Trackday Tips

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Bericht door Dennis Cavallino » 24 apr 2008, 08:49

Grootste probleem is of die dikke gespierde nek straks nog in zijn helm past! :lol:

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12550
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Bericht door Downforce Hans » 24 apr 2008, 09:06

Cor Dame schreef:Even een vraagje aan onze cijferman Hielke.

Hielke wat hebben de meeste auto's voor krachten te verduren :?: ( lateraal ) en dan bedoel ik op semi's. Zelf had ik op spa regelmatig zo'n beetje 1,6 g.

Hoeveel meer kan dan een slick dan opleveren :?:

Kun je dan met 2.0 g door de bocht bleren :?: :?: :?:

Dit vraag ik n.l. omdat ik overweeg om een setje slicks te nemen. Binnenkort is de Vette klaar met 640+ en dan denk ik dat de semi's het niet trekken, dus daarom die overweging. Er is waarschijnlijk 1 nadeel aan ...... als je daar weer aan gewent bent dan wil je waarschijnlijk geen gewone of semi's meer :evil: :evil: :evil:

Dat is dan wel weer jammer.

Ik bedoel natuurlijk geen Formule 1 wagens. :lol:

Gr.

Cor
Die 1.6 g was zeker in die laatste bocht 8) :mrgreen:

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8223
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert
Contacteer:

Bericht door Peter Tunissen » 26 apr 2008, 21:32

Het verschil tussen slicks en semi-slicks zit volgens mij op een normaal circuit op rond de 2 seconden, laat het op Spa eens 3 seconden zijn omdat dat wat langer is, maar dat is het dan ook maximaal.
Ik heb geen flauw idee wat je gemiddelde snelheid op Spa is, maar ik doe eens een gooi: 145km/u?
Deel dat door 3.6 en je weet je gemiddelde meters per seconde: iets meer dan 40m/s.
Met 3 seconden winst pak je dan dus 120 meter per ronde.

Het was al nattevingerwerk, maar dat wordt het nu helemaal.
Je pakt met je slicks winst op drie punten: remmen (meer grip, dus je kunt harder remmen voordat je wielen blokkeren), in de bocht (je kunt harder de hoek om) en bij het uitkomen van de bocht (je kunt eerder op het gas omdat je meer tractie hebt).
Voor het gemak en zonder harde cijfers deel ik de tijdwinst van 3 seconden precies door 3, 1 seconde winst door het latere remmen, 1 seconde winst door het harder door de bocht gaan en 1 seconde winst door het eerder op het gas kunnen gaan en daarom dus harder over de rechte stukken gaan.

Je wint dan dus 40 meter per rondje doordat je meer grip hebt in de bochten.
Spa telt even uit mijn hoofd 19 bochten, misschien dat ik een vergeet, dus laten we er voor het gemak 20 van maken.
Per bocht win je dan 2 meter door je slicks t.o.v. je semi-slicks.

Om te berekenen hoeveel meer G-krachten dat zijn hoef je alleen nog maar te weten hoeveel meter je in een bocht zit, dus vanaf het moment van insturen tot het moment dat je je stuur weer recht hebt.
Ligt uiteraard helemaal aan de bocht, maar een 50 meter per bocht lijkt me redelijk, dan heb je op Spa 1 kilometer bocht en 5,7 kilometer recht stuk, zoiets klopt voor mijn gevoel aardig.

2 meter winst is dan 4%. Ik doe verder niet moeilijk en maak van die 1.6G 4% meer en zet in op 1.664G op slicks, ongeveer 0,06G winst dus. :lol:

Mensen die het wetenschappelijker aan willen pakken, be my guest, ik reken vrijwel alles uit op gevoel en dat klopt vaak ook nog wel aardig.
Van 1.6 naar 1.7G lijkt me al een flinke sprong voorwaarts, met 2G kom je echt in F3 regionen, dus ik denk niet dat je dat met een non-downforce straatauto gaat halen, zelfs niet op slicks.

De beste manier blijft natuurlijk om het gewoon eens uit te proberen. :)

Gebruikersavatar
Maik
Berichten: 3435
Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik » 26 apr 2008, 22:04

Die 1.6g op de performance box is waarschijnlijk een piekwaarde geweest. Goede semi-slicks zetten een sportieve auto gemiddeld op zo'n 1.3g in de bocht. Peter zit wel redelijk met z'n verhaal, tenmiste, als je naar zijn colclusie kijkt :lol: , ik denk zelf dat een redelijke slick je dan misschien 1tiende meer gaat geven, dus iets van 1.4g?
Maar ik weet eigenlijk heel weinig van slicks, je zal daar behoorlijk veel verschillen in compounds voor hebben, misschien wel van 1.4 tot 1.6g haalbaar ofzo? Maar met een hele zachte compound doe je dan maar 10 rondjes natuurlijk :wink:

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9352
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 27 apr 2008, 08:38

Ja maar dat is natuurlijk met die semi's ook zo Maik. Op een R888 soft comp zal je ook sneller zijn als met die Falken RT615 dingen.

