Trackday Tips

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Gebruikersavatar
Hans R
Berichten: 5236
Lid geworden op: 27 sep 2006, 12:12
Auto: Jeep Rubicon
Locatie: Paradijs

Bericht door Hans R » 26 okt 2007, 19:02

De Dax is weer gemaakt dus ik een stukje toeren.. nouja toeren.. :lol:
Ben dus nog niet zo ervaren met RWD maar nu wel met Shift Lock! Dat was even spannend in een te krappe bocht was dus totaal niet gepland er kwam een kleine driftje uit en dankzij tips van Dennis gelukkig goed opgevangen.. (thanks Dennis :wink: ) Dus gelijk even wat filmpjes opzoeken over Shift Lock want dit wil je niet in Bos uit op zandvoort..

http://www.youtube.com/watch?v=IGFeugl4BLg

Veel en heel veel kilometers maken met die Dax van mij.. er valt nog een hoop te leren..

Gebruikersavatar
Maik
Berichten: 3435
Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik » 26 okt 2007, 19:19

Zou het wel knap vinden als je hem kan shift locken in/bij bos-uit! :wink: Je schakelt daar op en niet naar beneden toch? Tenminste, ik niet...

Gebruikersavatar
Hans R
Berichten: 5236
Lid geworden op: 27 sep 2006, 12:12
Auto: Jeep Rubicon
Locatie: Paradijs

Bericht door Hans R » 26 okt 2007, 22:46

Oja.. maar het gaat om het idee.. :wink:

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9352
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 26 okt 2007, 23:04

Hugenholtz en AudiS zijn eerder kanshebbers omdat je ver terug schakeld.

Gebruikersavatar
Hans R
Berichten: 5236
Lid geworden op: 27 sep 2006, 12:12
Auto: Jeep Rubicon
Locatie: Paradijs

Bericht door Hans R » 26 okt 2007, 23:07

Tarzan!?

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9352
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 26 okt 2007, 23:14

Kan ook. Maar die deed ik eigenlijk altijd in 3, Audi S en Hugenholtz in 2.

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8223
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert
Contacteer:

Bericht door Peter Tunissen » 27 okt 2007, 00:18

Voor Tarzan terug naar III kun je ook nog een shift lock krijgen als je maar lomp genoeg bent, vorige keer Zandvoort nog keurig voorgedaan door yours truly. ;)

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Bericht door Macboy » 12 feb 2008, 13:59

Geweldig stuk tekst Cav !

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22257
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 15 mar 2008, 06:25

Even uppen voor 16 mei 8)

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Bericht door Dennis Cavallino » 17 apr 2008, 14:35

Even up voor wat nieuwe mensen die vol enthousiasme en adrenaline zitten en wel het circuit op willen, maar er niet af willen vliegen. :wink:

Kan dit niet sticky gemaakt worden? Aanvullingen zijn ook nog altijd welkom.

Gebruikersavatar
Roel SpeedCars
Berichten: 792
Lid geworden op: 02 mei 2007, 18:48
Locatie: Rockanje

Bericht door Roel SpeedCars » 17 apr 2008, 14:53

Dennis Cavallino schreef:Kan dit niet sticky gemaakt worden?
Lijkt me een goed plan :)

Rupie
Berichten: 9466
Lid geworden op: 19 nov 2007, 15:31

Bericht door Rupie » 17 apr 2008, 17:54

Is shiftlock niet alleen mogelijk met sper?

Shakes
Berichten: 8315
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:02
Locatie: 036

Bericht door Shakes » 17 apr 2008, 18:03

nee hoor

Zegt hij die Fuchsrohre uit redelijk moest improviseren voor AF :)

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9352
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 17 apr 2008, 18:29

Ons 60 PK dieselbusje kan je zelfs nog laten shiftlocken. Dus daar hoef je geen sper voor te hebben :)

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8223
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert
Contacteer:

Bericht door Peter Tunissen » 17 apr 2008, 18:38

Ik lees net dat er alleen maar gelift hoeft te worden voor het Scheivlak???

Wie wil dit de 16e even voordoen, dan ga ik wel met een emmer popcorn langs de kant staan kijken. :lol:
Serieus, ik heb tijdens die licentiecursus wel eens op mijn teller gekeken, het kan met een gare Molenaar e30 met ongeveer 145-150km/u op de teller, maar dat is echt redelijk maximaal, als je Slotemaker volgas neemt (wat ook maar net kan met die auto's) kom je met ongeveer 180km/u op het hoogste punt aanstuiteren, insturen gaat met +/- 140km/u (in theorie zou dat toch ook gewoon met 145-150 moeten kunnen, maar dat zal wel het verschil zijn tussen iemand die er voor doorgeleerd heeft en iemand die dat niet gedaan heeft ;)).

Dan moet je met een E30 325i toch al behoorlijk remmen voor het Scheivlak, dus met de gemiddelde auto die tijdens DF circuitdagen rondrijdt zul je dan nog wel flink wat meer moeten remmen.
Ik zeg het alleen maar voordat iemand de sticky (jaja :P) leest en denkt 'mooi, ik remde daar altijd, maar ga in mijn eerste rondje nou eens proberen of het ook volgas kan', want dat gaat dan niet echt goedkomen ben ik bang. :lol:

Oh ja, nog een kleine aanvulling: Hugenholz insturen kun je ook vanaf het midden van de baan doen, dat zou nauwelijks langzamer moeten zijn, als ik rij is dat zelfs sneller.
Helemaal naar rechts daar vind ik gewoon niet fijn, er wil nog wel eens een voorwiel blokkeren en als je dan helemaal langs de muur gaan heb je maar erg weinig ruimte over, als je in het midden blijft heb ik het idee dat je veel makkelijker laat kunt remmen en dus uiteindelijk ook wel iets harder kunt gaan. En je wordt in ieder geval niet ingehaald, ook niet onbelangrijk. :lol:

Gebruikersavatar
Jeroen van Emmerik
Berichten: 665
Lid geworden op: 15 apr 2008, 17:09
Locatie: Haarlem; auto: toyota supra mk3; Ruska classika 1966/1977; Lexus LS400 UCF10 1992
Contacteer:

Bericht door Jeroen van Emmerik » 17 apr 2008, 18:54

erg goed draadje dit, heb er veel aan en heb de heleboel maar eens uitgeprint om savonds iets te lezen te hebben...
Thanx allemaal

Online
Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11441
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Bericht door Hielke » 17 apr 2008, 19:12

Peter Tunissen schreef:Ik lees net dat er alleen maar gelift hoeft te worden voor het Scheivlak???

Wie wil dit de 16e even voordoen, dan ga ik wel met een emmer popcorn langs de kant staan kijken. :lol:
:lol: :lol:

Anderzijds, in de Bravo zou ik het je zo voor kunnen doen! :roll: Wat haal ik daar? 125 met heel veel geluk. Denk het niet :lol:

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8223
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert
Contacteer:

Bericht door Peter Tunissen » 17 apr 2008, 19:16

Oh ja, dat geloof ik wel, de eenden die op de licentiecursus in de weg reden konden ook gewoon volgas door het Scheivlak, zelfs op een lijn die meer op die van Viola Holt dan op die van een fotomodel leek. ;)

Apex-snelheden van de meeste auto's zit maar heel weinig verschil in, als die bocht in een e30 met 150km/u kan, zal dat in een Bravo niet met minder dan 140km/u zijn en dan schat ik het verschil nog heel erg ruim.
Dus als je daar echt met 125km/u aankomt zul je er wel volgas doorheen kunnen, dat geloof ik meteen, in het tweede rondje zal dat moeilijker worden vanwege het achtergelaten oliespoor in het eerste rondje, maar vooruit. :lol: ;)

Online
Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11441
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Bericht door Hielke » 17 apr 2008, 19:25

Hehe :D

Maak van die 140 km/h Schievlak trouwens maar 125 km/h Peter. En dan het liefst ook nog met hele goeie sport of semi slick banden (zie Elmar's datalogic file). Andre gaat er met z'n cup 130i op slicks met 139 km/h doorheen.

