.nl/288548856" onclick="window.open(this.href);return false;

Maar dan staat deze er ook nog.
http://link.marktplaats.nl/309713787" onclick="window.open(this.href);return false;

Beiden 2004 modellen iets over de ton gelopen.
Maar wat verklaard het flinke prijsverschil?
De 19" velgen boeien bijvoorbeeld totaal niet.
Maar het opendak in de duurdere is wel welkom.

De berijder komt nu uit een Opel Sintra, dus de X5 is sowieso een grote stap vooruit.
Maar wat zijn must have opties?
Opendak is wenselijk.
Navigatie hoeft niet perse. TomTom voldoet uitsteken.

Wat zijn technische minpunten om op te letten bij de X5?

Het budget ligt zo rond de 30k. Op het moment kijken we naar auto´s tot max 35k.
Eventueel kan het budget ook nog wel wat opgehoogd worden naar de 40k voor een heel mooi exemplaar.

ErikS
Berichten: 14710
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: BMW 530i TOURDING

Re: Het grote BMW X5 (occasion) draadje

Bericht door ErikS » 01 feb 2010, 19:40

In Groenlo staat bij de BMW dealer een hele vette 3.0 voor 40K vraagprijs,
Is nog wel wat aan te doen, alleen weet ik niet of er een open dak opzit......

By the way, @ bmw.nl staat ie nog steeds voor 45K :bag:

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 9956
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: Het grote BMW X5 (occasion) draadje

Bericht door Joy » 01 feb 2010, 19:45

Geen diesel ?

Afbeelding
Afbeelding

http://www.autozeeland.nl/autos/bmw/x5/145389.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 5369
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda, z3 2.8 QP Rotrex, E82 1M, E89 Z4 2.3, E34 M5 3.8
Contacteer:

Re: Het grote BMW X5 (occasion) draadje

Bericht door Fabian » 01 feb 2010, 20:03

Zonder verder naar je ads te kijken denk ik: X5, 2004, budget 35K??? Dan hou je nog heel veel geld over. 2004 mag rond de 26K kosten afhankelijk van uitvoering denk ik. Voor je budget zit naar 2005 te zoeken, maar ook dan mag je nog wat geld over houden hoor.

X5-en zijn lastige handel nu, jij hebt de macht als koper nu :wink:

Gebruikersavatar
Ravin ///M
Berichten: 2999
Lid geworden op: 23 feb 2007, 16:50
Locatie: Dieselduvel

Re: Het grote BMW X5 (occasion) draadje

Bericht door Ravin ///M » 01 feb 2010, 20:58

35k is 5k meer dan wat een 2005 4.8is met 80k op de teller
aan inruil opbrengt, dus ik denk dat je voor dat geld jongere
3.0's moet vinden dan die van jou...

en bedenk je dat ze van 2004 al voor rond de 20 te hebben zijn,
misschien niet met de opties die jij wilt, maar dat zegt wel wat
over de restwaarde vanaf het moment dat je hem koopt

EG
Berichten: 1169
Lid geworden op: 12 jul 2007, 13:29

Re: Het grote BMW X5 (occasion) draadje

Bericht door EG » 01 feb 2010, 21:05

Joy schreef:Geen diesel ?

Afbeelding
Afbeelding

http://www.autozeeland.nl/autos/bmw/x5/145389.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Uhm heb jij ooit eens laatst bekeken wat de motorrijtuigenbelasting voor dat apparaat is?

568 euro per kwartaal, 2260 per jaar aan MRB

Holy shit :bag:

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 9956
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: Het grote BMW X5 (occasion) draadje

Bericht door Joy » 01 feb 2010, 21:35

Ja klopt is 1000 eur duurder dan benzine.

Kijken we even naar het verbruik:

1op 8 benzine (€ 1.38): 20000 km per jaar: 3450 eur
1 op 10 diesel (€ 1.03): 20000 km per jaar: 2060 eur

Voordeel van diesel tov benzine inclusief wegenbelasting: 410 eur.

Dennis Huijsman
Berichten: 308
Lid geworden op: 10 jun 2009, 13:03

Re: Het grote BMW X5 (occasion) draadje

Bericht door Dennis Huijsman » 01 feb 2010, 21:49

Rij nu anderhalf jaar met me X5 en echt nadelen of zwakke punten heb ik niet kunnen vinden.

