Ring klappers

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 08 apr 2006, 15:54

Heb m nog eens goed bekeken, is het niet Luuk in die 325i?

De Mercedes rijder gaat er veel te hard in terwijl hij niet eens op het juiste instuurpunt zit. Op het gas is oke, tot je weg bent bij de vangrail daarna is kansloos natuurlijk. Al roken de banden wel snel moet ik zeggen. Wanneer ik plaats mocht nemen toen ie net weg van de vangrail was ging ik met een vol rookgordijn kallenhard door :)

Gebruikersavatar
Ruud Hulsegge
Berichten: 817
Lid geworden op: 04 feb 2006, 19:06
Locatie: Doesburg

Bericht door Ruud Hulsegge » 10 apr 2006, 19:13

Knot schreef:Kamikaze rijder die Mercedes... maargoed, wanneer ik in mn 4e rondje die auto gereden zou hebben ipv mn astra diesel was het misschien ook wel gebeurd.... rustig beginnen...
Nee Knot,

We schatten je wel iets hoger in dat dit niveau toch? :shock:

Typisch geval van opnaaien en voor de bocht inhalen. Lijkt een beetje op de Schwedenkreuz situatie. Ook te vroeg erin na een inhaalactie. Resultaat alleen iets minder dramatisch.

Gebruikersavatar
Ruud Hulsegge
Berichten: 817
Lid geworden op: 04 feb 2006, 19:06
Locatie: Doesburg

Bericht door Ruud Hulsegge » 10 apr 2006, 19:15

Rico v Velzen schreef:Waar die Mercedes er af klappert, op dat punt begon de 120d de allereerste keer dat ik op de ring ermee reed ook heel erg vreemd te doen, dat kwam omdat ik alle stumperhulpjes had ingeschakeld, Het resultaat was een raar slingerende auto die ik ternauwernood op de weg kon houden. Ik schrok daar serieus van. Michien dat die Mercedes hetzelfde overkwam ?
Stumperhulpjes zijn zeau 2e millenium! :cry:
Ik vraag me nog steeds af of teveel hulpmiddelen je uit dit soort situaties kan helpen of kan helpen voorkomen.
Volgens mij niet. :roll:

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Bericht door Michel P » 10 apr 2006, 19:21

Ruud Hulsegge schreef:
Rico v Velzen schreef:Waar die Mercedes er af klappert, op dat punt begon de 120d de allereerste keer dat ik op de ring ermee reed ook heel erg vreemd te doen, dat kwam omdat ik alle stumperhulpjes had ingeschakeld, Het resultaat was een raar slingerende auto die ik ternauwernood op de weg kon houden. Ik schrok daar serieus van. Michien dat die Mercedes hetzelfde overkwam ?
Stumperhulpjes zijn zeau 2e millenium! :cry:
Ik vraag me nog steeds af of teveel hulpmiddelen je uit dit soort situaties kan helpen of kan helpen voorkomen.
Volgens mij niet. :roll:
Standaard stumperhulpjes zijn goedkoper dan een goed onderstel, en doen het bij de NCAP en de folderschrijvers goed.

Michel

Gebruikersavatar
Ruud Hulsegge
Berichten: 817
Lid geworden op: 04 feb 2006, 19:06
Locatie: Doesburg

Bericht door Ruud Hulsegge » 10 apr 2006, 19:53

Michel Pol schreef:[Standaard stumperhulpjes zijn goedkoper dan een goed onderstel, en doen het bij de NCAP en de folderschrijvers goed.
Michel
Dat vraag ik me dus af. Aftermarket zijn goede onderstellen duurder.
Maar kijk nou naar jouw legacy. Comfort en goed onderstel is mogelijk.
Kunnen de fabrikanten zich niet beter daar op richten? Kost toch niet zoveel meer? Ik denk dat je gelijk hebt met de marketingtechnische waarde van stumperhulpjes en testjes in de autoweek. :cry:

Zelfs lotus gaat zich uiteindelijk aan stumperhulpjes wagen.

Ruud.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 10 apr 2006, 20:45

Ruud Hulsegge schreef:Nee Knot,

We schatten je wel iets hoger in dat dit niveau toch? :shock:
Ruud, ik zal eens kijken of ik het filmpje van mn 4e ronde op google kan krijgen, kan iedereen die hier beoordelen. Inmiddels ben ik wel anders gaan rijden, teller staat nu op 32 ronden ervaring na de 10 van vorige week maandag waarvan meer dan de helft in de regen gereden. Het kan nogsteeds leip maar ik heb wel de complete Nordschleife uit mn hoofd geleerd en 100en video's bekeken.

ESP van de Astra GTC heb ik maar 1x gemerkt, en dat was bij pflanzgarten II de bult af, toen trok het systeem even de rem rechtsachter aan omdat ik niet 100% recht reed, gevolg is dus een bijna blokkerend wiel rechtsachter, het is dat ik het verwacht had, een anders had er misschien een gekke stuuractie van gemaakt en de gevolgen waren op die snelheid niet te overzien.

Macboy heeft m meegemaakt alleen 2 ronden eerder was het 3x zo heftig wat er gebeurde.

stefan van der burgh
Berichten: 406
Lid geworden op: 02 feb 2006, 15:05

Bericht door stefan van der burgh » 10 apr 2006, 21:10

Mercedes rijder was compleet off-line volgens mij? Was ie achter de camera auto gebleven (rechts links rechts) de bocht door, geen centje pijn toch?

