Het grote E9x (maar vooral 335i) occasion draadje.

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
cazzo super veloce
Berichten: 108
Lid geworden op: 13 nov 2017, 22:41
Auto: 993 4S/Triumph Spitfire/Mini-E

Re: Het grote E9x (maar vooral 335i) occasion draadje.

Bericht door cazzo super veloce » 28 sep 2021, 13:33

Zoon heeft al een jaar of 5 een racelicentie en rijdt in de Squadra Italia met een Alfa 75TS met 200pk/1000kg.
We zijn echter beiden niet echt sleutelaars en dan is zon ouwe Alfa niet ideaal. Bovendien kunnen we daarmee geen TF rijden want geen kenteken.
Wat we zoeken is een relatief betaalbare handgeschakelde achterwielaangedreven auto van 250-300pk. Kom je al snel bij een 330 uit, 325 idd net te weinig vermogen in combinatie met gewicht. 335 natuurlijk nog beter, maar ook gecompliceerder. (edit; lees net post van voorganger)
Heeft een e90 330 echt zwakke punten behalve bovengenoemde?

https://www.autoscout24.nl/aanbod/bmw-3 ... -832078953

Zoiets? of zeggen jullie te hoge km-stand?

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39712
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Het grote E9x (maar vooral 335i) occasion draadje.

Bericht door Arthur » 28 sep 2021, 13:49

Blijft 14 jaar oud, maar ziet eruit alsof ‘ie beter behandeld is. Lijkt een redelijk fris ding om te zien. Of ‘ie het is…

Str8Six
Berichten: 965
Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
Auto: BMW 130i
Locatie: Amsterdam

Re: Het grote E9x (maar vooral 335i) occasion draadje.

Bericht door Str8Six » 28 sep 2021, 14:49

Op kaartje van de oliebeurt staat al een km-stand van 272k. Wel van begin dit jaar, dus zal wel niet veel daarvan afwijken, maar toch.
Denk dat 330i voor rond deze prijs wel een leuke is om op te bouwen, maar zou wel even preventief wat dingen doen (gezien je aangeeft hem graag betrouwbaar te willen).

Heb je een PB gestuurd over een eventuele andere interessante optie die ik tegenkwam laatst.

EDIT: kaartje verkeer gelezen zie ik, gaat om KM-stand volgende beurt

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6004
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: Het grote E9x (maar vooral 335i) occasion draadje.

Bericht door matthyssie » 28 sep 2021, 14:52

Ik zou een 130i pakken, vele malen wendbaarder en dynamischer dan een 3 serie.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Het grote E9x (maar vooral 335i) occasion draadje.

Bericht door Knot » 28 sep 2021, 14:54

Bij 250.000km toch ook weer dat drijfstanglager vervangen verhaal bij een 330i/130i allemaal?

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Het grote E9x (maar vooral 335i) occasion draadje.

Bericht door Knot » 28 sep 2021, 14:57

Zelfs met al die vertragende sensortrucjes draaien die gasten bij MB nog een wielmoer dol :lollerdelol:

Online
Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6214
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Re: Het grote E9x (maar vooral 335i) occasion draadje.

Bericht door Opa » 28 sep 2021, 15:10

cazzo super veloce schreef: 28 sep 2021, 13:33 Wat we zoeken is een relatief betaalbare handgeschakelde achterwielaangedreven auto van 250-300pk. Kom je al snel bij een 330 uit, 325 idd net te weinig vermogen in combinatie met gewicht.
De latere 325i's(ik dacht vanaf 2007) hebben ook een 3.0L en is eigenlijk een teruggeschroefde 330i, wat weer makkelijk terug te draaien is door 'm te laten chippen, daarmee komt het vermogen makkelijk weer boven de 250pk.

Gebruikersavatar
Jan Terwolde
Berichten: 2853
Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
Locatie: Gelderland

Re: Het grote E9x (maar vooral 335i) occasion draadje.

Bericht door Jan Terwolde » 29 sep 2021, 09:24

matthyssie schreef: 28 sep 2021, 14:52 Ik zou een 130i pakken, vele malen wendbaarder en dynamischer dan een 3 serie.
Toch zie je ze om één of andere reden niet zoveel op de ring. Ik neem aan dat het dezelfde n53 is?
Nog zaken die je echt moet aanpakken bij die voor circuitgebruik?

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6004
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: Het grote E9x (maar vooral 335i) occasion draadje.

Bericht door matthyssie » 29 sep 2021, 10:16

N52 is het. Waterpomp doen, sper, dempers etc. Niet echt bijzondere dingen en zeker niet de issues die bij de N54 voor kunnen komen. Waarom je ze niet bij de ring ziet begrijp ik écht niet. E90 is een klap minder wendbaar en dynamisch. Snap ook niet dat mensen E46's kiezen ipv een 130i als trackslet, maar goed ik zal het wel missen.

Gebruikersavatar
Jan Terwolde
Berichten: 2853
Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
Locatie: Gelderland

Re: Het grote E9x (maar vooral 335i) occasion draadje.

Bericht door Jan Terwolde » 29 sep 2021, 10:23

N52 is toch juist 1 van de meest betrouwbare van t stel? Al zijn ze ook behoorlijk oud aan het worden. Toch wel paar keer gelezen van hele hoge kosten ik kan alleen de draadjes niet vinden. Enig idee waar dat toen door kwam?

Onderstel enzo is toch iets wat altijd moet.

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6004
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: Het grote E9x (maar vooral 335i) occasion draadje.

Bericht door matthyssie » 29 sep 2021, 11:27

Jahoor N52 heeft wel kwaaltjes: waterpomp, DISA kleppen, klepstoters, olieverbruik en kettinggeleiders hoor je wel eens.

Gebruikersavatar
JdBn
Berichten: 1339
Lid geworden op: 05 aug 2014, 10:15
Auto: E91 335d & A112 Abarth

Re: Het grote E9x (maar vooral 335i) occasion draadje.

Bericht door JdBn » 30 sep 2021, 08:17

Jan Terwolde schreef: 29 sep 2021, 09:24
matthyssie schreef: 28 sep 2021, 14:52 Ik zou een 130i pakken, vele malen wendbaarder en dynamischer dan een 3 serie.
Toch zie je ze om één of andere reden niet zoveel op de ring. Ik neem aan dat het dezelfde n53 is?
Nog zaken die je echt moet aanpakken bij die voor circuitgebruik?
Is een 3-serie niet wat stabieler vanwege de langere wielbasis? Met de hoge snelheden die op de Ring gehaald worden lijkt me dat wel een voordeel.

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6004
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: Het grote E9x (maar vooral 335i) occasion draadje.

Bericht door matthyssie » 30 sep 2021, 17:51

Een 3 serie is vooral lomper en zwaarder. Stabiliteit haal je uit de veren/dempers. Een 1 serie is gegarandeerd stabieler dan een E46 of E36. Nieuwe type ophanging doet een hoop.

Online
TLRS
Berichten: 2915
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Het grote E9x (maar vooral 335i) occasion draadje.

Bericht door TLRS » 30 sep 2021, 18:28

Volgens mij staan auto's met een iets langere kont bekend als iets voorspelbaarder rond de grens..?

Gebruikersavatar
Jan Terwolde
Berichten: 2853
Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
Locatie: Gelderland

Re: Het grote E9x (maar vooral 335i) occasion draadje.

Bericht door Jan Terwolde » 30 sep 2021, 20:13

Mijn f20 bij schwedenkreuz al 2e een klein stapje opzij gemaakt. En ja daar heb ik van geleerd want daar wil je niet er af :roll:

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Het grote E9x (maar vooral 335i) occasion draadje.

Bericht door Knot » 30 sep 2021, 20:29

Vind zelf een sedan het lekkerste rijden en driften, veel voorspelbaarder dan een hatchback.

Gebruikersavatar
Jan Terwolde
Berichten: 2853
Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
Locatie: Gelderland

Re: Het grote E9x (maar vooral 335i) occasion draadje.

Bericht door Jan Terwolde » 30 sep 2021, 20:57

wel jammer dat ie toch zo weer 100kg zwaarder is.

Gebruikersavatar
Philipoo
Berichten: 4101
Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09

Re: Het grote E9x (maar vooral 335i) occasion draadje.

Bericht door Philipoo » 01 okt 2021, 14:45

matthyssie schreef: 30 sep 2021, 17:51 Een 3 serie is vooral lomper en zwaarder. Stabiliteit haal je uit de veren/dempers. Een 1 serie is gegarandeerd stabieler dan een E46 of E36. Nieuwe type ophanging doet een hoop.
Als je er M3 draagarmen onder zet en fatsoenlijke dempers wel. LCI 1 serie heeft overigens elektrische stuurbekrachtiging van de eerste generatie en is nou niet echt de best sturende auto die je kan vinden..

Online
TLRS
Berichten: 2915
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Het grote E9x (maar vooral 335i) occasion draadje.

Bericht door TLRS » 01 okt 2021, 17:37

Er is goed mee te leven.. en zo niet dan is hydraulisch te retrofitten.

Thomth
Berichten: 92
Lid geworden op: 04 feb 2020, 10:06
Auto: BMW 325i coupé

Re: Het grote E9x (maar vooral 335i) occasion draadje.

Bericht door Thomth » 03 okt 2021, 09:39

Even een vraag over het m-sport onderstel. Ik kan een m-sport dempers en veren overnemen van een E92 coupe. Volgens de verkoper past dit ook op een e91 touring. Maar wanneer ik de nummers check krijg ik alleen coupe eruit. Maar kan natuurlijk zijn dat de dempers voor de touring een ander nummer hebben maar wel hetzelfde zijn. Weet iemand hier meer over?

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26698
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Het grote E9x (maar vooral 335i) occasion draadje.

Bericht door Martijn_bmw » 03 okt 2021, 10:10

Niet hetzelfde want touring heeft ander gewicht en ook ander laadvermogen daar zijn de dempers op afgestemd.

Zal vast wel passen maar de afstemming is niet 1 op 1 gelijk

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6004
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: Het grote E9x (maar vooral 335i) occasion draadje.

Bericht door matthyssie » 03 okt 2021, 12:03

Zou ik niet doen. Gebruikte setjes zijn altijd twijfelachtig. Wil je upgraden dan zou ik doorsparen voor een B12 pro kit.

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1096
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Het grote E9x (maar vooral 335i) occasion draadje.

Bericht door Marc Sierra » 03 okt 2021, 12:34

Gebruikte veren zou ik wel aandurven, maar dempers zou ik niet doen. Daarnaast zijn er een boel verschillende veren, want die zijn ook afhankelijk van het type motor en uitvoering. Om te zien welke veren je zou moeten hebben moet je kijken welke er nu onder zitten. De voorste veren hebben een label er aan zitten en bij de achterste veren is het er op geprint.

Gebruikersavatar
Jan Terwolde
Berichten: 2853
Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
Locatie: Gelderland

Re: Het grote E9x (maar vooral 335i) occasion draadje.

Bericht door Jan Terwolde » 03 okt 2021, 21:18

Ik zou ook geen gebruikte set aanraden, straks na al dat werk iets weer niet goed ofzo...

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Het grote E9x (maar vooral 335i) occasion draadje.

Bericht door Knot » 03 okt 2021, 21:26

B12 pro-kit kost je de wereld niet toch?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 328Ti en 284 gasten