Trackday Tips
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15802
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
- Contacteer:
Graag gedaan natuurlijk
Maar je hebt gelijk, de Speedster kun je heel laat remmen, mooi laat insturen en heel snel richting apex draaien, om zo mooi snel uit te accelereren. Balans is totaal niet te vergelijken met een E36 M3 ofzo. Dat was op Malmedy ook mooi te zien vanaf de kant. Beide auto's verdienen een andere lijn en rijstijl. Ik heb weleens met Elises ed gereden op Assen en die zijn zo ontzettend mooi wendbaar, ook op de limiet, daar kun je echt alles mee, meer dan met de gemiddelde BMW. Vreemde lijnen rijden, wordtdan ook best gaaf.
Maar je hebt gelijk, de Speedster kun je heel laat remmen, mooi laat insturen en heel snel richting apex draaien, om zo mooi snel uit te accelereren. Balans is totaal niet te vergelijken met een E36 M3 ofzo. Dat was op Malmedy ook mooi te zien vanaf de kant. Beide auto's verdienen een andere lijn en rijstijl. Ik heb weleens met Elises ed gereden op Assen en die zijn zo ontzettend mooi wendbaar, ook op de limiet, daar kun je echt alles mee, meer dan met de gemiddelde BMW. Vreemde lijnen rijden, wordtdan ook best gaaf.
- Hielke
- Berichten: 11436
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Maik zit normaliter ook niet zo heel ver aan de buitenkant van het Scheivlak.
Maar één keer zat ie daar wel. En daar was ik blij om, want ik zat ernaast. En naast ons was een 308 GTB aan het zandhappen omdat ie net daarvoor bij het aanremmen op de bult de achterkant was kwijtgeraakt. Zie video:
http://www.driving-fun.com/media/movies/Maik.wmv
Gevalletje te wijd als je met maximaal tempo aan de buitenkant Scheivlak aanremt:
http://www.driving-fun.com/media/movies/tewijd.wmv
Maar één keer zat ie daar wel. En daar was ik blij om, want ik zat ernaast. En naast ons was een 308 GTB aan het zandhappen omdat ie net daarvoor bij het aanremmen op de bult de achterkant was kwijtgeraakt. Zie video:
http://www.driving-fun.com/media/movies/Maik.wmv
Gevalletje te wijd als je met maximaal tempo aan de buitenkant Scheivlak aanremt:
http://www.driving-fun.com/media/movies/tewijd.wmv
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
mooie filmpjes Hielke, de eerste tjonge beste klapper, de 2d FWD ik kies normaal gesproken de safe line, iets minder hard en iets ruimte marge houdend...mocht het dan toch iets te enthousiast zijn geweest of iets gladder dan heb je nog een tikkie over, en vooral op een trackday met een niet track weapon moet je toch wat meer in acht nemen, niet alleen voor je eigen voertuig maar ook voor de andere rijders op de baan die ook weer naar huis willen met waar ze mee zijn gekomen
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
- Maik
- Berichten: 3435
- Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
- Locatie: Zuid-Holland
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15802
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
- Contacteer:
Draadje over rev matchen/heel&toe etc. ook maar even hier gelinkt, zodat men het terug kan vinden in de toekomst.
http://www.driving-fun.com/forum/viewtopic.php?t=2862
http://www.driving-fun.com/forum/viewtopic.php?t=2862
- Hielke
- Berichten: 11436
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Met alle respect maar ik vind de technieken van rev matchen/heel&toe veel te ver gezocht in een cursus gericht op verbetering van de rijvaardigheid op een circuit. Vroeger, met de starre achterasjes, en de weinige kilo's op de achteras, toen kan het best zo geweest zijn dat voor een maximaal racetempo deze technieken onontbeerlijk waren om bruut blokkeren van de achterwielen bij remmen/terugschakelen te voorkomen.
