BMW 1 M in Nederlandse rally's

IJs, sneeuw, asfalt, gravel of zand, als het met rally's te maken heeft kom je het hier tegen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Snipe
Berichten: 12553
Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
Locatie: Amsterdam

BMW 1 M in Nederlandse rally's

Bericht door Snipe » 17 jan 2012, 18:20

In een ander topic kwam het al even ter sprake, maar daar paste het niet echt bij het onderwerp van dat topic. Daarom maar even een eigen topic voor de BMW 1 M rallyauto die Wouter Ploeg momenteel aan het opbouwen is. Zou dat de ultieme 1 M worden?

Veelgehoorde kritiek over de 1 M is dat er geen M-motor in zit. Dat lost Ploeg echter op: hij bouwt de 1 M namelijk zelf op, op basis van een 125i Coupé. Natuurlijk is het makkelijker om een standaard 1 M aan te schaffen, maar daarbij is er een probleem. Vanwege de turbo's zouden er restrictors op moeten.
Daarom bouwt Ploeg een 125i om tot 1 M, maar dan met de motor van een E46 M3.

Wouter Ploeg schrijft er zelf op rallysport.nl dit over:
Leuk om enthousiaste reacties te vernemen.
BMW 1 m in divisie 5 en je mag dan ook nationaal kampioenschap rijden! Inderdaad ipv de zoveelste evo lag voor ons de uitdaging om met een actuele, unieke auto te komen waarmee je ook verder voorin moet kunnen rijden en wat publiek moet aanspreken. De oer M3 is natuurlijk geweldig zoals die van Jan Nijhof en Ger H. Maar een 1-serie M was er nog niet.
En "divisie 5"? Een nieuwe klasse in de rallysport: http://www.knaf.nl/rally/nieuws/divisie ... licht.aspx

Qua uiterlijk dient de MotoGP Safety Car als inspiratie (maar dan zonder zwaailichten): http://www.driving-fun.com/1737/the-kno ... rcuit.aspx

Afbeelding

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13002
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: BMW 1 M in Nederlandse rally's

Bericht door Petrolhead Tom » 17 jan 2012, 18:46

Ben benieuwd hoe hij stuurt! De 3.2 van de E46 M3 is toch een stuk zwaarder dan de turbo motor uit de 1m?

Gebruikersavatar
Robin Hartog
Berichten: 8053
Lid geworden op: 29 sep 2008, 20:02
Locatie: www.candyapplered.nl
Contacteer:

Re: BMW 1 M in Nederlandse rally's

Bericht door Robin Hartog » 17 jan 2012, 19:01

Oeh gaaf! Even in de gaten houden maar! :)

Gebruikersavatar
JoostSchouten
Berichten: 1306
Lid geworden op: 16 mar 2009, 13:56
Locatie: Waalwijk
Contacteer:

Re: BMW 1 M in Nederlandse rally's

Bericht door JoostSchouten » 17 jan 2012, 19:41

Ben ook erg benieuwd! Afgelopen seizoenen heeft hij met een Compact M3 gereden, geweldig (!) geluid zat daar in, benieuwd wat die 1M gaat worden.

Hier een video van de laatste rally van afgelopen jaar:


Gebruikersavatar
Leen
Berichten: 1021
Lid geworden op: 02 feb 2006, 17:06
Locatie: Katwijk aan Zee

Re: BMW 1 M in Nederlandse rally's

Bericht door Leen » 17 jan 2012, 21:14

Tsja, ik weet niet of hij er nu veel op vooruit gaat :D , die compact liep super !! wat klinkt zo' n s14 toch geil met zo'n airbox . Krijg gelijk weer zin om de e30 m3 af te bouwen ...... En dan gelijk zo'n drenth? bak erin , wat schakelt dat mooi direct en kort , super om te zien

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: BMW 1 M in Nederlandse rally's

Bericht door GTRene » 17 jan 2012, 21:39

wat loopt dat compactje mooi zeg...en idd schakelt super...blijft dat lang heel zoiets?
en wat voor onderstel achter...
heb toen bij van Heek 1 gezien met totaal ander achter dus dubbele triangels e.d. niet oude e30 style zeg maar :wave:

