F1 seizoen 2018
-
- Berichten: 9063
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
- Auto: GR86 | VW California | Mazda 3
Re: F1 seizoen 2018
Nadat gister weer overduidelijk was dat het enorme gebrek aan vermogen van de Renault-motor ervoor zorgt dat zelfs iemand die Max Verstappen heet geen enkele vuist kan maken tegen Mercedes en Ferrari, dreigt het seizoen als een nachtkaars uit te gaan. Alleen komend weekend in Hongarije en later in het jaar met name in Singapore zijn er nog kansen voor Red Bull Racing. Het gebrek aan vermogen en het gebrek aan doorontwikkeling van de huidige motor is gewoon schrijnend. Ik heb altijd geleerd: "Under promise, over deliver". Minder beloven, meer doen. Bij Renault is het helaas al jaren omgekeerd. Alle mooie verhalen van Cyril Abiteboul en consorten ten spijt: er wordt al jaren van alles beloofd maar er wordt gewoon niet geleverd. Recent een nieuwe MGU-K (na jaren uitstel), er kwam zelfs een heuse 'party-mode'. Mooie verhalen over spec-A, spec-B, spec-C motoren. Het is allemaal echter niks, zelfs de coureurs van het Renault fabrieksteam gaven aan dat ze er niets van konden merken na de recente 'party-mode'.
En ondertussen ontwikkelen ze bij Mercedes en vooral Ferrari stevig door. Met name de Italianen hebben een absoluut monster van een Power Unit gebouwd dit jaar. Zelfs Mercedes is qua pure power niet meer opgewassen tegen de Ferrari motor. En Renault? Daar ging er gister weer één van kapot (Ricciardo) en vertoonde een ander zware kuren (Vandoorne). En Ricciardo, die toch al achteraan moest starten wou graag met een nieuwe motor van start gaan. Logisch. Maar het verzoek van RBR voor een nieuw blok voor de race werd beantwoord met "Non!". Ze konden er naar fluiten...
En Honda dan? Nee, die zijn er ook nog niet. Nog lang niet. Maar de potentie is er wel en ze gaan er komen, vroeger of later. Je hoort ze minder (dan die Fransen), je ziet ze minder maar op de achtergrond wordt daar stevig geinvesteerd en doorontwikkeld. Bij Red Bull weten ze meer dan ons, ze hebben de keuze voor Honda puur en alleen gemaakt omdat ze weten dat er meer in zit dan met de huidige Renault motor.
Ik heb een theorie. Misschien heel ver gezocht, het klinkt misschien bizar en wellicht wordt ik over een aantal maand uitgelachen. Mag allemaal. Maar ik denk dat Red Bull Racing dit seizoen mogelijk niet gaan eindigen met Renault motoren achterin de RB14. Ik denk dat de kans bestaat dat ze na de zomerbreak al gaan switchen naar Honda en wel hierom:
- Reglementair mag het. De FIA staat toe dat je gedurende een seizoen een andere motorleverancier mag kiezen.
- Het schijnt dat er allang een RB14 in Japan op de testbank staat met een Honda motor achterin. De juiste versnellingsbak hebben ze ook al (gebruikt Toro Rosso, eigen ontwikkeling van Red Bull Technologies)
- De openlijke kritiek vanuit het Red Bull kamp richting Renault neemt de laatste tijd weer toe. Zowel Christian Horner geeft veel steken onder water en ook de coureurs zijn vrij open en direct over de huidige problemen met de motor. Er wordt weinig moeite gedaan om nog aardig te zijn.
- Ik proef een bepaalde vrolijkheid bij Verstappen die ik eerder niet zag. Voorheen was hij bloedchagrijnig na weer problemen met de motor of gebrek aan snelheid. Gister stond hij goedgemutst voor de camera's terwijl hij niet verder kon komen dan een vierde plek. Niet de plek waar hij het om doet en waar hij normaliter gezien luchtig over zou analyseren. Weet hij meer dan wij?
