BMW 330CI M54 - EML/MIL Brandt - Vacuum / Cat / Brandstof Probleem?
-
- Berichten: 413
- Lid geworden op: 24 mar 2014, 12:18
- Locatie: Noord Brabant
BMW 330CI M54 - EML/MIL Brandt - Vacuum / Cat / Brandstof Probleem?
Hi allen,
afgelopen jaar een bmw 330CI cabrio voor mijn schoonvader gekocht uit 2005. Auto heeft 51k km gelopen inmiddels.
Hoop dat iemand me kan helpen met waar ik nu moet zoeken (of anders een goed adres heeft in omg st michielsgestel)
MIL brandt, en het volgende is al uitgevoerd qua werk:
- Groot onderhoud inc nieuwe bougies.
- Hebben voor zover alle rubbers (In & uitlaat traject) muv rubber van vacuumpomp vervangen (gaan we dit weekend doen).
- Smoketest is gedaan nu en komt niks meer uit.
Toch blijft de storing terug komen. Iemand een idee wat het kan zijn? Zou het een Lambda kunnen zijn? Tijdens vervangen van de klepdekselpakking gezien dat er sportnokassen in liggen en er zit nog een throttle controller tussen(die hebben we eruit proberen te halen maar dan deed het gaspedaal niks meer)
Hieronder snaps van BMW Scanner en een Ali OBD scannertje van de waardes.
Code E3/E4 227/228 wordt rood:
afgelopen jaar een bmw 330CI cabrio voor mijn schoonvader gekocht uit 2005. Auto heeft 51k km gelopen inmiddels.
Hoop dat iemand me kan helpen met waar ik nu moet zoeken (of anders een goed adres heeft in omg st michielsgestel)
MIL brandt, en het volgende is al uitgevoerd qua werk:
- Groot onderhoud inc nieuwe bougies.
- Hebben voor zover alle rubbers (In & uitlaat traject) muv rubber van vacuumpomp vervangen (gaan we dit weekend doen).
- Smoketest is gedaan nu en komt niks meer uit.
Toch blijft de storing terug komen. Iemand een idee wat het kan zijn? Zou het een Lambda kunnen zijn? Tijdens vervangen van de klepdekselpakking gezien dat er sportnokassen in liggen en er zit nog een throttle controller tussen(die hebben we eruit proberen te halen maar dan deed het gaspedaal niks meer)
Hieronder snaps van BMW Scanner en een Ali OBD scannertje van de waardes.
Code E3/E4 227/228 wordt rood:
-
- Berichten: 702
- Lid geworden op: 13 dec 2010, 20:53
Re: BMW 330CI M54 - EML/MIL Brandt - Vacuum / Cat / Brandstof Probleem?
Heb je in de praktijk ergens last van; slechte loop, verminderd vermogen?
-
- Berichten: 413
- Lid geworden op: 24 mar 2014, 12:18
- Locatie: Noord Brabant
Re: BMW 330CI M54 - EML/MIL Brandt - Vacuum / Cat / Brandstof Probleem?
Nee, dat is het aparte... loopt voor gevoel wel onrustiger en ook wel wat warmer... is verder echt kurk kurk droog. Had wel wat gescheurde rubbers in het inlaat traject maar dat is allemaal vervangen.
Maar heeft dus gewoon de volledige power of meer... (Ik heb zelf ook een 330 en die loopt minder mooi/hard)
Tijdens vervangen van ccv niks geks tegen gekomen. Bougies waren wel heel zwart met vervangen...
-
- Berichten: 413
- Lid geworden op: 24 mar 2014, 12:18
- Locatie: Noord Brabant
Re: BMW 330CI M54 - EML/MIL Brandt - Vacuum / Cat / Brandstof Probleem?
Tijdens een koude start met koud weer rookt hij wel meer dan mijn eigen 330...
- Bram
- Berichten: 15875
- Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
- Locatie: Breda
Re: BMW 330CI M54 - EML/MIL Brandt - Vacuum / Cat / Brandstof Probleem?
Even naar Bas Roos brengen? Of valt dit niet binnen zijn expertise?
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8693
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: BMW 330CI M54 - EML/MIL Brandt - Vacuum / Cat / Brandstof Probleem?
Zou hem eerst eens met een fatsoenlijke uitleeskast laten uitlezen en kijken wat ie zegt.
-
- Berichten: 413
- Lid geworden op: 24 mar 2014, 12:18
- Locatie: Noord Brabant
Re: BMW 330CI M54 - EML/MIL Brandt - Vacuum / Cat / Brandstof Probleem?
Zelfde code komt eruit met INPA ook E3/E4 227/228.Martin van der Zwaard schreef: ↑02 jun 2021, 20:24 Zou hem eerst eens met een fatsoenlijke uitleeskast laten uitlezen en kijken wat ie zegt.
Dat heb ik al geprobeerd... Alleen BMW scanner is iets sneller en gebruikersvriendelijk, je kan er alleen niet diep mee
-
- Berichten: 965
- Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
- Auto: BMW 130i
- Locatie: Amsterdam
Re: BMW 330CI M54 - EML/MIL Brandt - Vacuum / Cat / Brandstof Probleem?
Als je zeker weten geen vacuumlek hebt, en wel codes die duiden op teveel lucht (dus te weinig brandstof) is de brandstofpomp vervangen geen gek idee. Had ik met de E46 destijds ook last van. Onduidelijke klachten en wat minder vermogen, maar uiteindelijk die maar op de gok vervangen. Was wel de oplossing. (Zoek maar eens op M54 fuelpump soft-fail). Moet je overigens door goede diagnose ook wel kunnen uitsluiten volgens mij (meten brandstofdruk bovenop motor)
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8693
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: BMW 330CI M54 - EML/MIL Brandt - Vacuum / Cat / Brandstof Probleem?
Heb ik ook gehad idd. De mijne starte ook slecht. Moest vaak 2 keer starten voordat ie liep.
- Niels
- Berichten: 22257
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: BMW 330CI M54 - EML/MIL Brandt - Vacuum / Cat / Brandstof Probleem?
Is de carterventilatie ook al eens vervangen? Dat spul wordt bros en dan knapt het al wanneer je er alleen maar naar kijkt... Meet je het te rijke mengsel bij koude of warme motor of beide? Ik zou de motor op temperatuur laten komen, resetten en dan eens weer uitlezen.
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8693
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: BMW 330CI M54 - EML/MIL Brandt - Vacuum / Cat / Brandstof Probleem?
CCV is vervangen zegt hij.
-
- Berichten: 513
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:24
Re: BMW 330CI M54 - EML/MIL Brandt - Vacuum / Cat / Brandstof Probleem?
Hij loopt ook te rijk en niet te arm, dat zegt de foutcode en ook de kleur van de bougies..vincent328 schreef: ↑02 jun 2021, 20:14
Tijdens vervangen van ccv niks geks tegen gekomen. Bougies waren wel heel zwart met vervangen...
Als je de fueltrims e.d. niet kunt uitlezen met INPA of ISTA/D zou ik een BMW specialist opzoeken. Nu kun je niet echt goed troubleshooten, behalve dan random onderdelen vervangen en hopen dat je het oplost.
-
- Berichten: 83
- Lid geworden op: 28 dec 2017, 10:24
- Auto: Alpina
Re: BMW 330CI M54 - EML/MIL Brandt - Vacuum / Cat / Brandstof Probleem?
Brandstoffilter en bijbehorende drukregelaar al vervangen?
-
- Berichten: 134
- Lid geworden op: 17 aug 2008, 21:47
Re: BMW 330CI M54 - EML/MIL Brandt - Vacuum / Cat / Brandstof Probleem?
Ik denk lambda sondes .
-
- Berichten: 413
- Lid geworden op: 24 mar 2014, 12:18
- Locatie: Noord Brabant
Re: BMW 330CI M54 - EML/MIL Brandt - Vacuum / Cat / Brandstof Probleem?
2 tegelijkertijd kapot is nagenoeg onmogelijk...
Nee. Ga volgende week even verder hobbyen, dank voor de suggestie. Brandstoffilter stond nog wel op het lijstje...Johan-Alpina schreef: ↑09 jun 2021, 19:38 Brandstoffilter en bijbehorende drukregelaar al vervangen?
Keep you posted.
-
- Berichten: 134
- Lid geworden op: 17 aug 2008, 21:47
Re: BMW 330CI M54 - EML/MIL Brandt - Vacuum / Cat / Brandstof Probleem?
vincent328 schreef: ↑10 jun 2021, 09:032 tegelijkertijd kapot is nagenoeg onmogelijk...