Resumerend mag je dus inderdaad stellen dat wanneer je een potente straatauto op gewone banden meeneemt ( 250 pk) en je fulle pulle richting Scheivlak durft te gaan, je bij aanremmen op of net na de bult even 60 km/h weg moet poetsen. Laat je 'm er zonder te remmen inrollen dan heb je zo'n popcorn momentje :lol:

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8223
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert
Contacteer:

Bericht door Peter Tunissen » 17 apr 2008, 19:28

Klopt, ik noemde ook de tellersnelheden, daar moet dus nog wel een flinke correctie vanaf om de echte snelheden te krijgen. Geen idee hoeveel precies, maar 10-15km/u lijkt me wel redelijk ja.

Gebruikersavatar
Elmar
Berichten: 4518
Lid geworden op: 19 feb 2006, 16:30

Bericht door Elmar » 17 apr 2008, 21:12

Hey Hielke, de semi's waren bijna tot het staaldraad versleten... :wink:

Je hebt binnenkort meer lef nodig om een performancebox file te posten dan enkel te liften voor het scheivlak. :lol:

Gebruikersavatar
Maik
Berichten: 3435
Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik » 17 apr 2008, 21:12

@Peter: Optimist :wink:

(Elmar was mij WEER eens te snel af....)

Gebruikersavatar
MX5T
Berichten: 1237
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:28

Bericht door MX5T » 17 apr 2008, 21:35

Peter Tunissen schreef: Apex-snelheden van de meeste auto's zit maar heel weinig verschil in, als die bocht in een e30 met 150km/u kan, zal dat in een Bravo niet met minder dan 140km/u zijn en dan schat ik het verschil nog heel erg ruim.
Als dat met de Bravo lukt dan ligt dat meer aan de stuurcapaciteiten van Hielke dan aan de Bravo met de straatbandjes en fietspomp-schokdempers die hun beste dagen hebben gesleten op friese klaverbladen met kilo's meetapparatuur aan boord.
Ik kom deze poging ( 16 mei ?) ook graag bekijken met de bijbehorende emmer popcorn

De 130i met slicks zal waarschijnlijk op de apex een 1.35g trekken (=139 kmu)
Ik vrees dat de Bravo met 0.8g al aardig aan de limiet zit en dat wordt bij 107 kmu al bereikt.
Maar gewoon inremmen met 129 kmu en maar kijken waar de boot strand, er zullen wel fotograven zijn die dit vast willen leggen :wink:

Gebruikersavatar
Corvette
Berichten: 984
Lid geworden op: 13 jan 2007, 19:19

Bericht door Corvette » 24 apr 2008, 00:14

Even een vraagje aan onze cijferman Hielke.

Hielke wat hebben de meeste auto's voor krachten te verduren :?: ( lateraal ) en dan bedoel ik op semi's. Zelf had ik op spa regelmatig zo'n beetje 1,6 g.

Hoeveel meer kan dan een slick dan opleveren :?:

Kun je dan met 2.0 g door de bocht bleren :?: :?: :?:

Dit vraag ik n.l. omdat ik overweeg om een setje slicks te nemen. Binnenkort is de Vette klaar met 640+ en dan denk ik dat de semi's het niet trekken, dus daarom die overweging. Er is waarschijnlijk 1 nadeel aan ...... als je daar weer aan gewent bent dan wil je waarschijnlijk geen gewone of semi's meer :evil: :evil: :evil:

Dat is dan wel weer jammer.

Ik bedoel natuurlijk geen Formule 1 wagens. :lol:

Gr.

Cor

Gebruikersavatar
DDX
Berichten: 1499
Lid geworden op: 07 sep 2006, 20:04
Contacteer:

Bericht door DDX » 24 apr 2008, 00:17

keer erop komt Cor met z'n eigen pitsteam om iedere stint nieuwe banden te monteren :lol:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Miesjel, Rolf205 en 342 gasten