n00b vragen draad

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

n00b vragen draad

Bericht door Dennis Cavallino » 02 mar 2006, 20:08

Vraag 1:
G-krachten
Ik zie in een ander draadje die datalogger staan waarmee je ook G-krachten kunt meten.

Nu vroeg ik mij af, maakt het uit waar je die in de auto plaatst. Ik kan me voorstellen dat de auto in het midden van de auto onderop, de meest neutrale weergave geeft, of maakt het niet uit?
ik dacht: hoe hoger, hoe meer kans op afwijking door bodyroll etc.
---

Vraag 2:
Té harde wang.
Heel veel mensen willen een harde wang in hun band. Gisteren hadden ze het op Best Motoring over de te harde bandwang op de 19 inch Carrera S velgen/banden. Dit zou zorgen voor een instabiel rijgedrag. Porsche doet dat toch niet voor niks? Wat zijn de voordelen van een té harde wang vroeg ik me af?
---

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 02 mar 2006, 20:52

Ik gooi altijd 0,2 of 0,3 bar extra in de voorbanden omdat ik anders bang ben dat ik de lettertjes na een tijdje niet meer zie en de zijkant versleten is ipv het loopvlak.

Michelin Pilot Premacy zijn erg goed in op de wang lopen. Te hard heb ik nog niet meegemaakt maar is denkik alleen bij erg laag profiel banden, zoals de 19inch uit je voorbeeld.

Online
Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5282
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Bericht door Kasteel » 02 mar 2006, 21:20

Te harde wang is denk ik toch wel een beetje een kwestie van smaak, sommige hebben het liefst zo hard mogelijk, sommige er tussen in.

Geloof de mensen van BMI zonder twijfel, maar denk dat er genoeg mensen zijn die dit niet te hard vinden...

Tomaz
Berichten: 1303
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:02

Bericht door Tomaz » 02 mar 2006, 21:40

Een harde wang zorgt ervoor dat je band minder kan vervormen. Op vlakke circuits zijn banden met een harde wang precies in het stuurgedrag, op b wegen in de buurt van de Nordschleife (je weet welke ik bedoel) zorgt dat eerder voor minder grip omdat je band de kleine oneffenheden van de weg niet kan volgen.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 02 mar 2006, 22:40

Tom Haex schreef:Een harde wang zorgt ervoor dat je band minder kan vervormen. Op vlakke circuits zijn banden met een harde wang precies in het stuurgedrag, op b wegen in de buurt van de Nordschleife (je weet welke ik bedoel) zorgt dat eerder voor minder grip omdat je band de kleine oneffenheden van de weg niet kan volgen.
Wat ik altijd een probleem vind met 16 en 17inch velgen/banden op normale sportieve auto's is dat je gevoel mist met een "zachte" wang. Ik wil graag zo direct en precies mogelijk voelen wat de auto doet t.o.v. het asfalt.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Bericht door Dennis Cavallino » 03 mar 2006, 09:20

Het gaat hier om een té harde wang. Waarom zou je dat willen en waarom niet gewoon een behoorlijk harde wang? Het blijft Porsche, dus er moet een reden voor zijn.
Zou het zo zijn zoals Tomaz zegt, dat ze er vanuit gaan dat je niet op slechte wegen rijdt? Beetje kortzichtig van Porsche dan?

Gebruikersavatar
MX5T
Berichten: 1237
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:28

Bericht door MX5T » 03 mar 2006, 12:39

> Positie datalogger voor meting g-krachten; de bodyroll-settingtime ( 0,5 sekonde ?) zal in verhouding tot de meetperiode van de dwars- of langsversnelling (meerdere sekonden) verwaarloosbaar zijn daarom is de positie voor dit aspect onbelangrijk

