Het grote E39 M5 (occasion) draadje

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 24 aug 2007, 11:59

hugo schreef:Grootste fout is dat mensen een dergelijke wagen bij de officiele dealer laten onderhouden. Als je zo'n hok 2dehands koopt voor een leuk bedrag moet je gewoon naar een specialist gaan. Deze vraagt 35 eu per uur ipv 80 en koopt veelal onderdelen in via 3den. Zoals 2 catalisatoren vervangen, bij de dealer 3 ruggen terwijl je ze voor minder dan de helft van een schade wagen kan krijgen. Kost alleen meer moeite met zoeken. Zo ook met cardanassen, versnellingsbakken enz enz. Er zijn zat professionele BMW sloperijen in NL waar je zelfs nog garantie op onderdelen krijgt.

Ook zijn vele non-M onderdelen gewoon te vervangen voor OEM BMW parts. Remember het topic van Paul die erachter kwam dat een subframe van een E36 325i hetzelfde was als die van een M3 maar de laatste koste wel een aantal meier meer.
Nouja fout ? Het is denk ik eerder een keuze. Ikzelf zou zo'n auto gewoon bij de dealer laten onderhouden. Verschil tussen 35 euro per uur tussen een specialist en bij een dealer 80 euro lijkt me ook vrij groot. Mijn kapster vraagt al 21 euro voor 20 minuten knippen.

En onderdelen van een schadewagen, kan 100 procent in orde zijn, alleen heb ik er geen verstand van omdat te controleren.

Ik denk dat de grootste fout is die mensen kunnen maken is, auto's kopen die qua running costs buiten hun budget liggen. aanschaffen is 1, de boel rijdend houden een heel ander verhaal, een auto met een nieuwwaarde van 120000 euro, kun je niet voor een appel en een ei op de weg houden. Helemaal niet als er echt kosten aan komen. Neem nou die Z3 van Fabian. bijna 10000 euro aan kosten, allemaal prima opgelost door garanties ed. maar die kosten zijn wel gemaakt. Moet je zoiets hebben met een M5, dan kom je niet weg met een paar sloperijen afbellen, denk ook echt dat je dan de verkeerde auto hebt gekocht.

Gebruikersavatar
Roman
Berichten: 3237
Lid geworden op: 12 sep 2006, 11:05
Locatie: Liverpool

Bericht door Roman » 24 aug 2007, 12:06

Rico v Velzen schreef: Mijn kapster vraagt al 21 euro voor 20 minuten knippen.
:shock: Kost mij 7 euro 50 :?

Wat een geld voor alleen ff knippen... Of loop je met een permanentje op je hoofd? :P

Gebruikersavatar
Sander S.
Berichten: 3013
Lid geworden op: 18 dec 2006, 13:21
Locatie: leerdam

Bericht door Sander S. » 24 aug 2007, 12:07

zit wat in Rico.

Een nieuwe auto als de 335i zal ik altijd laten onderhouden door de dealer.

Als ik binnenkort ergens een E39 M5 koop rij ik ermee, en ik zet hem op de brug. Als alles in orde is schaf ik zo'n ding aan en gaat ie lekker in onderhoud bij men pa. Scheelt echt enorm hoor. Bij men pa rekenen ze volgens mij iets van 50 per uur. BMW is echt schofterig duur.

Maarjah, gokken doe je altijd met een tweedehands wagen. Maar je hebt gelijk. Als je een E39 M5 koopt, moet er eigenlijk in je auto-portomonnee nog een tweede zitten.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 24 aug 2007, 12:12

Oke Sander maar dan zit jij weer dicht bij het vuur, maar ik ben echt overgeleverd aan de BMW dealer :wink:

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 24 aug 2007, 12:14

Roman schreef:
Rico v Velzen schreef: Mijn kapster vraagt al 21 euro voor 20 minuten knippen.
:shock: Kost mij 7 euro 50 :?

Wat een geld voor alleen ff knippen... Of loop je met een permanentje op je hoofd? :P
Nee joh lekker superkort..

Tarieven zijn echt normaal in de stad (Groningen), tenminste wat je normaal noemt :roll:

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 24 aug 2007, 12:16

Zou je zo'n hok willen dan Rico, als vervanger van de touring? ;)

Gebruikersavatar
Sander S.
Berichten: 3013
Lid geworden op: 18 dec 2006, 13:21
Locatie: leerdam

Bericht door Sander S. » 24 aug 2007, 12:18

Rico v Velzen schreef:Oke Sander maar dan zit jij weer dicht bij het vuur, maar ik ben echt overgeleverd aan de BMW dealer :wink:
Ga weg man.

Dicht bij jullie zit die gast van Offenga.
Dat is echt een serieuze specialist, hebben al eens verschillende BMW's bij hem gebracht. Vergeleken met BMW dealers super voordelig en die gast weet er echt van.

BMW klanten zijn alleen geneigd om hun auto bij een Toko te brengen die net zo exclusief is als hun eigen wagen.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 24 aug 2007, 12:21

Wel grappig, Rico die eerst een Audi kocht omdat dat niet zo opviel voor de klanten ipv een dikke BMW en straks een E46 M3 en een E39 M5 voor de deur zetten 8)

Gebruikersavatar
Sander S.
Berichten: 3013
Lid geworden op: 18 dec 2006, 13:21
Locatie: leerdam

Bericht door Sander S. » 24 aug 2007, 12:23

Knot schreef:Wel grappig, Rico die eerst een Audi kocht omdat dat niet zo opviel voor de klanten ipv een dikke BMW en straks een E46 M3 en een E39 M5 voor de deur zetten 8)
Tjah, als je daar weer rekening mee moet houden.
Voor dat volk is een BMW zowieso al een BMW. Dus zullen ze zijn 325i nu ook al als een 'dikke' BMW bestempelen. En als ik Rico moet geloven gaan de zaken best aardig. Dat zal heus niet anders worden als hij een E39 M5 voor de deur zet. Die trouwens in het zwart echt on-opvallend is hoor.

HSR
Berichten: 5284
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Bericht door HSR » 24 aug 2007, 12:25

Rico v Velzen schreef:
hugo schreef:Grootste fout is dat mensen een dergelijke wagen bij de officiele dealer laten onderhouden. Als je zo'n hok 2dehands koopt voor een leuk bedrag moet je gewoon naar een specialist gaan. Deze vraagt 35 eu per uur ipv 80 en koopt veelal onderdelen in via 3den. Zoals 2 catalisatoren vervangen, bij de dealer 3 ruggen terwijl je ze voor minder dan de helft van een schade wagen kan krijgen. Kost alleen meer moeite met zoeken. Zo ook met cardanassen, versnellingsbakken enz enz. Er zijn zat professionele BMW sloperijen in NL waar je zelfs nog garantie op onderdelen krijgt.

Ook zijn vele non-M onderdelen gewoon te vervangen voor OEM BMW parts. Remember het topic van Paul die erachter kwam dat een subframe van een E36 325i hetzelfde was als die van een M3 maar de laatste koste wel een aantal meier meer.
Nouja fout ? Het is denk ik eerder een keuze. Ikzelf zou zo'n auto gewoon bij de dealer laten onderhouden. Verschil tussen 35 euro per uur tussen een specialist en bij een dealer 80 euro lijkt me ook vrij groot. Mijn kapster vraagt al 21 euro voor 20 minuten knippen.

En onderdelen van een schadewagen, kan 100 procent in orde zijn, alleen heb ik er geen verstand van omdat te controleren.

Ik denk dat de grootste fout is die mensen kunnen maken is, auto's kopen die qua running costs buiten hun budget liggen. aanschaffen is 1, de boel rijdend houden een heel ander verhaal, een auto met een nieuwwaarde van 120000 euro, kun je niet voor een appel en een ei op de weg houden. Helemaal niet als er echt kosten aan komen. Neem nou die Z3 van Fabian. bijna 10000 euro aan kosten, allemaal prima opgelost door garanties ed. maar die kosten zijn wel gemaakt. Moet je zoiets hebben met een M5, dan kom je niet weg met een paar sloperijen afbellen, denk ook echt dat je dan de verkeerde auto hebt gekocht.
Dat een dergelijke wagen veel geld blijft kosten is waar. Echter blijf ik erbij dat je het allemaal een stuk leuker kan houden dan wanneer je bij de dealer langs gaat. Zo las ik laatst weer een rekening van de oude V70R AWD. Hier werd al 25 euro in rekening gebracht voor een diagnostische proefrit. Zo heb je ook elferink in twente, een hele grote volvo en saab sloperij. Ik heb daar ooit nog eens een voorpijp met catalisator gehaald voor 125 euro, natuurlijk wel 2de hands. Bij de dealert vragen ze zonder blikken en blozen 500+ euro voor zo'n stuk staal waar in feite helemaal niks mee kan gebeuren.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 24 aug 2007, 12:28

Sander weet ik wel, er zitten zelfs meer in de buurt. Tot nu toe heb ik nooit geen dikke rekeningen voor mijn BMW's mogen ontvangen bij de Beier. altijd standaard onderhoudsbeurtjes, de laatste voor de touring was voor een inspectie 2 beurt, iets van 730 euro inclusief de remmerij achter vervangen. Vind ik geen abnormaal bedrag.

De M3 zit nog een jaar in de huisselectie garantie, dus die laat ik sowieso bij de dealer onderhouden.

Ik heb gewoon geen slechte ervaringen met de onderhoudskosten bij de dealer, alles word uitstekend opgelost, verholpen en nooit geen grote verassingen. Dus waarom zou ik dan gaan klooien bij een "specialist" ?

Gebruikersavatar
Sander S.
Berichten: 3013
Lid geworden op: 18 dec 2006, 13:21
Locatie: leerdam

Bericht door Sander S. » 24 aug 2007, 12:31

Rico v Velzen schreef:Sander weet ik wel, er zitten zelfs meer in de buurt. Tot nu toe heb ik nooit geen dikke rekeningen voor mijn BMW's mogen ontvangen bij de Beier. altijd standaard onderhoudsbeurtjes, de laatste voor de touring was voor een inspectie 2 beurt, iets van 730 euro inclusief de remmerij achter vervangen. Vind ik geen abnormaal bedrag.

De M3 zit nog een jaar in de huisselectie garantie, dus die laat ik sowieso bij de dealer onderhouden.

Ik heb gewoon geen slechte ervaringen met de onderhoudskosten bij de dealer, alles word uitstekend opgelost, verholpen en nooit geen grote verassingen. Dus waarom zou ik dan gaan klooien bij een "specialist" ?
neeh dat weet ik.

Maar we hadden het toch over een E39 M5 en als je daar zware kosten aan kreeg ?

Tom
Berichten: 21728
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Bericht door Tom » 24 aug 2007, 12:44

Rico, jij hebt alleen nieuwe auto's.

Mijn 330i is ook netjes in onderhoud bij een dealer hoor, en ook bij mij geen verrassingen. Tijdje terug inspection II en dat was bij mij ook iets van 800 euro. Iig geen abnormale dingen. Ik verwacht ook nog geen onderhoud.

Maar mijn pa heeft een Z3 en die moest laatst iets kleins hebben (weet niet meer wat het was). Ging em bij de dealer zo'n 300 euro kosten. Daarna bij een BMW specialist geweest. Voor 70 euro was ie klaar.
En dat is dan al een wat oudere auto dus zoiets zal nog wel wat vaker voorkomen.. dingen gaan wat sneller kapot als bij een relatief nieuwe auto die met alleen beurtjes op de weg blijft.

Een E39 M5 bij de dealer onderhouden lijkt mij een dure aangelegenheid. Het zijn al wat oudere auto's (gaan zaken eerder kapot), maar wel met M prijzen onderhoud. Dealer vraagt simpelweg de hoofdprijs... als je bij een Z3 voor een simpel onderdeel al 230 euro kan besparen, wat zal dat wel niet zijn als je zo 3 jaar lang onderhoud bij een specialist laat uitvoeren.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9352
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 24 aug 2007, 12:48

Qua werk maakt het natuurlijk geen fluit uit of jij je E39 M5 naar een specialist brengt of naar een dealer. Als je ze maar duidelijk maakt dat er wel BMW voorgeschreven spullen gebruikt worden, en bijvoorbeeld geen halfords olie.

Van de M3's weet ik dat het alleen soms lastig is met speciaal gereedschap voor bijvoorbeeld kleppen stellen, maar verder boeit het niet of je een specialist er nieuwe olie in laat gooien of dat je dat een dealer laat doen, of een schijfje laat vervangen enz.

Alleen als je gelazer met je elekctronica hebt word het wel dealer want daar komen ze vaak bij goedkopere bedrijven niet uit omdat ze er de apparatuur niet voor hebben. Maar daar zijn wel andere oplossingen voor, ook mbt speciaal gereedschap bijvoorbeeld, kan je altijd langs een bedrijf ala JR of Koopman en die hebben dat dan weer wel.

Dus probleem met een specialist zie ik niet. Soms zelfs makkelijker als je dealer bijna een uur rijden weg zit. Maar wat ik dus niet zou doen is spul oplappen met allerlei onderdelen van de sloop. Je rijd in een auto van 25K, niet in een 7e hands uit 1985 denk ik dan.

raymondw
Berichten: 887
Lid geworden op: 26 nov 2006, 20:33
Locatie: NL

Bericht door raymondw » 24 aug 2007, 13:52

Ik gebruik voor mijn ///M5's uitsluitend nieuwe OEM onderdelen. Alleen op deze manier behoudt ik de betrouwbaarheid waardoor ik het aandurf om mijn bijna 18 jaar oude E34S voor zware toertochten zoals de Europarit en de E34 M5 Alpentoertocht in te zetten.

De arbeidsloon tarieven van een dealer zijn i.d.d buitenproportioneel, maar daar heeft niet alleen BMW last van. Verder geld dat voor oudere auto's BMW het zogenaamde 'a-la carte' tarief heeft. Voor de meest voorkomende reparaties houdt dit in dat de kosten concurrerend zijn te noemen.

