Trackday Tips

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Gebruikersavatar
Jorrit
Berichten: 605
Lid geworden op: 16 dec 2006, 20:23
Contacteer:

Bericht door Jorrit » 17 sep 2007, 17:59

Leuk topic. van a tot z door gelezen. Ben benieuwd naar de rest die je voor ons in petto hebt.

Edit
Misschien nog een goed punt om toe te voegen. VLOEISTOF LEKAGE.
Bij enig momment van twijfel direct (op een veilige plek) stoppen om te controleren.
Zie dit filmpie: http://www.youtube.com/watch?v=vwukqJeRwdg op de ring.

Plus dat ik al meerdere keren heb mee gemaakt dat er door gereden werd tot aan de pits of tot aan het overleiden van de motor. Dat komt een trackday niet tengoede want dat kost iedereen een uur niet rijden ivm het opruimen. Is niet fijn een spoor koelvloeistof vanaf de tarzan tot uitkomen audi S

Gebruikersavatar
funnyname
Berichten: 227
Lid geworden op: 16 aug 2007, 19:01

Bericht door funnyname » 17 sep 2007, 18:25

Hoe merk je in de auto dat je lekkage hebt?(los van je meters als je deze hebt en er op kijkt)

(die gasten in dat filmpje zijn wel echte gezonde Hollanders, gelijk k*nk*r*n :P )

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9326
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 17 sep 2007, 18:28

Slechte herrinneringen aan Jorrit? :mrgreen:

[IMG:799:531]http://img.photobucket.com/albums/v240/ ... C_0022.jpg[/img]

Gebruikersavatar
funnyname
Berichten: 227
Lid geworden op: 16 aug 2007, 19:01

Bericht door funnyname » 17 sep 2007, 18:37

He daar staat Cor z'n Colt, klein wereldje :P

Gebruikersavatar
Jorrit
Berichten: 605
Lid geworden op: 16 dec 2006, 20:23
Contacteer:

Bericht door Jorrit » 17 sep 2007, 19:00

lol ja dat klopt, Mijn Stationwagon staat er niet tussen. Ik was achter op het padock nieuwe zakken strooigrind halen

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11436
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Bericht door Hielke » 17 sep 2007, 19:16

Maik schreef:Nou, eens kijken wat de heren die er voor gestudeerd hebben hiervan vinden:

[img:2316:458]http://home.planet.nl/~hille501/Lijn_Sl ... eivlak.jpg[/img]

Groen: ideale lijn
Gele pijl: instuurpunt van laatste knik van Rob Slotemaker bocht, einde van stukje asfalt aan rechterkant, de apex die je moet halen zie je hier nog niet.
Blauw: bovenop het duin, dus hier wordt je auto "licht". Hier je balans van je auto netjes houden, dus niet abrupt gas los en/of remmen.
Rood: na het blauwe stuk je auto goed "recht zetten", zodat je goed kan remmen voor het Scheivlak.
Mooie visual Maik,

Maar ik denk dat de wijde lijn voor het Scheivlak op racetempo vrijwel nooit gebruikt zal worden. Het is meer een Scuderia Lijn op deze manier :lol: Volgens het rode boekje van de perfecte racelijnen zal ie wel kloppen maar als je op de limiet aan het pushen bent en de auto doet een stap opzij dan hap je meteen grind. Gros van de cuprijders remt Scheivlak midden op de baan aan. Je foutmarge is dan een heel stuk kleiner.

Gebruikersavatar
Maik
Berichten: 3435
Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik » 17 sep 2007, 19:27

Ja, maar cuprijders zijn prutsers :P
Wat ik wilde laten zien, is dat je de curbstones in de binnenbocht van het Scheivlak helemaal aan het einde zou moeten raken. Dus je instuurpunt ligt wat later dan je misschien zou verwachten. Maar die apex die ik bedoel ligt dus net buiten beeld, maar zo laat het wel het idee zien :wink:

Ook de lijn van de Hugenholtz is niet de enige juiste. Het begint al met de Gerlach bocht daarvoor. Als je die lekker wijd en hard uitkomt, dan kan je ervoor kiezen om hem wat eerder "recht" te zetten dan dat je normaal gesproken misschien zou willen om de Hugenholtz volgens het boekje (buiten-binnen-buiten) . Je instuurpunt van de Hugenholtz heb ik hier dus een beetje in het midden van de weg gehouden. Je kan hierdoor je auto dus wat eerder recht zetten voor het aanremmen om zo de boel wat rustiger te houden en beter onder controle.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9326
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 17 sep 2007, 19:46

Denk dat Hielke daar sowieso wel gelijk in heeft.