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 12160
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: BMW 1 M in Nederlandse rally's

Bericht door Tristan » 18 jan 2012, 08:57

Loopt heerlijk die S14! Als je zoiets hoort krijg je idd de kriebels om er toch een airbox op te zetten.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: BMW 1 M in Nederlandse rally's

Bericht door GTRene » 18 jan 2012, 09:12

en de motor wat oppeppen anders heb je nog dat effect niet zo denk...

ik weet nog toen ik destijds ff bij van heek motorsport was vanwege de S54 M coupe dat die van Heek het had over iets van 330pk dat ie uit z'n e30 m3 blokje kan halen, maar dan zit je wel aan de grenzen denk...
denk dan 270<>280 net mooi is en wat langer heel blijft.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 12160
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: BMW 1 M in Nederlandse rally's

Bericht door Tristan » 18 jan 2012, 09:18

Nee, je wint hooguit 10pk met goede afstelling. Maar het geluid!

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32196
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Re: BMW 1 M in Nederlandse rally's

Bericht door RVV » 18 jan 2012, 09:25

Waarom is een 125i als basis met een S54 motor een 1M?

Een nieuwe 520i met een e60 V10 motor is toch ook geen M5?!

Gebruikersavatar
Snipe
Berichten: 12553
Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
Locatie: Amsterdam

Re: BMW 1 M in Nederlandse rally's

Bericht door Snipe » 18 jan 2012, 09:28

RVV schreef:Waarom is een 125i als basis met een S54 motor een 1M?

Een nieuwe 520i met een e60 V10 motor is toch ook geen M5?!
Hij wordt volledig omgebouwd naar 1 M-specs en uiterlijk, op de motor na. Dus ook de spatborden, M3-troep in de ophanging, etc.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: BMW 1 M in Nederlandse rally's

Bericht door GTRene » 18 jan 2012, 10:15

Tristan schreef:Nee, je wint hooguit 10pk met goede afstelling. Maar het geluid!
ja, maar doelde op als je een beetje dat effect wil hebben van het geluid (bv van die Compact) moet ie ook wat rapper door de toeren jagen en dus meer vermogen meegeven, anders ist een boel show (geluid) maar no go...
Dus als je zoiets doet pak het dan wat beter aan, andere nokkenassen en uitlaat en weet ik wat zodat ie wat rapper erdoor sleurt (beetje tunen dus), dan geeft het ook meer goose bumps :D

Gebruikersavatar
JoostSchouten
Berichten: 1306
Lid geworden op: 16 mar 2009, 13:56
Locatie: Waalwijk
Contacteer:

Re: BMW 1 M in Nederlandse rally's

Bericht door JoostSchouten » 18 jan 2012, 10:17

Komt dat ook niet door de korte bakverhoudingen? Je ziet dat hij behoorlijk snel in z'n begrenzer zit.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: BMW 1 M in Nederlandse rally's

Bericht door GTRene » 18 jan 2012, 10:26

zou mede kunnen helpen, dan jaagt ie natuurlijk ook sneller door de toeren heen wat opzwepend werkt :df:

maar neem aan dat de motor ook wel scherpere nokken heeft etc...ding zal minimaal 245<>275pk hebben schat ik zo, en een korte overbrenging dan ofzo :hmmm:

iemand die er meer van weet?

ik zag wel ergens 220pk bij 8.000rpm...maar of dat echt zo is?
Laatst gewijzigd door GTRene op 18 jan 2012, 10:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 12160
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: BMW 1 M in Nederlandse rally's

Bericht door Tristan » 18 jan 2012, 10:28

GTRene schreef:
Tristan schreef:Nee, je wint hooguit 10pk met goede afstelling. Maar het geluid!
ja, maar doelde op als je een beetje dat effect wil hebben van het geluid (bv van die Compact) moet ie ook wat rapper door de toeren jagen en dus meer vermogen meegeven, anders ist een boel show (geluid) maar no go...
Dus als je zoiets doet pak het dan wat beter aan, andere nokkenassen en uitlaat en weet ik wat zodat ie wat rapper erdoor sleurt (beetje tunen dus), dan geeft het ook meer goose bumps :D
Weet je ook wat het kost, Rene! :wink: En idd, die Compact heeft hele korte overbrenging dus gaat enorm snel door de toerenbereik heen.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: BMW 1 M in Nederlandse rally's