- Hun positie in het WK komt niet meer in gevaar. Mercedes en Ferrari zijn te snel. Het is en blijft P3 voor RBR. Ze hebben 211 punten halverwege het seizoen tov. 80 voor Renault. Al zouden ze geen punt meer scoren, no way dat Renault (of een ander team) in het tweede deel (we zijn nu net voorbij de helft) van het seizoen dat verschil goedmaakt. Voor de constructeursstand maakt het dus niet meer uit, de inkomsten zijn dus ook gegarandeerd.
- Het zou publicitair een megastunt zijn en het zou de schijnwerpers enorm op Red Bull richten. Iets wat bij een marketingmerk als Red Bull zou passen, ze zijn daar niet bepaald vies van een stunt.
- Het zou een aantal maand aan extra ontwikkelingswerk opleveren voor Honda, in een tijdperk waar er amper nog getest mag worden.
- In dit seizoen is er verder toch niets meer te winnen. Het gaat Dietrich Mateschitz en de zijnen maar om één ding: winnen en Verstappen de jongste wereldkampioen ooit maken. Alles wat helpt om dat doel te bereiken moet worden aangewend, ook al houdt het in om het huidige seizoen verder op te geven qua resultaten.
We zullen zien wat het gaat worden! Misschien raakt bovenstaande theorie kant-noch-wal maar het zou wel typisch des-Red-Bull's kunnen zijn...
En ondertussen ontwikkelen ze bij Mercedes en vooral Ferrari stevig door. Met name de Italianen hebben een absoluut monster van een Power Unit gebouwd dit jaar. Zelfs Mercedes is qua pure power niet meer opgewassen tegen de Ferrari motor. En Renault? Daar ging er gister weer één van kapot (Ricciardo) en vertoonde een ander zware kuren (Vandoorne). En Ricciardo, die toch al achteraan moest starten wou graag met een nieuwe motor van start gaan. Logisch. Maar het verzoek van RBR voor een nieuw blok voor de race werd beantwoord met "Non!". Ze konden er naar fluiten...
En Honda dan? Nee, die zijn er ook nog niet. Nog lang niet. Maar de potentie is er wel en ze gaan er komen, vroeger of later. Je hoort ze minder (dan die Fransen), je ziet ze minder maar op de achtergrond wordt daar stevig geinvesteerd en doorontwikkeld. Bij Red Bull weten ze meer dan ons, ze hebben de keuze voor Honda puur en alleen gemaakt omdat ze weten dat er meer in zit dan met de huidige Renault motor.
Ik heb een theorie. Misschien heel ver gezocht, het klinkt misschien bizar en wellicht wordt ik over een aantal maand uitgelachen. Mag allemaal. Maar ik denk dat Red Bull Racing dit seizoen mogelijk niet gaan eindigen met Renault motoren achterin de RB14. Ik denk dat de kans bestaat dat ze na de zomerbreak al gaan switchen naar Honda en wel hierom:
- Reglementair mag het. De FIA staat toe dat je gedurende een seizoen een andere motorleverancier mag kiezen.
- Het schijnt dat er allang een RB14 in Japan op de testbank staat met een Honda motor achterin. De juiste versnellingsbak hebben ze ook al (gebruikt Toro Rosso, eigen ontwikkeling van Red Bull Technologies)
- De openlijke kritiek vanuit het Red Bull kamp richting Renault neemt de laatste tijd weer toe. Zowel Christian Horner geeft veel steken onder water en ook de coureurs zijn vrij open en direct over de huidige problemen met de motor. Er wordt weinig moeite gedaan om nog aardig te zijn.
- Ik proef een bepaalde vrolijkheid bij Verstappen die ik eerder niet zag. Voorheen was hij bloedchagrijnig na weer problemen met de motor of gebrek aan snelheid. Gister stond hij goedgemutst voor de camera's terwijl hij niet verder kon komen dan een vierde plek. Niet de plek waar hij het om doet en waar hij normaliter gezien luchtig over zou analyseren. Weet hij meer dan wij?
- Hun positie in het WK komt niet meer in gevaar. Mercedes en Ferrari zijn te snel. Het is en blijft P3 voor RBR. Ze hebben 211 punten halverwege het seizoen tov. 80 voor Renault. Al zouden ze geen punt meer scoren, no way dat Renault (of een ander team) in het tweede deel (we zijn nu net voorbij de helft) van het seizoen dat verschil goedmaakt. Voor de constructeursstand maakt het dus niet meer uit, de inkomsten zijn dus ook gegarandeerd.
- Het zou publicitair een megastunt zijn en het zou de schijnwerpers enorm op Red Bull richten. Iets wat bij een marketingmerk als Red Bull zou passen, ze zijn daar niet bepaald vies van een stunt.
- Het zou een aantal maand aan extra ontwikkelingswerk opleveren voor Honda, in een tijdperk waar er amper nog getest mag worden.
- In dit seizoen is er verder toch niets meer te winnen. Het gaat Dietrich Mateschitz en de zijnen maar om één ding: winnen en Verstappen de jongste wereldkampioen ooit maken. Alles wat helpt om dat doel te bereiken moet worden aangewend, ook al houdt het in om het huidige seizoen verder op te geven qua resultaten.
We zullen zien wat het gaat worden! Misschien raakt bovenstaande theorie kant-noch-wal maar het zou wel typisch des-Red-Bull's kunnen zijn...
-
- Berichten: 2719
- Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
- Locatie: BMW E91 330d
Re: F1 seizoen 2018
ik hoop dat je gelijk hebt
- Ti-Tourist (Erik)
- Berichten: 508
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 16:04
- Locatie: 0348
Re: F1 seizoen 2018
@ Wouter: Ben er ook van overtuigd dat dit gaat gebeuren. Voorwerk is maanden geleden al gedaan. Zou wel heel gaaf zijn. Ze kunnen er alleen maar mee winnen op de korte termijn. Al wordt het wel lastig mochten ze Renault ooit nodig hebben (omdat de Honda deal maar twee jaar loopt) en Mercedes / Ferrari als de dood zijn voor het leveren van motoren aan RB. Dan blijft er weinig keuze over als Honda tegenvalt of (ooit) onverwacht de stekker er uit trekt.
- WJ
- Berichten: 11742
- Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
- Locatie: WeeWeeWee
Re: F1 seizoen 2018
Volgensmij kan het simpelweg niet omdat de motor niet in het chasis past?
-
OnlineEvdP
- Berichten: 6148
- Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
- Auto: Volg de Skoda rijder
- Locatie: Op de gasbel
Re: F1 seizoen 2018
Kan zijn dat Porsche en Cosworth dan ook motoren gaan leveren.Ti-Tourist (Erik) schreef: ↑23 jul 2018, 10:01 Al wordt het wel lastig mochten ze Renault ooit nodig hebben (omdat de Honda deal maar twee jaar loopt) en Mercedes / Ferrari als de dood zijn voor het leveren van motoren aan RB.
Het minder chagerijnig zijn van Max kan natuurlijk ook zijn omdat hij wet dat dit het gewoon is. Harder gaat het ding niet en hij heeft de finish gehaald.
- Robin Hartog
- Berichten: 8474
- Lid geworden op: 29 sep 2008, 20:02
- Contacteer:
Re: F1 seizoen 2018
@Wouter: Klinkt wel als een heel positief verhaal. Maar wat zijn voor RB de nadelen van zo'n stap? Wat WJ zegt; past het uberhaupt nu wel in dit chassis?
-
OnlineEvdP
- Berichten: 6148
- Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
- Auto: Volg de Skoda rijder
- Locatie: Op de gasbel
Re: F1 seizoen 2018
De Honda is toch kleiner dan de Renault? Ik meende dat McLaren wat problemen had met de wissel van Honda naar Renault.