Is zeker wel mogelijk, was toen bij mijn M3 wel het geval
-
- Berichten: 413
- Lid geworden op: 24 mar 2014, 12:18
- Locatie: Noord Brabant
Re: BMW 330CI M54 - EML/MIL Brandt - Vacuum / Cat / Brandstof Probleem?
Net even met INPA uitgelezen:
F E H L E R S P E I C H E R L E S E N
--------------------------------------- Datum: 06/17/21 21:46:32
ECU: MS430DS0
JobStatus: OKAY
Variante: MS430DS0
------------------------------------------------------------- ERGEBNIS: 2 Fehler im Fehlerspeicher ! ------------------------------------------------------------- 227 Lambdareglerabweichung Bank 1
Fehlerhäufigkeit: 26
Logistikzähler: 40
N_32 704.00 rpm
MAF 87.15 mg/stk
TCO 58.50 Grad C
LAM_MV_1 12.50 %
aufgetreten vor (rel. BZ) 15.90 h
Abweichung fett
---
---
---
Fehler ist abgasrelevant
Fehler entprellt
Fehler momentan nicht vorhanden
sporadischer Fehler
Fehlercode: E3 B1 1A 28 16 10 8E A0 3A 4A
-------------------------------------------------------------
228 Lambdareglerabweichung Bank 2
Fehlerhäufigkeit: 27
Logistikzähler: 40
N_32 704.00 rpm
MAF 87.15 mg/stk
TCO 58.50 Grad C
LAM_MV_2 14.45 %
aufgetreten vor (rel. BZ) 15.90 h
Abweichung fett
---
---
---
Fehler ist abgasrelevant
Fehler entprellt
Fehler momentan nicht vorhanden
sporadischer Fehler
Fehlercode: E4 B1 1B 28 16 10 8E A5 3A 4A
============================================================
F E H L E R S P E I C H E R L E S E N
--------------------------------------- Datum: 06/17/21 21:46:32
ECU: MS430DS0
JobStatus: OKAY
Variante: MS430DS0
------------------------------------------------------------- ERGEBNIS: 2 Fehler im Fehlerspeicher ! ------------------------------------------------------------- 227 Lambdareglerabweichung Bank 1
Fehlerhäufigkeit: 26
Logistikzähler: 40
N_32 704.00 rpm
MAF 87.15 mg/stk
TCO 58.50 Grad C
LAM_MV_1 12.50 %
aufgetreten vor (rel. BZ) 15.90 h
Abweichung fett
---
---
---
Fehler ist abgasrelevant
Fehler entprellt
Fehler momentan nicht vorhanden
sporadischer Fehler
Fehlercode: E3 B1 1A 28 16 10 8E A0 3A 4A
-------------------------------------------------------------
228 Lambdareglerabweichung Bank 2
Fehlerhäufigkeit: 27
Logistikzähler: 40
N_32 704.00 rpm
MAF 87.15 mg/stk
TCO 58.50 Grad C
LAM_MV_2 14.45 %
aufgetreten vor (rel. BZ) 15.90 h
Abweichung fett
---
---
---
Fehler ist abgasrelevant
Fehler entprellt
Fehler momentan nicht vorhanden
sporadischer Fehler
Fehlercode: E4 B1 1B 28 16 10 8E A5 3A 4A
============================================================
- Djessey
- Berichten: 2181
- Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: BMW 330CI M54 - EML/MIL Brandt - Vacuum / Cat / Brandstof Probleem?
iets mis met de stroomtoevoer voor lamba voorverwarming? Dan kunnen ze er allebei in 1x uitgaan.
-
- Berichten: 965
- Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
- Auto: BMW 130i
- Locatie: Amsterdam
Re: BMW 330CI M54 - EML/MIL Brandt - Vacuum / Cat / Brandstof Probleem?
Dat de foutcode 'rich' aangeeft, zegt niets over de oorzaak. Als iets in de toevoer (teveel lucht, te weinig brandstof) geeft gaat de auto zelf bijregelen. Mijn E46 plofte destijds ook uit de uitlaat van 'rijkheid', maar toch was de brandstof pomp bijna overleden.
Met zulke vage klachten verdenk ik de brandstofpomp nogsteeds, eerder dan 2 lambda's. Tijdens de smoke test de disa pakking ook gecontroleerd?
Met zulke vage klachten verdenk ik de brandstofpomp nogsteeds, eerder dan 2 lambda's. Tijdens de smoke test de disa pakking ook gecontroleerd?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bokkepoot, Majestic-12 [Bot] en 437 gasten