Bericht door GTRene » 18 jan 2012, 10:37

Tristan schreef:
GTRene schreef:
Tristan schreef:Nee, je wint hooguit 10pk met goede afstelling. Maar het geluid!
ja, maar doelde op als je een beetje dat effect wil hebben van het geluid (bv van die Compact) moet ie ook wat rapper door de toeren jagen en dus meer vermogen meegeven, anders ist een boel show (geluid) maar no go...
Dus als je zoiets doet pak het dan wat beter aan, andere nokkenassen en uitlaat en weet ik wat zodat ie wat rapper erdoor sleurt (beetje tunen dus), dan geeft het ook meer goose bumps :D
Weet je ook wat het kost, Rene! :wink: En idd, die Compact heeft hele korte overbrenging dus gaat enorm snel door de toerenbereik heen.
ja...heb wat bedragen gehoord toen :duh: sla je zo 10<>20K op stuk :lol: toen dacht ik meteen, kun je ook een mooie S50<>S54 voor in bouwen.

trouwens net zo'n soort blokje verkocht hij ook voor iets van 12K maar dan nieuw van de 320is of si race auto's? ook R4 hele mooie motoren...

las net ook ergens dit>>
de BMW Compact M3 cup. Zijn eigen ‘ultieme’ Compact is klaar. En dat is dus de auto met kevlar deuren, sequentieel geschakelde 6 versnellingsbak en 280 pk onder de motorkap.
terwijl ook ergens staat van standaard motor 195pk haha achja...standaard is ie sowieso niet :ongeveer als:

trouwens dit lijkt ook goedkoop? voor 15K zo'n auto? moet je zekers alles zelf doen...
Nijhof wil van de BMW Compact M3 Cup een betaalbare cup maken: “Er is al een rally-kit voor de auto voor iets meer als 7.000 euro inclusief BTW. Daarna heb je een BMW Compact en een BMW M3 nodig. We verwachten dat je voor een kleine 16.000 euro al een complete auto neer kunt zetten. De delen die overblijven van de twee donorauto’s kunnen weer verkocht worden.”
http://rallysport.nl/home/en/0/artikel- ... -over.html

wel leuk :df:

Gebruikersavatar
JoostSchouten
Berichten: 1306
Lid geworden op: 16 mar 2009, 13:56
Locatie: Waalwijk
Contacteer:

Re: BMW 1 M in Nederlandse rally's

Bericht door JoostSchouten » 18 jan 2012, 10:40

GTRene schreef:iemand die er meer van weet?

ik zag wel ergens 220pk bij 8.000rpm...maar of dat echt zo is?
Heb even technisch reglement opgezocht op de site van de Compact M3 cup: http://www.compactm3cup.nl

2. Technisch Reglement BMW Compact M3 Cup
Toegelaten voertuig: carrosserie BMW Compact model E36

2.1 Technische aanpassingen voor de BMW Compact:
Alle techniek en ophanging van een (standaard)) BMW E36 Compact.
De BMW Compact M3 zal deelnemen in groep C6 binnen het cup reglement met behulp
van homologatie N-5327 (BMW E30 M3, Gr N) Minimaal gewicht 950 KG.

2.2 Carrosserie Compact E36:
Standaard model 316, 318, E36 voorzien van polyester schermen, motorkap
achterklep en spoilers en achterspoiler( welke moeten worden aangeleverd
door de Reconsales Autosport). Buitenspiegels vrij.
Deuren van staal.

2.3 Motor:
Standaard M3 S14 motor (195 pk).
Verandering kettingspanner toegestaan.
Verstelbare nokkenas tandwielen toegestaan
Motorsteunen vrij.
Koppeling vrij
Vliegwiel vrij
Airbox en chip (moet worden aangeleverd door Reconsales Autosport) 5
Het motor vermogen mag de 230 PK niet overschrijden.
Deze zal op een nader te bepalen datum worden gecontroleerd door de technische
commissie van de C6 Cup.

