F1 Seizoen 2021 MAX VERSTAPPEN WDC 2021

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie

Wie wordt er wereldkampioen?

Peiling eindigde op 11 dec 2021, 16:06

Lewis Hamilton
33
49%
Max Verstappen
35
51%
 
Totaal aantal stemmen: 68

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27884
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: F1 Seizoen 2021 Data en tijden in openingspot inclusief toevoegen aan je kalender.

Bericht door Luco » 03 mei 2021, 12:37

Knot schreef: 03 mei 2021, 12:07 Idd, hooguit 8,5 doordat hij zat te slapen en ook nog eens een extra slipstream weggaf.
Voorlopig heeft die juwelier Max op een legale wijze weer terug ingehaald, dat is andersom nog niet gelukt :zwijntje: :zwijntje: :zwijntje:

*Rent heel hard weg nu

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27884
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: F1 Seizoen 2021 Data en tijden in openingspot inclusief toevoegen aan je kalender.

Bericht door Luco » 03 mei 2021, 12:38

Hielke schreef: 03 mei 2021, 12:06 Hij zat niet te slapen. Maar durf op risico van een 12 van Luco je dit niet uit te leggen :tooth:
PC van GT rene overgenomen ofzo? kan er geen kaas van maken. :lol:

Online
Gijzert
Berichten: 4999
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: F1 Seizoen 2021 Data en tijden in openingspot inclusief toevoegen aan je kalender.

Bericht door Gijzert » 03 mei 2021, 12:39

daNpy schreef: 03 mei 2021, 12:02
Hielke schreef: 03 mei 2021, 11:53
daNpy schreef: 03 mei 2021, 11:35 Toch is Max P2 en Bottas P3, alsnog dankzij een undercut taktiek die op de baan zijn uitwerking had.
Ben ik niet me je eens. Bottas ging na z'n pitstop met 2 seconden voorsprong op Max de eerste bocht in. Maar typisch voor Bottas is dat ie dan moeite heeft om weer op tempo te komen. Dat ie dan ook nog wijverig op Max (op wie niet eigenlijk) verdedigt kost 'm vervolgens de derde plaats. Never en te nooit niet dat dit Lewis of Max was overkomen.
Daarom zeg ik ook dat het op de baan zijn uitwerking had.
Max had ook geen snelle outlap want zijn pitstop was een seconde sneller dan die van Bottas en hij kwam er alsnog 2 sec achter.

Rapportcijfers:
Lewis: 10
Max: 7
Perez: 6
Bottas: 4
Lewis een 10 omdat ie zat te slapen bij de herstart :lol:
Geen idee of Bottas een snelle lap had toen Max naar binnen ging dan de ronden ervoor.

Gebruikersavatar
SanderZ
Berichten: 475
Lid geworden op: 20 mar 2011, 17:17
Auto: Leon FR
Locatie: Vld
Contacteer:

Re: F1 Seizoen 2021 Data en tijden in openingspot inclusief toevoegen aan je kalender.

Bericht door SanderZ » 03 mei 2021, 12:46

Hielke schreef: 03 mei 2021, 11:53
daNpy schreef: 03 mei 2021, 11:35 Toch is Max P2 en Bottas P3, alsnog dankzij een undercut taktiek die op de baan zijn uitwerking had.
Ben ik niet me je eens. Bottas ging na z'n pitstop met 2 seconden voorsprong op Max de eerste bocht in. Maar typisch voor Bottas is dat ie dan moeite heeft om weer op tempo te komen. Dat ie dan ook nog wijverig op Max (op wie niet eigenlijk) verdedigt kost 'm vervolgens de derde plaats. Never en te nooit niet dat dit Lewis of Max was overkomen.

Rapportcijfers:
Lewis: 10
Max: 7
Perez: 6
Bottas: 4
En dan zeggen dat de max fans een oranje bril op hebben :lollerdelol:

Begrijp mij niet verkeerd, ik had hamilton ook op 1 gezet in de poule en max op 2. Maar die herstart was echt heel slecht. Leek wel of dit niet het circuit voor de high rake was, at was ook erg telurstellend.

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11440
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: F1 Seizoen 2021 Data en tijden in openingspot inclusief toevoegen aan je kalender.

Bericht door Hielke » 03 mei 2021, 13:07

Nu begint bijna iedereen te roepen dat Lewis een slechte herstart had. Treurig, ik ga het uitleggen.

Wat is Max z'n favoriete manier van herstarten? Correct, weaven tot op het rechte stuk van start/finish en dan gaan. Waarom? Omdat meestal Hamilton en Bottas (ook in die volgorde) achter 'm zitten en zij niet in staat zijn het weaven (banden op temperatuur houden) net zo lang door te zetten als de nr. 1. Waarom niet? Omdat als ze het wel zouden doen, de voorligger, op het moment dat de volgers stuuruitslag hebben, met voordeel op het gas kan gaan omdat de mensen achter hem 1. eerst de auto nog recht moeten zetten, en 2. de stuuruitslag eruit moeten halen voordat ze vol op het gas kunnen gaan. Je ziet daarom de nrs. 2 en 3 (en meestal ook nog verder daarachter) niet meer weaven. Zij hebben daardoor een nadeel opgelopen bij het opwarmen van de banden. De nummer 3 in het veld heeft tov de nummer 2 een voordeel. Hij kan 1. en heel dicht achter de nummer 2 blijven rijden, en 2. toch vol zicht op de nummer 1 houden. Op het moment van herstart gaat ie dus gelijktijdig met de nummer 2 van start waardoor ie direct voordeel heeft van de slipstream.

En exact zo voltrok zich de herstart. De nummer 2 wordt in zo'n geval altijd genaaid. Dat Max het tov Hamilton en Bottas doet is slim, dat Bottas het als bitch van Hamilton jegens diezelfde nr. 1 van het team doet vond ik stupide. Het kostte Hamilton kortstondig z'n tweede plaats.

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: F1 Seizoen 2021 Data en tijden in openingspot inclusief toevoegen aan je kalender.

Bericht door daNpy » 03 mei 2021, 13:18

Gijzert schreef: 03 mei 2021, 12:39 Geen idee of Bottas een snelle lap had toen Max naar binnen ging dan de ronden ervoor.
Dat zou ook nog kunnen idd

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: F1 Seizoen 2021 Data en tijden in openingspot inclusief toevoegen aan je kalender.

Bericht door daNpy » 03 mei 2021, 13:21

Hielke schreef: 03 mei 2021, 13:07 Nu begint bijna iedereen te roepen dat Lewis een slechte herstart had. Treurig, ik ga het uitleggen.

Wat is Max z'n favoriete manier van herstarten? Correct, weaven tot op het rechte stuk van start/finish en dan gaan. Waarom? Omdat meestal Hamilton en Bottas (ook in die volgorde) achter 'm zitten en zij niet in staat zijn het weaven (banden op temperatuur houden) net zo lang door te zetten als de nr. 1. Waarom niet? Omdat als ze het wel zouden doen, de voorligger, op het moment dat de volgers stuuruitslag hebben, met voordeel op het gas kan gaan omdat de mensen achter hem 1. eerst de auto nog recht moeten zetten, en 2. de stuuruitslag eruit moeten halen voordat ze vol op het gas kunnen gaan. Je ziet daarom de nrs. 2 en 3 (en meestal ook nog verder daarachter) niet meer weaven. Zij hebben daardoor een nadeel opgelopen bij het opwarmen van de banden. De nummer 3 in het veld heeft tov de nummer 2 een voordeel. Hij kan 1. en heel dicht achter de nummer 2 blijven rijden, en 2. toch vol zicht op de nummer 1 houden. Op het moment van herstart gaat ie dus gelijktijdig met de nummer 2 van start waardoor ie direct voordeel heeft van de slipstream.

En exact zo voltrok zich de herstart. De nummer 2 wordt in zo'n geval altijd genaaid. Dat Max het tov Hamilton en Bottas doet is slim, dat Bottas het als bitch van Hamilton jegens diezelfde nr. 1 van het team doet vond ik stupide. Het kostte Hamilton kortstondig z'n tweede plaats.
Ik denk dat Max gewoon gekeken heeft naar de startlijn en het een beetje uit heeft gerekend zodat ie met een hogere snelheid nog net achter Ham zat op de lijn. Niet door dicht achter Ham te blijven, maar iets afstand te houden zodat ie eerder op het gas kon gaan.

Ham was volgens mij helemaal niet meer aan het weaven namelijk.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27884
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: F1 Seizoen 2021 Data en tijden in openingspot inclusief toevoegen aan je kalender.

Bericht door Luco » 03 mei 2021, 13:59

Ik blijf die juwelier een kutjanus vinden, maar eerlijk is eerlijk hij kan wel rijden, is slim, en heeft nog eens regelmatig mazzel.
Plus MB heeft de tactiek beter voor elkaar dan schreeuwbaas Helmut.

Gebruikersavatar
frankie
Berichten: 2068
Lid geworden op: 23 nov 2008, 14:17
Locatie: BMW city

Re: F1 Seizoen 2021 Data en tijden in openingspot inclusief toevoegen aan je kalender.

Bericht door frankie » 03 mei 2021, 14:16

Prima analyse Hielke!

Dit is wat Hamilton er zelf over te zeggen had:
"Ik focuste me natuurlijk op Valtteri (Bottas, de leider in de race, red.) en ik keek letterlijk een fractie van een seconde in mijn spiegels om te kijken waar Max zat en echt precies op dat moment ging Valtteri op z'n gas en verloor ik 'm", zegt Hamilton tegen diverse media.

Hamilton zat naar eigen zeggen in de slipstream van Bottas en probeerde daar uit te komen om zo te verdedigen, maar gaf op die manier de slipstream over aan Verstappen waarna hij hem kon inhalen. Niet zo slim, aldus de zevenvoudig wereldkampioen. "Ik zei echt 'jij idioot' tegen mezelf op dat moment", lacht Hamilton.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31231
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: F1 Seizoen 2021 Data en tijden in openingspot inclusief toevoegen aan je kalender.

Bericht door JP » 03 mei 2021, 15:24

Luco schreef: 03 mei 2021, 12:37
Knot schreef: 03 mei 2021, 12:07 Idd, hooguit 8,5 doordat hij zat te slapen en ook nog eens een extra slipstream weggaf.
Voorlopig heeft die juwelier Max op een legale wijze weer terug ingehaald, dat is andersom nog niet gelukt :zwijntje: :zwijntje: :zwijntje:

*Rent heel hard weg nu
Blijven rennen, nee blijven rennen, nee nog verder, nog verder….stukje nog…..(afgrond…) :tooth:

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27884
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: F1 Seizoen 2021 Data en tijden in openingspot inclusief toevoegen aan je kalender.

Bericht door Luco » 03 mei 2021, 15:41

JP schreef: 03 mei 2021, 15:24
Luco schreef: 03 mei 2021, 12:37
Knot schreef: 03 mei 2021, 12:07 Idd, hooguit 8,5 doordat hij zat te slapen en ook nog eens een extra slipstream weggaf.
Voorlopig heeft die juwelier Max op een legale wijze weer terug ingehaald, dat is andersom nog niet gelukt :zwijntje: :zwijntje: :zwijntje:

*Rent heel hard weg nu
Blijven rennen, nee blijven rennen, nee nog verder, nog verder….stukje nog…..(afgrond…) :tooth:
Dat is nou niet aardig JP :lol:

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11440
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: F1 Seizoen 2021 Data en tijden in openingspot inclusief toevoegen aan je kalender.

Bericht door Hielke » 03 mei 2021, 18:14

https://www.youtube.com/watch?v=ldrlbMEISTk

10:30, de frustratie van Allard Kalff betreffende de onkunde van sommige rijders die het vertikken om te verdedigen. Bottas noemt ie dan bij naam. Ik snap die frustratie want ik begrijp er ook helemaal niks van. Dan mag je F1 misschien toch geen topsport noemen zo zonder vormen van promotie en degradatie zoals die in andere sporten wel gebruikelijk zijn. Mazepin is natuurlijk het typische voorbeeld als überkluns die met pappies geld in de F1 komt.

Gebruikersavatar
Enrico
Berichten: 3292
Lid geworden op: 26 sep 2010, 15:01

Re: F1 Seizoen 2021 Data en tijden in openingspot inclusief toevoegen aan je kalender.

Bericht door Enrico » 03 mei 2021, 20:00

Gelukkig is ronde 4 over een kleine paar dagen!!!

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11440
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: F1 Seizoen 2021 Data en tijden in openingspot inclusief toevoegen aan je kalender.

Bericht door Hielke » 03 mei 2021, 20:29

Enrico schreef: 03 mei 2021, 20:00 Gelukkig is ronde 4 over een kleine paar dagen!!!
Och, vind het helemaal niet erg om nog wat daagjes door te analyseren.

Frank_Sch
Berichten: 2122
Lid geworden op: 02 mei 2017, 18:10
Auto: Alpina B3s cabrio 2011

Re: F1 Seizoen 2021 Data en tijden in openingspot inclusief toevoegen aan je kalender.

Bericht door Frank_Sch » 03 mei 2021, 21:13

Ben het niet altijd eens met wat hier wordt geschreven. Maar wel leuk en leerzaam hoe anderen er tegenaan kijken. Dank, zo hebben we een hoop napret.

Wat vinden we van Alonso, Ricciardo, Sainz en Vettel als nieuwe drivers in hun teams?
Laatst gewijzigd door Frank_Sch op 04 mei 2021, 09:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
RS-Ron
Berichten: 3553
Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10

Re: F1 Seizoen 2021 Data en tijden in openingspot inclusief toevoegen aan je kalender.

Bericht door RS-Ron » 03 mei 2021, 22:28

Het viel mij op dat de RBR in de 1e en 2e sector iedere keer inliep de de Mercedes, zeker bij Bottas. In sector 3 zag je dat de mercedes al in de bocht voor het rechte stuk wegliep en de DRS bij lange na niet genoeg was. Ik moet nog zien dat dit in Barcelona anders zal zijn. Daar heb ik ooit een Ferrari die sneller was achter een RBR zien rijden tig rondjes met een ventje in die RBR. Vind het seizoen wel het leukste sinds jaren tot nu toe. En prima dat Max het niet kado krijgt, als hij het op de rit krijgt en (nog meer) een serieuze titelkandidaat wordt verdiend ie het ook. Moet ook eerlijk zeggen dat Lewis me ook blij verrast, ook in zijn houding en opstelling.

Gr Ron

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39725
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: F1 Seizoen 2021 Data en tijden in openingspot inclusief toevoegen aan je kalender.

Bericht door Arthur » 04 mei 2021, 09:52

RBR was ook langzamer op het rechte stuk, toch? Dan wordt het helemaal moeilijk, zelfs met DRS.

Online
Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9101
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: F1 Seizoen 2021 Data en tijden in openingspot inclusief toevoegen aan je kalender.

Bericht door smiley » 04 mei 2021, 10:03

Ik neem aan dat dat een achtervleugel stand keuze was, gezien de vorige wedstrijden de topsnelheid toch wel in orde was?

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: F1 Seizoen 2021 Data en tijden in openingspot inclusief toevoegen aan je kalender.

Bericht door daNpy » 04 mei 2021, 10:14

smiley schreef: 04 mei 2021, 10:03 Ik neem aan dat dat een achtervleugel stand keuze was, gezien de vorige wedstrijden de topsnelheid toch wel in orde was?
Hoeveel invloed heeft dat nog met DRS?

Online
Gijzert
Berichten: 4999
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: F1 Seizoen 2021 Data en tijden in openingspot inclusief toevoegen aan je kalender.

Bericht door Gijzert » 04 mei 2021, 10:16

smiley schreef: 04 mei 2021, 10:03 Ik neem aan dat dat een achtervleugel stand keuze was, gezien de vorige wedstrijden de topsnelheid toch wel in orde was?
Moah. Kan ook een Honda issue zijn natuurlijk. Ook het zusterteam kwam niet heel denderend uit de verf.

Gebruikersavatar
Mari Oh Oh!
Berichten: 3055
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:58
Locatie: Assen

Re: F1 Seizoen 2021 Data en tijden in openingspot inclusief toevoegen aan je kalender.

Bericht door Mari Oh Oh! » 04 mei 2021, 14:37

Misschien ook wel interessant: Bottas en Hamilton reden met een andere achtervleugel(de beruchte one vs two pillar config):
https://www.motorsport.com/f1/news/the- ... n/6502259/

Waarbij die van Hamilton minder downforce bood en nadelig was in kwalificatie, maar op de lange duur mogelijk beter in de race(als je hem op de weg weet te houden).

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: F1 Seizoen 2021 Data en tijden in openingspot inclusief toevoegen aan je kalender.

Bericht door daNpy » 04 mei 2021, 14:49

Mag dat allemaal zomaar? Of is dat vrij?

Gebruikersavatar
Mari Oh Oh!
Berichten: 3055
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:58
Locatie: Assen

Re: F1 Seizoen 2021 Data en tijden in openingspot inclusief toevoegen aan je kalender.

Bericht door Mari Oh Oh! » 04 mei 2021, 14:55

Natuurlijk is dat vrij zo lang je je maar aan de parque fermé regels houdt. Het zal overigens hoogstwaarschijnlijk op basis van de voorkeuren van de coureurs (en hun engineers) zijn.

Meest beroemde voorbeeld is misschien de voorvleugel die Mark werd 'afgepakt'(not bad for a number two driver 'eh) terwijl hij er zelf verre van enthousiast over was en Vettel juist wél.

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: F1 Seizoen 2021 Data en tijden in openingspot inclusief toevoegen aan je kalender.

Bericht door daNpy » 04 mei 2021, 15:00

Ok, ik ken de parc fermé regels ook niet uit mijn hoofd :P
Krijg wel kromme tenen van dat artikel, maar dat zal wel aan mij liggen.

Gebruikersavatar
Mari Oh Oh!
Berichten: 3055
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:58
Locatie: Assen

Re: F1 Seizoen 2021 Data en tijden in openingspot inclusief toevoegen aan je kalender.

Bericht door Mari Oh Oh! » 04 mei 2021, 16:53

Die zijn in de basis niet heel moeilijk(in detail wél). Je mag niks aan de auto vervangen of zelfs aanpassen na(het begin van) de kwalificatie. Natuurlijk is er een lijst met uitzonderingen maar het vervangen van de achtervleugel voor een andere spec valt daar niet onder. Simpele dingen als benzine aanvullen/vervangen(maar volgens mij zelfs remmen ontluchten) wél. Voor die achtervleugel geldt overigens: Wél als je kan bewijzen dat hij schade heeft(veiligheidsaspect), maar dan moet je hem nog vervangen voor een gelijkwaardig deel met minimaal hetzelfde gewicht. En vóórdat de parc fermé(idd pardon my french ;) ) ingaat moet de auto natuurlijk ook legaal zijn. Alleen mag één auto best met een ander aero-package(of delen daarvan) rijden dan de andere(daar zijn ook legio voorbeelden van). Teams doen het sowieso wel om de effectiviteit van een wijziging te kunnen analyseren(ook in race condities) en soms ook vanwege de voorkeur van een coureur(die dat soms (onterecht) deels op gevoel doet)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 132 gasten