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 10 apr 2006, 22:22

Te hard de bocht in, te veel stuuruitslag en dan nog te agressief remmen ook, dat kan niet.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Bericht door Dennis Cavallino » 10 apr 2006, 23:13

Niet alleen te hard de bocht in, maar remde ook niet (neus krijgt dan geen grip) maar hij zat ook nog eens aan de linker kant, dus ver van de ideale lijn. Dat kan nooit goed gaat.

Leek idd op Luuk die 325. Goed bezig Luuk. Mooi hoe die E30 zich de bocht in 'zet'.

Tomaz
Berichten: 1303
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:02

Bericht door Tomaz » 10 apr 2006, 23:15

Ruud Hulsegge schreef:Ik vraag me nog steeds af of teveel hulpmiddelen je uit dit soort situaties kan helpen of kan helpen voorkomen.
Goede vraag.
Ik hoop altijd op auto´s met een Darwin-mode erin gebouwd maar we moeten het helaas doen met stumperhulpjes. :?

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Bericht door Dennis Cavallino » 10 apr 2006, 23:49

De problemen liggen altijd bij de bestuurder zelf, maar ik heb auto's met ESP gezien met nono's achter het stuur die ver over de limiet heen gingen, maar met een paar simpele basisregels in het achterhoofd toch nog (vierwielglijdend) een bocht haalden en geen last hadden van tankslappers etc. Dus die systemen werken wel degelijk in je voordeel als je je auto verliest. Maar je moet gewoon niet je auto verliezen.

Rico zal wel hebben tegengestuurd, dat is een natuurlijke reactie van iemand die Driving Fun snapt... maar tegensturen moet je met ESP gewoon niet doen.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 11 apr 2006, 00:35

Klopt naar het was voor mij ook het allereerste rondje met RWD op de ring met een auto die ik nog maar net had.

stefan van der burgh
Berichten: 406
Lid geworden op: 02 feb 2006, 15:05

Bericht door stefan van der burgh » 11 apr 2006, 08:53

Niet mee eens, Dennis. De E39 laat (op nat) prima een kwart arm tegenstuur ((c)Peter) toe, met ESP aan.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Bericht door Dennis Cavallino » 11 apr 2006, 09:28

Ja daar heb je gelijk in, een BMW geeft de rijder ong. 10% marge.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 11 apr 2006, 09:50

Dennis Cavallino schreef:maar tegensturen moet je met ESP gewoon niet doen.
Bij de astra krijg ik de kans niet, wel handig dat het systeem per wiel kan remmen, dat kan je zelf niet dus hij haalt je wel uit gekke situaties, maar bijvoorbeeld een wiel in het gras dan weet ik niet of ik zo blij ben als ie de rem aantrekt, evenals mijn voorbeeld bij het springen pflanzgarten II.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Bericht door Dennis Cavallino » 11 apr 2006, 10:02

Met je wiel in het gras gebeurt er juist niets met ESP Knot. En je kunt met ABS ook gewoon remmen... in tegenstelling tot non-ABS auto's.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 11 apr 2006, 10:03

Maar waarom dan die rem aantrekken rechtsachter als ik iets ingestuurd over de bult sping bij Pflanzgarten II?

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Bericht door Dennis Cavallino » 11 apr 2006, 10:17

Omdat je grip verliest. Dan denkt dat ding: uhoh, grip verlies = esp inschakelen op die wielen. Soort kinderziekte, omdat zo'n situatie bijna nooit voorkomt.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 11 apr 2006, 10:17

stefan van der burgh schreef:Niet mee eens, Dennis. De E39 laat (op nat) prima een kwart arm tegenstuur ((c)Peter) toe, met ESP aan.
Stefan die auto van jou heeft toch geen ESP/DSC ? Volgens mij alleen ATC+S ? (automatisch tractie controle). ESP funcitioneert wezenlijk anders.

stefan van der burgh
Berichten: 406
Lid geworden op: 02 feb 2006, 15:05

Bericht door stefan van der burgh » 11 apr 2006, 10:21

ASC+T heet het geloof ik. :)

Of het anders functioneert? Zou goed kunnen. Maar het is meer dan tractiecontrole, ASC staat toch voor Automatische Stabiliteits Controle?

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 11 apr 2006, 10:21

Dennis Cavallino schreef:Omdat je grip verliest. Dan denkt dat ding: uhoh, grip verlies = esp inschakelen op die wielen. Soort kinderziekte, omdat zo'n situatie bijna nooit voorkomt.
Oke, verder geen probleem als je t weet.. staan wel een paar stepen daar van mijn rechterachterband 8)

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 11 apr 2006, 10:23

Stefan ik weet het ook allemaal niet precies ik zal er ff een nieuw draadje over openen.

Tom
Berichten: 21736
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Bericht door Tom » 11 apr 2006, 10:26

Wil ik ook wel es weten heb ook zoiets in de 330i, geen idee wat het allemaal is/doet... boekje is er vrij onduidelijk over (weet verschil ook niet tussen 1 keer uitdrukken en volledig uit)

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Bericht door Dennis Cavallino » 11 apr 2006, 10:35

Wordt tijd voor een rijvaardigheidstraining met z'n allen, als ik het zo lees. Dan is het je eind van de dag allemaal duidelijk.

Niet gericht op driften, maar op 'wat doet mijn auto onder dagelijkse omstandigheden in zowel normale als noodsituaties?'.

Marijke wil dat ook doen met de 535. Zal ik een prijs opvragen en willen er dan mensen van hier mee? Het is bij http://www.teamswanborn.nl

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 11 apr 2006, 10:41

Kost allemaal een berg geld, maar ik ben overal wel voor in als ik er ook echt wat van kan leren. Anti-slip cursus die ik 5 jaar geleden gevolgd heb weet ik nu wel zegmaar.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: EmielS60 en 89 gasten