Na hugenholtz iets terug naar het midden van de baan zoals jij tekend doe ik ook nooit eigenlijk, ik blijf gewoon rechts. Die bocht haal je dan wel vol gas omdat je snelheid dan nog niet heel hoog is. Ik ga meestal bijna over dat witte vlakkie zeg maar.

Scheivlak aanremmen doe ik ook meer naar het midden idd.

Perfecte ideale lijn bestaat volgens mij niet, ligt te veel aan je auto. Rij maar eens met 3 verschillende instructeurs mee op 1 dag, die komen met 3 verschillende lijnen aan :) Mooiste vond ik met een ex rally rijder op Zolder, die zei gewoon simpel je moet ophouden met kutten de snelste weg is rechtdoor, dus elke curbstone en millimetertje asfalt meenemen. :lol:

Gebruikersavatar
Maik
Berichten: 3435
Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik » 17 sep 2007, 19:50

Tuurlijk heeft Hielke gelijk. Ik heb wat lijnen wat overdreven en er zijn meerdere lijnen mogelijk. Het ging mij nog het meeste om de overgang van Slotemaker naar Scheivlak, daar waar de kleurtjes in beeld komen :wink: , dat is namelijk een lastig stukje.

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11436
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Bericht door Hielke » 17 sep 2007, 20:09

Maik schreef:Tuurlijk heeft Hielke gelijk.
In theorie heb ik inderdaad altijd gelijk :lol: Maar alle gekheid op een stokje, ik spreek dus mijn voorkeur voor het inbouwen van een foutmarge in. Als je binnen een periode honderden of duizenden rondjes met dezelfde auto op Zandvoort rijdt dan zul je op een gegeven moment zoveel vertrouwen in jezelf en je auto krijgen dat je het Scheivlak of de Hugenholtzbocht wel aan de buitenkant (ideale lijn) durft en kunt aan te remmen.

Dat het tijdens racecursussen ook cursisten met zeer beperkte vaardigheden wordt aangeleerd om het zo te doen vind ik ronduit mesjogge!

Gebruikersavatar
Jorrit
Berichten: 605
Lid geworden op: 16 dec 2006, 20:23
Contacteer:

Bericht door Jorrit » 17 sep 2007, 21:46

Bert ///M3 schreef: Mooiste vond ik met een ex rally rijder op Zolder, die zei gewoon simpel je moet ophouden met kutten de snelste weg is rechtdoor, dus elke curbstone en millimetertje asfalt meenemen. :lol:
Die heb ik ook gehad, het circuit loopt van grasspriet tot grasspriet. En daar behoort ook dat stukje zand nog bij.

Gebruikersavatar
MX5T
Berichten: 1237
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:28

Bericht door MX5T » 17 sep 2007, 23:24

quote="Hielke"][
Dat het tijdens racecursussen ook cursisten met zeer beperkte vaardigheden wordt aangeleerd om het zo te doen vind ik ronduit mesjogge![/quote]

Het ligt ook wel een beetje aan het talent van de geïnstrueerde. Ik vraag van tevoren wat ze willen "lijnen rijden" of "speed" (limiet-rijden). Bijna alle mensen willen "speed".
Ik laat ze het eerste rondje op eigen inzicht rijden om te kijken wat voor vlees ik in de kuip heb en daarna gaan we opbouwen en afhankelijk van het talent en lef gaat dat langzamer of sneller. Ik eis als ze voor "speed" kiezen volledige inzet en vooral concentratie en zodra ik merk dat één van beiden minder wordt gaan we de pits in voor "opladen". Als het werkt dan rijden ze bij mij binnen een zeer beperkt aantal rondjes op het "randje".

Is dat verantwoord ? Zie volgende praktijkvoorbeelden

In 2006 had de "Goodwood Road Racing Club" een trackday op Spa waar ik ook instruktie gaf. Over het algemeen wat oudere welgestelde en goed doorvoede deelnemers (of hun kinderen).

