E30 conversies en andere BMW, pre 1991, modellen

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Robin
Berichten: 31328
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51

Re: E30 conversies en andere BMW, pre 1991, modellen

Bericht door Robin » 29 jul 2016, 14:01

Jussi schreef:What's up with the HP? 131 pk met een 2.3 S14 onderblok? :shock:
130whp da's toch wel 155/160 crank...

Blok ziet er uit alsof er 't dubbele in zit.

Gebruikersavatar
FreudeamFahren
Berichten: 2726
Lid geworden op: 06 aug 2009, 15:06

Re: E30 conversies en andere BMW, pre 1991, modellen

Bericht door FreudeamFahren » 29 jul 2016, 16:32

Mark 320iS schreef:(...)
En als het nu eens Alpina wielen zijn...? :-)
Euh nee.
Wheels are BMW steelies from the E30 generation. Bolt pattern is 4 x 100. Still readily available I believe.
Vwb de motorkeuze, samenstelling en het vermogen, aldus de verkoper:
As for why not a full S14. It was a mix of me wanting to keep a slightly more period feel and aesthetic (admittedly the carbon airbox blows that argument out of the water), plus the now eye-watering cost of rebuilding an S14. At the time it would have cost more than the entire car could have sold for.
(...)
I’m not an expert on S14 motors so I will tread carefully into power/set-up comparisons. My understanding (but I know there were different variants) is that a stock 2.3L S14 motor put out about 200hp at the crank when new (at least, according to Wikipedia:)). Obviously a key difference is that the E12 head is single cam vs. twin cam. As I mentioned in the video, my cam is a 292 which is relatively mild and I think this would be the easiest way to extract some more hp from the motor. Also, my compression ratio is not super aggressive, I think around 9.4:1. If you were to bump it up to 10:1 some more hp would be readily accessible. Perhaps even a thinner head gasket or shaving a bit off the head could yield a decent chunk of this. My goal with the motor was to get some good low end grunt (read: torque) and this was accomplished. I don’t ring it out at high rpms/hp.
Sneller kan. Andere kleurtjes kan. Dit is een auto opgebouwd naar de voorkeuren van één individu, niet om een hele doelgroep via een business model canvas met een flinke dosis marketing tevreden te stellen. Dat meneer in mijn ogen oog heeft voor stance en details, maar als primair doel heeft lekker poken maakt hem IN MIJN OGEN helemaal af.
Laatst gewijzigd door FreudeamFahren op 29 jul 2016, 16:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
FreudeamFahren
Berichten: 2726
Lid geworden op: 06 aug 2009, 15:06

Re: E30 conversies en andere BMW, pre 1991, modellen

Bericht door FreudeamFahren » 29 jul 2016, 16:34

Robin schreef:
Jussi schreef:What's up with the HP? 131 pk met een 2.3 S14 onderblok? :shock:
130whp da's toch wel 155/160 crank...

Blok ziet er uit alsof er 't dubbele in zit.
Tuurlijk. 300+ pks uit een atmosferisch enkel nokker blokje, alleen omdat je ITBs & een carbon airbox ziet...

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 6592
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: E30 conversies en andere BMW, pre 1991, modellen

Bericht door Peric » 29 jul 2016, 20:28

Meeste vermogen van een motor wordt gemaakt in de kop. En laat er nou net een ander hoofd op liggen..

Gebruikersavatar
Jussi
Berichten: 2531
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18
Locatie: www.chasingdreams.be

Re: E30 conversies en andere BMW, pre 1991, modellen

Bericht door Jussi » 30 jul 2016, 08:44

FreudeamFahren schreef:
Robin schreef:
Jussi schreef:What's up with the HP? 131 pk met een 2.3 S14 onderblok? :shock:
130whp da's toch wel 155/160 crank...

Blok ziet er uit alsof er 't dubbele in zit.
Tuurlijk. 300+ pks uit een atmosferisch enkel nokker blokje, alleen omdat je ITBs & een carbon airbox ziet...
Mij lijkt dat je dan gewoon een M10 gebruikt met ITBs erop ofwel gebruik je de S14 met DOHC. DIt is gewoon een inefficient en duur samenraapsel.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 8654
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: E30 conversies en andere BMW, pre 1991, modellen

Bericht door Bert ///M3 » 30 jul 2016, 11:00

Peric schreef:Meeste vermogen van een motor wordt gemaakt in de kop. En laat er nou net een ander hoofd op liggen..
Dit. Zomaar ergens gaskleppen en een airbox op bouten geeft niet zomaar vermogen. Als de inlaat kanalen in de kop niet groot genoeg zijn dan helpt het niet.