Denk dat je met slicks zo rond de 1.4-1.5 moet zitten. 1.6 is wel haalbaar als je een echt goede wagen hebt en ook zelf heel precies sturen kan. Heb eens een test gezien met een 996 GT3 Cup op Hockenheim en die deed volgens mij 1.6G op Dunlop slicks.

Online
Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11441
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Bericht door Hielke » 27 apr 2008, 09:49

Cor,

Peter heeft het al goed uitgelegd. Die 1,6 G die je nu op semi's hebt gemeten is een piekwaarde geweest. Over meerdere seconden kun je misschien iets van maximaal 1,3 G vasthouden. Waarschijnlijk niet eens. Verschil naar echte slicks is weer een stuk groter dan van gewone goede sportbanden naar semi slicks. Maar een waarde als 1,6 G zal dan wel de max zijn. Andre haalt op full slicks in de race GTR (met downforce) ook 1,6 G.

Formule auto's gaan met hun extreem geringe gewicht en de enorme vleugels naar een andere dimentie qua G krachten.

Gebruikersavatar
InjectTheVenom
Berichten: 4264
Lid geworden op: 09 jun 2007, 12:21
Locatie: Import-Limburger

Bericht door InjectTheVenom » 06 jul 2008, 15:54

Niet om als regeltjeszanikerd over te komen, maar hoe heeft iedereen het kwa verzekering geregeld? Apart voor het circuit of vinden ze het allemaal even leuk dat er af entoe geracet word en doen er niet moeilijk over als er daardoor eventueel schade ontstaat? In dat laatste geval, kan ik van Centraal Beheer Achmea verwachten dat ze er welwillend tegenover staan mits ik goede voorbereidingen tref?

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Bericht door allen » 06 jul 2008, 16:42

Op het circuit ben je in de basis niet verzekerd! Als jij bij een ander erin rijdt hebben jullie beiden pech. Andersom ook. Rijdt je schade aan de baan dan moet je ook geld uit je eigen broekzak schudden.

Er zijn overigens wel speciale verzekeringen af te sluiten maar dan praat je over premies waarbij je na 2 tot 3 jaar je complete auto bij de verzekeringsmaatschappij hebt gelaten.

Gebruikersavatar
Maik
Berichten: 3435
Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik » 06 jul 2008, 20:47

Dat laatste valt soms nog mee Allen, zie de circuitverzekering die Quartz aanbied voor lotussen en speedsters, die zijn niet supergoedkoop, maar nu ook weer niet heel duur... En daar zijn ook behoorlijk speciale voorwaarden voor de regels van een trackday, maar die van DF zijn gedekt bv 8) (ikzelf heb die verzekering niet btw).

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Bericht door allen » 06 jul 2008, 22:42

Oh, dan ga ik nog wel even op zoek. Ik kreeg een prijsopgave waarvan ik steil achterover sloeg. Ben er nog van aan het revalideren.

Gebruikersavatar
Maik
Berichten: 3435
Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik » 07 jul 2008, 18:56

Een prijsopgave van Quarz bedoel je?

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Bericht door allen » 07 jul 2008, 19:47

Fortis ASR via m'n tussenpersoon. Iedere keer als ik er aan denk word ik weer licht in m'n hoofd. Nu maar weer even liggen. :wink:

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8223
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert
Contacteer:

Bericht door Peter Tunissen » 07 jul 2008, 19:56

Tsja, ik ben nog ooit vrij druk bezig geweest met zo'n verzekering voor DF te regelen.
Premie was toen wel erg goed (minder dan wat ik normaal betaal en dan inclusief circuitdag dekking dus), maar de eisen die eromheen gesteld worden word je helemaal simpel van.
Minimaal zoveel klanten in het eerste jaar, verzekering alleen aan betalende clubleden, stomme regels voor op de circuitdag zelf (alleen maar links inhalen bijv., gtfoh, welke nono verzint zoiets nou weer :?) en zo nog wel een hele waslijst. Idee staat dus weer even in de koelkast, maar misschien dat er in de toekomst nog wel iets van te maken is.