Van de personen die indruk op me maakten was er een engelsman van ca 45 jaar met een Audi RS6, gechipt tot 450 pk. De man wilde ook "speed" en dat kreeg die ook goed voor elkaar na een paar rondjes. Na even een pitsstop voor nog wat theoretisch bocht-instruktie de laatste paar rondjes het limiet-rijden nog even wat verder uitgediept. Pits in, ik stap bij mijn volgende patient in en kom na een half uur terug hoor ik dat de RS6 een motorruimte-brandje had gehad (genoeg schade om daar niet meer mee op de geplande vakantie te kunnen gaan). Bleek dat de man, die als GRRC-lid vaker op het clubcircuit van Goodwood rijdt had nagelaten om zijn gebruikelijke afkoelrondje te rijden nadat ik was uitgestapt omdat ie nog stijf van de adreline stond. De remmen waren nu zodanig gebruikt dat de remolie in het reservoir door de warmte was uitgezet en uitgestroomd over de hete uitlaat........en dan kun je er op wachten.

De volgende patient was Hugh, 60 jaar zakenman met zijn zakenauto een Jaguar XJ 4WD met 260 pk van ca 1800kg, ook een "speed-liefhebber" die op mijn vraag naar zijn rijervaring wist te vertellen dat ie 40 jaar geleden wel eens gekart had. Bij deze persoon heb echt genoten. Na een paar ronden konden wij (vooral hij dan) op zijn straatbanden keurig 4-wieldriftend Eau Rouge in - door -uit. Zelfde door Pouhon........prachtig. Nou is dat op Spa ook wel beter te doen dan op Zandvoort vanwege de tegenwoordige gigantische uitloopstroken. In mijn beginjaren op Spa schreef je bij het minste of geringste foutje op Eau Rouge je auto af.

Maar ook die uitloopstroken zijn geen garantie want een andere Porscherijder (911 4WD Turbo uit de begin negentiger jaren) kon na verloop van tijd met zijn ietwat ondersturende auto leuk vierwieldriftend de diverse bochten in-door-uit door voldoende entryspeed en het balanceren door de bocht op het gas. Echter door een moment van concentratieverlies stuurde hij een bocht een paar meter te laat in. Tegen mijn uitdrukkelijke waarschuwing in (die geef ik aan elke patient vooraf om in geval van problemen niet proberen "de bocht te redden" maar jezelf en de auto door zo soepel mogelijk gebruik te maken van grindbak of uitloopstrook om de radius van de bocht te vergroten en de snelheid eruit te halen als je tenminste weet in welke bochten er van die veiligheidszones zijn)) dacht hij, mogelijk omdat hij tot dan toe flinke progressie had gemaakt en dacht het kunstje te kennen waardoor ietwat overmoedig, kennelijk dat nog wel te redden ondanks dat er een grote grindbak was. Dus hij stuurt nog wat verder in zonder het gas wat te lossen. Een 4-wieldriftende auto zal dan over het algemeen (en een oude 4WD TurboPorsche in het bijzonder) gaan ondersturen en niet langzaam maar wel zeker naar de buitenkant van de bocht glijden. vervolgens laat je dan plots het gas los waardoor de staartlastige Porsche keurig over de baan naar de binnenkant van de bocht spint en achterwaarts met ca 100 de vangrail opzoekt. Een weekje een beetje last van mijn rug gehad, risiko van het vak. We stonden dus stil, we kijken elkaar aan....ik zeg "you missed your entrypoint".........hij zegt "you should have told me what to do than"..........ik zeg "I can't talk that fast"

Nog iemand voor speed woensdag :?

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Bericht door Dennis Cavallino » 18 sep 2007, 00:03

Op pagina 1 staat nu stuk over Zandvoort toegevoegd in eerste paar posts. Was heel die tekst kwijt, dus ff opnieuw getypt. :?

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Bericht door Dennis Cavallino » 18 sep 2007, 00:10

@DT: Wel belangrijk wat je zegt inderdaad. Mensen die instructies krijgen rijden op een gegeven moment vaak boven hun eigen kunnen. Het is belangrijk om na de instructies weer tot rust te komen, alvorens zelfstandig de baan op te gaan. Mijn advies is ook om dan alleen de baan op te gaan en niet één of andere kwebbelende janjoker naast je mee te nemen. Concentratie is o zo belangrijk.

Speed it is. Lijnen rijden is niet veel aan, maar soms wel leerzaam voor wat mensen.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 18 sep 2007, 00:23

Wat een kennis hiero :shock: DF op zijn BEST

Andre
Berichten: 11225
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Bericht door Andre » 18 sep 2007, 00:44

nou die zogenoemde ideale lijn op dat plaatje zou ik maar niet rijden.