Nu zie ik ze als overkill, als afleiding op hetgeen waar het echt om gaat. En daarbij komt ook nog dat voor het gros van de auto de pedalen niet goed staan. En staan ze goed dan kan nog alle theorie in het water vallen doordat het middelste pedaal na een paar rondjes ineens veel verder ingetrapt moet worden om dezelfde vertraging te halen. Je zou dan per rondje de techniek opnieuw moeten aanpassen Vind de Best Motoring filmpjes vaak wel grappig want je ziet aan de "pedaal shots" al dat slechts weinig rijders constant hard weten te remmen. Of dat door de rev match techniek komt of door hun capaciteiten als rijder, dat weet ik niet.
Voor de gemiddelde DF-er die z'n rijtechniek op een circuit wil verbeteren vind ik het in ieder geval een no go area. Immers, als die gemiddelde rijder al niet eens weet hoe hij middels het rempedaal maximaal moet vertragen (een truukje dat misschien nog wel aan te leren valt, het heeft alles met een mental block te maken) dan zal ie tijdens zo'n vertragingsactie zeer zeker niet aan kunnen leren hoe rev matchen uitgevoerd moet worden.
Nu zie ik ze als overkill, als afleiding op hetgeen waar het echt om gaat. En daarbij komt ook nog dat voor het gros van de auto de pedalen niet goed staan. En staan ze goed dan kan nog alle theorie in het water vallen doordat het middelste pedaal na een paar rondjes ineens veel verder ingetrapt moet worden om dezelfde vertraging te halen. Je zou dan per rondje de techniek opnieuw moeten aanpassen Vind de Best Motoring filmpjes vaak wel grappig want je ziet aan de "pedaal shots" al dat slechts weinig rijders constant hard weten te remmen. Of dat door de rev match techniek komt of door hun capaciteiten als rijder, dat weet ik niet.
Voor de gemiddelde DF-er die z'n rijtechniek op een circuit wil verbeteren vind ik het in ieder geval een no go area. Immers, als die gemiddelde rijder al niet eens weet hoe hij middels het rempedaal maximaal moet vertragen (een truukje dat misschien nog wel aan te leren valt, het heeft alles met een mental block te maken) dan zal ie tijdens zo'n vertragingsactie zeer zeker niet aan kunnen leren hoe rev matchen uitgevoerd moet worden.
- Tristan
- Berichten: 13331
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
Ik gebruik geen rev-matching/heel and toe met mijn E30. Alleen als ik terug moet naar de 2e versnelling, dan is de kans dat je gaat blokkeren een stuk groter. Maar terug naar 4 en 3 heb ik het niet nodig en concentreer me puur op het aanremmen. Maar zal bij iedere auto anders zijn. Bij een dogbox zou ik het wel doen omdat de versnellingen er abrupt inkomen.
- Downforce Dennis
- Berichten: 1248
- Lid geworden op: 03 mar 2006, 01:38
- Locatie: Zolder(B)
prachtig Dennis, erg mooi.
Ik mis echter 1 dingetje in het stukje limiet rijden. allez, dat hebben ze mij indertijd toch geleerd.
auto in Balans houden. Vooral in chicanes te hoge in-snelheden NIET corrigeren door het abrupt lossen van het gaspedaal met een RWD. AKA lift off oversteeren. Lichtjes gas lossen dan en desnoods stukje over de curbs.
Op de limiet kan dit echt wel eens zuur opbreken, tijdje geleden nog gezien op handling track in Nardo.
erg nuttige info voor de rest. Voor trackdayleken is dit een bijbel
Ik mis echter 1 dingetje in het stukje limiet rijden. allez, dat hebben ze mij indertijd toch geleerd.
auto in Balans houden. Vooral in chicanes te hoge in-snelheden NIET corrigeren door het abrupt lossen van het gaspedaal met een RWD. AKA lift off oversteeren. Lichtjes gas lossen dan en desnoods stukje over de curbs.
Op de limiet kan dit echt wel eens zuur opbreken, tijdje geleden nog gezien op handling track in Nardo.
erg nuttige info voor de rest. Voor trackdayleken is dit een bijbel
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15802
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
- Contacteer:
@Hielke: daarom heb ik ook de link geplaatst. Mensen die het wíllen leren krijgen daar de kans toe. Ik heb zelf 4 auto's gehad waarbij terugschakelen zonder heel&toe gepaard ging met 'shiftlock' als je op volle snelheid aan het rijden bent. Maar los daarvan, blijf ik van mening dat het erbij hoort als je zo soepel mogelijk wilt rijden en je materiaal wilt sparen. Rijd je net iets onder je kunnen/de limiet, dan heb je het vrijwel nooit nodig nee.
De dikke bakken parade die we hier hebben op DF komt echter in de regen wel in de problemen als je niet weet hoe je shiftlock wilt voorkomen. Of ze gaan onnodig voorzichtig rijden, dat is ook nergens voor nodig. Daar ben ik in ieder geval een beetje bang voor.
Elmar weet als geen ander uit te leggen hoe tricky zijn Viper kan zijn. In mijn ogen moet je dan zo clean mogelijk willen rijden. Hij wil dat graag leren volgens mij, althans, als ik zie hoe hij zich door de jaren heeft ontwikkeld...
Dan is terugschakelen met tussengas/revmatchen om shift lock te voorkomen mooie rijtechniek om aan hem uit te leggen, voor zover hij dat nog niet beheerst. Zo moeilijk is het namelijk niet (mits je pedalen goed staan). En dan is het misschien handig om te leren in een auto waarbij het mogelijk niet nodig is.
Maar kijk nu naar de Japanse filmpjes. Daar doen ze het allemaal.
Zijn wij Nederlanders nu allemaal van die boeren die zeggen: 'waarom zou ik dat nou leren, veels te moeilijk joh, nergens voor nodig?'
Ik vind dat een rare mentaliteit. Ik wil zelf zo goed kunnen rijden als die japanners. En dan heb ik het niet over driften, want tijdens een race doen ze het ook (ook in 4wd's, al is het maar om de turbo draaiend te houden). Kijk maar naar al die Best Motoring filmpjes. Rallyrijders doen het ook, de meeste vrienden van mij die in de autosport rijden ook. Alleen hier zijn een paar mensen die het niet doen. Dat verbaast mij echt.
@Dennis: Tnx! In het draadje over Zandvoort hebben we het er al over gehad dat je altijd, zeker bij de Rob Slotemaker/Scheivlak, je gaspedaal in een bocht ingedrukt moet houden. Al is het een millimeter. Bedankt voor je aanvulling, is absoluut waar.
De dikke bakken parade die we hier hebben op DF komt echter in de regen wel in de problemen als je niet weet hoe je shiftlock wilt voorkomen. Of ze gaan onnodig voorzichtig rijden, dat is ook nergens voor nodig. Daar ben ik in ieder geval een beetje bang voor.
Elmar weet als geen ander uit te leggen hoe tricky zijn Viper kan zijn. In mijn ogen moet je dan zo clean mogelijk willen rijden. Hij wil dat graag leren volgens mij, althans, als ik zie hoe hij zich door de jaren heeft ontwikkeld...
Dan is terugschakelen met tussengas/revmatchen om shift lock te voorkomen mooie rijtechniek om aan hem uit te leggen, voor zover hij dat nog niet beheerst. Zo moeilijk is het namelijk niet (mits je pedalen goed staan). En dan is het misschien handig om te leren in een auto waarbij het mogelijk niet nodig is.
Maar kijk nu naar de Japanse filmpjes. Daar doen ze het allemaal.
Zijn wij Nederlanders nu allemaal van die boeren die zeggen: 'waarom zou ik dat nou leren, veels te moeilijk joh, nergens voor nodig?'
Ik vind dat een rare mentaliteit. Ik wil zelf zo goed kunnen rijden als die japanners. En dan heb ik het niet over driften, want tijdens een race doen ze het ook (ook in 4wd's, al is het maar om de turbo draaiend te houden). Kijk maar naar al die Best Motoring filmpjes. Rallyrijders doen het ook, de meeste vrienden van mij die in de autosport rijden ook. Alleen hier zijn een paar mensen die het niet doen. Dat verbaast mij echt.
@Dennis: Tnx! In het draadje over Zandvoort hebben we het er al over gehad dat je altijd, zeker bij de Rob Slotemaker/Scheivlak, je gaspedaal in een bocht ingedrukt moet houden. Al is het een millimeter. Bedankt voor je aanvulling, is absoluut waar.
- Hielke
- Berichten: 11436
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Met de dikke bakken in de regen kan het zeker een grote bonus zijn. Dat ben ik met je eens. Maar bij die zeer sportieve auto's staan de pedalen meestal ook al goed.
Over de Japanse circuit filmpjes. Ik zie het als entertainment waarbij het Japanse product naar voren moet worden geschoven. De rijders zijn niet meer dan redelijk. Ze halen wanneer ze bij elkaar in de buurt zijn de vreemdste capriolen uit. Anderen kunnen juist dan de druk niet meer aan en verliezen vele meters. Echt niks speciaals. De opnames van de pedalen en het heel and toe werk zie ik wederom als grotendeels een kunstje dat getoond moet worden omwille van het kunstje. Als je goed kijkt zijn er maar weinigen die tijdens dat samenspel van de pedalen een constante druk op het rempedaal weten te houden.
Over de Japanse circuit filmpjes. Ik zie het als entertainment waarbij het Japanse product naar voren moet worden geschoven. De rijders zijn niet meer dan redelijk. Ze halen wanneer ze bij elkaar in de buurt zijn de vreemdste capriolen uit. Anderen kunnen juist dan de druk niet meer aan en verliezen vele meters. Echt niks speciaals. De opnames van de pedalen en het heel and toe werk zie ik wederom als grotendeels een kunstje dat getoond moet worden omwille van het kunstje. Als je goed kijkt zijn er maar weinigen die tijdens dat samenspel van de pedalen een constante druk op het rempedaal weten te houden.
- Bert ///M3
- Berichten: 9326
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Denk dat dat juist wel meevalt.Tristan schreef:Ik gebruik geen rev-matching/heel and toe met mijn E30. Alleen als ik terug moet naar de 2e versnelling, dan is de kans dat je gaat blokkeren een stuk groter. Maar terug naar 4 en 3 heb ik het niet nodig en concentreer me puur op het aanremmen. Maar zal bij iedere auto anders zijn. Bij een dogbox zou ik het wel doen omdat de versnellingen er abrupt inkomen.
Dogbox heeft meestal zijn verhoudingen veel dichter bij elkaar zitten dus je verhoging in toerental is niet zo hoog. Echt veel afremmen op de motor doe je dus niet.
Daarom maakt het bij sequencieel schakelen niet zo veel uit, die bakken hebben een hele krappe gearspacing, bijvoorbeeld 100 in zijn 1 tot 220 in zijn 6. Als je hem dan terugtikt dan val je maar een paar honderd toeren terug elke keer als je terugklikt.
Komt bij dat het in een 'echte' raceauto al minder een probleem is. Bij die motoren zijn de internals zo veel lichter dat ze bijna niet op de motor afremmen en shiftlock veel minder meespeelt. Als je eens een GT3 RSR ziet, 1 tikje op het pedaal en de naald staat op 10.000 RPM voor jij met je ogen knipperen kan
Het is meer dat als je bijvoorbeeld met een standaard M3 in zijn 3 aan komt zetten en je schakelt bij 90-100 terug naar 2, dan vliegt de naald ineens van 3500 naar 7000 RPM oid.
- Maik
- Berichten: 3435
- Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
- Locatie: Zuid-Holland
Toch heb ik het mijzelf snel aangeleerd om shiftlock te voorkomen, maar ook om het materiaal een beetje te sparen. Dat loeien van die motor als je niet rev-matched vind ik ook zo lomp overkomen altijd
Als je pedalen er goed voor staan dan is het best makkelijk om te leren (ik vond het niet al te moeilijk, en als zelfs ik het kan, dan kan iedereen het ).
Het geeft gewoon een extra dimensie aan het rijden (extra DF) als je het onder controle hebt. Maar dat het 100% een vereiste is denk ik ook niet. Als je een Hartge rijdt is het dan wel weer een vereiste
Als je pedalen er goed voor staan dan is het best makkelijk om te leren (ik vond het niet al te moeilijk, en als zelfs ik het kan, dan kan iedereen het ).
Het geeft gewoon een extra dimensie aan het rijden (extra DF) als je het onder controle hebt. Maar dat het 100% een vereiste is denk ik ook niet. Als je een Hartge rijdt is het dan wel weer een vereiste
- Elmar
- Berichten: 4518
- Lid geworden op: 19 feb 2006, 16:30
Het is mij op de cursus van RSZ uitgelegd en heb het ook toegepast, zowel tijdens de cursus met mijn BMW als met de Viper. Zo moeilijk is het ook nietDennis Cavallino schreef: Elmar weet als geen ander uit te leggen hoe tricky zijn Viper kan zijn. In mijn ogen moet je dan zo clean mogelijk willen rijden. Hij wil dat graag leren volgens mij, althans, als ik zie hoe hij zich door de jaren heeft ontwikkeld...
Echter gebruik ik het niet meer. Op de circuits waar ik met de Viper heb gereden, schakel ik alleen op Spa terug naar zijn 2 (La Source). Voor de rest gebruik ik dus alleen 3, 4 en 5. Puur om shiftlock te voorkomen en niet het heel and toe te hoeven gebruiken. Ik schakel dus ook pas net voor de bocht terug en laat rustig de koppeling opkomen.
Hetzelfde geld ook voor de BMW. Daar ga ik van de winter wel een andere eindoverbrenging op zetten, waardoor heel en toe misschien wel noodzakkelijk gaat worden.
Maar dan moet het remsysteem wel op orde zijn, want anders is het hoe Hielke al zegt, bij iedere bocht een andere pedaaldruk.
In de regen hou ik dermate veel marge, dat heel en toe dan ook niet meer nodig zijn.Hielke schreef:Met de dikke bakken in de regen kan het zeker een grote bonus zijn. Dat ben ik met je eens. Maar bij die zeer sportieve auto's staan de pedalen meestal ook al goed.
- Bert ///M3
- Berichten: 9326
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
- Carl Coussens
- Berichten: 286
- Lid geworden op: 10 jun 2007, 09:37
- Locatie: Moerbeke (Geraardsbergen)
- Contacteer:
- Hielke
- Berichten: 11436
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Daar hou ik nou ook van. Om de techniek te sparen en om onbalans te voorkomen. Denk nog geregeld aan het ritje in je M3 terug Elmar. Wat een fijn sturende en liggende auto is het. Hoop dat die remmerij voor elkaar komt want dan is ie nagenoeg perfect.Elmar schreef: Echter gebruik ik het niet meer. Op de circuits waar ik met de Viper heb gereden, schakel ik alleen op Spa terug naar zijn 2 (La Source). Voor de rest gebruik ik dus alleen 3, 4 en 5. Puur om shiftlock te voorkomen en niet het heel and toe te hoeven gebruiken. Ik schakel dus ook pas net voor de bocht terug en laat rustig de koppeling opkomen.
Voor heel toe/rev match spreken RWD auto's met een zacht onderstel bedenk ik me zo. Je duikt dan zover voorover met remmen dat de achteras bovenmatig ontlast wordt. Let wel, ik heb niks tegen de techniek, ik denk alleen dat het niet geschikt is voor het gros van de rijders. Mensen moet eerst aangeleerd worden om het maximale uit hun remvertraging te halen. Pas dan kun je jezelf ook optimaliseren door iedere keer je rempunt met een paar meters te verleggen. Rem je maar wat hap snap op 1/2, 3/4 en dan weer 3/5 druk dan heeft het weinig nut om je maximale late rempunt te zoeken.
- Elmar
- Berichten: 4518
- Lid geworden op: 19 feb 2006, 16:30
Ik weet zo even het merk niet, maar inderdaad 5.1, van ca. €8,- de liter.Bert ///M3 schreef:Met wat voor olie rij jij er in Elmar, gewoon van de plank DOT 5.1 ?
Ga binnenkort over op Castrol SRF en ga de platen die achter de remschijven zitten verwijderen. Dacht dat deze de wind die via de airducts de wielkasten inkomen, naar het hart van de schijf geleiden. Zal ook wel zo zijn, echter de schijven van Mov'it zijn een stuk dikker en zitten dus zo erg dicht er tegen aan. Misschien dat ik daardoor ook snel last heb van kokende remvloeistof.
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15802
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
- Contacteer:
Ja helemaal mee eens. Tijdens veel cursussen ga je eerst de baan op om rondje te rijden en lijnen te leren, terwijl dat remmen de basis moet zijn.Mensen moet eerst aangeleerd worden om het maximale uit hun remvertraging te halen.
Zie het als bij de sims Live For Speed en Richard Burns Rally, daar beginnen de 'opleidingen' met accelereren, dan remmen.
Bochten komen pas in les 7 ofzo.
En wat betreft 'zachte' onderstellen heb je ook gelijk. Alle auto's waarbij ik shift lock situaties zou hebben, waren zacht. Aanremmen na de oude Veenslang was zo'n punt, of insturen Geert Timmer. Op Zandvoort Audi S.
Dus we zitten weer op 1 lijn hoor.
- Damir Vukovic
- Berichten: 570
- Lid geworden op: 18 dec 2006, 10:29
- Locatie: Delft
Dit klopt niet helemaal. Remmen op de motor wordt voor het overgrote deel veroorzaakt door de compressieverhouding van de motor. Dat is de druk die door de krukas overkomen moet worden. Juist bij raceauto's is die dus vrij groot (en andersom is het ook 1 van de redenen dat zo'n blok fel aan het gas hangt). Verhaal van de overbrengingsverhoudingen klopt dan weer wel.Komt bij dat het in een 'echte' raceauto al minder een probleem is. Bij die motoren zijn de internals zo veel lichter dat ze bijna niet op de motor afremmen en shiftlock veel minder meespeelt. Als je eens een GT3 RSR ziet, 1 tikje op het pedaal en de naald staat op 10.000 RPM voor jij met je ogen knipperen kan
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15802
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
- Contacteer:
Uit een ander draadje gepikt:
Online cursus materiaal van GTO Magazine en Sandor van Es:
http://www.gto-magazine.nl/racecursusindex.php
Echt een aanrader wat mij betreft.
Online cursus materiaal van GTO Magazine en Sandor van Es:
http://www.gto-magazine.nl/racecursusindex.php
Echt een aanrader wat mij betreft.
- Mark Nauta
- Berichten: 10755
- Lid geworden op: 26 aug 2006, 18:19
- Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94
- Locatie: Zevenbergen
- Contacteer:
Had ze al even bekeken. Ziet er erg goed uit ja. Voor mij in iedere geval zeer leerzaam.Dennis Cavallino schreef:Uit een ander draadje gepikt:
Online cursus materiaal van GTO Magazine en Sandor van Es:
http://www.gto-magazine.nl/racecursusindex.php
Echt een aanrader wat mij betreft.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 94 gasten