Audi wint met diesel in Sebring

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Audi wint met diesel in Sebring

Bericht door RVV » 04 apr 2006, 15:12

Audi wint met diesel in Sebring

Leusden, 20 maart 2006 - Al bij zijn eerste optreden heeft de nieuwe Audi R10 TDI autosporthistorie geschreven: de Italiaan Dindo Capello, de Deen Tom Kristensen en de Schot Allan McNish wonnen de 12-uursrace van Sebring in de Amerikaanse staat Florida en zorgden daarmee voor de eerste overwinning met een diesel-sportwagen. Tom Kristensen slaagde er als eerste rijder in de historie van deze race, de wedstrijd voor de vierde maal op zijn naam te schrijven. Daarmee vestigde hij na zijn zevende Le Mans-overwinning van vorig jaar opnieuw een record.
De race in Sebring, die als een belangrijke voorbereiding op de 24 Uur van Le Mans geldt, was als vanouds zwaar. Temperaturen van 30 graden in de schaduw, de hoge luchtvochtigheid en asfalttemperaturen die opliepen tot 43 graden maakten het op het lastige circuit moeilijk voor alle deelnemers. In de kwalificatie had Allan McNish al het potentieel van de rond 650 pk sterke V12-TDI-motor aangetoond. Met een nieuwe recordronde behaalde hij de pole-positie. Toch moest de Audi R10 TDI met startnummer 2 met Rinaldo Capello aan het stuur vanuit de pitstraat starten, omdat na de warming-up op zaterdagmorgen een warmtewisselaar in de motor moest worden vervangen.

Na de start had Capello maar een half uur nodig om zich van de 35e en laatste positie naar de tweede plaats achter de andere Audi met Frank Biela op te werken. Na iets minder dan twee uur nam de Italiaan de leiding, die de R10 TDI met startnummer 2 tot aan het vallen van de finishvlag ook niet meer zou opgeven. Alleen het wisselen van een brandstoffilter en twee loszittende wielmoeren zorgden voor ongeplande pitstops. De Audi met startnummer 1, bestuurd door de Duitsers Frank Biela en Marco Werner en de Italiaan Emanuele Pirro, haalde de eindstreep niet. De auto, die gedurende de eerste twee uur aan de leiding reed, werd na iets minder dan vier uur teruggetrokken vanwege een oververhitte motor.

Kort na de start was bij dit team het telemetriesysteem, dat de gegevens van de auto naar de pits zendt, uitgevallen. Daardoor hadden de motoringenieurs van Audi Sport geen meetgegevens ter beschikking. Toen Marco Werner in het vierde uur van de race via de mobilofoon te hoge watertemperaturen meldde, haalde het team de auto naar de pits. Daar bleken de waterkoelers verstopt te zijn door rubber dat op de baan lag. Na het schoonmaken van de koelers daalde de temperatuur onmiddellijk, maar omdat de motor te lang met te hoge temperaturen had gereden, besloot het team Audi Sport North America de R10 TDI voor de zekerheid terug te trekken.


Vol lof was Prof. Dr. Martin Winterkorn, voorzitter van de raad van bestuur van de AUDI AG, over het eerste racesucces van de nieuwe sportwagen. ?Met de eerste overwinning van een diesel-sportwagen in een lange-afstandsrace heeft Audi opnieuw racehistorie geschreven en het potentieel van de moderne TDI-technologie op een indrukwekkende manier aangetoond.? Dr. Wolfgang Ullrich, directeur van Audi Sport, verklaarde: ?Het was een zeer zware race en daarmee een goede test voor Le Mans. Het is fantastisch om na de pole-positie ook nog de eerste overwinning met een TDI-motor te behalen. We hebben vandaag laten zien wat er in onze nieuwe sportwagen met dieselmotor zit. Dank aan het hele team van Audi Sport en het team Joest. Natuurlijk is het jammer dat we niet met beide auto?s de race hebben kunnen uitrijden. Maar we hebben veel geleerd en weten dat er tot Le Mans nog een lange weg te gaan is.?