-
- Berichten: 21736
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35
Re: F1 seizoen 2018
Laten we het hopen. Met een Renault-motor is het simpelweg niet mogelijk om in de top terecht te komen. Ik heb meer vertrouwen in de engineers van Honda.
-
- Berichten: 9063
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
- Auto: GR86 | VW California | Mazda 3
Re: F1 seizoen 2018
Alle bevestigingspunten van de motoren in F1 zijn identiek, is reglementair zo vastgelegd. Verder is de Renault qua afmetingen het grootste blok in F1, de Honda is compacter. Daar verkeken ze zich bij McLaren ook even op, toen ze de Renault moesten inpassen in de auto van dit jaar (wat EvdP ook zegt).Robin Hartog schreef: ↑23 jul 2018, 10:26 @Wouter: Klinkt wel als een heel positief verhaal. Maar wat zijn voor RB de nadelen van zo'n stap? Wat WJ zegt; past het uberhaupt nu wel in dit chassis?
Wat deze stap tegen kan werken is de verplichte zomerstop, de fabriek moet dan ook gesloten zijn. Er mag volgens de regels niet doorgewerkt worden in de zomerpauze. Dus als ze wat willen, dan zouden ze dit al eerder moeten hebben voorbereid. Dus ja, misschien is bovenstaande stelling wel totaal onhaalbaar maar goed, met Red Bull weet je het nooit.
-
Onlinesmiley
- Berichten: 9104
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
- Auto: Opel Speedster Supercharged
- Locatie: Etten-Leur
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: F1 seizoen 2018
Pa lapt het allemaal wel
-
Onlinesmiley
- Berichten: 9104
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
- Auto: Opel Speedster Supercharged
- Locatie: Etten-Leur
Re: F1 seizoen 2018
Dat was toch zo´n beruchte uitdrukking?
Hoe wordt je zo snel mogelijk miljonair in de F1?
Door te starten als miljardair.
Hoe wordt je zo snel mogelijk miljonair in de F1?
Door te starten als miljardair.
- RS-Ron
- Berichten: 3553
- Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10
Re: F1 seizoen 2018
Leuk scenario Wouter ! Zou nog leuker zijn om één van de RBR auto’s te voorzien van een Honda motor. Kan je de data van identieke chassis vergelijken...... Het zou wel een nooit eerder vertoonde stunt zijn. (Naar dat ik weet)
Gr Ron
Gr Ron
- D20VT
- Berichten: 872
- Lid geworden op: 26 jun 2011, 21:43
Re: F1 seizoen 2018
https://thesportsrush.com/lawrence-stro ... rce-india/
Silly season gaat nog verder.
De stoeltjes bij de topteams zijn bijna vergeven en nu gaat heel de middenmoot op de schop
Silly season gaat nog verder.
De stoeltjes bij de topteams zijn bijna vergeven en nu gaat heel de middenmoot op de schop
-
- Berichten: 2123
- Lid geworden op: 02 mei 2017, 18:10
- Auto: Alpina B3s cabrio 2011
Re: F1 seizoen 2018
https://www.reddit.com/r/funny/comments ... h=92f47afcDownforce Hans schreef: ↑22 jul 2018, 21:36Je auto laten lopen, zit je aan het bier ....of paddo`s ?
-
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:32
Re: F1 seizoen 2018
Ik verbaas mij eigenlijk over het faillissement van FI? Het team is twee jaar op rij vierde geworden en heeft dus een enorme klap prijzengeld ontvangen, heeft een joekel van een hoofdsponsor, geen bijzonder grote namen als rijdersduo, schijnbaar een compact team... Waar gaat het geld naar toe?
- JP
- Berichten: 31256
- Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
- Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….
