F1 Seizoen 2021

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie
Online
Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 7354
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

F1 Seizoen 2021

Bericht door WJ » 31 okt 2017, 17:28

:mrgreen:

De FIA en Liberty Global hebben vandaag in Parijs de lijnen voor de nieuwe reglementen voor de motor vanaf 2021 gepresenteerd.
De V6 blijft maar de MGU-H (de electromotor die aan de turbo vastzit die bij accelereren electrisch de turbo assisteert en tevens de accu laadt tijdens het coasten) gaat verdwijnen en daarmee is tevens de duurste component en de grootste veroorzaker van de meeste motorproblemen uit de weg geruimd.
Wel blijft het bij 1 turbo (was eerst sprake van 2) en het maximum toerental van de motor wordt met 3000 rpm verhoogd waarmee men de motoren veel luider wil maken.
Er komen een aantal standaard componenten zoals accu en controle elektronica en een sterkere MGU-K (terugwinning van remenergie).
De rijders krijgen daarnaast ook meer handmatige controle over de MGU-K waardoor de rijder over meerdere rondjes energie kan opsparen om die later voor bijvoorbeeld inhaalacties in te zetten.
Ook gaan men trachten het brandstofverbruik verder terug te dringen wat eigenlijk een tegenstrijdigheid is met het streven om meer vermogen uit de nieuwe unit te halen.
Komend jaar gaan de teams samen met FIA, Liberty Global en motorfabrikanten deze richtlijnen verder uitwerken om eind 2018 de nieuwe regels gereed te hebben.
Veel wordt er aan gedaan om de kosten van de units drastisch omlaag te krijgen en zullen er diverse plug- en play componenten voor motor en versnellingsbak komen.
De motorfabrikanten hebben feitelijk dus 2 jaar de tijd om de units te ontwikkelen.



FIA and Formula 1 set out clear direction for 2021 F1 power units

https://www.formula1.com/en/latest/head ... -unit.html

The key features of the proposals presented to manufacturer representatives at Tuesday's meeting:
  • 1.6 Litre, V6 Turbo Hybrid

    3000rpm higher engine running speed range to improve the sound

    Prescriptive internal design parameters to restrict development costs and discourage extreme designs and running conditions

    Removal of the MGUH

    More powerful MGUK with focus on manual driver deployment in race together with option to save up energy over several laps to give a driver controlled tactical element to racing

    Single turbo with dimensional constraints and weight limits

    Standard energy store and control electronics

    High Level of external prescriptive design to give ‘Plug-And-Play’ engine/chassis/transmission swap capability

    Intention to investigate tighter fuel regulations and limits on number of fuels used

Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 5588
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: F1 Seizoen 2021

Bericht door smiley » 31 okt 2017, 17:36

Net wat je zegt. Ze gaan nu al tot 18k rpm maar er wordt geschakeld rond de 12k ivm brandstof.
Geen idee wat 21k dan doet. (Behalve renault motoren vroegtijdig afschrijven)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten