Circuitauto: met of zonder isolatie?

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8223
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert
Contacteer:

Circuitauto: met of zonder isolatie?

Bericht door Peter Tunissen » 27 feb 2006, 16:09

Stel je voor dat je een trackday-auto op aan het bouwen bent.
Lekker een weekendje per maand naar de Ring, af en toe een driftdag of trackday en eens een verdwaalde heuvelklim moet ook kunnen.
Voor dagelijks gebruik rij je in een andere auto, maar je rijdt wel gewoon met je auto over de weg naar de circuits, toch gauw 200-300km voor een enkele reis.

Wat doe je dan?
Isolatie er gewoon in laten zitten, fok die paar extra kilo's, het is geen raceauto en een beetje comfort is ook wel zo fijn.
Of ga je alle isolatie eruit trekken, iedere kg minder is er één en onder het rijden doe je dan wel oordopjes in.

En heeft iemand ervaring met een MP3-speler op je kop zetten in een gestripte auto?
Werkt dat of is het irritant/gevaarlijk omdat je geen verkeer om je heen meer hoort?

Albèrt
Berichten: 212
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:49
Locatie: Yamaha R1 50th Anniversary

Re: Circuitauto: met of zonder isolatie?

Bericht door Albèrt » 27 feb 2006, 16:36

Peter Tunissen schreef: Isolatie er gewoon in laten zitten, fok die paar extra kilo's, het is geen raceauto en een beetje comfort is ook wel zo fijn.

Dus :)

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Bericht door Dennis Cavallino » 27 feb 2006, 16:47

Mp3 speler zou ik nooit doen. Gewone oordopjes kan prima, je hoort dan nog genoeg, maar die 'ruis' niet meer.

Maar een E30 is helemaal geen lawaaiige auto. Ben er zelf af en toe mee op pad geweest en dat was goed te doen. Zolang je geen stalen motorsteunen of open uitlaat hebt althans. En die heb jij (nog) niet. Nylon motorsteunen gaan prima :)

Minder gewicht maakt het rijden écht veel leuker!!
Die kilo's merk je in alles. Kortere remweg, betere balans, snellere acceleratie, directer, meer rijbeleving, mooier als racer...

D'ruit met die troep :!:

semi-offtopic:
Vandaag is andere peter begonnen aan het buigen van de kooi-delen, had jij je ook nog opgegeven??

Andre
Berichten: 11228
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Bericht door Andre » 27 feb 2006, 17:07

Heel simpel isolatie laten zitten.

Been there done that.

mijn e36 was compleet kaal van binnen is een mega klankkast en eigenlijk alleen nog geschikt als volbloed racer met een helm op je knar.

Mooiste is achterbank eruit mooie carbon plaat erin voor afdekking. 2 recaro s met normale riemen erin. 6 punts riemen ga je je heel snel mee vervelen. Meer moet je niet doen aan het interieur evt. een omp stuurtje met verlenging. Maar als het qua lengte niet hoeft dan ook niet doen. Een airbag is geen slecht idee als het echt een keer fout gaat.

Zo iets.

:)

[img:640:480]http://people.freenet.de/nolimitdriver/Recaro1.JPG[/img]

[img:640:480]http://people.freenet.de/nolimitdriver/Recaro2.JPG[/img]

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Bericht door Dennis Cavallino » 27 feb 2006, 17:15

Nadeel van geen racegordels in zulke stoelen is dat ze echt niet veilig zijn. Je zit niet strak rond je middel, door de hoge rand van de stoel. Bij een klapper moeten ze je van je schutbord afpellen :cry:

Andre
Berichten: 11228
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Bericht door Andre » 27 feb 2006, 17:40

Nou dat denk ik niet.


Porsche zal dat getest hebben in hun GT3 en carrera GT s en GT2 neem ik aan.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Bericht door Dennis Cavallino » 27 feb 2006, 17:49

Ik heb ook zo gereden in de V360 (omdat het legaal en makkelijk was), maar je gordel zit gewoon niet strak. Dus voor een ritje naar de bakker om de hoek, prima, op circuit: no way.

Ben wel benieuwd naar die tests, want nu je het zegt, die krengen rijden er standaard mee. Meeste GT3's waar ik in (mee)reed die hadden gelukkig racegordels.

Ken iemand die een keer met maar 4 gordels van zijn 6-punts gordel reed. Die lag achter zijn dashboard. Ze hebben eerst 5 minuten rond de auto gezocht, tot ze zijn gekreun hoorden. Mij krijg je er niet meer in.

Gebruikersavatar
Jeroen Watermulder
Berichten: 374
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:50
Locatie: Veluwe

Bericht door Jeroen Watermulder » 27 feb 2006, 18:01

Kan iemand mij het verschil vertellen tussen een ongeluk in een normale stoel met 3-puntsgordel en een dikke recaro (zoals op de foto) met 3-puntsgordel?