- daNpy
- Berichten: 5980
- Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
Re: F1 seizoen 2018
Drank & drugs
-
- Berichten: 683
- Lid geworden op: 17 mei 2008, 10:45
Re: F1 seizoen 2018
Mooi verhaal weer Wouter. Of je gelijk hebt gaan we meemaken, maar het is leuk om te lezen! Heb verder niets van de race gezien. Ik merk wel dat ik de laatste tijd meer geïnteresseerd ben in de F1. Mede door volgen/kijken naar de kwalificatie, maar ook door dit topic draagt daar aan bij. Ik ben ontzettend benieuwd wat RB gaat bereiken met the power of dreams!
-
- Berichten: 2719
- Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
- Locatie: BMW E91 330d
Re: F1 seizoen 2018
valt tegen, afgelopen jaar “68 miljoen” prijzengeld, op een budget van zo’n 100 miljoen.Zed240 schreef: ↑23 jul 2018, 23:05 Ik verbaas mij eigenlijk over het faillissement van FI? Het team is twee jaar op rij vierde geworden en heeft dus een enorme klap prijzengeld ontvangen, heeft een joekel van een hoofdsponsor, geen bijzonder grote namen als rijdersduo, schijnbaar een compact team... Waar gaat het geld naar toe?
https://www.grandprixradio.nl/2018/02/1 ... ure-hobby/
en
http://formule1nieuws.nl/modules/news&storyid=46296
bron: https://www.onetime.nl/wedden-op-sport- ... -formule-1
- WJ
- Berichten: 11742
- Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
- Locatie: WeeWeeWee
Re: F1 seizoen 2018
Dat het fysiek past wil natuurlijk niet zeggen dat "het past". Gewicht(verdeling) is anders, uitlaat curve is anders, etc. Volgensmij kan zoiets aardig de balans van de auto verstoren.Wouter81 schreef: ↑23 jul 2018, 11:54Alle bevestigingspunten van de motoren in F1 zijn identiek, is reglementair zo vastgelegd. Verder is de Renault qua afmetingen het grootste blok in F1, de Honda is compacter. Daar verkeken ze zich bij McLaren ook even op, toen ze de Renault moesten inpassen in de auto van dit jaar (wat EvdP ook zegt).Robin Hartog schreef: ↑23 jul 2018, 10:26 @Wouter: Klinkt wel als een heel positief verhaal. Maar wat zijn voor RB de nadelen van zo'n stap? Wat WJ zegt; past het uberhaupt nu wel in dit chassis?
Wat deze stap tegen kan werken is de verplichte zomerstop, de fabriek moet dan ook gesloten zijn. Er mag volgens de regels niet doorgewerkt worden in de zomerpauze. Dus als ze wat willen, dan zouden ze dit al eerder moeten hebben voorbereid. Dus ja, misschien is bovenstaande stelling wel totaal onhaalbaar maar goed, met Red Bull weet je het nooit.
Zou wel een mooie stunt zijn, maar ik denk niet dat het kan. En voor het test werk hebben ze Honda nu Torro Rosso "gegeven" natuurlijk, penalty's en alles maakte niet uit, gewoon testen.
- Mari Oh Oh!
- Berichten: 3055
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:58
- Locatie: Assen
Re: F1 seizoen 2018
De Honda is ook lichter, dus die gewichtsverdeling is sowieso geen probleem, je kan dan namelijk 'gratis' ballast plaatsen indien nodig. De voorsprong op plek 4 is zo groot, dat dit eigenlijk een uitgelezen kans is. Je leert er ook veel meer mee en creëert ook zoveel meer tijd om goed voor te bereiden op volgend seizoen. Na de tests kan je eigenlijk niet veel meer en meestal komen de eerste echte updates pas na de reis richting Europa. Als het ook maar enigszins kan:DOEN!
- alt
- Berichten: 3016
- Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31
Re: F1 seizoen 2018
Ik vraag mij af hoe RB even een nieuwe auto met Honda motor kunnen gereed maken als er na volgende week de F1 fabrieken gesloten moeten zijn tot de volgende race.