Must haves: Navigatie, sportstoelen, witte knipperlichten ( met oranje zien ze er echt niet uit )

Persoonlijk vind ik de 3.0 met teveel een toeren jankerd, me schoonvader heeft een 3.0 van 2004 en vind dus een 8 cilinder 10 x beter rijden, kwa verbruik ontlopen ze elkaar bijna niks

Ik rijd met de 4.6is gemiddeld 1 op 6,2 en me schoonvader met de 3.0i gemiddeld 1 op 6,5

dus... zou ik toch voor een 8 cilinder gaan ( ik weet nog een mooi te koop :bag: )

EG
Berichten: 1169
Lid geworden op: 12 jul 2007, 13:29

Re: Het grote BMW X5 (occasion) draadje

Bericht door EG » 01 feb 2010, 22:09

Qua aanschaf maakt het ook bar weinig uit dus ik zou ook mooi voor een V8 gaan.

JeroenT
Berichten: 1431
Lid geworden op: 06 mei 2006, 23:02

Re: Het grote BMW X5 (occasion) draadje

Bericht door JeroenT » 02 feb 2010, 10:00

Een diesel gaat het waarschijnlijk niet worden.
En er zal misschien 10.000km per jaar mee gereden worden. Dus de brandstof kosten zijn niet zo relevant.

Maargoed, dus kijken naar een mooie 3.0 uit minimaal 2005.
Ik zag later ook nog een leuke voor 36k.
http://www.autokopen.nl/occasion/BMW/X5/4293671.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Helaas zonder open dak.
Trekhaak en parkeersensoren zijn trouwens ook welkom.

En de 3.0 BMW motor is denk een stuk verfijnder dan een 3.0 Opel motor.
Een V8 lijkt me vooral overdreven vanwege het vermogen(wat de berijder toch niet nodig heeft of op zit te wachten).

Hoe zit het met de onderhoudskosten van de 3.0 motor? En de aandrijf lijn tussen de 100dkm en 150dkm?

JeroenT
Berichten: 1431
Lid geworden op: 06 mei 2006, 23:02

Re: Het grote BMW X5 (occasion) draadje

Bericht door JeroenT » 02 feb 2010, 10:00

Is de X5 trouwens altijd 4x4 of RWD of kan je het instellen? :nerd:

Dennis Huijsman
Berichten: 308
Lid geworden op: 10 jun 2009, 13:03

Re: Het grote BMW X5 (occasion) draadje

Bericht door Dennis Huijsman » 02 feb 2010, 12:05

JeroenT schreef:Is de X5 trouwens altijd 4x4 of RWD of kan je het instellen? :nerd:

Altijd 4x4

Onderhoud valt voor zowel de 3.0 als de 4.4 , 4.6 en 4.8 reuze mee, grootste kostenpost blijft de brandstof en de banden.

Alleen de 4.4 t/m 2003 zijn wel probleem gevallen met de automaatbakken die veel stuk lopen als ze richting de 2ton gaan en de 3.0 willen nog al eens flink aan de olie zitten

PDC voor en achter is inderdaad ook een musthave

hjp
Berichten: 126
Lid geworden op: 11 mei 2007, 16:34

Re: Het grote BMW X5 (occasion) draadje

Bericht door hjp » 02 feb 2010, 12:44

Aandrijving is altijd 4x4; naar ik meen normaal gesproken 70% achter- en 30% voorwielen.

Tuf zelf alweer zo'n 5 jaar met een 3.0 benzine rond en bevalt prima. Sterker nog: regelmatig denk ik dat ik weer eens een andere auto wil en dan blijkt iedere keer weer dat ik gezien mijn wensen en eisen weer een vergelijkbare auto terug zal kopen (maar dan nieuwer).
Eindconclusie is dan dat er gewoon nog even mee blijf doorrijden.

Kostenposten zijn inderdaad de verbruikskosten als benzine, banden en verzekering, wegenbelasting die wat hoger zijn ivm nieuwwaarde en gewicht. Verder is er naast regulier onderhoud weinig mee aan de hand.
Heeft verder veel overeenkomsten met de E39 qua techniek.

In mijn ogen zijn must haves: PDC, sportstoelen, leer, navi (dvd) en persoonlijk vind ik de electrisch inklapbare buitenspiegels wel handig.

Mocht je verder ervaringsvragen hebben, stel ze gerust.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 12179
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: Het grote BMW X5 (occasion) draadje

Bericht door Tristan » 03 feb 2010, 05:07

Mijn ouders hebben vanaf 2001 t/m dec 2009 een X5 4.4i gehad. Motorisch gezien probleemloos, alleen een nokkenas sensor en luchtmassameter vervangen. Wel is de bak bij 100K vervangen, die was compleet vastgelopen. Sinds de nieuwe bak geen problemen gehad met de bak. Verder willen de draagarmen voor wel eens snel stuk gaan. Ook de achterklep vergrendeling gaat wel eens stuk (schiet spontaan open). Duur grapje, ca. 600 euro. Check ook even het dakraam, die wil wel eens lekken. Auto is weg gegaan met 210K.

