Het grote E9x (maar vooral 335i) occasion draadje.

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
bartje325i
Berichten: 296
Lid geworden op: 06 nov 2007, 00:53
Locatie: ede

Re: Het grote E9x (maar vooral 335i) occasion draadje.

Bericht door bartje325i » 14 okt 2021, 10:12

JP schreef: 14 okt 2021, 09:46 Uit die advertentie....

Na een maandenlange zoektocht heb ik begin dit jaar deze 330i gevonden in Duitsland.
(...)
De auto gaat weg ivm overstap andere baan en ik daarvoor teveel kilometers maak wat zonde is voor deze schitterende 330i.
Het kan snel gaan na 2 maanden op Nl's kenteken...... :coffee:
O.a. Dit dus. Een ingevoerde auto, die je niet zelf hebt ingevoerd, heb ik altijd twijfel gevoelens bij. Maar dat zal aan mij liggen.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39712
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Het grote E9x (maar vooral 335i) occasion draadje.

Bericht door Arthur » 14 okt 2021, 14:31

Maar het kan wel ;) Ff wat onderzoek doen als je hem echt wilt.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Het grote E9x (maar vooral 335i) occasion draadje.

Bericht door Knot » 14 okt 2021, 14:32

knip

Gebruikersavatar
RS-Ron
Berichten: 3553
Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10

Re: Het grote E9x (maar vooral 335i) occasion draadje.

Bericht door RS-Ron » 14 okt 2021, 22:04

bartje325i schreef: 14 okt 2021, 10:12
JP schreef: 14 okt 2021, 09:46 Uit die advertentie....

Na een maandenlange zoektocht heb ik begin dit jaar deze 330i gevonden in Duitsland.
(...)
De auto gaat weg ivm overstap andere baan en ik daarvoor teveel kilometers maak wat zonde is voor deze schitterende 330i.
Het kan snel gaan na 2 maanden op Nl's kenteken...... :coffee:
O.a. Dit dus. Een ingevoerde auto, die je niet zelf hebt ingevoerd, heb ik altijd twijfel gevoelens bij. Maar dat zal aan mij liggen.
Ik heb kort contact met hem gehad toen ie nog niet te koop stond. Voor een clubsport uitvoering niet wat ik zoek. Niet zelf ingevoerd zou je even moeten navragen, ik kreeg meer de indruk dat ie heel Duitsland zelf heeft afgereden om eentje naar zijn zin te vinden. Heeft mij aangegeven van 6000km per jaar naar 25000 te gaan ivm nieuwe baan.

Gr Ron

Gebruikersavatar
NickM5
Berichten: 253
Lid geworden op: 13 mar 2018, 20:28
Auto: E60 M5 lci, F21 120d lci

Re: Het grote E9x (maar vooral 335i) occasion draadje.

Bericht door NickM5 » 01 nov 2021, 11:00

Goedemorgen DF!

Ik ben een beetje opzoek naar jullie advies / gedachten omdat ik zelf een klein beetje twijfel.

Al een tijdje ben ik opzoek naar een E90 330i als nieuwe daily / winterbeater. Afgelopen COVID jaar veel thuisgewerkt dus toen ik voor de keuze kwam te staan toch maar afscheid genomen van de 1 serie diesel als leaseauto. Ik heb toen een tijdje de M5 als daily gebruikt. Dat was heerlijk maar ergens ook zonde van de auto. Nu is het tijd om de M5 te stallen tot Europa weer zonnig wordt dus begint ook de tijd te dringen om een daily te vinden. Leasen is niet echt een optie… de werkgever wil mij het liefst in een Tesla of Polestar zien, maar dat vertik ik vooralsnog. Bovendien, al zou het kunnen zou ik nog niet een nieuwe 1 serie willen – wat een hok is dat geworden zeg. Niet BMW waardig gewoon. Het liefst een E9X 330i of E8X 130i dus.