> harde bandwang: Porsche wil een supersportieve auto op de markt zetten. Daarom moeten ze met de keuze van hun concept en componenten (zoals banden) compromissen sluiten. ( en een compromis heeft "aanvaardbare" nadelen)
De relatief zware auto (af fabriek) moet door Sportauto in een competitieve tijd over de Ring gesleurd kunnen worden want dat is voor de meeste klanten een belangrijk koopargument ( de meeste mensen willen nu eenmaal "mogelijkheden" kopen om hun "status" te accentueren) en de trade off irl is voor hen vaak minder belangrijk ( dat is dan het "karakter" van de auto)
Auto's die qua onderstel g-krachten van boven 1,2 g kunnen realiseren hebben stijvere wangen nodig om dit mogelijk te maken.
Bij te zachte wangen kun je zeker bij "straatbandenspanning" het effect krijgen dat bij fors bochtenwerk je op de velgrand gaat rijden met zo'n laagprofielband ( zie bv de foto van Peter zijn Alfa van afgelopen woensdag in "even voorstellen")
Hele stijve banden kunnen over bepaalde oneffenheden zeker een vorm van instabiliteit doorgeven, maar ik denk als Porsche banden met zachtere wangen had toegepast dat Best Motoring had gezegd dat het bochtengedrag wat tegenviel.
Porsche zal er echt wel over nagedacht hebben en misschien zijn ze in dit geval bij het compromis van de setup wel een tikje te ver naar één richting doorgeschoten. Vaak moeten ook banden uit het gamma van de "prefered" bandenleverancier gekozen worden en niet altijd zit daar de "perfecte" band tussen voor een bepaalde voertuigvariant en dat beperkt natuurlijk de keuzemogelijkheden enigszins.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Bericht door Dennis Cavallino » 03 mar 2006, 13:07

Duidelijke en logische antwoorden, tnx.

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8223
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert
Contacteer:

Bericht door Peter Tunissen » 03 mar 2006, 13:30

Dat was overigens niet op straatbandenspanning (even uit mijn hoofd, 2.5 bar dacht ik, 2 bar moest er van meneer Alfa in), maar ik ben niet zo'n fan meer van Pirelli P Zero's.
Toen waren ze na een dagje Zolder helemaal aan gort en na een paar jaar toch weer eens onder de E30 gelegd die vervolgens meteen kansloos rechtdoor de strontbulten op zocht, dus wat voor banden ik ook nog op ga rijden, nooit meer op P Zero rommel. :evil:

Gebruikersavatar
MX5T
Berichten: 1237
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:28

Bericht door MX5T » 03 mar 2006, 22:45

Peter zoals Dennis al ergens een keer aanhaalde zeggen beelden meer dan woorden. Hoe zagen je voorbanden eruit na dit sportgebruik op Zolder ?
Merendeel van de slijtage aan de buitenzijde ?

Ik schat dat de 147 bij dit soort bochtenwerk ongeveer 50 % van het voertuiggewicht + 2 personen op het buitenste voorwiel krijgt en dan zou zelfs 2,5 bar in deze situatie te laag kunnen zijn.
Laatst gewijzigd door MX5T op 03 mar 2006, 23:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8223
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert
Contacteer:

Bericht door Peter Tunissen » 03 mar 2006, 22:57

Dieseltourist schreef:Peter zoals Dennis al ergens een keer aanhaalde zeggen beelden meer dan wooren. Hoe zagen je voorbanden eruit na dit sportgebruik op Zolder ?
Merendeel van de slijtage aan de buitenzijde ?
Nou, slijtage viel op zich wel mee, alleen waren er complete 'blokken' rubber uit, min of meer weggeslagen dus (tot op het canvas).
Banden konden na 200km dus al weer in de kliko....

Gebruikersavatar
Stéphane
Berichten: 6804
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
Locatie: 010
Contacteer:

Bericht door Stéphane » 03 mar 2006, 23:04

Peter Tunissen schreef:
Dieseltourist schreef:Peter zoals Dennis al ergens een keer aanhaalde zeggen beelden meer dan wooren. Hoe zagen je voorbanden eruit na dit sportgebruik op Zolder ?
Merendeel van de slijtage aan de buitenzijde ?
Nou, slijtage viel op zich wel mee, alleen waren er complete 'blokken' rubber uit, min of meer weggeslagen dus (tot op het canvas).
Banden konden na 200km dus al weer in de kliko....
Dat heb ik vaker gezien bij o.a. ook SP9000s onder de Octavia RS van Dick en de Civic van Francisco.

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8223
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert
Contacteer:

Bericht door Peter Tunissen » 03 mar 2006, 23:35

Ja, het ligt volgens mij ook aan de vorm van het profiel van een band.
Als dat 'losse' blokjes zijn kun je er vergif op innemen dat ze loslaten bij stevig gebruik, dan ben je beter af met een V-profiel o.i.d.

SP9000:
[img:250:220]http://www.pneunet.cz/pneu_big/dunlop/sp9000.jpg[/img]

P Zero:
[img::]http://www.tirerack.com/images/tires/pi ... etrico.jpg[/img]

Je ziet de blokjes bij allebei; werkt volgens mij niet op een circuit, zeker niet bij zwaardere auto's (145 woog ook 1200kg o.i.d.).

Gebruikersavatar
Stéphane
Berichten: 6804
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
Locatie: 010
Contacteer:

Bericht door Stéphane » 04 mar 2006, 00:05

Bij die SP9000s waren het de blokjes aan de uiteinden van de 'vorkjes' om het zo maar te zeggen.

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8223
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert
Contacteer:

Bericht door Peter Tunissen » 04 mar 2006, 00:11

Ja, had ik al verwacht, bij de P Zero's die losse blokken dus, links op de foto van die band.

Dit zit nu overigens onder de Impreza:
[img:231:197]http://www.tyre-pictures.com/Yokohama/A539.jpg[/img]
(Yokohama A539)

Hield mijn hart vast, maar ze houden het keurig, al een paar maanden, dus een helemaal keiharde regel is het ook weer niet.
Ook pas twee rondjes Ring overigens, dus wie weet komt het nog. :roll:

Gebruikersavatar
MX5T
Berichten: 1237
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:28

Bericht door MX5T » 04 mar 2006, 00:28

Over het algemeen ondergaan de sportievere banden bij de fabrikanten redelijk zware testen en kan er, mits op de juiste velgbreedte gemonteerd en met de "passende" bandenspanning voor het type gebruik toch aardig gegumd worden met de gemiddelde band (en zeker is dat de ene band daar beter tegen kan dan de andere). Bij extreem gebruik is na een paar honderd kilometer het mooie er wel af, maar hele stukken rubber eruit is natuurlijk wat veel van het goede.
Waarschijnlijk zijn de banden dan erg overbelast geweest dwz meestentijds plaatselijk veel te heet geworden door de extreme vervorming waarbij een kleiner dan voorzien bandoppervlak de krachten en bijbehorende warmteopbouw moest verwerken.

Remedie kan zijn dat wanneer er gereden wordt met een onbeproefde combinatie auto / banden / piloot dat de banden na enkele ronden ( op de ring één ronde) bekeken en gemeten worden (druk en temperatuur).
Ik zie dat weinig gebeuren bij de gemiddelde "trackday- of TF-rijders" (de meesten ontstijgen niet het nivo dan dat hun rubbers zo breed mogelijk moeten zijn, glimmend zwart en liefst rond.)

Ook hier geldt, zoals bij vele mechanische zaken, meten is weten (niet dat ik dat zelf zo vaak doe, maar dat is meer vanwege mijn luie aard) :lol:

Gebruikersavatar
MX5T
Berichten: 1237
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:28

Bericht door MX5T » 04 mar 2006, 00:36

ik ben te traag voor dit forum (what else is new)
Peter, als ik het goed begrijp dan braken de blokjes uit aan de binnenzijde van de band ?

Gebruikersavatar
Stéphane
Berichten: 6804
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
Locatie: 010
Contacteer:

Bericht door Stéphane » 04 mar 2006, 00:43

@Dieseltourist: Meten is weten inderdaad. Daar ben ik ook een voorstander van. Maar je voelt zelf ook al heel snel aan een band wat er gebeurt. Afname van grip, toename van beweging in de band, smeren van het loopvlak en dat soort dingen. Dat zijn ook signalen volgens mij.

