onboard e30 M3 race ronde NS

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

onboard e30 M3 race ronde NS

Bericht door Michel P » 26 feb 2006, 23:13

http://www.frankuhlig.de/index.php?name ... it&lid=121

Kan nog aardig partij geven aan de plat geslagen kevers!

Michel

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Bericht door Dennis Cavallino » 26 feb 2006, 23:27

Leuk filmpje. Valt direct weer op hoe moeilijk het is om in te halen.
Heel herkenbare beelden voor de underpowered E30 rijders :wink:
Downhill en bochten is appeltje eitje om die Porsches bij te houden, uphill en lange rechte stukken, dan worden die GT3's heel snel klein voor je. Of heel snel heel groot in je binnenspiegel :lol:

Andre
Berichten: 11228
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Bericht door Andre » 26 feb 2006, 23:34

fantastisch filmpje laat goed de manko s zien van de kever.

De bmw heeft niet de power als van de kevers dat zie je op de rechte stukken. Maar als de bochten komen komt de bmw terug. Bevestigd wat ik altijd al wist.

Gebruikersavatar
Jan Visser
Berichten: 1873
Lid geworden op: 09 feb 2006, 21:30
Locatie: Leeuwarden

Bericht door Jan Visser » 27 feb 2006, 00:07

Leuk om te zien hoe zon oude bmw die nieuwe platgeslagen kevers bijna bijhoud op de ring.Super :lol:

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Bericht door Dennis Cavallino » 27 feb 2006, 09:13

Het is wel een beetje een vertekend beeld, de Porsches rijden in een groepje en worden opgehouden. Rijden rare lijnen ook, vooral die zwarte (wat probeerde hij bij Aremberg aan de rechter kant??).

Maar downhill is een 911 gewoon in het nadeel ten opzichte van de E30 M3 en met remmen al helemaal (M3 weegt niet veel natuurlijk). Instuursnelheid van de E30 M3 ligt ook hoog dankzij de lichte 4-cylinder voorin, dus daar wint de 911 weinig en dat is toch een beetje zijn kracht. Grip bij uitacceleren is gigantisch in een 911, maar dat heb je op de Ring nauwelijks, zulke bochten, dat heb je meer op Assen, Zolder en Zandvoort. Geef die M3 nog 200nm koppel erbij bij lage toeren en hij gaat er voorbij.

911 rijders hebben natuurlijk knaken zat, maar missen vaak het talent...

Leuk om dat in 1 zo'n rondje allemaal te zien en te beoordelen vanachter de pc. :lol:

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Bericht door Michel P » 27 feb 2006, 09:26

Het is jammer dat specs van de e30 M3 niet bekend zijn. Den echter dat als je een group A 1992 M3 gebruikt, deze de Porkers zal laten staan. Tijdens de 24h op de ring, reden ze bij Sodaclub ook met een e30 M3, die vrolijk op het rechte stuk kun slipstreamen achter een GT3. In de bochten is het voordeel van een betere balans en een lager gewicht overduidelijk. Vergeet niet het verschil in leeftijd tussen de E30 en de Porkers!

Michel

Adwo
Berichten: 513
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:24

Bericht door Adwo » 27 feb 2006, 10:50

Michel,

Filmpje is ook van de Sodaclub auto. Op s14.net hebben ze het over een 2.0l S14, maar de auto rijdt volgens het filmpje in de klasse tot 2.5 liter (SP4)...

In 2004 heb ik nog aan die mannen gevraagd naar de motor en het was toen een 2.5 liter...

Voor wat betreft inzet E30 M3 in de 24h. Als je kijkt in de eeuwige top 10 van gereden afstanden in 24h staat de E30 M3 op plaats 7, 8 en 9. Met een beetje geluk sleep je er dus een overwinning uit! Alleen nog maar de Lotto/Staatsloterij winnen en we gaan aan de slag... :D

Groet,

Adwo

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Bericht door Michel P » 27 feb 2006, 11:26

Ik dacht het ook al aan de kleur te zien, maar wist het niet zeker. Die auto's van Sodaclub zagen er goed geprepareerd uit.