Verder horen gaskleppen en airbox aan de kop gematched te zijn en als dat niet zo is dan is het geheel al twijfelachtig.

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 1470
Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
Locatie: Hengelo

Re: E30 conversies en andere BMW, pre 1991, modellen

Bericht door Jan-Willem » 30 jul 2016, 12:29

Super gaaf!

Vermogen valt wel tegen, vooral als je kijkt naar de Alpina 2002 die haalde met dubbele carbs, spaghetti en een scherpe nokkenas 155pk uit een 2.0!
Er is ook nog een snellere variant van de Alpina met 170pk die net zo snel was als de 2002 turbo.

Dit is dus minimaal een 2.3 met nieuwe zuigers die passen bij de kop?
Zal wel een lekker koppel geven dan.

Hoe dan ook ik zou er wel heel gelukkig mee zijn als die hier voor de deur stond :mrgreen:

Gebruikersavatar
FreudeamFahren
Berichten: 2726
Lid geworden op: 06 aug 2009, 15:06

Re: E30 conversies en andere BMW, pre 1991, modellen

Bericht door FreudeamFahren » 30 jul 2016, 14:22

Jan-Willem schreef:(...) Hoe dan ook ik zou er wel heel gelukkig mee zijn als die hier voor de deur stond :mrgreen:
Dit :df:

Gebruikersavatar
Robin
Berichten: 31328
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51

Re: E30 conversies en andere BMW, pre 1991, modellen

Bericht door Robin » 30 jul 2016, 14:25

FreudeamFahren schreef:
Robin schreef:
Jussi schreef:What's up with the HP? 131 pk met een 2.3 S14 onderblok? :shock:
130whp da's toch wel 155/160 crank...

Blok ziet er uit alsof er 't dubbele in zit.
Tuurlijk. 300+ pks uit een atmosferisch enkel nokker blokje, alleen omdat je ITBs & een carbon airbox ziet...
Nou...eigenlijk meer omdat er met PickUp koeieletters een heel macho verhaal op staat... :D

'M10 POWER' klinkt als 155pk bij BMW lol.

Online
Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 2999
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Locatie: Groningen

Re: E30 conversies en andere BMW, pre 1991, modellen

Bericht door EvdP » 02 aug 2016, 22:20


Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: E30 conversies en andere BMW, pre 1991, modellen

Bericht door GTRene » 02 aug 2016, 22:42

prijs niet eens zo heel gek, jammer geen foto's van het interieur.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: E30 conversies en andere BMW, pre 1991, modellen

Bericht door GTRene » 02 aug 2016, 23:02

deze e30 dan, er staat
BMW E30 Alpina B6 3.5!! Sammlerstück mit 261PS
of het een echte is? zo praat ie erw el over, ifso dan erg cheap, if not dan nog niet duur, mooi ding.

nog mooi bouwjaar ook voor NL 1987 ivm wegenbelasting, en prijsje 19.500,- euro
wie haalt um op :df:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/detai ... geNumber=1" onclick="window.open(this.href);return false;

Eric Z
Berichten: 2245
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i

Re: E30 conversies en andere BMW, pre 1991, modellen

Bericht door Eric Z » 02 aug 2016, 23:10

Bij originele wielen hoor je de ventielen niet te zien toch?

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: E30 conversies en andere BMW, pre 1991, modellen

Bericht door GTRene » 02 aug 2016, 23:24

weet niet of dat bij die oudere ook zo is?
onder de kap is alles niet helemaal origineel, of zaken vernieuwd oid, niet echt super, maar interieur ook dat venttemp ding, zit in elk geval veel Alpina spul op :) en is best mooi...als het dan ook nog een seen echte zou zijn dan is die goedkoop, gezien de normale prijzen.

maar zelfs voor een goede replica en als die verder nog mooi hard is, lijkt me die prijs niet verkeerd, daarbij 1987 nog net binnen de gunstige wegenbelasting voordeel and so on :)

liever zoiets dan een nwe Up ;-)

edit, net een paar Alpina e30 B6 via google, zie ik ook de ventielen zitten, kan dus kloppen qua originele delen?

voorbeeld

https://commons.wikimedia.org/wiki/File ... 7724651018" onclick="window.open(this.href);return false;).jpg

Online
Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 2999
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Locatie: Groningen

Re: E30 conversies en andere BMW, pre 1991, modellen

Bericht door EvdP » 03 aug 2016, 08:27

Ik weet het niet. Het lijkt wel een Pfeba bumperset, geen Alpina.

