Een tijdje terug heb ik een aantal tweedehands slicks gekocht. Ik rij normaal met semislicks en wil de komende trackday op spa graag de slicks eens uitproberen. Ik heb nog nooit op slicks gereden, maar ik weet vooral niet hoe je kunt zien hoe ver de slicks heen zijn.
Kunnen jullie mij vertellen waaraan ik kan zien welke slicks ik nog kan gebruiken en welke echt op zijn. Ik heb al op internet gezocht en ik kan niet echt een eenduidig antwoord vinden. Er zitten natuurlijk de slijtage indicatoren op, maar ik kan begrijpen dat de chemicaliën in sommige gevallen eerder uit de banden zijn getrokken dan bedoeld is. Is het bijvoorbeeld te zien aan de kleur van de band en de structuur of is het gewoon een kwestie van monteren en kijken of er überhaupt hitte in te rijden is?
Alvast bedankt voor de reacties! En als ik een thread over het hoofd heb gezien hier op het forum hoor ik dat natuurlijk ook graag.
Slijtage slicks
- juliusvbebber
- Berichten: 72
- Lid geworden op: 18 mar 2017, 15:06
- Auto: BMW e36 M50B28
- Nutkees
- Berichten: 4293
- Lid geworden op: 19 aug 2006, 12:02
- Auto: Dodge Viper
- Locatie: Middenmeer
- Contacteer:
Re: Slijtage slicks
Inderdaad eerst kijken naar de slijtage indicatoren en daarnaast ook naar de kleur van de banden. vaak zie je aan de randen een paars/blauwe gloed, een indicatie dat de banden dus enorm heet zijn geweest.
Deze zullen in de basis misschien minder goed nog hun werking hebben, echter kan je er ook vaak genoeg nog prima trackdays mee rijden. Verder is de DOT codering even van belang, te oude slicks heb je ook weinig aan.
Deze zullen in de basis misschien minder goed nog hun werking hebben, echter kan je er ook vaak genoeg nog prima trackdays mee rijden. Verder is de DOT codering even van belang, te oude slicks heb je ook weinig aan.
- Peric
- Berichten: 8441
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
- Locatie: Driebruggen
Re: Slijtage slicks
Het grappig is dat het soms lijkt of slick helemaal hard zijn geworden. Maar als je er een paar rondjes op gereden hebt zijn ze weer super..
- juliusvbebber
- Berichten: 72
- Lid geworden op: 18 mar 2017, 15:06
- Auto: BMW e36 M50B28
Re: Slijtage slicks
Hartstikke bedankt voor de reacties! Ik neem gewoon degene mee met het meeste profiel en dan gaan we het zien. Ik ben heel benieuwd naar de hoeveelheid extra grip Ik neem voor de zekerheid een extra set semi's mee zodat we in ieder geval kunnen rijden in het geval van glibberige slicks.
- Luco
- Berichten: 27884
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: Slijtage slicks
Als je het staal in je wielkasten hoort slaan zijn ze pas versleten
- juliusvbebber
- Berichten: 72
- Lid geworden op: 18 mar 2017, 15:06
- Auto: BMW e36 M50B28
-
- Berichten: 298
- Lid geworden op: 28 dec 2015, 13:46
Re: Slijtage slicks
Ik ben hetzelfde aan het doen met mijn e36 racer.
Van semi slicks naar gebruikte slicks en gebruikte regen banden.
Hoelang rijdt je een nieuwe slick van naar versleten 'klaar'?
Ik weet dat het aantal heat cycles ook belangrijk zijn?
Gemiddelde omstandigheden, stints van bijv. 30 min, gemiddelde gestripte race auto bijv e36.
Is een slick die bijna klaar is veel sneller of langzamer dan een semi slick?
Van semi slicks naar gebruikte slicks en gebruikte regen banden.
Hoelang rijdt je een nieuwe slick van naar versleten 'klaar'?
Ik weet dat het aantal heat cycles ook belangrijk zijn?
Gemiddelde omstandigheden, stints van bijv. 30 min, gemiddelde gestripte race auto bijv e36.
Is een slick die bijna klaar is veel sneller of langzamer dan een semi slick?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 86 gasten