Trackday Tips
- Hans R
- Berichten: 5236
- Lid geworden op: 27 sep 2006, 12:12
- Auto: Jeep Rubicon
- Locatie: Paradijs
De Dax is weer gemaakt dus ik een stukje toeren.. nouja toeren..
Ben dus nog niet zo ervaren met RWD maar nu wel met Shift Lock! Dat was even spannend in een te krappe bocht was dus totaal niet gepland er kwam een kleine driftje uit en dankzij tips van Dennis gelukkig goed opgevangen.. (thanks Dennis ) Dus gelijk even wat filmpjes opzoeken over Shift Lock want dit wil je niet in Bos uit op zandvoort..
http://www.youtube.com/watch?v=IGFeugl4BLg
Veel en heel veel kilometers maken met die Dax van mij.. er valt nog een hoop te leren..
Ben dus nog niet zo ervaren met RWD maar nu wel met Shift Lock! Dat was even spannend in een te krappe bocht was dus totaal niet gepland er kwam een kleine driftje uit en dankzij tips van Dennis gelukkig goed opgevangen.. (thanks Dennis ) Dus gelijk even wat filmpjes opzoeken over Shift Lock want dit wil je niet in Bos uit op zandvoort..
http://www.youtube.com/watch?v=IGFeugl4BLg
Veel en heel veel kilometers maken met die Dax van mij.. er valt nog een hoop te leren..
- Bert ///M3
- Berichten: 9352
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
- Bert ///M3
- Berichten: 9352
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
- Peter Tunissen
- Berichten: 8223
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
- Locatie: Weert
- Contacteer:
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
- Contacteer:
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15802
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
- Contacteer:
- Roel SpeedCars
- Berichten: 792
- Lid geworden op: 02 mei 2007, 18:48
- Locatie: Rockanje
- Bert ///M3
- Berichten: 9352
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
- Peter Tunissen
- Berichten: 8223
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
- Locatie: Weert
- Contacteer:
Ik lees net dat er alleen maar gelift hoeft te worden voor het Scheivlak???
Wie wil dit de 16e even voordoen, dan ga ik wel met een emmer popcorn langs de kant staan kijken.
Serieus, ik heb tijdens die licentiecursus wel eens op mijn teller gekeken, het kan met een gare Molenaar e30 met ongeveer 145-150km/u op de teller, maar dat is echt redelijk maximaal, als je Slotemaker volgas neemt (wat ook maar net kan met die auto's) kom je met ongeveer 180km/u op het hoogste punt aanstuiteren, insturen gaat met +/- 140km/u (in theorie zou dat toch ook gewoon met 145-150 moeten kunnen, maar dat zal wel het verschil zijn tussen iemand die er voor doorgeleerd heeft en iemand die dat niet gedaan heeft ).
Dan moet je met een E30 325i toch al behoorlijk remmen voor het Scheivlak, dus met de gemiddelde auto die tijdens DF circuitdagen rondrijdt zul je dan nog wel flink wat meer moeten remmen.
Ik zeg het alleen maar voordat iemand de sticky (jaja ) leest en denkt 'mooi, ik remde daar altijd, maar ga in mijn eerste rondje nou eens proberen of het ook volgas kan', want dat gaat dan niet echt goedkomen ben ik bang.
Oh ja, nog een kleine aanvulling: Hugenholz insturen kun je ook vanaf het midden van de baan doen, dat zou nauwelijks langzamer moeten zijn, als ik rij is dat zelfs sneller.
Helemaal naar rechts daar vind ik gewoon niet fijn, er wil nog wel eens een voorwiel blokkeren en als je dan helemaal langs de muur gaan heb je maar erg weinig ruimte over, als je in het midden blijft heb ik het idee dat je veel makkelijker laat kunt remmen en dus uiteindelijk ook wel iets harder kunt gaan. En je wordt in ieder geval niet ingehaald, ook niet onbelangrijk.
Wie wil dit de 16e even voordoen, dan ga ik wel met een emmer popcorn langs de kant staan kijken.