Raymond

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 24 aug 2007, 14:35

Tom schreef:Rico, jij hebt alleen nieuwe auto's.

.
Tom de touring is toch al 6 jaar oud hoor, en heeft 130000 km gedraaid.

Gebruikersavatar
Sander S.
Berichten: 3013
Lid geworden op: 18 dec 2006, 13:21
Locatie: leerdam

Bericht door Sander S. » 24 aug 2007, 17:52

Mocht ik zo'n ding halen moet er wel DIRECT een Tubi of een Kelleners uitlaatsysteem onder 8)

Iemand hier had toch dat filmpje van die blauwe M5 in een garage, met een Kelleners uitlaatsysteem.

Rein
Berichten: 1934
Lid geworden op: 18 mar 2006, 17:27

Bericht door Rein » 24 aug 2007, 18:24

JA! Kelleners is super, heb toevallig vanmiddag naar aanleiding van dit topic even op youtube gekeken:

http://youtube.com/watch?v=YfuonnSNbOg& ... ed&search=
http://youtube.com/watch?v=grOGsHyhQv8& ... ed&search=

Gebruikersavatar
Roman
Berichten: 3237
Lid geworden op: 12 sep 2006, 11:05
Locatie: Liverpool

Bericht door Roman » 24 aug 2007, 18:25

Sander Spoolder schreef:Mocht ik zo'n ding halen moet er wel DIRECT een Tubi of een Kelleners uitlaatsysteem onder 8)

Iemand hier had toch dat filmpje van die blauwe M5 in een garage, met een Kelleners uitlaatsysteem.
Eisenmann?

http://www.youtube.com/watch?v=3ZjGCLISzv4

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 24 aug 2007, 21:45

Toen ik bijna zo'n hok wilde kopen heb ik het helemaal uitgezocht en een mooie, dikke en toch beschaafde sound was inderdaad Kelleners.

Hier nog wat flimpjes van mn server wat ik toen verzameld had:

http://www.olieroe.nl/auto/bmw_e39m5

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15875
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Bericht door Bram » 24 aug 2007, 21:54

Sander Spoolder schreef:Mocht ik zo'n ding halen moet er wel DIRECT een Tubi of een Kelleners uitlaatsysteem onder 8)

Iemand hier had toch dat filmpje van die blauwe M5 in een garage, met een Kelleners uitlaatsysteem.
Filmpje heb ik hier op de pc staan, is echt een verschrikkelijk porno geluid man!

Hoppa, ff online gezet 8)

http://members.home.nl/bmdejong/Movies/ ... ust01.mpeg

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 24 aug 2007, 22:07

sommigen verzamelen echt leuke info 8) trouwens Wiesmann maakt ook uitlaten op maat, heb echter geen filmpjes maar weet dat ze een mooi donkerder geluid eruit halen, echter de prijzen zijn ook behoorlijk, anyway hier een link van MST Wiesmann

http://www.wiesmann.de/mstWiesmann/

Gebruikersavatar
Sander S.
Berichten: 3013
Lid geworden op: 18 dec 2006, 13:21
Locatie: leerdam

Bericht door Sander S. » 24 aug 2007, 23:28

partyondude schreef:
Sander Spoolder schreef:Mocht ik zo'n ding halen moet er wel DIRECT een Tubi of een Kelleners uitlaatsysteem onder 8)

Iemand hier had toch dat filmpje van die blauwe M5 in een garage, met een Kelleners uitlaatsysteem.
Filmpje heb ik hier op de pc staan, is echt een verschrikkelijk porno geluid man!

Hoppa, ff online gezet 8)

http://members.home.nl/bmdejong/Movies/ ... ust01.mpeg
Thnx Bram!

Die zocht ik :wink:

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15875
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Bericht door Bram » 24 aug 2007, 23:32

8)

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 25 aug 2007, 00:14

Knot schreef:Zou je zo'n hok willen dan Rico, als vervanger van de touring? ;)
Knot ik wilde al een M5 kopen toen ik de touring kocht, maar allerlei redenen toen om dat niet te doen, de belangrijkste was toen wel dat ik op dat moment helemaal klaar was met leuke, snelle auto's.(was net na het ongeluk)

Een M5 is gewoon megastoer, alleen zoek ik niet actief zo'n auto. De hoge kilometerstanden staan me een beetje tegen ook hoeft dat niks uit te maken.

Maar als je een 2002/2003 model weet met max ongeveer 75000 km op de teller waar ik d touring op in kan ruilen dan hou ik me warm aanbevolen :wink:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bokkepoot, Majestic-12 [Bot] en 445 gasten