Het grote E9x (maar vooral 335i) occasion draadje.

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7026
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
Contacteer:

Re: Het grote E9x 335i (occasion) draadje

Bericht door Fabian » 01 feb 2010, 09:16

Topfuel schreef:Ik krab me nu ook ff achter de oren... Idd geen navigatie, was me niet eens opgevallen. :oops: Toch is het wel de goedkoopste 335i bij de dealert. Zou dat ontbreken van navigatie het ding moeilijk/onverkoopbaar maken?
Nee hoor, geen probleem. Er zijn genoeg mensen die dat niet belangrijk vinden. TomTom werkt beter als BMW-Navi.....

echter de prijs moet er naar zijn. Prijs prijs prijs prijs. 38K is teveel voor een Coupe. De Coupe nekt hem, want dat is moeilijke handel namelijk!

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Het grote E9x 335i (occasion) draadje

Bericht door Knot » 01 feb 2010, 09:18

Fabian, vind je niet dat een idrive pro (zeker het 2008 facelift model) het plaatje van luxe afmaakt? 335i, dikke motor, idrive navi, mp3 spelen/opslaan, dvd kunnen kijken etc.

Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7026
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
Contacteer:

Re: Het grote E9x 335i (occasion) draadje

Bericht door Fabian » 01 feb 2010, 09:30

Knot schreef:Fabian, vind je niet dat een idrive pro (zeker het 2008 facelift model) het plaatje van luxe afmaakt? 335i, dikke motor, idrive navi, mp3 spelen/opslaan, dvd kunnen kijken etc.
maakt het absoluut af.

Ik zeg alleen dat de prijs voor een auto zonder Navi scherp moet zijn. Dan stappen mensen snel over het ontbreken van een Navi etc heen.

Een auto die het allemaal net niet heeft, die moet gewoon scherp geprijst staan. Anders komen de mensen er niet voor kijken.

En die handbak....die nekt hem echt. Ik snap ik snap., DF dit, DF dat, maar zo'n auto met handbak is echt een stuk moeilijker als een automaat te slijten.

Dus minpunten zijn Coupe, geen Navi, handbak.....moet echt goedkoper om (snel) te kunnen verkopen denk ik.

Je hebt maar 1 klant nodig, that's all, maar je zoekt wel een hele specifieke klant in dit geval.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Re: Het grote E9x 335i (occasion) draadje

Bericht door RVV » 01 feb 2010, 09:33

romo schreef:
FreudeamFahren schreef:Geen i-Drive en geen navi zijn niet praktisch, maar het dashboard in dromedaris (een bult) ipv kameel (twee bulten) uitvoering oogt VEEL beter IMHO :-) Prijs heb ik verder geen beeld bij. Nooit in verdiept.


egh.............dat vond ik eerst ook...........................maar nu lijkt het als of ik iets mis............het ziet er nogal kaal uit zo..................

Sterker, ik vind het nu ronduit lelijk.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Het grote E9x 335i (occasion) draadje

Bericht door Knot » 01 feb 2010, 09:39

Ieder zn ding he... het zijn net velgen...

Ik wil perse handbak, perse navi pro en liefst M pakket....

Of zijn die automaten al DCT ipv koppelomvormer bij de facelift?

Gebruikersavatar
Maus335i
Berichten: 3824
Lid geworden op: 18 apr 2007, 14:05
Locatie: Groningen

Re: Het grote E9x 335i (occasion) draadje

Bericht door Maus335i » 01 feb 2010, 12:28

Zover ik weet niet. De DCT is pas vanaf sept/okt 2008 leverbaar in de 335 (de M3 DCT al vanaf januari 08 ergens?).

Tom
Berichten: 21734
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Het grote E9x 335i (occasion) draadje

Bericht door Tom » 01 feb 2010, 14:45

Knot waarom wil je een 335i? Als ik Andre zo hoor over hitteproblemen van turbos bij stevig gebruik... het zal voor 9 van de 10 mensen niks uitmaken (zal ik mezelf ook toe rekenen) maar jij bent wel iemand die aardig tot het uiterste gaat op bijv. de Ring...?

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Het grote E9x 335i (occasion) draadje

Bericht door Knot » 01 feb 2010, 15:18

Tom, ring en circuit gaat lekker met de 328i nu...maar die gaat er een keertje uit en dan is het maxi cosi geblazen... dus de turbo's worden dan slechts een enkele keer goed gebruikt. Dan vind ik het wel lekker om de dikste versie te hebben voor straatgebruik.

Gebruikersavatar
Sperdy
Berichten: 4635
Lid geworden op: 19 jul 2007, 11:56
Locatie: Planet Earth

Re: Het grote E9x 335i (occasion) draadje

Bericht door Sperdy » 01 feb 2010, 15:27

Over die turbohitte en 335i, dat heb ik wel vaker gehoord. Toen ik naar Schnitzer ging voor de 360pk upgrade, heb ik dat nadrukkelijk ook gevraagd. Kan dat geen gevaar die 360pk als het standaard blok al hitte problemen geeft? Ik kreeg toen een ingewikkeld verhaal, maar het kwam er op neer dat de afstelling (de software, ontsteking, timing, turbodruk bla-die-bla) voor de .35i met 300pk+, niet de beste is als gevolg van een compromis (nl. downtuning of zo iets). Schnitzer vertelde dat de 360pk (dus eingelijk de 375pk) een veel betere - natuurlijke - afstelling is voor dat bi-turboblok. Nog steeds aan de veilige kant. Vraag me niet naar een technische uitleg, ik vertel wat zij mij vertelde. Maw. het kost het blok dus minder moeite om de normale 375pk er uit te halen dan de teruggeknepen 306 pk. Schnizter knalt als een dolle over circuit met de .35i geen centje pijn. Met het 306 blok kwamen ook zij in de problemen voor wat betreft warmte ontwikkeling. Het is een rare wereld.

Gebruikersavatar
Koos Buurman
Berichten: 78
Lid geworden op: 05 okt 2009, 12:59
Locatie: nul achtenfieftuch

Re: Het grote E9x 335i (occasion) draadje

Bericht door Koos Buurman » 01 feb 2010, 16:22

:banaan: :banaan: Dat is het mooiste excuus dat ik ooit voor chippen heb gehoord! "De motor heeft hitteproblemen, dus ik heb er liever 70 pk bij, dat is een stuk beter!!!" :shakeit:

Robin
Berichten: 51400
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Het grote E9x 335i (occasion) draadje

Bericht door Robin » 01 feb 2010, 17:09

*zoekt Best Motoring Battle filmpje waar dacht ik 2 getunede 135i's na een paar rondjes in de noodloop aan de kant worden gezet*

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12749
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Het grote E9x 335i (occasion) draadje

Bericht door MartijnGizmo » 01 feb 2010, 17:10

FerdiACS1 schreef:Over die turbohitte en 335i, dat heb ik wel vaker gehoord. Toen ik naar Schnitzer ging voor de 360pk upgrade, heb ik dat nadrukkelijk ook gevraagd. Kan dat geen gevaar die 360pk als het standaard blok al hitte problemen geeft? Ik kreeg toen een ingewikkeld verhaal, maar het kwam er op neer dat de afstelling (de software, ontsteking, timing, turbodruk bla-die-bla) voor de .35i met 300pk+, niet de beste is als gevolg van een compromis (nl. downtuning of zo iets). Schnitzer vertelde dat de 360pk (dus eingelijk de 375pk) een veel betere - natuurlijke - afstelling is voor dat bi-turboblok. Nog steeds aan de veilige kant. Vraag me niet naar een technische uitleg, ik vertel wat zij mij vertelde. Maw. het kost het blok dus minder moeite om de normale 375pk er uit te halen dan de teruggeknepen 306 pk. Schnizter knalt als een dolle over circuit met de .35i geen centje pijn. Met het 306 blok kwamen ook zij in de problemen voor wat betreft warmte ontwikkeling. Het is een rare wereld.
Wij van WC-Eend adviseren WC-Eend... :P

Gebruikersavatar
Maus335i
Berichten: 3824
Lid geworden op: 18 apr 2007, 14:05
Locatie: Groningen

Re: Het grote E9x 335i (occasion) draadje

Bericht door Maus335i » 01 feb 2010, 18:19

Martijn Koevoets schreef:
FerdiACS1 schreef:Over die turbohitte en 335i, dat heb ik wel vaker gehoord. Toen ik naar Schnitzer ging voor de 360pk upgrade, heb ik dat nadrukkelijk ook gevraagd. Kan dat geen gevaar die 360pk als het standaard blok al hitte problemen geeft? Ik kreeg toen een ingewikkeld verhaal, maar het kwam er op neer dat de afstelling (de software, ontsteking, timing, turbodruk bla-die-bla) voor de .35i met 300pk+, niet de beste is als gevolg van een compromis (nl. downtuning of zo iets). Schnitzer vertelde dat de 360pk (dus eingelijk de 375pk) een veel betere - natuurlijke - afstelling is voor dat bi-turboblok. Nog steeds aan de veilige kant. Vraag me niet naar een technische uitleg, ik vertel wat zij mij vertelde. Maw. het kost het blok dus minder moeite om de normale 375pk er uit te halen dan de teruggeknepen 306 pk. Schnizter knalt als een dolle over circuit met de .35i geen centje pijn. Met het 306 blok kwamen ook zij in de problemen voor wat betreft warmte ontwikkeling. Het is een rare wereld.
Wij van WC-Eend adviseren WC-Eend... :P
Kan je vrij makkelijk uitproberen. Ik heb totaaaaaaaal geen moeite om de temperatuur op 120 graden of hoger te krijgen, gewoon wat agressief schakelen en gasgeven op de snelweg... of een driftdag :D De temperatuur is ook bijna niet onder de 110 graden te krijgen, als dat met de schnitzer wel lukt ondanks datie getuned is.. dan hebben ze het echt wel beter voor elkaar.

