launchcontrol

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

launchcontrol

Bericht door RVV » 03 mei 2006, 00:18

Zit dus op de auto, iedereen die een proefrit maakt in een M met SMG wil en moet het proberen. En men is dan lyrisch over de launchcontrol. Zelf (nog) niet de behoefte gehad om het te proberen. Volgens BMW zelf is het een sloper voor de techniek. Maar waarom ? Wat gebeurt er eigenlijk met de techniek tijdens een "launch" ? En wat is het nut er van? Lijkt me meer iets voor drag racen. aanrader?

Gebruikersavatar
Fernando
Berichten: 4987
Lid geworden op: 19 mar 2006, 03:27

Bericht door Fernando » 03 mei 2006, 00:56

Wat ik weet is dat de launchcontrol de levensduur van je koppeling met 15.000km verkort elke keer dat je het gebruikt. :shock: M.i. heeft die hele feature dus geen enkel nut want wie gebruikt zoiets met dat in je achterhoofd? Totaal geen aanrader dus.....


hier een uitleg over SMG:

De sequentiële manuele transmissie (SMG) is gebaseerd op een handgeschakelde versnellingsbak, waarbij de versnellingen echter automatisch, via twee hydraulische cilinders worden geschakeld. Naast de conventionele keuzehendel maken twee schakelpeddels aan het stuur het de bestuurder ook mogelijk om te schakelen zonder de handen van het stuurwiel te hoeven nemen.

Op- en terugschakelen gaat direct via de beide peddels. De versnellingen worden daarbij sequentieel (na elkaar) geschakeld en niet, zoals bij een conventionele versnellingsbak, door het direct kiezen van een versnelling. Het schakelproces kost dankzij precieze hydraulica maximaal 150 milliseconden, waarbij de bestuurder niet hoeft te koppelen of het gas hoeft los te laten.

Bovendien kan hij afhankelijk van de rijomstandigheden kiezen uit drie schakelprogramma's: normaal manueel, sportief manueel (voor sneller schakelen) en "Cruise Mode" (hierbij werkt de transmissie als een automaat). De sequentiële manuele transmissie biedt absolute veiligheid tegen schakelfouten

Met de sequentiële M transmissie Drivelogic (ook bekend als SMG Drivelogic) is voor de M3 een "high performance" aandrijfconcept gecreëerd dat de voordelen van transmissietechnologie uit Formule 1 combineert met de eisen die het dagelijks autogebruik stelt. Daarbij kan de bestuurder de schakelkarakteristiek van de sequentiële M transmissie Drivelogic met elf rijprogramma's (zes sequentiële, vijf geautomatiseerde) aan zijn persoonlijke rijstijl aanpassen.

Door middel van aan het stuurwiel bevestigde schakelpeddels - rechts voor opschakelen, links voor terugschakelen - kan binnen 80 milliseconden van versnelling worden gewisseld. De schakelimpulsen worden elektrisch ("shift by wire") en redundant (gelijk en parallel, net als besturingssystemen uit de lucht- en ruimtevaart) overgedragen.
De mechanische koppelings- en schakelactiviteiten worden uitgevoerd door een elektro/hydraulisch systeem.

De krachtoverbrenging geschiedt - net als bij de conventioneel geschakelde M3 - via een SAC-koppeling (Self Adjusting Clutch - zelfnastellende koppeling), en via de bekende BMW 6-versnellingsbak. Daarnaast biedt de sequentiële M transmissie Drivelogic talrijke speciale functies, zoals de berg- en acceleratie-assistent of de "Shift Lights".

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9352
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 03 mei 2006, 01:28

LC is hetzelfde als sportief wegrijden. Pook naar voren houden, pedaal op de vloer. Het systeem geeft dan dmv het elektronische gaspedaal gas bij naar 3500 RPM en houd hem daar. Laat je de pook los dan laat het systeem de koppeling langzaam opkomen (slippend) en geeft langzaam meer gas bij.

Hetzelfde wat je zou doen als je een stoplichtsprint zou trekken met een handbak bijvoorbeeld.

Het systeem heeft oa ook een timer om de koppeling te laten afkoelen zodat hij niet overhit tussen LC runs door.

Aanrader? Ja gewoon eens doen voor de gein. Geen gewoonte van maken verder als je niet van gesloopte koppelingsplaten houd, niet goed voor je garagerekening. Koppelingen zijn een frictiemateriaal net als remblokken. Zwaarder gebruik is eerder nieuwe halen.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 03 mei 2006, 07:16

Met de CC even van 3500 naar 6500rpm helpen en dan pas loslaten ;)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 172 gasten