Serieus, ik heb tijdens die licentiecursus wel eens op mijn teller gekeken, het kan met een gare Molenaar e30 met ongeveer 145-150km/u op de teller, maar dat is echt redelijk maximaal, als je Slotemaker volgas neemt (wat ook maar net kan met die auto's) kom je met ongeveer 180km/u op het hoogste punt aanstuiteren, insturen gaat met +/- 140km/u (in theorie zou dat toch ook gewoon met 145-150 moeten kunnen, maar dat zal wel het verschil zijn tussen iemand die er voor doorgeleerd heeft en iemand die dat niet gedaan heeft ).
Dan moet je met een E30 325i toch al behoorlijk remmen voor het Scheivlak, dus met de gemiddelde auto die tijdens DF circuitdagen rondrijdt zul je dan nog wel flink wat meer moeten remmen.
Ik zeg het alleen maar voordat iemand de sticky (jaja ) leest en denkt 'mooi, ik remde daar altijd, maar ga in mijn eerste rondje nou eens proberen of het ook volgas kan', want dat gaat dan niet echt goedkomen ben ik bang.
Oh ja, nog een kleine aanvulling: Hugenholz insturen kun je ook vanaf het midden van de baan doen, dat zou nauwelijks langzamer moeten zijn, als ik rij is dat zelfs sneller.
Helemaal naar rechts daar vind ik gewoon niet fijn, er wil nog wel eens een voorwiel blokkeren en als je dan helemaal langs de muur gaan heb je maar erg weinig ruimte over, als je in het midden blijft heb ik het idee dat je veel makkelijker laat kunt remmen en dus uiteindelijk ook wel iets harder kunt gaan. En je wordt in ieder geval niet ingehaald, ook niet onbelangrijk.
- Jeroen van Emmerik
- Berichten: 665
- Lid geworden op: 15 apr 2008, 17:09
- Locatie: Haarlem; auto: toyota supra mk3; Ruska classika 1966/1977; Lexus LS400 UCF10 1992
- Contacteer:
-
OnlineHielke
- Berichten: 11441
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Peter Tunissen schreef:Ik lees net dat er alleen maar gelift hoeft te worden voor het Scheivlak???
Wie wil dit de 16e even voordoen, dan ga ik wel met een emmer popcorn langs de kant staan kijken.
Anderzijds, in de Bravo zou ik het je zo voor kunnen doen! Wat haal ik daar? 125 met heel veel geluk. Denk het niet
- Peter Tunissen
- Berichten: 8223
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
- Locatie: Weert
- Contacteer:
Oh ja, dat geloof ik wel, de eenden die op de licentiecursus in de weg reden konden ook gewoon volgas door het Scheivlak, zelfs op een lijn die meer op die van Viola Holt dan op die van een fotomodel leek.
Apex-snelheden van de meeste auto's zit maar heel weinig verschil in, als die bocht in een e30 met 150km/u kan, zal dat in een Bravo niet met minder dan 140km/u zijn en dan schat ik het verschil nog heel erg ruim.
Dus als je daar echt met 125km/u aankomt zul je er wel volgas doorheen kunnen, dat geloof ik meteen, in het tweede rondje zal dat moeilijker worden vanwege het achtergelaten oliespoor in het eerste rondje, maar vooruit.
Apex-snelheden van de meeste auto's zit maar heel weinig verschil in, als die bocht in een e30 met 150km/u kan, zal dat in een Bravo niet met minder dan 140km/u zijn en dan schat ik het verschil nog heel erg ruim.
Dus als je daar echt met 125km/u aankomt zul je er wel volgas doorheen kunnen, dat geloof ik meteen, in het tweede rondje zal dat moeilijker worden vanwege het achtergelaten oliespoor in het eerste rondje, maar vooruit.
-
OnlineHielke
- Berichten: 11441
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Hehe
Maak van die 140 km/h Schievlak trouwens maar 125 km/h Peter. En dan het liefst ook nog met hele goeie sport of semi slick banden (zie Elmar's datalogic file). Andre gaat er met z'n cup 130i op slicks met 139 km/h doorheen.