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Bericht door Dennis Cavallino » 27 feb 2006, 18:22

De rand van de stoel is hoger dan bij een normale stoel, zo'n 5 tot 10 cm.

Hierdoor word je bij je heupen niet lekker vastgesjord en heb je kans dat je bij een klapper (frontaal de muur in na een slapper, of vol een gespinde auto in) dat je onder je gordel doorglijdt. Met alle gevolgen van dien.

Maar het is legaal en zolang je niks raakt is er niks aan de hand...

Ik zou ipv dan die diepe stoelen, gewoon hele goede verstelbare kuipstoelen nemen als je toch zo graag met normale 3 punts gordels wilt rijden. Wegen helaas weer meer.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Bericht door Dennis Cavallino » 27 feb 2006, 18:23

Als je gordel op 1 of andere manier door die gaten in de zijkant zou kunnen. Dikke prima. Maar dat lukt niet met normale 3 punts gordels, die gaan bovenlangs.

Online
Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5282
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Bericht door Kasteel » 27 feb 2006, 19:15

Hoe zit het btw met 4 punts gordels in een 'normale' auto (bijvoorbeeld een gtt). Het voordeel lijkt me dat je beter op je plek blijft, wat me vervolgens een nadeel lijkt als je rolt met zo'n auto.
Iemand ervaringen/tips met dergelijke situatie.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Bericht door Dennis Cavallino » 27 feb 2006, 21:00

Wat zou volgens jou dat nadeel zijn als je rolt?

Gebruikersavatar
Stefan R
Berichten: 2229
Lid geworden op: 15 feb 2006, 16:51
Auto: Vakantievoertuig
Locatie: Grote brand veel water, kleine brand weinig water

Bericht door Stefan R » 27 feb 2006, 21:09

Als je in een auto zonder kooi een 4/5/6 punts gordel omhebt heb je theoretisch minder kans om je hoofd in te trekken of weg te duiken bij een koprol :idea:

Online
Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5282
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Bericht door Kasteel » 27 feb 2006, 21:34

Lijkt me dat je nog een kant op kan (wel wat meer dingen rakend ;)), terwijl als je in een 4-6 punts gordel zit je hoofd geen andere kant meer op kan..

Tomaz
Berichten: 1303
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:02

Bericht door Tomaz » 27 feb 2006, 21:50

Oordopjes zijn prima, Mp3-speler ook maar dat kan afleiden. Ik gebruik die alleen voor afstanden (moet je er wel handige oordopjes bij hebben).

Ik heb zelf wel iets aan geluidsisolatie gedaan omdat de achterkant werkte als een grote klankkast, het is trouwens lastig om die netjes en op lichte wijze dicht te maken. Ik ga daar binnenkort weer mee aan de slag, ik moet wel zeggen dat de kilo´s besparing de moeite waard zijn. :)

Gebruikersavatar
MX5T
Berichten: 1237
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:28

Bericht door MX5T » 28 feb 2006, 03:54

> Isolatie: voor Ringauto en trackdayauto die over de weg heen en teruggaat lekker laten zitten. Dennis heeft wel gelijk elke kilo voel je op de limiet ( en vaak hebben diegenen die dat zeggen ook ervaring met overtollig gewicht.......meestal aan hun eigen skelet :D ) maar als je geen ronderecords wilt verbreken dan is de trade off het niet waard. Als je de isolatie in de cabine laat zitten dan praat je mi over ca 10 kg en bij de meeste auto's vertaald zich dat gewichtsnadeel in een tijdsverlies van 0,05 tot 0,1 sekonde per kilometer ( beetje afhankelijk van de auto). Dus voor een E30 cup kan die 10 kg op een rondje Zandvoort wel een paar tienden schelen en bij een gemiddelde snelheid van 35 m/s is dat een paar wagenlengtes op de streep

> Veiligheidsgordels: in jouw geval kun je eventueel afzien van de 3-puntsgordels omdat je toch niet dagdagelijks met de auto rijdt. Indien je slank bent is een 4-puntsgordel, mits voldoende strak aangetrokken, afdoende. Heeft je lichaam een appelvorm aangenomen en daardoor de heupgordel niet meer onder je navel sluit maar meer richting tepels dan is een 6-puntsgordel aan te bevelen om "submarining"te voorkomen.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Bericht door Dennis Cavallino » 28 feb 2006, 09:46

In een E30 scheelt het niet 10 kg kan ik je verzekeren. Volledige E30 strippen, dat is een stationwagon vól met rotzooi. Alleen het tapijt weegt al 20 kilo, de isolatiematten ongeveer evenveel. Dan heb ik het nog niet over hemel, deurpanelen, afdekplaatjes, middenconsole, achterbank, hoedenplank etc.

Als je zoveel geld uitgeeft aan lichte delen van carbon/polyester etc., dan ben je in mijn ogen verplicht om de rest ook te strippen. Is anders zonde van je geld.

Voor mooi zou je ook je dashboard tijdelijk moeten verwijderen. Dat moet toch al als je een goede kooi wilt laten inbouwen. dat is een klein klusje, maar je kunt dan echt perfect alle rotzooi van je schutbord af peuteren. Aan de motorzijde kun je overal wel redelijk bij (zal bij jouw mobiel wel iets moeilijker zijn? :lol: ).

Ik ben misschien met de racer vrij ver gegaan door ook de motorkap en kofferbakmechanismen te verwijderen. Hierdoor kun je de auto eigenlijk niet meer op straat parkeren. Dat zou ik als ik jou was lekker origineel laten.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 28 feb 2006, 11:34

Ik vind het niks, een auto zonder middenconsole, zonder deurpanelen... wil ik niet in rijden. Doet me denken aan die halve kroketten van Vlasblom.

Achterbank eruit oke, maar hemel en deurpanelen etc lekker laten zitten, anders vind ik het geen auto meer.

Andre
Berichten: 11228
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Bericht door Andre » 28 feb 2006, 12:14

Ja die halve kroketten is niks:)

Ik hoor dat elke week wel 6 keer rody.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 28 feb 2006, 12:36

Haha.... ik lig nogsteeds dubbel als ik eraan denk, kreeg meteen een visuele voorstelling in mn hoofd van Popma met zn Kroketten :)

Gebruikersavatar
MX5T
Berichten: 1237
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:28

Bericht door MX5T » 28 feb 2006, 20:47

> Spraakverwarring omtrent isolatie, Dennis een cupauto been je helemaal leeg, een trackdayauto haal je de zware dingen uit (achterbank, stukken tapijt ed) maar laat je de isolatiematerialen (vilt, bitumen) zitten en zoals Knot ook al aangeeft een deurbekleding (V) hemel en middenconsole geven de auto juist voldoende aankleding en geluidsisolatie om afdoende comfortabel te zijn voor de transportkilometers

> Dennis: Hoe zwaar is de E30 nu, wat zijn de cornerweights, welke veerstijfheid V/A, wheeltravel, bump- /reboundsetting (basis), camber en sporing V/A ? ( of is dit geheim ?)

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Bericht door Dennis Cavallino » 01 mar 2006, 10:18

Nee hoor is niet geheim, echter weet ik het nu even niet precies, eerst de auto afbouwen. :lol: Ik maak nog wel een keer een apart E30 325 cup draadje.

Gebruikersavatar
Wouter
Berichten: 404
Lid geworden op: 02 feb 2006, 00:09

Bericht door Wouter » 01 mar 2006, 18:53

hey dennis dus als ik het goed begrijp zit jij liever in een race stoel zonder met 6 punts gordel zonder kooi???

als dan het dak naar beneden komt kun je geen kant meer op, zonder 6punts kun je je lichaam nog naar links of rechts bewegen.

en dat met die rand valt reuze mee. lijkt mij, tuurlijk is in dat geval 6 punts beter, maar niet een must.

6punt gordels alleen in combinatie met een rolkooi.


interieur er grotendeels uit halen, alleen bekleding laten zitten, zodat je alles terug naar orgineel kan zetten.

Gebruikersavatar
Ruud Hulsegge
Berichten: 817
Lid geworden op: 04 feb 2006, 19:06
Locatie: Doesburg

Bericht door Ruud Hulsegge » 01 mar 2006, 20:00

volgens mij heb ik het op een ander forum ook al eens gezegd;
Nadeel van meer dan 3 puntsgordels die niet aan een kooi bevestigd zijn:
Bij een ongeluk komen er verpletterende krachten op je lichaam wanneer de auto vervormt. In een 3 puntsgordel systeem zitten de bevestigingen op de sterkste punten van de auto en is het vrijwel onmogelijk om door je gordel geplet (dus ademnood) te worden.
Bij een 4 of meerpuntssysteem zonder kooi is dit risico flink aanwezig bij een crash. Dus of je vliegt los door de auto wanneer de gordels ontspannen door crash (bij opvouwen) of je wordt geplet door oprekken van de auto. Bij deze gordels zitten de bevestigingen niet meer op de origingeel bedoelde punten.
In de achterhoek heb ik in een ver verleden foto's gezen van een golfII met 5 puntsgordel. Is met ingeklapte long en gebroken ribbetjes bevrijd. Gordels hebben ze los gesneden onder hoge spanning.
Mij niet gezien zonder kooi :roll:

Ruud.

Gebruikersavatar
Stefan R
Berichten: 2229
Lid geworden op: 15 feb 2006, 16:51
Auto: Vakantievoertuig
Locatie: Grote brand veel water, kleine brand weinig water

Bericht door Stefan R » 01 mar 2006, 22:19

Bij een Sub kan je een 4 punts op originele gordelpunten bevestigen, Is dat dan ook slechter? Of valt dat dan weer mee?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: tomgtr en 157 gasten