Gebruikersavatar
MX5T
Berichten: 1237
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:28

Bericht door MX5T » 04 mar 2006, 01:16

@ Stephane
Ja dat zijn signalen om de pits in te rijden en te gaan kijken en meten.
Ik heb niet zo'n sterk ontwikkeld auto-gevoel en kan daarom niet exact zeggen of een band aan het smeren is ( te heet ) en daardoor grip verliest of dat de bandenspanning te ver aan het oplopen is en het loopvlak te "bol" komt te staan en daardoor de grip afneemt of de beweging in de band toeneemt (dat lukt me nog net als een band lek is op het circuit) voor weet ik wat voor reden. Maar dat wil niet zeggen dat er geen mensen zijn die wel redelijk nauwkeurig kunnen zeggen wat er aan de hand is met onderstel / banden door te voelen wat de auto doet, maar die zitten meestal toch op een wat ander nivo te rijden.

M@rcel
Berichten: 4820
Lid geworden op: 25 feb 2006, 19:16
Locatie: Den Haag

Bericht door M@rcel » 04 mar 2006, 07:51

Ik ben overigens wel dik tevreden met de P Zero Nero's onder de 323ti.

Auto heeft een zeer duidelijk weggedrag gekregen alleen eventjes uitkijken tussen grip en geen grip. Dat gaat altijd donders snel maar dat heeft ook met het karakter van de auto te maken.
In de regen zijn ze werkelijk fenomenaal. (vind ik dus). Stuur gedrag blijft zeer precies, ook als het met bakken uit de hemel valt.

Qua slijtage doen ze het ook onverwacht goed. Ik ben geen echte stamper tijdens Trackday's of TF, merk wel bij het 3e rondje (achterelkaar) op de Ring dat de banden beginnen te smeren, weet dat en doe dus nu altijd max. 2 ronden achterelkaar.

M@rcel
Berichten: 4820
Lid geworden op: 25 feb 2006, 19:16
Locatie: Den Haag

Bericht door M@rcel » 04 mar 2006, 07:52

Voor de e30 racer in opbouw ben ik overigens op zoek naar goedkoop/goed rubber.
Iemand suggesties?

Tomaz
Berichten: 1303
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:02

Bericht door Tomaz » 04 mar 2006, 09:04

Toyo Proxes T1-r kan ik je aanraden. Ik heb er zelf een seizoen Nürburgring mee gereden en ze kunnen het komende seizoen ook nog minstens de helft aan. Fijne band in de regen ook, wel een zachte wang (waardoor veel grensbereik op droog).

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11441
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Bericht door Hielke » 04 mar 2006, 09:58

Peter, de blokken aan de binnenkant van de P Zero Asymetrico's lieten dus los. Heel vreemd, dat is de binnenzijde van de band geweest, die krijgt normaliter minder te verduren. Dit zou nooit mogen gebeuren. Heb je er een theorie voor waarom het dan toch gebeurd is. Heeft de auto waar ze onder zaten een verkeerde sporing gehad?

Dennis, vertel eens wat meer over die uitspraak over de TE harde wangen van de banden onder de Porsche volgens Best Motoring aub. Waar uitte zich die TE harde wang in, wat ging de auto minder doen? BMI is toch die DVD video?

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8223
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert
Contacteer:

Bericht door Peter Tunissen » 04 mar 2006, 12:17

Nu twijfel ik weer (is ook al weer 3 jaar geleden).
Maar volgens mij was het toch aan de buitenkant ja.
Heb nu het idee dat die band bij mij andersom gemonteerd was, met die blokjes aan de buitenkant, maar dat weet ik niet zeker (is in ieder geval geen richtingsgebonden profiel), even kijken of ik daar nog foto's van kan vinden.

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11441
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Bericht door Hielke » 04 mar 2006, 13:52

Dat zou heel veel verklaren Peter.

Weet nog dat Andre die dingen onder z'n Evo-6 had en toen extreem bruut op Assen bezig was. Aan de banden zag je nadien helemaal niks. Superdingen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: zegmaarboris en 336 gasten