Dat komt niet goed.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Bericht door Dennis Cavallino » 18 sep 2007, 01:25

Dat plaatje is inderdaad niet handig. Gaat op een paar punten mis: hugenholtz (je maakt een hele rare hoek bij insturen, je vergeet ook dat er camber ligt) en scheivlak (veeeels te laat insturen je rijdt echt buitenom zowat) als heftigste.

Gebruikersavatar
MX5T
Berichten: 1237
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:28

Bericht door MX5T » 18 sep 2007, 01:31

Andre schreef:nou die zogenoemde ideale lijn op dat plaatje zou ik maar niet rijden.

Dat komt niet goed.
Grosso modo klopt die conclusie wel. Bij de Hugenholtz moet je een erg groot hart hebben om deze lijn aan te houden. Als je de Gerlach zolang blijft uitsturen hou je nog maar weinig lengte over om de auto "recht" te zetten en je snelheid voldoende te reduceren om op tijd voor de wand linksaf te gaan.

Scheivlak insturen moet laat maar je moet dit niet overdrijven, let maar eens goed op de beginradius van de groene lijn die is wel erg krap waardoor je bij enige entryspeed de grindbak inschuift of de bocht te langzaam ingaat.

Maar Maik een leuke opzet echter je leert het mi sneller en beter als je de echt snelle jongens volgt en goed oplet waar zij remmen, zich positioneren voor de bocht, instuurpunt, de apex raken en uitstuurraakpunt.

(snelle jongen die Cav, ook met typen)

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Bericht door Dennis Cavallino » 18 sep 2007, 01:36

Snelle oog-hand coordinatie he! :wink:

Ik ga slapen anders zie ik er woensdag uit als een zombie. 8)

Gebruikersavatar
MX5T
Berichten: 1237
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:28

Bericht door MX5T » 18 sep 2007, 01:42

Dennis Cavallino schreef:Snelle oog-hand coordinatie he! :wink:
heb ik niet , moet het hebben van het gevoel via het zitvlak.........gaat nog sneller :?:

Gebruikersavatar
Maik
Berichten: 3435
Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik » 18 sep 2007, 09:09

Lol@ reakties

Niet op een metertje gaan lullen hier, het kan soms weleens wat schelen met wat je in het echt wilt doen, ik heb bepaalde lijnen ook uitvergroot zoals ik al zei. Maar dachten jullie nou werkelijk dat mensen hier precies dat plaatje in hun hoofd branden en dat 1 op 1 gaan kopieren? Mij zegt het in ieder geval meer dan 1000 woorden en laat zien wat er bedoelt wordt in het stukje Slotemaker en Scheivlak. Voor de BEGINNER is dit beter dan niets.
Meerdere lijnen zijn mogelijk en deze lijn is ook de lijn die je vaak in "beginnersklasjes" krijgt. Ga je full attack rijden in cup-auto's dan pak je andere lijnen ja...

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11436
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Bericht door Hielke » 18 sep 2007, 09:15

Voor de passage van het Slotemaker stuk (slang) is het plaatje perfect. En om dat stuk ging het immers.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 18 sep 2007, 11:12

Maik is uit op een construction derby, met aan het eind een mooi auto kerkhof :wink:


Geintje Maik, want ik heb helemaal weinig recht van spreke.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Bericht door Dennis Cavallino » 18 sep 2007, 11:39

Die Maik hoeven we niet van de baan te rammen, met zulke lijnen gaat dat vanzelf! :lol:




Ok, dat was wel heeeeel makkelijk! :wink:

Sylvester rijdt mij in de 944 cup en kwam met het volgende linkje: http://www.xs4all.nl/~yost/GTOgrandprix2007.html
Hier kun je zien hoe het er in de cupracerij aan toe gaat op amateur niveau. Met meerdere auto's tegelijk de Tarzan en Hugenholtz door, erg gaaf! Dat hoop ik tijdens een trackday toch liever niet te zien om schade te voorkomen. 8)

Rudie Kawa
Berichten: 52
Lid geworden op: 10 aug 2007, 15:21
Auto: A5 SB, 993, 330ci, Ducati 1098

Bericht door Rudie Kawa » 18 sep 2007, 11:51

Gaaf dat je dit allemaal op 'papier' hebt gezet Dennis!

Supertopic, dat door ieders bijdrage alleen maar waardevoller wordt.

Vooral ook goed dat er in de discussie een verschil wordt aangegeven tussen ideale en meest verstandige lijn (Scheivlak). Kan me ook voorstellen dat Maik's auto zich wat makkelijker laat bewegen langs de ideale lijn dan de wat normalere straatauto's.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 90 gasten