Michel

Tomaz
Berichten: 1303
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:02

Bericht door Tomaz » 27 feb 2006, 12:04

Zo hier het eruit vanuit de Ex-DTM E30 M3 van Dolate, gestuurd door Artur Deutgen. Gaaf om te zien hoe hij de skyline niet loslaat en hij blijft jagen op die auto.

http://files.renntv.com/download/download.php?file=11

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11439
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Bericht door Hielke » 27 feb 2006, 12:40

Dit filmpje laat zien waarom dergelijke racerij me zo tegenstaat.

Een ouwe M3 met een bovengemiddeld goede rijder die het in het achterveld met gentlemen-drivers in veel sterkere GT3's aan het "uitvechten" is. De snelle rijders in de GT3's of whatever 911's zitten hier na een rondje Ring al 30 seconden of meer voor.

Een race? Tegen de klok misschien.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Bericht door Dennis Cavallino » 27 feb 2006, 12:49

Waarom staat dat je zo tegen Hielke? Juist supermooi om te zien dat men in underpowered auto's gewoon mee kan doen door het gebrek van kracht te compenseren door betere rijtechnieken.

Dát is ook juist 1 van de dingen die het Touristenfahren zo leuk maakt. De auto boeit niet, maar de rijder des te meer.

Ben het met je eens dat qua competitie een cupklasse eerlijker is (lees: hoort te zijn). Maar dat is ook saai, kijk maar naar Remmo Niezen en Peter Popeijus die in de 325 cup met auto's binnen de reglementen, vele seconden per rondje winnen op de rest.



Dat is komend seizoen hopelijk voorbij :wink:

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11439
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Bericht door Hielke » 27 feb 2006, 13:33

Ik zit gewoon zo in elkaar Dennis. Kan het misschien niet goed verklaren, maar ik moet er niet aan denken iedere race met mensen op de baan in gevecht te zijn die qua rijdersvermogen helemaal niet bij je in de buurt horen te zijn. Als rijder zou ik er beslist niet op zitten te wachten door mindere rijders omringd te zijn. Meeste en bruutste ongelukken vinden altijd in het achterveld plaats. Dan vind ik een cupklasse inderdaad de meest faire en sportieve manier van racen. Dat het voor het met een amateuristische bril kijkende publiek dan minder interessant is, maakt het er niet anders op.

Is die 325 Cup klasse zoals jij 'm beschrijft goed dichtgetimmerd qua reglement?

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Bericht door Dennis Cavallino » 27 feb 2006, 14:48

Motor standaard
Banden hetzelfde
Bak standaard (is wel een discussiepunt)
Diff is vrij (dus jongens die standaard rijden, zijn in het nadeel)
Onderstel is vrij
Remmen zijn beperkt: 15 inch velgen namelijk

Auto kun je helemaal leegtrekken, alles wat niet nodig is eruit slijpen, goedkope stoel, Lexan erin etc.

Maar ja, wij doen dat allemaal. En de meesten die een auto opbouwen voor 2006 ook. Dus de top 15 ligt qua auto al erg dichtbij elkaar.
Rondetijden op Zandvoort gaan richting de lage 2.06!

Andre
Berichten: 11228
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Bericht door Andre » 27 feb 2006, 16:09

cav ook daar wordt gekloot.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Bericht door Dennis Cavallino » 27 feb 2006, 17:21

Tuurlijk, dat houd je altijd :cry:

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11439
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Bericht door Hielke » 27 feb 2006, 17:26

Andre en ik hebben de discussie over het "kloten" in bepaalde raceklassen geregeld gevoerd.

Als het zo is dat er gaten in reglementen van klassen zitten of dat de naleving van de regels halfslachtig is, dan kun je zo'n klasse vwb mijn waardering wel op de welbekende strontbult gooien. Simracen en GTR is dan een mooie vergelijking. Zet Albèrt, Kees, MennoW, (nog enkelen), Andre en mij in een GT auto, laat ons kwalificeren en ziedaar, 5 mensen binnen enkele tienden van een seconde op de startgrid. Datzelfde herhaalt zich dan in de race met de mogelijkheid van een close finish na 45 of 90 minuten. Stel één van de rijders zou een ongeoorloofd voordeel middels het gebruik van bepaalde onderdelen, extra motorvermogen, minder gewicht of whatever halen waardoor het gat met de anderen ineens een halve seconde per ronde is. Een halve seconde die na 30 minuten racen aan de meet tot 10 seconden is uitgegroeid. Ik kan je verzekeren, we zouden zo'n gast door de koperleiding van de ISP bij z'n lurven grijpen om 'm een kop kleiner te maken. Zo heftig en fair is de competitie.

Maar als ik Andre soms aanhoor over de laksheid van het opvolgen van de regels en hoe dat mbt vooral de vaste incrowd ook getolereerd wordt, dan lijkt het me wel alsof de strontkarraces op de nutsbaan van Joure eerlijker verlopen :D

Ik heb nooit de ambitie gehad om me in de nationale racerij met anderen te meten. Niet dat ik het niet zou willen, het kostenplaatje en daarbij horend gebrek aan geldelijk gewin wanneer je wel eens iets zou winnen alsook de geruchten over gesjoemel hebben me ervan weerhouden.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Bericht door Dennis Cavallino » 27 feb 2006, 17:46

Allemaal weer erg overtrokken hoor als je dat dan vergelijkt met de E30 cup. Het niveau van rijden is gewoon niet zo hoog (kijk maar naar een examendag van een gemiddelde racecursus, tranen in je ogen). Maar dat is in het DSC niet anders, alleen hebben ze daar knappere wagens.

De jongens die in de E30 cup vooraan rijden, die hebben gewoon de auto goed geprepareerd. Als ik hoor dat iemand die altijd tussen plek 10 en 15 rijdt nog steeds zijn interieur in de auto heeft, dan denk ik bij mezelf: wat doen die lui op plek 15 tot en met 40 dan??? Rijden die met de complete inboedel van oma rond ofzo?

Je moet het spelletje gewoon leuk spelen. Je hebt een budget en een basisauto. Met je budget knap je die basisauto op en prepareert hem volgens de reglementen. Dat is verder vrij simpel: tuning van motor is uit den boze.

Wil je een korter Diff: prima, ga je gang. Lekker vanaf start-finish in de toerenbegrenzer.

Wil je een Intrax onderstel: prima, ga je gang, lekker zo'n knoeperharde intrax als je moet inhalen, naast de ideale lijn rijdt, of als het regent.

Allemaal keuzes.

De lol is dat een groot deel van het 325 veld met elkaar belt, mailt en elkaar op die manier op de hoogte houdt van low budget upgrades. Daarna gaan we samen racen. Gaat er iets stuk, dan help je eens iemand en soms helpen ze jou. Je hebt een leuke race en een leuke racedag. Het is hobby en dikke pret. Met z'n allen ergens een dagje driften, hapje eten. Naar Le Mans, lekker kansloos autogek doen. Daar doen we het voor. Ik wil er zelf meer ervaring op doen. Kan mij het schelen of ik dan op plek 1, of plek 40 rijd. Na een jaar wil ik toch weer iets anders doen, maar wel met meer ervaring op zak. Zoals afgelopen jaar, dat is gewoon kut en wil ik niet meer. Weinig geld en tijd om te rijden. Het begon keihard te jeuken na zo weinig circuitkilometers ten opzichte van 2003 en vooral 2004.

VLN ging vorig jaar niet lukken, omdat het toch wel heel lastig is om iemand ervan te overtuigen dat ie even 50k moet overmaken. Willen ze op zich wel, maar tegen de tijd dat je zover bent, ben je een jaar verder. Daarnaast ben je 4e rijder, rijdt diegene voor je de M3 de vangrails in, dan moet je nog steeds ieder weekend 5k op tafel leggen. Dat is echt onzin, ik wilde dat misschien te graag.
Nu heb ik een leuke sponsor, waarmee ik samen ga rijden. Veel leuker en makkelijker voor beiden. Volgend jaar misschien wat meer budget en een andere auto, we zien het wel.

Simracen is niet zo gezellig, zelfs niet bij Simworld.

Andre
Berichten: 11228
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Bericht door Andre » 27 feb 2006, 17:46

Zelfde gaat straks weer gebeuren in de 130i cup klasses.

Dus laat mij nou mooi in de e90 v8 rondkrossen tussen die kevers. Dan vermaak ik me wel. Als ik dan te weinig power heb is dat makkelijk op te lossen.

Als ik een cup klasse zou zitten en iemand vliegt me voorbij op het rechte stuk. Baal ik 10 keer meer. Het zijn straks weer de bleekemolens en de verschuurtjes die met hun auto s in de voorste gelederen zitten. Flikker toch op man daar ga ik geen knaken in douwen.

Gebruikersavatar
Jeroen Watermulder
Berichten: 374
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:50
Locatie: Veluwe

Bericht door Jeroen Watermulder » 27 feb 2006, 17:54

Dit is wel een leuke discussie Hielke. Je hebt helemaal gelijk natuurlijk, maar…

De belangen in het “echte” racen zijn natuurlijk vele malen groter en daardoor is de kans natuurlijk veel groter dat er niet eerlijk gespeeld wordt.

Stel dat iemand gaat simracen, hij bedonderd de boel en hij wint. Wat win je daar mee, helemaal niets. Misschien een heel klein beetje aanzien bij de medesimmers die dan denken dat diegene heel erg goed is. Verder niets. En met wie kun je, je nieuw verworven succes vieren? Juist, in je eentje achter je stuurtje. De drang om de boel te besodemieteren is daardoor vele malen kleiner.
Dan het “echte” racen. Iemand bedonderd de boel en wint de race. (op wat voor niveau dan ook) De voordelen van het bedonderen zijn hier vele malen groter. Je staat in direct contact met je concurrenten. Dan mag je een podium beklimmen waar je het applaus van het (ook al zijn het er maar 3) publiek mag ontvangen. Ook kan je door goede prestaties jezelf in de kijken rijden van sponsoren, met eventueel alle positieve financiële gevolgen van dien. (dat je naderhand door aflatende resultaten door de mand valt is een tweede, maar goed)

Simracen is dus veel eerlijker omdat je daar niks kunt “winnen” door de boel te bedonderen. Het “echte” racen is het eerlijkst door de regels zoveel mogelijk open te laten, maar dan komt helaas weer om de hoek kijken, wie de dikste portemonnee heeft….

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11439
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Bericht door Hielke » 27 feb 2006, 18:20

Jeroen Watermulder schreef: De belangen in het “echte” racen zijn natuurlijk vele malen groter en daardoor is de kans natuurlijk veel groter dat er niet eerlijk gespeeld wordt.

Simracen is dus veel eerlijker omdat je daar niks kunt “winnen” door de boel te bedonderen. Het “echte” racen is het eerlijkst door de regels zoveel mogelijk open te laten, maar dan komt helaas weer om de hoek kijken, wie de dikste portemonnee heeft….
`

Ik kan je blijkbaar nog heel wat vertellen over de belangen in het simracen Jeroen :) Dat geldelijk gewin daar net zoals in de meeste takken van de normale autosport geen rol speelt is waar, maar de eeuwige roem en status van bepaalde rijders (Greger Huttu) nemen in de internetcommunity soms mythische vormen aan. Vergeet niet dat er een hele schare van die knapen is die dagelijks 4-8 uur aan het trainen zijn. Vergelijk dat met de 2 x een half uur training per zomermaand van de cupracers in de verschillende landen en je ziet welke belangen er kunnen spelen. Simracers zijn zich er ter dege bewust van hoeveel moeite andere simracers in hun voorbereidingen steken.

Over die dikke portemonnee heb je vwb vele raceklassen groot gelijk. En ondanks dat ik weet dat autosport en dikke beurzen als snot en alen bij elkaar horen, toch heeft voor mij een klasse waar de centen de rangorde bepalen als sportieve uiting generlei waarde meer. Het is duur tijdverdrijf, en meer niet. En het kan heus wel anders, als die regels maar strak blijven en goed gehandhaafd worden. Regelgeving en handhaving zijn de sleutel tot competatieve autosport.

Dat je een dergelijke vorm van autosport slechts zeer sporadisch zult tegenkomen is een feit. Jammer maar helaas.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Bericht door Dennis Cavallino » 27 feb 2006, 18:28

Ken ook een simracer die zijn geld verdient met racesims (door ze te spelen). Sponsorcontractje erbij en hoppa, ken weinig mensen van zijn leeftijd met zo'n salaris.

Dus geldelijk gewin is wel degelijk mogelijk. Maar cheaters komen nooit ver.

Ik weet nog wel dat men tijdens een driftchallenge dacht dat ik met een V8 rond reed in mijn E30. Allemaal wijzende vingertjes: ja zo kan ik het ook...

Er lopen veel wankers rond op circuits, zelfs onder de gevestigde namen.
Gelukkig maken alle enthousiaste anderen dat weer goed.

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11439
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Bericht door Hielke » 27 feb 2006, 18:33

Je insteek naar de 325 cup klasse is mijns inziens de juiste als je daar mee wilt doen Dennis. Het gaat daar om de fun, de gezelligheid, het samenwerken. Bekijk je het zo dan is het een leuke klasse.

Gebruikersavatar
Jeroen Watermulder
Berichten: 374
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:50
Locatie: Veluwe

Bericht door Jeroen Watermulder » 27 feb 2006, 18:42

Hielke schreef:Ik kan je blijkbaar nog heel wat vertellen over de belangen in het simracen Jeroen.
Blijkbaar ja. Dat wist ik dus niet. Maar nu hebben we het (neem ik aan) toch wel over de absolute wereldtop op het simracegebied.

Nu wil ik niet denigrerend doen over “jullie”simraceniveau, maar als Andre (neem ik als voorbeeld, verder niets) bijvoorbeeld de boel bedonderd zonder dat jullie dat weten bij een simrace, krijgt hij alleen bewondering van diegenen met wie hij die race gereden heeft, dus de meerwaarde is nul.

Bedonderd hij de boel met bijvoorbeeld het DSC zonder dat iemand het weet, praat heel de bekende clan en ver daarbuiten over zijn “wereldprestatie”.

Op die manier wilde ik het verschil aangeven en daarmee ook de drijfveer om de boel eventueel te bedonderen.

Feit blijft staan dat als er gaten in een reglement zijn om de boel te bedonderen, dat er altijd mensen zijn die dat doen. Dan is het aan de organisatie om juist op die gaten te controleren.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Bericht door Dennis Cavallino » 27 feb 2006, 18:49

In de Volvo 360 cup hebben ze dat nu heel goed geregeld. Afgelopen jaar reden er auto's rond met 110 pk (die 115 horen te hebben) en mensen met 130 pk (die 115 horen te hebben).

Veel gezeik na rollenbank tests. Sommigen hadden de auto door achterberg laten tunen/afstellen, binnen de reglementen. Anderen hadden gewoon een standaard blok uit een sloopauto geplult die toevallig heel hard liep. Anderen hadden heel veel koppel (al dan niet na tuning). Mijn eigen V360 liep destijds ook veel sneller dan menig andere Volvo 360. En het enige wat ik had gedaan was het monteren van een sportluchtfilter van 15 euro en wat dingen afgesloten die iedereen afsluit.

Dit jaar wordt er in de 360 cup veel meer toezicht gehouden. Vertrouwt men het niet, dan ga je op de rollerbank. Geen gelul als het fout zit, dan word je onherroepelijk gediskwalificeerd.

De Volvo 360 die wij nu hebben staan heeft 115 pk en reed altijd rond plek 15. Als je weet dat bijna alle auto's in de top 15 illegaal waren, dan wordt het best lachen om dit trage beestje weer af te stoffen.

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11439
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Bericht door Hielke » 27 feb 2006, 19:19

Dennis,

En daarom mag een auto uit zo'n klasse ook best wat kosten. Je mag niet verwachten dat een auto van 2500 euro volgens strikte regels neergezet kan worden. Ik heb van de Vege Sierra Cup altijd een goede indruk gekregen. Het is inmiddels al weer heel wat jaartjes geleden dat ik deze klasse zo af en toe volgde maar het systeem met de verzegelde motoren werkte mijns inziens voortreffelijk. Misschien was het in de praktijk wel list en bedrog, die indruk heb ik in ieder geval nooit gekregen. Top 15 reed binnen een seconde. Dat zegt ook wel iets.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: WJ en 166 gasten