Knot schreef:Bij zo'n 360 of 375pk upgrade (wie het dan ook doet), zit daar niet buiten aanpassing software ook een grotere oliekoeler bij?
Wat ik hierboven las, dat de BMW upgrade 325pk juist een grotere waterkoeler (radiateur) levert, is het niet zo dat de 2 systemen elkaar helpen op temperatuur komen (water warmt de olie op) en ook elkaar koel proberen te houden?
Geen van de tuners (althans hier in Europa) tunen de N54 motor i.c.m. een grotere oliekoeler (zie ook het verhaal over Schnitzer van Ferdi) en een stukje reply wat ik van Kelleners had gekregen. Als er van tuners kennis van zaken verwacht mag worden dan zijn het zeker wel Schnitzer en Kelleners.....
Het power performance pakket van BMW bevat buiten de ECU software aanpassing inderdaad ook een extra koelwaterradiateur en een sterkere ventilatorvin voor de hoofdradiateur. BMW wil zo aan alle mogelijke kanten een grote veiligheidsmarge voor vele jaren indekken,dat is ook het verhaal wat Kelleners zo,n beetje aangeeft.
Desondanks loopt het nog niet storm met hun PP paketten,€ 2500 incl. montage en btw is naar mijn idee té veel geld voor 20 PK en 30 a 40 NM extra.
Verder schijnen de 335i,s met automaat doorgaans hoger in (olie)temperatuur te klimmen dan de handgeschakelde versies.
Met mijn handgeschakelde moest ik heel erg trappen om hem op de 110 graden te krijgen. Nu er een motormanagement aanpassing heeft plaatsgevonden heb ik zelfs moeite om de 100 graden te bereiken
Dus eigenlijk vergelijkbaar met Ferdi zijn verhaal omtrent de Schnitzer aanpassing.
Iets wat ook enorm meespeelt is de keuze van de motorolie.De dealer waar ik mijn 335i heb gekocht gebruikt Shell Helix 5 w 30 die ik er meteen uitgegooid heb. Nu Castrol Edge 0 w 30 en ook hierdoor lagere olietemperaturen bij hoge belasting weten te bereiken.