Dindo Capello zei: "Met deze overwinning hebben we een nieuw hoofdstuk in de historie van de autosport geschreven. Het doet me denken aan de tijd dat Audi in de rallysport stapte om met de quattro te laten zien dat vierwielaandrijving niet alleen voor tractoren is. Toen Audi aankondigde, met een dieselmotor te gaan racen, nam misschien ook niet iedereen dat even serieus. Maar nu lachen ze ons niet meer uit." Tom Kristensen verklaarde: ?Audi had de moed om met zo?n nieuwe auto al een race te rijden. Ik weet hoeveel mensen hier hard aan gewerkt hebben. Het halen van de finishvlag was een historisch moment voor de dieseltechniek. Audi heeft in de Verenigde Staten een sterk imago. Het beeld van de Audi TDI zal in Amerika ook snel zo goed zijn.? En tenslotte Allan McNish: "Over een paar jaar zullen mensen terugkijken en vaststellen dat deze eerste overwinning van een dieselmotor in een internationale sportwagenrace een gedenkwaardig moment in de historie van Audi Sport, maar ook van de autosport als geheel was. We hebben er allemaal hard aan gewerkt." Voor Tom Kristensen gaat het werk meteen door: deze week neemt hij met de Audi A4 DTM deel aan de officiële tests voor het Duits toerwagenkampioenschap DTM op het circuit van Brands Hatch in Groot-Brittannië.

[img:600:400]http://paddocktalk.com/news/html/module ... 6_0010.jpg[/img]

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 04 apr 2006, 15:13

Het gaat er dus naar uit zien dat Audi straks ook op Le Mans met een diesel gaat winnen.

Wat betekent dit eigenlijk voor de toekomst van de auto sport ? Formule 1 met diesels ? Rally auto's met diesels ? Wat volgt ? En belangrijk willen we het wel ?

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9352
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 04 apr 2006, 15:34

Leuk.

Had ene H. Stück in 1998 niet de Nurburgring 24H gewonnen met een 320D? Zo nieuw is het idee dus niet :)

Gebruikersavatar
Jan Visser
Berichten: 1873
Lid geworden op: 09 feb 2006, 21:30
Locatie: Leeuwarden

Bericht door Jan Visser » 04 apr 2006, 18:30

Waar gaat het heen met de wereld :shock:

Gebruikersavatar
Dutch
Berichten: 2837
Lid geworden op: 08 feb 2006, 22:29

Bericht door Dutch » 04 apr 2006, 22:02

Peugeot komt volgend jaar óók met een LMP op diesel, dus Le Mans kun je verder vergeten: geen ronkende benzine-V8'en die over Les Hunaudières stormen, maar stille zoevende prototypes. Voor sportwagenraces (met name de langeafstandsraces) is het zeker de toekomst, want je wint de race door zo min mogelijk stil te staan. Ik vind 't jammer, want zo'n stille auto - nagelen doen ze echt niet op hun top - straalt IMHO geen enkele emotie uit.

Maar déze dieseloverwinning van Audi moet je met een flink korreltje zout nemen. Dat is niet zozeer Vorsprung durch Technik geweest als wel Vorsprung durch Budget. De concurrentie in het veld van Sebring - en straks ook op Le Mans - is van zeepkistniveau in vergelijking met de middelen die Audi in de strijd heeft geworpen. Dat zijn echt allemaal amateurs die met een tiende van het budget van Audi rondrijden en dan ben ik waarschijnlijk nog uiterst optimistisch ook.

In dat licht bekeken vind ik de vier ronden voorsprong op de nummer 2 zelfs uitermate teleurstellend. Dat was nota bene een LMP2 (categorie lager), met drie coureurs die mochten willen dat ze het talent van Kristensen, Capello of McNish hebben...

Nou ja, voor de Le Mans-gangers: in ieder geval hebben we volgend jaar dus weer een race, als Peugeot zich meldt als serieuze tegenspeler. Dit jaar wordt een walkover voor Audi, ze kunnen alleen maar van zichzelf verliezen.

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8223
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert
Contacteer:

Bericht door Peter Tunissen » 04 apr 2006, 22:46

Dutch schreef:Maar déze dieseloverwinning van Audi moet je met een flink korreltje zout nemen. Dat is niet zozeer Vorsprung durch Technik geweest als wel Vorsprung durch Budget.
Tsja, wat dacht je van Vorsprung durch reglement.
Of zijn die diesels atmosferische motoren die volgens precies dezelfde reglementen als hun benzine-tegenhangers opgebouwd moeten worden?
Nee, dacht ik al.
Zo'n overwinning zegt me dus helemaal 0,0 niks; als je verschillende reglementen gaat opstellen kun je het nog wel zo manipuleren dat mijn oma achter haar rollator Le Mans kan winnen.
Erg jammer van een mooie race die zo imho compleet verneukt wordt. :(

Gebruikersavatar
Ruud Bosch
Berichten: 294
Lid geworden op: 17 mar 2006, 23:47
Locatie: Sweet Lake City
Contacteer:

Bericht door Ruud Bosch » 04 apr 2006, 22:50

Peter Tunissen schreef:
Dutch schreef:Maar déze dieseloverwinning van Audi moet je met een flink korreltje zout nemen. Dat is niet zozeer Vorsprung durch Technik geweest als wel Vorsprung durch Budget.
Tsja, wat dacht je van Vorsprung durch reglement.
Of zijn die diesels atmosferische motoren die volgens precies dezelfde reglementen als hun benzine-tegenhangers opgebouwd moeten worden?
Nee, dacht ik al.
Zo'n overwinning zegt me dus helemaal 0,0 niks; als je verschillende reglementen gaat opstellen kun je het nog wel zo manipuleren dat mijn oma achter haar rollator Le Mans kan winnen.
Erg jammer van een mooie race die zo imho compleet verneukt wordt. :(
Dat is toch al jaren zo dat Audi (ook zonder diesel) Le Mans wint door Vorsprung durch Budget.

Gebruikersavatar
Dutch
Berichten: 2837
Lid geworden op: 08 feb 2006, 22:29

Bericht door Dutch » 05 apr 2006, 13:22

Peter Tunissen schreef:
Dutch schreef:Maar déze dieseloverwinning van Audi moet je met een flink korreltje zout nemen. Dat is niet zozeer Vorsprung durch Technik geweest als wel Vorsprung durch Budget.
Tsja, wat dacht je van Vorsprung durch reglement.
Of zijn die diesels atmosferische motoren die volgens precies dezelfde reglementen als hun benzine-tegenhangers opgebouwd moeten worden?
Nee, dacht ik al.
Goed punt, Peter, ook de equivalentieregels spelen een grote rol.

De ACO kan ik 't trouwens niet kwalijk nemen. Le Mans heeft al jaren een bedroevend deelnemersveld; de enige manier om weer fabrieksteams over de streep te trekken, was om ze iets nieuws voor te houden. Iets dat niet alleen technologisch interessant is (en zó bijster interessant is die V12 TDI ook weer niet), maar vooral qua marketing past bij de strategie van de fabrikanten.

Volgend jaar heeft Le Mans voor het eerst sinds jaren weer twee fabrieksteams aan de start en vanuit de ACO geredeneerd is dat goed voor de reputatie van het evenement. Ben alleen benieuwd hoe de die-hard fan over die reputatie denkt als hij 24 uur lang van die zoevers voorbij ziet komen...

Gebruikersavatar
Ruud Hulsegge
Berichten: 817
Lid geworden op: 04 feb 2006, 19:06
Locatie: Doesburg

Bericht door Ruud Hulsegge » 10 apr 2006, 19:37

Ik vind het goed!

Die verschillende regels voor auto/motoren met verschillende cylinderinhoud, turbo, atmosferisch, cyllinders is toch al jarenlang in alle takken van racerij toegepast?

motoren: GP500, Big Bang 2 taktmotoren met 4 cyllinders, Later GP500 samen met viertakt, Superbikes met 2 en 4 cyllinders (ducati won alles met 2 cyllinders) Allemaal voordeel of nadeel door regelgeving

Auto's: F-1 met turbo en atmosferisch, 10 en 12cyllinders, 10 en 8 cyllinders. Bijna altijd ten voordele van de grote budgetten.

En voor de aandrijflijn geld in sommige klassen hetzelfde.
Of strafgewicht als je een betere techniek hebt uitgevonden of wedstrijden wint.

Oftewel: regelgeving kan races maken of breken. Dus vind ik het goed dat dieseltechnologie fabrikanten uitdaagt om spannende dingen te bedenken. Anders liepen we nu nog rond ipv rijden. :D

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 245 gasten