Gebruikersavatar
Mark 320iS
Berichten: 1290
Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23

Re: E30 conversies en andere BMW, pre 1991, modellen

Bericht door Mark 320iS » 03 aug 2016, 09:44

Ik werd ook even getriggerd, maar het is geen Alpina. Zie:

http://www.kapaza.be/nl/bmw/bmw-e30-alp ... 141235.htm

....enkel geen Alpina nummer...

Tja dan is het gewoon een veel te dure e30.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: E30 conversies en andere BMW, pre 1991, modellen

Bericht door GTRene » 03 aug 2016, 10:40

owja, beetje een Piet Oldenhof PO (zo'n sticker heb ik nog :lol:) Alpina, vanwege belastingregels bpm e.d.

Dus een Alpina zonder Alpina nummer, BMW op kenteken waarschijnlijk, toch niet duur als die verder goed is, ze hebben schijnbaar de factuur erbij dat ie bij een Alpina dealer is omgebouwd naar alpina kort na levering (jaar zo te lezen)

zo 1 met Alpina nummers vragen ze ook al snel 2x of 3x zoveel voor ;-) dus ach... :hmmm:

of meer...

3x zoveel

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/detai ... geNumber=1" onclick="window.open(this.href);return false;

meer dan 5x zoveel

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/detai ... eyeCatcher" onclick="window.open(this.href);return false;

Online
Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7231
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: E30 conversies en andere BMW, pre 1991, modellen

Bericht door Tim N » 19 okt 2016, 14:19

Leuke basis voor een super E21.
http://ww3.autoscout24.nl/classified/28 ... asrc=st|as" onclick="window.open(this.href);return false;

Lekker dat bruin met beige interieur, S14 blok erbij en je hebt een super wagen denk ik zo.
Geen zin om de teklst te vertalen maar mits allemaal netjes wat techniek betreft geen verkeerde prijs.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: E30 conversies en andere BMW, pre 1991, modellen

Bericht door GTRene » 19 okt 2016, 16:13

Opzich leuk zo met dat 320is blokje er in, echter de velgen krijg je er niet bij en ook dat alpina stuur niet en die motorkap, wat een vreemde deuken in dat ding, afijn zo te zien wel wat werk, maar als de carros goed is incl de techniek en dat blokje zo weinig gelopen heeft, opzich nog niet zo'n gekke prijs in deze tijden...net wat te jong 1979 nog voor de vrijstelling.

Gebruikersavatar
HarryC
Berichten: 438
Lid geworden op: 15 mar 2010, 13:25
Locatie: Thuis
Contacteer:

Re: E30 conversies en andere BMW, pre 1991, modellen

Bericht door HarryC » 19 okt 2016, 19:43

Wat een lelijk hok...

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: E30 conversies en andere BMW, pre 1991, modellen

Bericht door GTRene » 19 okt 2016, 20:30

het gaat om het innerlijke haha (S14) ;-) met die velgen en dat stuur wat er nu nog op zit wel aardig, maar zou er zeker andere stoelen in zetten om te beginnen, de bmw sport stoelen zeg maar.
als die verder hard is en de techniek en aandrijflijn etc in goede staat is? geen slechte investering voor zo'n e21, oke ook geen vetpot, maar voor de fun e bij? best leuk, echter het bj heeft ie ook niet mee.
Denk wel dat je voor die 12k wat mooiers kan kopen in de classic bmw met wat leuks klasse, maar wel steeds moeilijker te vinden in die prijs klasse.
Paar jaar terug kon je nog een strakke en leuke 320is kopen voor dat geld uit Italie.

Online
Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 2999
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Locatie: Groningen

Re: E30 conversies en andere BMW, pre 1991, modellen

Bericht door EvdP » 07 dec 2016, 20:29


Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: E30 conversies en andere BMW, pre 1991, modellen

Bericht door GTRene » 07 dec 2016, 21:25

hm, linkje werkt maar de ad is alweer weg?

Online
Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 2999
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Locatie: Groningen

Re: E30 conversies en andere BMW, pre 1991, modellen

Bericht door EvdP » 07 dec 2016, 21:35

Was eentje met een Toyota (Supra?) blok met een gigantische turbo.

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 9956
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: E30 conversies en andere BMW, pre 1991, modellen

Bericht door Joy » 07 dec 2016, 21:36

EvdP schreef:Was eentje met een Toyota (Supra?) blok met een gigantische turbo.
http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=331947" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Exabot [Bot], Majestic-12 [Bot], sdlauto, Tim N en 34 gasten