n00b vragen draad

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Bericht door Dennis Cavallino » 04 mar 2006, 16:47

@Hielke: Ze vergeleken de 18 inch velgen/banden van de normale Carrera, met die van de Carrera S, 19 inch.

Ze hadden het bij de 997 Carrera over: Echt een verbetering ten opzichte van voorgaande 911's qua rijden. De auto was erg mooi in balans, hetgeen altijd een probleem was bij de RR setup.

De Carrera mistte uiteraard wel wat: power

Dat deed de Carrera S veel beter, vooral veel koppel onderin en motor liep sneller door in de toeren.

Maar...

De Carrera S reed gewoon minder fijn. Te nerveus, te stug, te hard etc. Ze verweten dit aan de banden en dan met name aan de te harde bandenwang.

(je moet het eigenlijk even kijken).
...


@Marcel: Toyo T1-S is helaas niet meer te koop, had ik goeie ervaringen mee. T1-R is de opvolger, helaas iets minder goed dan de T1-S (van horen zeggen).
Ik reed het 2e deel van het seizoen op de Ring met de Bridgestone RE720. Een band die minder duidelijk zijn grens aangeeft. Hardere wang. Erg direct. Veel grip, vooral veel meer grip op nat dan de T1-S. En je koopt ze voor minder dan 50 euro per stuk bij http://www.autobandenmarkt.nl

Ik houd ze voor die ene keer dat ik nog een trackday in de regen ga doen met de E30.

---

@Dieseltourist: ik ben dus iemand die nooit snapt waarom mensen hun bandenspanning gaan meten tijdens een trackday. Ik zie dat op de Ring vrij vaak, vooral Porsche rijders. Ik rijd een rondje en zeg na 2 bochten: k*t, banden te zacht voor, of te hard. Dan rijd ik naar de pomp en zet ze op de juiste spanning die ik wil. Meestal is dat meteen goed.
Als je je auto kent (en je banden), dan merk je zo'n aanpassing direct. Ik kan me niet voorstellen dat mensen dat níet voelen.

Bandenspanning is de goedkoopste tuning voor de wegligging en het weggedrag van je auto, vooral op de limiet. Daar moet je dus wel wat aandacht aan besteden.
--
@Peter: jouw foto toont niet alleen een enorm slappe bandenwang, maar het toont ook een auto die veels teveel overhelt. Dat heeft ook grote invloed op de slijtage van een band, want vrijwel al het gewicht gaat naar die ene voorband. Het opheffen van dat overhellen (op welke auto dan ook, niet specifiek op die 145) scheelt een hoop slijtage.

Laats op N'rhein ging mijn maatje even met mijn 535 aan de haal. Het lukte hem niet makkelijk om de auto dwars te krijgen. Hetgeen er in resulteerde dat 'ie steeds meer gas ging geven en steeds meer ging sturen. Ook van mijn band vlogen dus hele flardes rubber, terwijl voorbanden bij mij doorgaans nooit slijten tijdens driften.
Het heeft dus ook nog te maken met stuurtechniek. Hoe minder je stuurt, hoe beter.

Links remmen wil weleens helpen om een FWD auto wat stabieler de bocht door te krijgen. Maar goed, verschilt allemaal per auto/rijder/situatie. Jij was gewoon koning uitrem die dag op Zolder!! :lol:

Gebruikersavatar
Jan Speed
Berichten: 251
Lid geworden op: 01 mar 2006, 00:31
Locatie: 040

Bericht door Jan Speed » 05 mar 2006, 23:56

over die stijve bandwangen nog iets:
hoe hoger de speedrating van de band (HR, VR, ZR) hoe stijver de wang.

Je wil niet weten hoe onstabiel een auto op HR-banden is boven de 200. Tot 185 gaat het goed daarboven wordt het echt snel minder. Je hebt anderhalve baan nodig om rechtdoor te gaan...waardeloos en gevaarlijk.
Dezelfde auto met ZR banden was dikke prima, ook nog bij 225km/h
Het verschil zit 'm in het aantal ply's (staalgordels of kunststof gordels) in de band/wang, hoe meer, hoe stijver, hoe hoger de speedrating, hoe stabieler op hoge snelheid en hoe minder flex in bochten.

Sommige (rally)slicks hebben zulke stijve wangen dat bij een lekke band de velg niet eens de het wegdek raakt.

Trouwens op mijn T5R had ik Pzero Assymetrico's. Daarmee lag de auto ook bij 250 nog heel erg OK! Prima banden...op droog! Sleten wel hard maar er braken nooit blokken uit, wel gevoelig voor karkasbreuk. (stoelrandje meepakken is genoeg)

Gebruikersavatar
MX5T
Berichten: 1237
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:28

Bericht door MX5T » 06 mar 2006, 01:03

Zouden er op die 19" Carrera S dan HR banden gezeten hebben :?

@ Dennis; dan ben jij één van de weinigen met een goed "onderstelgevoel" of je hebt veel ervaring, talent en lef om na twee bochtjes ( op waarschijnlijk "koude"bandjes) al te kunnen zeggen "k*t, te hard LV, te zacht RA, te groot RV, te klein LA enzovoort :wink:

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 06 mar 2006, 08:24

Volgens mij sta ik op V banden, tot 240km/u dacht ik.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 159 gasten