Prima auto voor vakantie. trekauto en gezinsauto. Stuurt bijna net zo goed als een E39, beter als een Cayenne van de 1e generatie.

Gebruikersavatar
David R.
Berichten: 867
Lid geworden op: 11 apr 2008, 17:32

Re: Het grote BMW X5 (occasion) draadje

Bericht door David R. » 03 feb 2010, 12:16

Ik ben ook bezig de RR sport in te ruilen op een X5 diesel. Met de RR en de kar erachter naar Spa kost ca 80 l benzine en dat begin ik een beetje zat te worden. Nu heb ik een X5 3.5 sd van 2008 zien staan. Deze man vertelde mij dat de oudere types nog een 3.0 l blok hadden en deze heeft een 3.5 l blok. Ik had hier nog nooit van gehoord en was er eigenlijk van overtuigd dat de SD uitvoering altijd 3.5 l was. Pk's en koppel zijn overigens wel gelijk gebleven. Weet iemand hier iets meer van ?

Gebruikersavatar
Alex
Berichten: 210
Lid geworden op: 18 okt 2008, 18:34
Locatie: Zuid-limburg

Re: Het grote BMW X5 (occasion) draadje

Bericht door Alex » 03 feb 2010, 12:20

Volgens mij is het gewoon het .35d blok wat ook in de 335d en 535d zit, dus gewoon 3 liter.

Gebruikersavatar
RutgerK
Berichten: 3239
Lid geworden op: 20 nov 2007, 01:07
Contacteer:

Re: Het grote BMW X5 (occasion) draadje

Bericht door RutgerK » 03 feb 2010, 12:50

JeroenT schreef:Een diesel gaat het waarschijnlijk niet worden.
En er zal misschien 10.000km per jaar mee gereden worden. Dus de brandstof kosten zijn niet zo relevant.

Maargoed, dus kijken naar een mooie 3.0 uit minimaal 2005.
Ik zag later ook nog een leuke voor 36k.
http://www.autokopen.nl/occasion/BMW/X5/4293671.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Helaas zonder open dak.
Trekhaak en parkeersensoren zijn trouwens ook welkom.

En de 3.0 BMW motor is denk een stuk verfijnder dan een 3.0 Opel motor.
Een V8 lijkt me vooral overdreven vanwege het vermogen(wat de berijder toch niet nodig heeft of op zit te wachten).

Hoe zit het met de onderhoudskosten van de 3.0 motor? En de aandrijf lijn tussen de 100dkm en 150dkm?
Als een 3.0i 1 op 6,5 doet en een 3.0d 1 op 10 dan is ook bij 10.000km per jaar het nog steeds interessant om ook naar een diesel te kijken. Vooral de eigenschappen van de motoren ten opzichte van waar je de auto voor gebruikt zijn toch interessant om tegen elkaar af te wegen.

Gebruikersavatar
Ravin ///M
Berichten: 2999
Lid geworden op: 23 feb 2007, 16:50
Locatie: Dieselduvel

Re: Het grote BMW X5 (occasion) draadje

Bericht door Ravin ///M » 03 feb 2010, 14:21

David R. schreef:Deze man vertelde mij dat de oudere types nog een 3.0 l blok hadden en deze heeft een 3.5 l blok. Ik had hier nog nooit van gehoord en was er eigenlijk van overtuigd dat de SD uitvoering altijd 3.5 l was. Pk's en koppel zijn overigens wel gelijk gebleven. Weet iemand hier iets meer van ?
Daar klopt weing van, het is zoals jij zegt. De nieuwere X5en zijn xDrive... gaan heten, en de x35 geeft aan dat het om
een bijzondere versie van de 3 liter diesel gaat, de biturbo. In de 5 en 7 is het vermogen lekker opgeschroefd naar 306,
maar in de X5 vooralsnog alleen met 286 te verkrijgen. En in 2008 sowieso 286.

Gebruikersavatar
duifjes.com
Berichten: 8490
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: Fryslan

Re: Het grote BMW X5 (occasion) draadje

Bericht door duifjes.com » 03 feb 2010, 21:15

Ik weet wel dat een Diesel uiteindelijk vele male aantrekkelijk is om in te ruilen......X5 en benzine is een sclechte combi kwa handel......maar goed.....een V8 rijdt lijkt me idd veel fijner.....

David...ik weet niet hoe oud je RR-Sport is maar volgens mij vrij recent....ik denk voor wat je gaat afschrijven je heel wat litertjes benzine kan kopen.......kijk eens op die manier ernaar.....

Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 5369
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda, z3 2.8 QP Rotrex, E82 1M, E89 Z4 2.3, E34 M5 3.8
Contacteer:

Re: Het grote BMW X5 (occasion) draadje

Bericht door Fabian » 03 feb 2010, 21:46

Jah, had toevallig paar weken terug een RR Sport.....was 1,5 jaar oud, 30K km's, ging precies 45% vanaf in de handel :shock:

Aan de andere kant, deze week een Q7 V8.....die deed "maar" 60% eraf na 3 jaar en 40K km's.. Stond ik van te kijken, had ik niet verwacht.

///M3
Berichten: 171
Lid geworden op: 12 feb 2006, 14:13
Locatie: Zeeland

Re: Het grote BMW X5 (occasion) draadje

Bericht door ///M3 » 03 feb 2010, 22:13

Tja.....de oplossing lijkt me zo simpel :wink: :wink:

http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... =5&t=17751" onclick="window.open(this.href);return false;

Ga voor een V8. De 2.100 kg zware X5 needs Torque!!!!!!!!
Een diesel rijdt natuurlijk prima, maar de torenhoge wegenbelasting maakt het omslagpunt vrij hoog qua kilometers. Een 4.4i met veel kilometers zou ik laten staan. Veel problemen met versnellingsbakken en aandrijving. Als Jeroen 30k te verspijkeren heeft houd hij op mijn X5 geld over voor jaren onderhoud :df: :df:

Groet,
Niels

Online
Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 4322
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: Het grote BMW X5 (occasion) draadje

Bericht door Kasteel » 03 feb 2010, 22:15

hjp schreef:In mijn ogen zijn must haves: PDC, sportstoelen, leer, navi (dvd) en persoonlijk vind ik de electrisch inklapbare buitenspiegels wel handig.
+1 en bij voorkeur donker interieur (+zwart hemel), de lichtere kleuren staan er met een beetje leeftijd niet meer zo fris uit; zwart/donkerbruin/rood heeft gewoon veruit de voorkeur.

Online
Gebruikersavatar
Jules
Berichten: 1243
Lid geworden op: 30 sep 2009, 11:05
Locatie: Hengelo

Re: Het grote BMW X5 (occasion) draadje

Bericht door Jules » 03 feb 2010, 22:34

IK zou niet voor een V8 gaan... vooral bij het nieuwste type X5 is de x35d of 3.0SD (deze zijn dus hetzelfde, een 3 liter met 286pk geloof ik) rijdt dat echt vele malen fijner. die 4.8i komt niet vooruit als je weinig gas geeft en als je vol gast geeft gaat ie als een malle vooruit maar naar mijn idee is dat niet echt fijn/comfortabel.

De sportdiesel is echter een HEERLIJKE rustige motor die ook nog eens flink vooruit gaat als het moet(vooral na een kuurtje). Past veel beter bij zo'n zware auto. En dan ook nog eens zuinig, veel goedkoper in gebruik (al rijd je 12.000km dan denk ik dat de diesel nog goedkoper is)

///M3
Berichten: 171
Lid geworden op: 12 feb 2006, 14:13
Locatie: Zeeland

Re: Het grote BMW X5 (occasion) draadje

Bericht door ///M3 » 03 feb 2010, 22:48

Juul,

Heb je beide echt gereden. Het koppelverloop van een v8 is veel mooier dan van de diesel.....bekijk die curve's maar eens goed. En dat een V8 (4.8) niet van zijn plaats komt bij weinig gas :shock: :shock:
Mijn 4.6is heeft een maximum koppel van circa 500nm en dat over een breed toerenbereik. Die diesel piekt lekker door de turbo's, maar verder...mmmmmm
Diesel of benizen blijft een discussie, maar jou weergave vind ik niet geheel correct!

Niels

Gebruikersavatar
David R.
Berichten: 867
Lid geworden op: 11 apr 2008, 17:32

Re: Het grote BMW X5 (occasion) draadje

Bericht door David R. » 04 feb 2010, 08:30

duifjes.com schreef:Ik weet wel dat een Diesel uiteindelijk vele male aantrekkelijk is om in te ruilen......X5 en benzine is een sclechte combi kwa handel......maar goed.....een V8 rijdt lijkt me idd veel fijner.....

David...ik weet niet hoe oud je RR-Sport is maar volgens mij vrij recent....ik denk voor wat je gaat afschrijven je heel wat litertjes benzine kan kopen.......kijk eens op die manier ernaar.....
RR is van 2005. De persoon voor mij heeft gelukkig al de meeste afschrijving op zich genomen. Heb hem direct uit de handel gekocht in 2008 en toen waren die dingen al behoorlijk (ca 50%) afgeschreven. Een X5 van 2007 is nu ook al behoorlijk afgeschreven

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Audi6, Auke M535i, Bing [Bot], Bram, Haantje, Hitz, Jules, Linc (Bas), Mark 320iS, Obbe, RJK, Sander-E46, Vlokmans, voetbalboer87 en 38 gasten