De 330i mag van mij lekker kaal en basic zijn, juist omdat ik mij in toenemende mate irriteer aan nieuwe auto’s waar alles digitaal is (golf 8 om maar een voorbeeld te noemen). Nu zag ik dit fraaie exemplaar:

https://suchen.mobile.de/auto-inserat/b ... omeRviReco

- Stuur dat alleen stuurt; check
- Geen dakje; check;
- Geen idrive; check
- Handmatige klimaatbeheersing; check
- Sportstoelen in stof; check;
- Sportonderstel

Prijs is aan de lage kant. Enige mandement dat ik kan zien op de foto’s is dat de voorkant wel erg veel steenslag heeft. Die verschrikkelijke grill gaat er ook meteen uit voor een originele mocht ik hem gaan kopen. Auto heeft aantoonbaar slechts 2 eigenaren gehad (laatste eigenaar 9 jaar) dat spreekt mij wel aan.

Stiekem al wat contact gehad met de verkoper. Deze geeft aan dat de auto recent een nieuwe koppeling, nieuwe schokbreker en remschijven heeft gekregen. Hij geeft aan dat de vorige eigenaar al iets nieuws heeft en dat de auto de laatste tijd veel stil heeft gestaan. De auto tikt bij het starten, maar de verkoper geeft aan dat dit weg zou moeten zijn nadat je een stuk hebt gereden. Mijn eerste reactie was; typisch autoverkoper verhaal het zal wel een frikandel zijn. Als ik wat verder zoek zou het best eens waar kunnen zijn. Zou om tikkende klepstoters kunnen gaan van de n52. De tikkende klepstoters lijken weg te gaan door met de auto te rijden en terug te komen door korte te stukken te rijden of stilstand. So far geen showstopper.

Wat ik wel minder vind is de onderhoudshistorie. Er zijn rekeningen, maar deze zijn niet gedeeld met mij tot nu toe. Wel heb ik foto’s van het onderhoudsboekje. Daar zitten wel echt gaten in. Lange intervallen. Ik zou bijna zeggen dat die BMW Niederlassung dealer vergeten is om stempels te zetten bij 24k en 75k maar dat is de vraag juist denk ik. Mijn lokale BMW dealer heb ik al gevraagd even naar de VIN te kijken, maar zij zeggen zij alleen kunnen zien dat de auto bij de dealer tot 2009 met km stand +/- 90.000 is geweest en dan pas weer vanaf 2021 met km stand +/- 225.000.

Onderhoudsboekje:
https://ibb.co/9vP6thB
https://ibb.co/1bBrcc6
https://ibb.co/pjKJBCM
https://ibb.co/9r8wZdL

Verder is onduidelijk of en zo ja wanneer de waterpomp, thermostaat, pakkingen, solenoids, bobines etc vervangen zijn. Maar goed, veel van de 330i’s die ik heb gezien zeggen daar ook niets over. Lijkt dus iets te zijn dat je sowieso proactief aan moet pakken als je er geen gaat aanschaffen.

Wat zeggen jullie? Laten staan of gaan kijken?

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Het grote E9x (maar vooral 335i) occasion draadje.

Bericht door Knot » 01 nov 2021, 13:14

Zal vaak een kar achter gehangen hebben, die 325i touring die ik zaterdag verkocht heb stond 270k op met originele koppeling die nog prima was.

Waarom zo'n kale koeklap? Stuur ziet er niet uit, clima toch juist handig als je de dikste hebt, idrive navi hoef je niet te gebruiken, wel handig voor overige settings en service van de auto.

Gebruikersavatar
NickM5
Berichten: 253
Lid geworden op: 13 mar 2018, 20:28
Auto: E60 M5 lci, F21 120d lci

Re: Het grote E9x (maar vooral 335i) occasion draadje.

Bericht door NickM5 » 01 nov 2021, 13:51

Knot schreef: 01 nov 2021, 13:14 Zal vaak een kar achter gehangen hebben, die 325i touring die ik zaterdag verkocht heb stond 270k op met originele koppeling die nog prima was.

Waarom zo'n kale koeklap? Stuur ziet er niet uit, clima toch juist handig als je de dikste hebt, idrive navi hoef je niet te gebruiken, wel handig voor overige settings en service van de auto.
Ik verwacht dat die trekhaak inderdaad vaak is gebruikt en dat daarom de koppeling al een keer is vervangen.

Stuur helemaal eens, maar dat word wel herbekleed. Dat moet bij iedere gebruikte BMW want ze zien er nooit uit omdat niemand die dingen fatsoenlijk schoon houd.

Aan die klimaatbediening stoor ik me niet zo. Bij de M5 moet ik het soms ook via de iDrive bedienen omdat de automatische stand dan weer op soft moet, dan weer op intensive. Gaat soms zijn doel voorbij als je het mij vraagt en is in nieuwe BMW's ook weer uit de iDrive gehaald juist.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Het grote E9x (maar vooral 335i) occasion draadje.

Bericht door Knot » 01 nov 2021, 14:20

Tsja, je krijgt dat soort auto's voor niks mee. Ik laat ze op 1 enkel van die punten al staan (geen MF stuur, geen idrive, geen digitale climatecontrol, geen HiFi audio, geen stoelverwarming, geen leder, geen M pakket, geen schuifdak).

Zou de oliebeurtjes wel gedocumenteerd willen zien, zeker voor een auto waar je een stuk voor moet rijden. Heb een keer een E90 gezien die 80.000km gereden had op dezelfde olie, dat filter kon je iemand mee doodgooien.

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6004
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: Het grote E9x (maar vooral 335i) occasion draadje.

Bericht door matthyssie » 01 nov 2021, 14:21

NickM5 schreef: 01 nov 2021, 13:51 Aan die klimaatbediening stoor ik me niet zo. Bij de M5 moet ik het soms ook via de iDrive bedienen omdat de automatische stand dan weer op soft moet, dan weer op intensive. Gaat soms zijn doel voorbij als je het mij vraagt en is in nieuwe BMW's ook weer uit de iDrive gehaald juist.
Je kunt ook gewoon meerdere keren op 'auto' drukken. :coffee:

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Het grote E9x (maar vooral 335i) occasion draadje.

Bericht door Knot » 01 nov 2021, 14:26

Ook geen centrale vergrendeling nemen, gewoon handmatig, soms wil je alleen linksvoor en rechtsachter open hebben :tooth:

Gebruikersavatar
NickM5
Berichten: 253
Lid geworden op: 13 mar 2018, 20:28
Auto: E60 M5 lci, F21 120d lci

Re: Het grote E9x (maar vooral 335i) occasion draadje.

Bericht door NickM5 » 01 nov 2021, 14:32

Knot schreef: 01 nov 2021, 14:26 Ook geen centrale vergrendeling nemen, gewoon handmatig, soms wil je alleen linksvoor en rechtsachter open hebben :tooth:
Haha jij maakt er grappen over, maar bij sommige Volkswagens moet je met centrale vergrendeling ook meerdere keren klikken om de overige deuren ook op te krijgen. Dat gaat dan wel wat ver inderdaad.

Over die oliebeurtjes val ik eerlijk gezegd wel. Ze zijn standaard al te lang dus 1 overslaan is echt een no go.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39712
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Het grote E9x (maar vooral 335i) occasion draadje.

Bericht door Arthur » 01 nov 2021, 14:36

Ontgrendelen instellen via idrive ;)

Gebruikersavatar
NickM5
Berichten: 253
Lid geworden op: 13 mar 2018, 20:28
Auto: E60 M5 lci, F21 120d lci

Re: Het grote E9x (maar vooral 335i) occasion draadje.

Bericht door NickM5 » 01 nov 2021, 15:17

centrale vergrendeling + comfort access. Zoveel plezier van gehad in de 1 serie :roflol:

Afbeelding
Afbeelding

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Het grote E9x (maar vooral 335i) occasion draadje.

Bericht door Knot » 01 nov 2021, 15:19

Ze waren zo kwaad dat er geen scherm/idrive in je 1 serie zat dat ze er zo een ravage van gemaakt hebben. :tooth:

Gebruikersavatar
NickM5
Berichten: 253
Lid geworden op: 13 mar 2018, 20:28
Auto: E60 M5 lci, F21 120d lci

Re: Het grote E9x (maar vooral 335i) occasion draadje.

Bericht door NickM5 » 01 nov 2021, 15:22

Al die verschillen in de opties bij BMW zorgt voor die inbraken. Als je zoals mij het M sport stuurtje had met professional navi ben je heel snel het bokje. Bij bijv Tesla is alles hetzelfde en valt er niks naderhand te upgraden, geen gezeik met diefstal van de opties.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Het grote E9x (maar vooral 335i) occasion draadje.

Bericht door Knot » 01 nov 2021, 15:28

Klopt, alle mensen die een kale auto gekocht hebben zijn de schuldigen eigenlijk.

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6004
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: Het grote E9x (maar vooral 335i) occasion draadje.

Bericht door matthyssie » 01 nov 2021, 15:32

Knot schreef: 01 nov 2021, 15:28 Klopt, alle mensen die een kale auto gekocht hebben zijn de schuldigen eigenlijk.
Indd, paupers!!!

Gebruikersavatar
RS-Ron
Berichten: 3553
Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10

Re: Het grote E9x (maar vooral 335i) occasion draadje.

Bericht door RS-Ron » 01 nov 2021, 18:04

Mooi laten jullie die kale uitvoering lekker staan, dan heb ik nog wat te kiezen. Een auto uit 2005/2006 hoef ik echt geen originele navi in.

Even over de vraag over de E90, mooie basis voor een clubsport ! Nadeel is dat het lastig is om de echt dure zaken vanachter je beeldscherm uit te sluiten. Zou wel de compressie willen weten, slijtage vanos en die tikkende kleppen zou ik ook weg willen hebben. Ik lees ook wel veel vervangende kettingen bij 200Dkm+. Als je hem in Nederland bij een bekend adres zou zien kan je nog eens wat laten uitzoeken technisch. Verder zou ik gewoon een aantal zaken incalculeren, vanos solenoïd 2x, disaklep groot en klein, carterventilatie, wat pakkingen hier en daar. Het blijft een 15/16 jaar oude auto dus moet je ook rekening houden met “tekenen van Alfa karakter” op momenten dat het jou niet uit komt.

Gr Ron

Gebruikersavatar
NickM5
Berichten: 253
Lid geworden op: 13 mar 2018, 20:28
Auto: E60 M5 lci, F21 120d lci

Re: Het grote E9x (maar vooral 335i) occasion draadje.

Bericht door NickM5 » 01 nov 2021, 19:10

RS-Ron schreef: 01 nov 2021, 18:04 Mooi laten jullie die kale uitvoering lekker staan, dan heb ik nog wat te kiezen. Een auto uit 2005/2006 hoef ik echt geen originele navi in.

Even over de vraag over de E90, mooie basis voor een clubsport ! Nadeel is dat het lastig is om de echt dure zaken vanachter je beeldscherm uit te sluiten. Zou wel de compressie willen weten, slijtage vanos en die tikkende kleppen zou ik ook weg willen hebben. Ik lees ook wel veel vervangende kettingen bij 200Dkm+. Als je hem in Nederland bij een bekend adres zou zien kan je nog eens wat laten uitzoeken technisch. Verder zou ik gewoon een aantal zaken incalculeren, vanos solenoïd 2x, disaklep groot en klein, carterventilatie, wat pakkingen hier en daar. Het blijft een 15/16 jaar oude auto dus moet je ook rekening houden met “tekenen van Alfa karakter” op momenten dat het jou niet uit komt.

Gr Ron
Grappig dat je over clubsport begint Ron. Mijn idee was namelijk om nu een E90 330i als winterbeater te gebruiken, maar later inderdaad om te bouwen tot een circuitauto. Basis is daar inderdaad prima voor. Compressietest zou ik inderdaad als onderdeel van de aankoopkeuring meenemen. En voor dit bedrag is er genoeg ruimte voor een uitgebreide beurt om de zwakke plekken te vervangen. Als er niets bovenwater komt over die waterpomp, dan gaat die gewoon vervangen worden.

Die klepstorter tik zou wel echt weg moeten zijn door enkele minuten op 3k rpm te gaan zitten. Dat kun je proberen als onderdeel van de proefrit. Verder blijft het kopen van zo'n oude auto altijd wel een gokje.

Ook nog wat info opgevraagd over deze, maar nog niet ontvangen. https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/deta ... =327957341

Voordeel van die is de performance uitlaat. Nieuw niet meer te krijgen bij BMW en de oliewissels zijn, volgens de advertentie althans, frequenter geweest en de auto heeft 60k minder gelopen.
Laatst gewijzigd door NickM5 op 01 nov 2021, 19:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6213
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Re: Het grote E9x (maar vooral 335i) occasion draadje.

Bericht door Opa » 01 nov 2021, 19:11

Knot schreef: 01 nov 2021, 14:20 (geen MF stuur, geen idrive, geen digitale climatecontrol, geen HiFi audio, geen stoelverwarming, geen leder, geen M pakket, geen schuifdak).
De enige dingen die belangrijk zijn zijn een Alcantara sportstuur en alcantara bekleding, in ieder geval een airco, maar liever climate control en cruise control is ook wel prettig.....leder interieur sucks en stoelverwarming ook. :tooth:

TLRS
Berichten: 2915
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Het grote E9x (maar vooral 335i) occasion draadje.

Bericht door TLRS » 01 nov 2021, 20:11

NickM5 schreef: 01 nov 2021, 11:00 Zou om tikkende klepstoters kunnen gaan van de n52.
Vaker olie verversen, scheelt alles.

Gebruikersavatar
RS-Ron
Berichten: 3553
Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10

Re: Het grote E9x (maar vooral 335i) occasion draadje.

Bericht door RS-Ron » 01 nov 2021, 22:25

Ik heb meermaals gelezen dat een motorflush ook wel helpt voor de tikkende kleppen. Onderblok van de N52B30 schijnt ook redelijk hufterbestendig te zijn. Alhoewel je met een stand van 200k+ niet aan de buitenkant kam zien of er ook 50.000 km met een koude motor is getrapt. Je moet er gewoon wat TLC budget instoppen als ie technisch nog nette waarden laat zien. En een fatsoenlijke set kuipstoelen met een lekker stuur erin.

Gr Ron

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Het grote E9x (maar vooral 335i) occasion draadje.

Bericht door Knot » 01 nov 2021, 23:26

TLRS schreef: 01 nov 2021, 20:11
NickM5 schreef: 01 nov 2021, 11:00 Zou om tikkende klepstoters kunnen gaan van de n52.
Vaker olie verversen, scheelt alles.
En dat verhaal heeft deze auto nou niet echt mee.

TLRS
Berichten: 2915
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Het grote E9x (maar vooral 335i) occasion draadje.

Bericht door TLRS » 02 nov 2021, 00:40

Knot schreef: 01 nov 2021, 23:26 En dat verhaal heeft deze auto nou niet echt mee.
True..

De vraag is of er iets noemenswaardig beschadigd. Zover ik weet is het een vrij veel voorkomend issue geweest op de n52. Al vanaf nieuw. Volgens mij is er hier op het forum maar 1 n52 stuk gelopen, mogelijk vanwege iets met die hydraulische lifter?

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6004
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: Het grote E9x (maar vooral 335i) occasion draadje.

Bericht door matthyssie » 02 nov 2021, 07:48

Als hij op termijn ingezet gaat worden als tracktool dan zou ik 200% zeker voor een 130i gaan. E87 is een zóveel dynamischer chassis dan de E90. Stuurt mooier, wendbaarder, lichter, speelser, compacter en roteert mooier om z’n as. Absolute no brainer wat mij betreft.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazon [Bot] en 215 gasten