Vroeger zat er slechts een motor in.
Nu een motor, een elektromotor, een turbo-dynamo, een speciale batterij & een compleet computeronderneming, oh ja ook nog een simulatieprogramma voor de simulator moet er nog worden geschreven voor het einde van deze week.
Dan moet alles nog gekoeld worden
Daarbij heeft Honda al meerdere malen verklaard, dat zij nog niet de capaciteit hebben om 2 teams motor te leveren & nieuwe motoren gelijktijdig te ontwikkelen.
Vroeger zat er slechts een motor in.
Nu een motor, een elektromotor, een turbo-dynamo, een speciale batterij & een compleet computeronderneming, oh ja ook nog een simulatieprogramma voor de simulator moet er nog worden geschreven voor het einde van deze week.
Dan moet alles nog gekoeld worden
Daarbij heeft Honda al meerdere malen verklaard, dat zij nog niet de capaciteit hebben om 2 teams motor te leveren & nieuwe motoren gelijktijdig te ontwikkelen.
- daNpy
- Berichten: 5980
- Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
Re: F1 seizoen 2018
Dan doen ze die dacia motoren toch weer terug in de toro's
-
- Berichten: 9063
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
- Auto: GR86 | VW California | Mazda 3
Re: F1 seizoen 2018
Inmiddels loopt de spanning op tussen Red Bull en Renault:
Renault's decision not to provide all possible new power unit elements for Daniel Ricciardo at the German Grand Prix has prompted frustration at the Red Bull Formula 1 team.
Red Bull picked Hockenheim for tactical penalties for Ricciardo as it knew they would be inevitable at some point after failures earlier in the season and wanted a clear shot at the upcoming Hungaroring race.
But Renault only allowed Red Bull to introduce new examples of three of the possible six elements, fitting a new MGU-K, energy store and control electronics but not the anticipated new V6, turbo and MGU-H.
Taking all six components would have given Red Bull an extra safety net in its pool of engine parts without further penalty when Ricciardo was already destined for the back of the grid.
It was clear before the race that Red Bull management was frustrated by the decision, with team principal Christian Horner telling Autosport it was "a question for Renault" and adding "the normal strategy is to change everything you can".
There is tension between Red Bull and Renault as they approach the end of their relationship, exacerbated by Red Bull's ongoing contractual hold on Carlos Sainz Jr complicating Renault's driver plans for 2019.
Ricciardo was then forced to retire from the German GP with a power unit failure, although exactly what failed, and what elements will not now be reusable, has not been disclosed.
Renault F1 managing director Cyril Abiteboul defended the decisions regarding Ricciardo's car.
"There was no reason to change the ICE [internal combustion engine], at the time," he told Autosport.
Autosport's German Grand Prix Driver Ratings
Agree or disagree with our ratings? Have your say
Browse ratings
"It's always the same thing, in hindsight after the race, you can always reinvent the world and re-do scenarios, but it's like strategy, wet and dry, it's like lots of things.
"At the time, when we had to make a decision, with the information we had at the time, there was absolutely no reason [to change more parts].
"Engine failure can happen at any time, even with a new engine, unfortunately, it can happen, as happened in the past.
"There was no more certainty with a new engine than an old engine."
Abiteboul denied that the decision not to give Ricciardo new elements was due to a lack of availability.
"There is no situation with availability," he said. "First we are really focused on 'spec C', and we are in between two specs and it's better to try and wait for spec C availability.
"And secondly there was enough mileage available on that engine and another previous engine in order to make it to the spec C. There was enough mileage from the engines already in the pool to cover the rest of the season with those plus a Spec C."
He added that the introduction of the spec C Renault engine "may not be at the same time for everyone", saying "we have to see what's best, when they are available. The earliest will be Spa."
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: EmielS60 en 248 gasten