Resumerend mag je dus inderdaad stellen dat wanneer je een potente straatauto op gewone banden meeneemt ( 250 pk) en je fulle pulle richting Scheivlak durft te gaan, je bij aanremmen op of net na de bult even 60 km/h weg moet poetsen. Laat je 'm er zonder te remmen inrollen dan heb je zo'n popcorn momentje
Maak van die 140 km/h Schievlak trouwens maar 125 km/h Peter. En dan het liefst ook nog met hele goeie sport of semi slick banden (zie Elmar's datalogic file). Andre gaat er met z'n cup 130i op slicks met 139 km/h doorheen.
Resumerend mag je dus inderdaad stellen dat wanneer je een potente straatauto op gewone banden meeneemt ( 250 pk) en je fulle pulle richting Scheivlak durft te gaan, je bij aanremmen op of net na de bult even 60 km/h weg moet poetsen. Laat je 'm er zonder te remmen inrollen dan heb je zo'n popcorn momentje
- Peter Tunissen
- Berichten: 8223
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
- Locatie: Weert
- Contacteer:
- MX5T
- Berichten: 1237
- Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:28
Als dat met de Bravo lukt dan ligt dat meer aan de stuurcapaciteiten van Hielke dan aan de Bravo met de straatbandjes en fietspomp-schokdempers die hun beste dagen hebben gesleten op friese klaverbladen met kilo's meetapparatuur aan boord.Peter Tunissen schreef: Apex-snelheden van de meeste auto's zit maar heel weinig verschil in, als die bocht in een e30 met 150km/u kan, zal dat in een Bravo niet met minder dan 140km/u zijn en dan schat ik het verschil nog heel erg ruim.
Ik kom deze poging ( 16 mei ?) ook graag bekijken met de bijbehorende emmer popcorn
De 130i met slicks zal waarschijnlijk op de apex een 1.35g trekken (=139 kmu)
Ik vrees dat de Bravo met 0.8g al aardig aan de limiet zit en dat wordt bij 107 kmu al bereikt.
Maar gewoon inremmen met 129 kmu en maar kijken waar de boot strand, er zullen wel fotograven zijn die dit vast willen leggen
- Corvette
- Berichten: 984
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 19:19
Even een vraagje aan onze cijferman Hielke.
Hielke wat hebben de meeste auto's voor krachten te verduren : ( lateraal ) en dan bedoel ik op semi's. Zelf had ik op spa regelmatig zo'n beetje 1,6 g.
Hoeveel meer kan dan een slick dan opleveren :
Kun je dan met 2.0 g door de bocht bleren : : :
Dit vraag ik n.l. omdat ik overweeg om een setje slicks te nemen. Binnenkort is de Vette klaar met 640+ en dan denk ik dat de semi's het niet trekken, dus daarom die overweging. Er is waarschijnlijk 1 nadeel aan ...... als je daar weer aan gewent bent dan wil je waarschijnlijk geen gewone of semi's meer
Dat is dan wel weer jammer.
Ik bedoel natuurlijk geen Formule 1 wagens.
Gr.
Cor
Hielke wat hebben de meeste auto's voor krachten te verduren : ( lateraal ) en dan bedoel ik op semi's. Zelf had ik op spa regelmatig zo'n beetje 1,6 g.
Hoeveel meer kan dan een slick dan opleveren :
Kun je dan met 2.0 g door de bocht bleren : : :
Dit vraag ik n.l. omdat ik overweeg om een setje slicks te nemen. Binnenkort is de Vette klaar met 640+ en dan denk ik dat de semi's het niet trekken, dus daarom die overweging. Er is waarschijnlijk 1 nadeel aan ...... als je daar weer aan gewent bent dan wil je waarschijnlijk geen gewone of semi's meer
Dat is dan wel weer jammer.
Ik bedoel natuurlijk geen Formule 1 wagens.
Gr.
Cor
- DDX
- Berichten: 1499
- Lid geworden op: 07 sep 2006, 20:04
- Contacteer: