Lopik 500 Foute Cross
- Linc (Bas)
- Berichten: 894
- Lid geworden op: 05 mei 2008, 10:07
Lopik 500 Foute Cross
Vorige weekend meegedaan aan de Lopik 500 tijdens de Foute Cross. 400 rondes rijden op een baan van een kilometer lang met 150 auto's tegelijk! Er zijn 2 heats van 150 auto's en de beste 75 van elke heat mogen dan nog de finale rijden voor de laatste 100 ronden.
Ik had nog altijd mijn oude rally auto staan waarvan de kooi nog prima was, maar waar wel een flinke deuk in zat. Het was nog even hard werken om de auto op het nippertje klaar te hebben voor de race. Wat meer voorbereiding had wel gemogen want we hebben vrij veel in de pits gestaan. We hebben wel steeds weer alles kunnen repareren, maar voor de andere deelnemers tikken de rondjes gewoon door. Uiteindelijk hebben wij 117 rondes afgelegd van de 400, maar wel weer veel geleerd.
Samen met mijn neef gereden, we hadden allebei eigenlijk nog geen echte autocross ervaring, dus dan maar gelijk een endurance race pakken met 150 andere gekken op de baan
Foto van het start veld:
Kleine compilatie video gemaakt van onze race (rollende start):
En zo zag de auto eruit na de race:
Ik had nog altijd mijn oude rally auto staan waarvan de kooi nog prima was, maar waar wel een flinke deuk in zat. Het was nog even hard werken om de auto op het nippertje klaar te hebben voor de race. Wat meer voorbereiding had wel gemogen want we hebben vrij veel in de pits gestaan. We hebben wel steeds weer alles kunnen repareren, maar voor de andere deelnemers tikken de rondjes gewoon door. Uiteindelijk hebben wij 117 rondes afgelegd van de 400, maar wel weer veel geleerd.
Samen met mijn neef gereden, we hadden allebei eigenlijk nog geen echte autocross ervaring, dus dan maar gelijk een endurance race pakken met 150 andere gekken op de baan
Foto van het start veld:
Kleine compilatie video gemaakt van onze race (rollende start):
En zo zag de auto eruit na de race:
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
- Contacteer:
Re: Lopik 500 Foute Cross
Wat super gaaf om te zien zeg
En 100 rondes is dat niet heel erg veel ? En hoe weet je in godsnaam wie dan vooraan rijdt met zoveel auto’s op zon kleine baan ? Auto’s zullen wel tracksysteem hebben maar als rijder ? En is er een vermogenslimiet of zo of andere eisen ? Lijkt allemaal best wel gelijk op te gaan namelijk. Of is dat ook meer vanwege de ondergrond en beperkte tractie zodat vermogen minder een rol speelt ?
Hopelijk heb je tijd dit te beantwoorden ben wel benieuwd !
En 100 rondes is dat niet heel erg veel ? En hoe weet je in godsnaam wie dan vooraan rijdt met zoveel auto’s op zon kleine baan ? Auto’s zullen wel tracksysteem hebben maar als rijder ? En is er een vermogenslimiet of zo of andere eisen ? Lijkt allemaal best wel gelijk op te gaan namelijk. Of is dat ook meer vanwege de ondergrond en beperkte tractie zodat vermogen minder een rol speelt ?
Hopelijk heb je tijd dit te beantwoorden ben wel benieuwd !
- Peric
- Berichten: 8441
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
- Locatie: Driebruggen
Re: Lopik 500 Foute Cross
Er is geen vermogenslimiet. Verder mogen er geen zelfbouwauto's of echte crossauto's meedoen.
Er zit een tank in waar maximaal 20 liter in mag, dus je moet regelmatig tanken. De winnaar van vorig jaar en het jaar daarvoor rijden met een Golf VR6 synchro(te zien op de foto).Die moesten op de eerste dag 5 keer tanken. Die gingen helaas 15 ronden voor het eind stuk. Voorwielophanging rechtsvoor totaal in de vernieling.
Wij hebben meegedaan met een Golf3 1.8 injectie. Allemaal niet zo spannend, maar het viel niet tegen.
Auto's rijden rond met transponders, dus ze kunnen goed de posities bijhouden. En er stond een bord aan het eind van een recht stuk war de scores op zichtbaar waren. Als er dan een rode vlagsituatie is en de boel staat stil kun je als jouw positie voorbijkomt(toont maar 10 posities per pagina) zien hoeveelste je ligt. Ook kun je dan zien hoeveel ronden je afgelegd hebt.
De wedstrijd is verdeeld over 2 dagen. Eerste dag moeten ze 400 rondes afleggen. Zodra er 1 auto is die dat volbracht heeft wordt de wedstrijd afgevlagd. Sinds er een maximum van 300 auto's is wordt de 'voorronde' verdeelt over 2 groepen. De eerste groep start op vrijdag, de tweede groep doet hun rondjes op zaterdag. Dit wordt verdeeld aan de hand van de startnummers. Even startte dit jaar op vrijdag, de oneven nummers reden op zaterdag. Finale was op maandagochtend.
Had het maar eerder gemeld Bas, had ik je even opgezocht.
Er is later dit jaar nog een 2-uurs-cross in Nieuw-Vennep. Misschien leuk om aan mee te doen Bas?
http://rangpang.nl/nieuwesiteRP/?page_id=442
Er zit een tank in waar maximaal 20 liter in mag, dus je moet regelmatig tanken. De winnaar van vorig jaar en het jaar daarvoor rijden met een Golf VR6 synchro(te zien op de foto).Die moesten op de eerste dag 5 keer tanken. Die gingen helaas 15 ronden voor het eind stuk. Voorwielophanging rechtsvoor totaal in de vernieling.
Wij hebben meegedaan met een Golf3 1.8 injectie. Allemaal niet zo spannend, maar het viel niet tegen.
Auto's rijden rond met transponders, dus ze kunnen goed de posities bijhouden. En er stond een bord aan het eind van een recht stuk war de scores op zichtbaar waren. Als er dan een rode vlagsituatie is en de boel staat stil kun je als jouw positie voorbijkomt(toont maar 10 posities per pagina) zien hoeveelste je ligt. Ook kun je dan zien hoeveel ronden je afgelegd hebt.
De wedstrijd is verdeeld over 2 dagen. Eerste dag moeten ze 400 rondes afleggen. Zodra er 1 auto is die dat volbracht heeft wordt de wedstrijd afgevlagd. Sinds er een maximum van 300 auto's is wordt de 'voorronde' verdeelt over 2 groepen. De eerste groep start op vrijdag, de tweede groep doet hun rondjes op zaterdag. Dit wordt verdeeld aan de hand van de startnummers. Even startte dit jaar op vrijdag, de oneven nummers reden op zaterdag. Finale was op maandagochtend.
Had het maar eerder gemeld Bas, had ik je even opgezocht.
Er is later dit jaar nog een 2-uurs-cross in Nieuw-Vennep. Misschien leuk om aan mee te doen Bas?
http://rangpang.nl/nieuwesiteRP/?page_id=442
- Linc (Bas)
- Berichten: 894
- Lid geworden op: 05 mei 2008, 10:07
Re: Lopik 500 Foute Cross
@Macboy, Peric heeft het al piek fijn uitgelegd zie ik voor mij was het ook allemaal vrij nieuw en weer veel geleerd wat anders/beter kan. Ik denk dat vooral een goed onderstel veel zal helpen en voorwiel aangedreven is waarschijnlijk beter, maar minder leuk
@Peric ik heb me al ingeschreven voor een 2 uurs cross in Biddinghuizen 16 juni, dus een week later nog 1 is misschien wat teveel van het goede En in Juli ga ik ook weer de GTC rally rijden dus weer genoeg te doen
@Peric ik heb me al ingeschreven voor een 2 uurs cross in Biddinghuizen 16 juni, dus een week later nog 1 is misschien wat teveel van het goede En in Juli ga ik ook weer de GTC rally rijden dus weer genoeg te doen
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
- Contacteer:
- Linc (Bas)
- Berichten: 894
- Lid geworden op: 05 mei 2008, 10:07
Re: Lopik 500 Foute Cross
Afgelopen zaterdag de 2 uurs cross gedaan van Biddinghuizen. Ging veel beter dan bij Lopik. De auto niet stuk gegaan deze keer. Alleen een paar keer het voorscherm een beetje uitdeuken om dat die tegen de wielen gingen lopen door wat tikjes hier en daar. Op een droge baan kon ik goed meekomen, maar toen er eenmaal gesproeid werd was duidelijk dat ik de verkeerde banden had
hele race online gezet en hier te zien. Eerst 2 opwarm rondjes en vanaf 2:38 gaan we los:
hele race online gezet en hier te zien. Eerst 2 opwarm rondjes en vanaf 2:38 gaan we los:
- Kasteel
- Berichten: 5272
- Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
- Locatie: Haarlem
- Contacteer:
Re: Lopik 500 Foute Cross
Schitterend 8)
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8693
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: Lopik 500 Foute Cross
Lache.
Alleen waarom schakelen?? Je kan toch prima in 1 en dezelfde versnelling rijden??
En het is toch wel duidelijk een fwd het beter doet in de crosswereld dan een rwd.
Wij rijden ook allemaal fwd op een na. En dat is altijd glibberen en glijden terwijl die fwd dingen als een speer over de baan gaan.
Alleen waarom schakelen?? Je kan toch prima in 1 en dezelfde versnelling rijden??
En het is toch wel duidelijk een fwd het beter doet in de crosswereld dan een rwd.
Wij rijden ook allemaal fwd op een na. En dat is altijd glibberen en glijden terwijl die fwd dingen als een speer over de baan gaan.
- Linc (Bas)
- Berichten: 894
- Lid geworden op: 05 mei 2008, 10:07
Re: Lopik 500 Foute Cross
Met een droge baan had schakelen wel echt zin. Op het rechte stuk moest je wel naar z'n 3, maar uitkomen van de krappe bochten kom je dan te laag in de toeren en wil hij van geen meter vooruit.
Maar inderdaad als de baan nat is heeft het weinig zin. En klopt fwd is veel beter als het zo glad is, maar ja als je het echt goed wil doen moet je gewoon 4wd hebben en er Reigers onder gooien! Deze koets had ik nog staan en de motor die er nu in hangt was ook nog over. Lekker goedkoop lol hebben dus.
Maar inderdaad als de baan nat is heeft het weinig zin. En klopt fwd is veel beter als het zo glad is, maar ja als je het echt goed wil doen moet je gewoon 4wd hebben en er Reigers onder gooien! Deze koets had ik nog staan en de motor die er nu in hangt was ook nog over. Lekker goedkoop lol hebben dus.
- Peric
- Berichten: 8441
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
- Locatie: Driebruggen
Re: Lopik 500 Foute Cross
Ik ga volgend jaar waarschijnlijk met een 325ix de strijd aan..
- Linc (Bas)
- Berichten: 894
- Lid geworden op: 05 mei 2008, 10:07
Re: Lopik 500 Foute Cross
Ja een ix lijkt me ook wel mooi, maar onderdelen daarvoor zijn best prijzig.
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8693
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: Lopik 500 Foute Cross
Als er lastige bochten in het spel zijn dan is het wellicht weer anders ja. Op de traditionele cross rijden wij altijd in 2e versnelling. Dat redt je net op het rechte stuk.
Schokbrekers is in deze klasse echt niet van belang. Dat zie je pas vanaf NK auto's of toerwagens komen.
Gewoon een snelle fwd dan ben je "koning" van het veld En gewicht...zoveel mogelijk eruit halen.
Wij hebben een Seat Ibiza 2.0 8v maar helemaal leeg gehaald. Ding is echt snel en rijden we nagenoeg altijd mee vooraan.
Schokbrekers is in deze klasse echt niet van belang. Dat zie je pas vanaf NK auto's of toerwagens komen.
Gewoon een snelle fwd dan ben je "koning" van het veld En gewicht...zoveel mogelijk eruit halen.
Wij hebben een Seat Ibiza 2.0 8v maar helemaal leeg gehaald. Ding is echt snel en rijden we nagenoeg altijd mee vooraan.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Kadett en 3 gasten