Gebruikersavatar
Topfuel
Berichten: 1916
Lid geworden op: 21 aug 2006, 11:29

Re: Het grote E9x 335i (occasion) draadje

Bericht door Topfuel » 01 feb 2010, 18:26

Ze hebben toch ook optioneel 2 extra/grotere oliekoelers bij sommige tuners? Of was dat nu de performance lijn van Bmw? :hmmm:

Gebruikersavatar
Sperdy
Berichten: 4635
Lid geworden op: 19 jul 2007, 11:56
Locatie: Planet Earth

Re: Het grote E9x 335i (occasion) draadje

Bericht door Sperdy » 01 feb 2010, 19:07

lol. Ja, jullie hoort. Ik ben zeer technisch, ze kunnen mij alles vertellen natuurlijk. ALs het onzin is, ben ik er lekker ingetrapt. Maar ik zeg je wel dat ik met de 306 pk versie, altijd met de olie op 120* reed. En met de 375pk versie op 80-90* zit. Het dagje trackday met de acs1 kwam de olietemp niet boven de 100*. Er zijn tal van aftermarket oliekoelers te koop, voor het oliekoeling probleem. Gek genoeg levert BMW een extra waterkooler voor de 325pk versie.

@maus. Je mag gerust een keertje planken in mijn ACS1, boven de 100* krijg je 'm niet. Geen extra water of oliekoeler. Gewoon standaard, alleen andere tjip. Maar, zoals je ziet op mijn Avatar, rijd ik altijd wel met 10cm sneeuw op de auto, dat dan weer wel..

Robin
Berichten: 51400
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Het grote E9x 335i (occasion) draadje

Bericht door Robin » 01 feb 2010, 19:12

LOL, ik krijg 'm binnen 10 minuten boven de 100 graden Ferdinand. :df:

Gebruikersavatar
Sperdy
Berichten: 4635
Lid geworden op: 19 jul 2007, 11:56
Locatie: Planet Earth

Re: Het grote E9x 335i (occasion) draadje

Bericht door Sperdy » 01 feb 2010, 19:16

Robin schreef:LOL, ik krijg 'm binnen 10 minuten boven de 100 graden Ferdinand. :df:
ja, wel als je stil staat en 5 minuten full throttle. Of wanneer je een half uur lang 80 in z'n 1 rijd. Maar onder normale en pittige omstandigheden blijft ie gewoon max. 100*.

Gebruikersavatar
Maus335i
Berichten: 3824
Lid geworden op: 18 apr 2007, 14:05
Locatie: Groningen

Re: Het grote E9x 335i (occasion) draadje

Bericht door Maus335i » 01 feb 2010, 20:29

FerdiACS1 schreef:lol. Ja, jullie hoort. Ik ben zeer technisch, ze kunnen mij alles vertellen natuurlijk. ALs het onzin is, ben ik er lekker ingetrapt. Maar ik zeg je wel dat ik met de 306 pk versie, altijd met de olie op 120* reed. En met de 375pk versie op 80-90* zit. Het dagje trackday met de acs1 kwam de olietemp niet boven de 100*. Er zijn tal van aftermarket oliekoelers te koop, voor het oliekoeling probleem. Gek genoeg levert BMW een extra waterkooler voor de 325pk versie.

@maus. Je mag gerust een keertje planken in mijn ACS1, boven de 100* krijg je 'm niet. Geen extra water of oliekoeler. Gewoon standaard, alleen andere tjip. Maar, zoals je ziet op mijn Avatar, rijd ik altijd wel met 10cm sneeuw op de auto, dat dan weer wel..
Ik geloof je direct.... maar zon ritje sla ik niet af. In de zomer komen er vast weer de nodige roadtrips en meetings, hou ik je er aan ;) Ben benieuwd hoe een .35i gechipt rijdt.

Gebruikersavatar
forM3an
Berichten: 51
Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:48

Re: Het grote E9x 335i (occasion) draadje

Bericht door forM3an » 01 feb 2010, 21:21

FerdiACS1 schreef:Over die turbohitte en 335i, dat heb ik wel vaker gehoord. Toen ik naar Schnitzer ging voor de 360pk upgrade, heb ik dat nadrukkelijk ook gevraagd. Kan dat geen gevaar die 360pk als het standaard blok al hitte problemen geeft? Ik kreeg toen een ingewikkeld verhaal, maar het kwam er op neer dat de afstelling (de software, ontsteking, timing, turbodruk bla-die-bla) voor de .35i met 300pk+, niet de beste is als gevolg van een compromis (nl. downtuning of zo iets). Schnitzer vertelde dat de 360pk (dus eingelijk de 375pk) een veel betere - natuurlijke - afstelling is voor dat bi-turboblok. Nog steeds aan de veilige kant. Vraag me niet naar een technische uitleg, ik vertel wat zij mij vertelde. Maw. het kost het blok dus minder moeite om de normale 375pk er uit te halen dan de teruggeknepen 306 pk. Schnizter knalt als een dolle over circuit met de .35i geen centje pijn. Met het 306 blok kwamen ook zij in de problemen voor wat betreft warmte ontwikkeling. Het is een rare wereld.
Bovenstaand verhaal van Ferdi klopt wel degelijk,althans volgens de uitgebreide tekst en uitleg die ik heb gehad van de chef werkplaats van bmw Dubbelsteyn (mijn dealer),maar ook meerdere tuners die ruimschoots ervaring met de N54 motor hebben beamen dit. Heb bijvoorbeeld meerdere keren contact gehad met Ralf Kelleners (van Kelleners Sport uit Dinslaken,ook geen kleine jongen op bmw gebied...) en die gaf exact hetzelfde aan. :wink:
De N54 motor heeft bizar veel vermogenspotentieel,alleen is de motor softwarematig (bewust :wink: ) zo geknepen door bmw dat deze motor in de originele set-up gewoon niet ''lekker in z,n vel zit'' met als gevolg de evt.hierboven omschreven problemen. Een hoop mensen die maar al te vaak op het e90post.com lezen komen allemaal met verhalen over de hitte problemen en limp-mode verschijnselen. Ook dit heb ik uitgebreid voorgelegd aan meerdere personen met voldoende know-how van de N54 motor en volgens hun speelt de relatief zuurstofarme lucht in de warmere gedeeltes (zoals meerdere staten in de US) hier een grote negatieve rol in. Ook zijn er meerdere 335i,s geleverd zonder de oliekoeler,iets wat ook een grote rol speelt....... Tel daarbij ook nog eens het feit dat ze het daar ook met minder kwalitatief goede brandstof moeten doen,iets wat nadelig is voor het verbrandingsproces,dus ook meer warmteontwikkeling voor de motor.

Gebruikersavatar
forM3an
Berichten: 51
Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:48

Re: Het grote E9x 335i (occasion) draadje

Bericht door forM3an » 01 feb 2010, 21:31

Hier nog even een beknopt stukje mail wat ik van Kelleners terugkreeg op meerdere vragen rondom mogelijke probleem ''issues'' van de N54 motor :wink:

Hello jan.

I will try to sum up my answers to the questions you have.

1.the wear of the engine-turbo should be very similar to standard.we have so far not been able to measure more wear.

2.there are no cooling issues after the modification.BMW has to make sure that whatever they sell works perfectly at minus 40 or plus 50 degrees.

A turbo charged engine always works better with cooler air being delivered.and in the summer time when the outside temperature

Hits 30 degrees or more then a bigger cooler makes sure you have more power available then with a small cooler.the 50 hp upgrade will though in no weather circumstances produce less than the bmw upgrade.

3.a diagnostic check from a bmw dealer will not show any signs of tuning.

4.not sure how to answer this question.yes you can compare those cars.never have seen a modified schnitzer though,so I cant tell you anything beforehand about the result.


Have a good day.

Ralf


mit freundlichen Grüßen/ with best regards

Ralf Kelleners


General Sales Manager

Am Pfauenzehnt 23

46539 Dinslaken

(49) 0 170 / 4838763 http://www.kelleners-sport.com" onclick="window.open(this.href);return false;

EG
Berichten: 1256
Lid geworden op: 12 jul 2007, 13:29

Re: Het grote E9x 335i (occasion) draadje

Bericht door EG » 01 feb 2010, 22:12

Dit idee heb ik eigenlijk vaker gehad, want ze zijn echt bang dat de 335i gewoon in de vaarwater van de M3 gaat komen, en ze zijn relatief "goedkoop" vergeleken met de M...

Het probleem is dus gewoon dat de motor te geknepen is, dan zou ik hem echt wel naar een tuner brengen hoor. No brainer. Sneller, (waarschijnlijk) zuiniger en langere levensduur voor de motor!

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Het grote E9x 335i (occasion) draadje

Bericht door Knot » 01 feb 2010, 22:47

Bij zo'n 360 of 375pk upgrade (wie het dan ook doet), zit daar niet buiten aanpassing software ook een grotere oliekoeler bij?

Wat ik hierboven las, dat de BMW upgrade 325pk juist een grotere waterkoeler (radiateur) levert, is het niet zo dat de 2 systemen elkaar helpen op temperatuur komen (water warmt de olie op) en ook elkaar koel proberen te houden?

Gebruikersavatar
forM3an
Berichten: 51
Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:48

Re: Het grote E9x 335i (occasion) draadje

Bericht door forM3an » 01 feb 2010, 23:30

Knot schreef:Bij zo'n 360 of 375pk upgrade (wie het dan ook doet), zit daar niet buiten aanpassing software ook een grotere oliekoeler bij?

Wat ik hierboven las, dat de BMW upgrade 325pk juist een grotere waterkoeler (radiateur) levert, is het niet zo dat de 2 systemen elkaar helpen op temperatuur komen (water warmt de olie op) en ook elkaar koel proberen te houden?
Geen van de tuners (althans hier in Europa) tunen de N54 motor i.c.m. een grotere oliekoeler (zie ook het verhaal over Schnitzer van Ferdi) en een stukje reply wat ik van Kelleners had gekregen. Als er van tuners kennis van zaken verwacht mag worden dan zijn het zeker wel Schnitzer en Kelleners..... :wink:

Het power performance pakket van BMW bevat buiten de ECU software aanpassing inderdaad ook een extra koelwaterradiateur en een sterkere ventilatorvin voor de hoofdradiateur. BMW wil zo aan alle mogelijke kanten een grote veiligheidsmarge voor vele jaren indekken,dat is ook het verhaal wat Kelleners zo,n beetje aangeeft.
Desondanks loopt het nog niet storm met hun PP paketten,€ 2500 incl. montage en btw is naar mijn idee té veel geld voor 20 PK en 30 a 40 NM extra.

Verder schijnen de 335i,s met automaat doorgaans hoger in (olie)temperatuur te klimmen dan de handgeschakelde versies.
Met mijn handgeschakelde moest ik heel erg trappen om hem op de 110 graden te krijgen. Nu er een motormanagement aanpassing heeft plaatsgevonden heb ik zelfs moeite om de 100 graden te bereiken :shock: Dus eigenlijk vergelijkbaar met Ferdi zijn verhaal omtrent de Schnitzer aanpassing.
Iets wat ook enorm meespeelt is de keuze van de motorolie.De dealer waar ik mijn 335i heb gekocht gebruikt Shell Helix 5 w 30 die ik er meteen uitgegooid heb. Nu Castrol Edge 0 w 30 en ook hierdoor lagere olietemperaturen bij hoge belasting weten te bereiken.

Gebruikersavatar
Sperdy
Berichten: 4635
Lid geworden op: 19 jul 2007, 11:56
Locatie: Planet Earth

Re: Het grote E9x 335i (occasion) draadje

Bericht door Sperdy » 01 feb 2010, 23:33

Knot schreef:Bij zo'n 360 of 375pk upgrade (wie het dan ook doet), zit daar niet buiten aanpassing software ook een grotere oliekoeler bij?

Wat ik hierboven las, dat de BMW upgrade 325pk juist een grotere waterkoeler (radiateur) levert, is het niet zo dat de 2 systemen elkaar helpen op temperatuur komen (water warmt de olie op) en ook elkaar koel proberen te houden?
ik heb alleen een tsjip. Geen extra olie en/of waterkoeler. Volgens schnitzer helemaal niet nodig. Rammen met hok en veel plezier er mee. Garantie? Dat loopt notabene via BMW. Lol. Begrijp dat overigens niet zo goed. Waarom BMW met z'n lullige 325pk er een waterkoeler bij doet en schnitzer je met dik 375pk en 565nm weg stuurt zonder verdere mechanische aanpassingen. Viel spass, kein problem.. Gek toch?

Gebruikersavatar
forM3an
Berichten: 51
Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:48

Re: Het grote E9x 335i (occasion) draadje

Bericht door forM3an » 01 feb 2010, 23:40

Kijk,dat bedoel ik. :wink:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 420 gasten