Gebruikersavatar
InjectTheVenom
Berichten: 4264
Lid geworden op: 09 jun 2007, 12:21
Locatie: Import-Limburger

Bericht door InjectTheVenom » 07 jul 2008, 21:53

Peter Tunissen schreef:Tsja, ik ben nog ooit vrij druk bezig geweest met zo'n verzekering voor DF te regelen.
Premie was toen wel erg goed (minder dan wat ik normaal betaal en dan inclusief circuitdag dekking dus), maar de eisen die eromheen gesteld worden word je helemaal simpel van.
Minimaal zoveel klanten in het eerste jaar, verzekering alleen aan betalende clubleden, stomme regels voor op de circuitdag zelf (alleen maar links inhalen bijv., gtfoh, welke nono verzint zoiets nou weer :?) en zo nog wel een hele waslijst. Idee staat dus weer even in de koelkast, maar misschien dat er in de toekomst nog wel iets van te maken is.
Misschien even een babbeltje maken met iemand van een reeds bestaande verzekeringsmaatschappij die er onder voorbehoud van degelijke voorwaarden niet al te moeilijk over wil doen om in samenspraak met D-F iets leuks op poten te zetten?
Ik geloof nooit dat het tegenwoordig allemáál van die ouwehoeren zijn, er zullen vast nog wel ergens mensen met een goed gezond verstand te vinden zijn die nog eens ergens een mouw aan willen passen. Desnoods schijf of bel ik zelf een paar verzekeringsmaatschappijen waarvan het lijkt dat die er welwillend tegenover staan zolang je hun regelboekjes maar respecteert en begrijpt.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9352
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 07 jul 2008, 22:43

Ligt allemaal niet zo simpel denk ik, niet zoals een normale wegverzekering in elk geval.

Bijvoorbeeld waarde van de auto. Bij een straatauto is dat wel vrij simpel te achterhalen maar bij een racewagen is de herbouwwaarde soms 4-5 keer zo veel als de marktwaarde van het model, soms nog veel meer. En dan hoe bereken je de afschrijving. Wat doe je met een flinke schade zeg je als verzekering repareren die handel of keer je het verzekerde bedrag uit? Dat zal niet want het wrak heeft vaak nog een behoorlijke restwaarde door de onderdelen die er op zitten.

Zitten nog wel wat haken en ogen aan denk ik.

Gebruikersavatar
InjectTheVenom
Berichten: 4264
Lid geworden op: 09 jun 2007, 12:21
Locatie: Import-Limburger

Bericht door InjectTheVenom » 08 jul 2008, 19:12

Als ik bij Mijn Auto kijk dan bestaat het merendeel van de aanwezigen uit straatauto's, correct me if I'm wrong?
Mensen met een 100% circuitwagen die niet de weg op mag hebben daar vaak al een verzekering voor afgesloten lijkt me, dus dan zou het in ons geval om een aparte opzet gaan die eventueel als aanvulling op de bestaande verzekering afgesloten kan worden.
Het eerste waar naar gevraagd gaat worden zal waarschijnlijk een taxatie van alles op/aan/in de auto zijn zodat aan de hand daarvan gekeken kan worden hoe het verder moet, of er moeten mensen zijn die geen zin hebben om alle bonnetjes weer boven te halen maar gewoon een kant-en-klare verzekering af te sluiten. Dat zou dan naar boven gehaald moeten worden door middel van een poll die per e-mail aan geïnteresseerde leden gestuurd word.
Als zij inzien dat de groep liefhebbers op D-F op een verantwoorde, respectvolle manier met hun hobbie en elkaar omgaan, dan mag daar redelijkerwijs wat tegenover staan.

Luco

Bericht door Luco » 08 jul 2008, 19:18

Bert ///M3 schreef:Ligt allemaal niet zo simpel denk ik, niet zoals een normale wegverzekering in elk geval.

Bijvoorbeeld waarde van de auto. Bij een straatauto is dat wel vrij simpel te achterhalen maar bij een racewagen is de herbouwwaarde soms 4-5 keer zo veel als de marktwaarde van het model, soms nog veel meer. En dan hoe bereken je de afschrijving. Wat doe je met een flinke schade zeg je als verzekering repareren die handel of keer je het verzekerde bedrag uit? Dat zal niet want het wrak heeft vaak nog een behoorlijke restwaarde door de onderdelen die er op zitten.

Zitten nog wel wat haken en ogen aan denk ik.
24 augustus wordt de racevijf getaxeerd, dus ik ben benieuwd :D

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Bericht door allen » 08 jul 2008, 19:48

Injectde...
Dat soort verzekeringen bestaan dus al. Dat zijn dus precies de verzekeringen die Peter ook beschrijft en daar zit idd een vaag regeltje aan vast. Links inhalen... Gaat nergens over want de 'veilige' inhaalkant hangt af van waar je je op een circuit bevind.

Gebruikersavatar
Jouke Dijkstra
Berichten: 17
Lid geworden op: 19 mar 2008, 00:25

Bericht door Jouke Dijkstra » 16 jul 2008, 12:47

Ik heb juist goede ervaringen met alleen links inhalen. De club waar ik de meeste dagen mee rijd, lotus on track, houd dat ook aan. De inhaalregels zijn ongeveer:

- Alleen links inhalen.
- Alleen op de rechte stukken inhalen.
- Alleen inhalen als degene voor je aangeeft dat het kan, via zijn richtingaanwijzer.
- Als je ingehaalt wordt, gas even los zodat er voldoende snelheidsverschil is.

Mijn ervaring hiermee: Zolang er geen extreme snelheidsverschillen zijn werkt dit geweldig. Het aantal incidenten hierbij is extreem laag en verzekeringen zijn bereid onder deze regels te verzekeren tegen redelijke tarieven.

Op een circuit als CPZ, wat lang is en voldoende rechte stukken kent, is rijden onder deze regels een makkie.

Gebruikersavatar
Elmar
Berichten: 4518
Lid geworden op: 19 feb 2006, 16:30

Bericht door Elmar » 16 jul 2008, 13:12

Jouke Dijkstra schreef:
Op een circuit als CPZ, wat lang is en voldoende rechte stukken kent, is rijden onder deze regels een makkie.
Nou nee. Bij de licentiecursus mocht er in het begin ook alleen op het stuk tussen Bos Uit en Tarzan, en Vodafone en Audi S ingehaald worden.
Als er zo trackdays worden gehouden, zal voor mij het plezier (en bv de mannen mat de Corvette's :wink: ) snel afgelopen zijn. Dan zijn de stukken waar niet ingehaald mag worden wel erg lang en daardoor erg saai.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9352
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 16 jul 2008, 13:15

Vind het anders een kloteregel alleen links inhalen.

Begint op CPZ al met het rechte stuk, waar de meesten zullen inhalen. Als mensen op hun lijn blijven zitten ze al aan de linker kant en dat zou betekenen dat hun dus opschuiven moeten om een snellere deelnemer door te laten. Dat heb je ook als je op Audi S aan komt rijden.

Vooral dat degene die ingehaald van zijn lijn af moet is heel erg tegenstrijding omdat het normaal zo is dat degene die ingehaald word niet van zijn lijn afwijkt, degene die er langs wil moet van zijn lijn af.

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Bericht door allen » 16 jul 2008, 13:21

En dat is dus precies het probleem als mensen zonder praktijkervaring gaan beslissen wat goed is voor de mens. Deze regel is verzonnen door iemand die waarschijnlijk nooit het circuit heeft gezien. Het circuit is gewoon niet te vergelijken met de openbare weg.
Van de overheid hebben we op andere vlakken daarom ook onzinnige regels. Simpelweg omdat diegenen in Den Haag vaak alleen uitgaan van de theorie.

Gebruikersavatar
Jouke Dijkstra
Berichten: 17
Lid geworden op: 19 mar 2008, 00:25

Bericht door Jouke Dijkstra » 16 jul 2008, 14:25

Ik heb praktijk ervaring met beide soorten regels. Om te racen heb je het liefst geen regels, om plezier te hebben en tegelijk je auto heel te houden heb ik liever wel regels.

Dat deze regels verzonnen zouden zijn door iemand zonder praktijkervaring:

Degene die deze regels aanhoud, heeft honderden (!) trackdays georganiseerd op tientallen circuits, en runt een eigen race-klasse die onder andere meerijdt tijdens A1-GP dagen. Dus hele ruime ervaring met welke regels wel werken en welke niet!

Online
Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13333
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Bericht door Tristan » 16 jul 2008, 14:37

Beste tip is gewoon spiegelen. Weet wat er om je heen gebeurd!

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12550
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Bericht door Downforce Hans » 16 jul 2008, 14:52

Gezond verstand gebruiken en goed kijken........
DAt heeft volgens mij iedereen gedaan de afgelopen track day`s en dat ging prima.
Dus die regels moet je maar even vergeten :wink:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 336 gasten