2.4 Brandstof tank:
Standaard BMW Compact E36(originele plaats)

2.5 Koelsysteem:
Koelvin mag vervangen worden door een elektrische vin.
Radiator vrij

2.6 Uitlaat:
Na het uitlaat spruitstuk vrij (maximaal 100DB)

2.7 Computer:
Std. met chip (moet worden aangeleverd door Reconsales)

2.8 Versnellingsbak:
Standaard M3 e30 versnellings bak, of sequentiele 6 bak van het merk Drenth de
DG400. Eind overbrenging(6e versnelling) 1 op 1.
Versnellingspook vrij.

2.9 Onderstel:
Veerpoten E36 standaard, fabrikant schokbreker patroon en veren Cup gebonden merk
KONI of PROFLEX(aangeleverd door Reconsales Autosport).
Ophang rubbers vrij, bijvoorbeeld uniball, harder rubber of teflon.
Draagarmen voor en achter standaard E36, deze mogen worden(doorlassen)
versterkt cq verstevigd met extra dwars pijpen en voorzien van verstelbare stangkoppen.
Stabilisator achter mag verwijderd worden. Dikte is vrij.

2.10 Velgen:
Velgmaat 8x17 (merk BRAID, moeten worden aangeleverd door Reconsales)
Banden merk Kumho, verplicht cup sponsor(aangeleverd door Reconsales)
Maat 225/640/17 of 200/615/17

2.11 Remmen:
Standaard remmen E30 M3
Remblokken vrij 6
Hydrolische handrem toegestaan

2.12 Stuurinrichting:
Stuurbekrachtiging vrij.
Kort stuurhuis vrij.

2.13 Interieur:
Dashboard, standaard E36 of E30 M3
Overige mag verwijderd worden.
Stoelen, gordels, stuur, carterplaat en tank bescherming zijn vrij(afhankelijk Cup
sponsor), maar Indien nodig te zijn gehomologeerd.
Verwijderen binnen bekleding: vloerbedekking, demping martiaal, achterbank, hemel,
radio, boxen, midden console is vrij en mag verwijderd worden.

2.14 Achteras:
Huis standaard M3 of M5, overbrengingen vrij.
Steekassen vrij
Sper toegestaan.

2.15 Ramen:
Macrolon 3.5 mm
Voorruit normaal gelaagd en goedgekeurd glas.

2.16 Rolkooi:
Rolkooi dient te zijn gelast en te voldoen aan alle Fia regels.
Deze moet aangeleverd en gemonteerd worden door Reconsales Autosport

2.17 Overige:
Alles wat de auto niet sneller maakt zoals rem en benzine leidingen naar binnen leggen
en gebruik van aeroquip leidingen toegestaan.
Kleur van de auto is vrij.
Plastic kappen zoals binnenschermen mogen weg gehaald worden.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 12160
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: BMW 1 M in Nederlandse rally's

Bericht door Tristan » 18 jan 2012, 10:41

Maar die E30 M3 onderdelen zijn niet allemaal even makkelijk te vinden zoals motorblok en bak.

Gebruikersavatar
JoostSchouten
Berichten: 1306
Lid geworden op: 16 mar 2009, 13:56
Locatie: Waalwijk
Contacteer:

Re: BMW 1 M in Nederlandse rally's

Bericht door JoostSchouten » 18 jan 2012, 10:46

Er staan twee Nederlandse Compacts te koop zie ik:

€ 29.500,-
http://www.rallycarsforsale.net/clas/in ... s&id=54001

€ 59.500,- (Compact E36, with new!! M3 S14 engine, 280 HP, 8900RPM with 0 KM stage.)
http://www.rallycarsforsale.net/clas/in ... s&id=57248

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: BMW 1 M in Nederlandse rally's

Bericht door GTRene » 18 jan 2012, 10:54

die laatste 280pk lijkt me gaaf...kost wel wat :lol:
Reardiff 5,44 with LSD
als zo'n ding slechts 950kg weegt en die overbrenging en 280pk pfff dat gaat vlot denk ik voor zo'n auto :D

is dat 5.44 de overbrenging (zeg een M coupe heeft 3.15) dan jast ie er dus wel heel rap door of is het zo dat mede door de andere bak (drent) er ook andere tandwielen oid inzitten en verhoudingen ook weer anders zijn? pfff ingewikkeld :hot:

eneuh mooi overzicht @Joost

steve smith
Berichten: 4496
Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
Locatie: Achter het stuur

Re: BMW 1 M in Nederlandse rally's

Bericht door steve smith » 18 jan 2012, 11:41

5.44 met prise direct op 6. Lijkt mij kansloos kort, vandaar telkens begrenzer op rechte stukken....

Gebruikersavatar
G Kolkman
Berichten: 2495
Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
Auto: MX-5/E30/Wrangler/Mustang
Locatie: Boise, ID, USA

Re: BMW 1 M in Nederlandse rally's

Bericht door G Kolkman » 18 jan 2012, 12:10

Topsnelheid wordt maar zelden gehaald in de rally, en die paar seconden dat je dan op topsnelheid rijdt compenseer je doorgaans duidelijk door de vlottere gang er naartoe in de hele rest van de rally.

De prijs die Nijhof noemt om een compact neer te zetten is altijd al krap geweest. Toen ie de eerste bouwde kon je misschien nog een wrakkige E30 M3 op de kop tikken voor 5-6k maar dat is al stukken lastiger these days. Daarnaast gaan vele mensen natuurlijk geen 20k voor een auto lappen en daar dan een motor met 2 ton op de klok in lepelen, enfin, het is dus al met al een prijzige (maar wel leuke!) auto.

Sindsdien is er in de rallysport in zoverre iets verandert dat je met divisie 5 (ingaand: dit seizoen) zo veel vrijheden hebt gekregen dat die 1-serie met S54 ineens wel legaal is, wat vroeg ab-so-luut uitgesloten was. Vanaf de start van divisie 5 heb ik geroepen dat bmw'tjes ineens wel eens vooraan konden gaan rijden want je mag qua cilinderinhoud tot 3.5 liter gaan, gebruikmakende van een blok wat door dezelfde fabrikant gebouwd is. En aangezien ik verder vooral heftig aangepaste escorts Mk 1 & 2's en opels C-k-deaths verwacht zullen die het moeten doen met relatief mindere motoren. Enige nadeel van dit project kon wel eens het gewicht worden, maargoed, die Nijhof heeft wel vaker auto's omgebouwd zeg maar.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: BMW 1 M in Nederlandse rally's

Bericht door GTRene » 18 jan 2012, 12:29

waar woont die Nijhof dan...in Twente?
schijnt dan strak spul te maken tegen misschien leuke prijzen?

kijk eens hoe strak deze M3 E30 van hem? gaat...ding gaat soms dwars maar meteen daarna strak...
helt niet over en lijkt een perfecte wegligging te hebben, bedoel heel vertrouwensvol zo lijkt...dwars en daarna meteen weer recht zonder gekke streken zo lijkt...


NielsH
Berichten: 126
Lid geworden op: 15 okt 2009, 09:14
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: BMW 1 M in Nederlandse rally's

Bericht door NielsH » 18 jan 2012, 13:41

Nijhof komt uit Goor, bedrijf heet Reconsales.

Gebruikersavatar
Snipe
Berichten: 12553
Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
Locatie: Amsterdam

Re: BMW 1 M in Nederlandse rally's

Bericht door Snipe » 18 jan 2012, 13:44

Hoeveel kilo zou je hier eigenlijk mee winnen?
BMW 1M Coupé bodykit te koop.

Alle delen zijn verkrijgbaar in Polyester of Carbon.


Wij leveren u een complete Body kit bestaande uit: Brede Voor- en achterschermen, motorkap, achterklep, dakplaat, voor- en achterbumper en zij-skirts.

Delen zijn ook los verkrijgbaar.
http://data.autocreator.eu/view/pagina. ... taal_id=NL

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten