Slijtage slicks

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
juliusvbebber
Berichten: 72
Lid geworden op: 18 mar 2017, 15:06
Auto: BMW e36 M50B28

Slijtage slicks

Bericht door juliusvbebber » 16 okt 2017, 10:48

Een tijdje terug heb ik een aantal tweedehands slicks gekocht. Ik rij normaal met semislicks en wil de komende trackday op spa graag de slicks eens uitproberen. Ik heb nog nooit op slicks gereden, maar ik weet vooral niet hoe je kunt zien hoe ver de slicks heen zijn.

Kunnen jullie mij vertellen waaraan ik kan zien welke slicks ik nog kan gebruiken en welke echt op zijn. Ik heb al op internet gezocht en ik kan niet echt een eenduidig antwoord vinden. Er zitten natuurlijk de slijtage indicatoren op, maar ik kan begrijpen dat de chemicaliën in sommige gevallen eerder uit de banden zijn getrokken dan bedoeld is. Is het bijvoorbeeld te zien aan de kleur van de band en de structuur of is het gewoon een kwestie van monteren en kijken of er überhaupt hitte in te rijden is?

Alvast bedankt voor de reacties! En als ik een thread over het hoofd heb gezien hier op het forum hoor ik dat natuurlijk ook graag.

Gebruikersavatar
Nutkees
Berichten: 4293
Lid geworden op: 19 aug 2006, 12:02
Auto: Dodge Viper
Locatie: Middenmeer
Contacteer:

Re: Slijtage slicks

Bericht door Nutkees » 16 okt 2017, 15:20

Inderdaad eerst kijken naar de slijtage indicatoren en daarnaast ook naar de kleur van de banden. vaak zie je aan de randen een paars/blauwe gloed, een indicatie dat de banden dus enorm heet zijn geweest.

Deze zullen in de basis misschien minder goed nog hun werking hebben, echter kan je er ook vaak genoeg nog prima trackdays mee rijden. Verder is de DOT codering even van belang, te oude slicks heb je ook weinig aan.

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: Slijtage slicks

Bericht door Peric » 16 okt 2017, 20:27

Het grappig is dat het soms lijkt of slick helemaal hard zijn geworden. Maar als je er een paar rondjes op gereden hebt zijn ze weer super..

Gebruikersavatar
juliusvbebber
Berichten: 72
Lid geworden op: 18 mar 2017, 15:06
Auto: BMW e36 M50B28

Re: Slijtage slicks

Bericht door juliusvbebber » 16 okt 2017, 20:44

Hartstikke bedankt voor de reacties! Ik neem gewoon degene mee met het meeste profiel en dan gaan we het zien. Ik ben heel benieuwd naar de hoeveelheid extra grip :) Ik neem voor de zekerheid een extra set semi's mee zodat we in ieder geval kunnen rijden in het geval van glibberige slicks.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27808
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Slijtage slicks

Bericht door Luco » 16 okt 2017, 20:51

Als je het staal in je wielkasten hoort slaan zijn ze pas versleten :-)

Gebruikersavatar
juliusvbebber
Berichten: 72
Lid geworden op: 18 mar 2017, 15:06
Auto: BMW e36 M50B28

Re: Slijtage slicks

Bericht door juliusvbebber » 16 okt 2017, 21:07

Luco schreef: 16 okt 2017, 20:51 Als je het staal in je wielkasten hoort slaan zijn ze pas versleten :-)
Hahahahaha :blink:

itsmario
Berichten: 297
Lid geworden op: 28 dec 2015, 13:46

Re: Slijtage slicks

Bericht door itsmario » 15 jun 2018, 01:08

Ik ben hetzelfde aan het doen met mijn e36 racer.

Van semi slicks naar gebruikte slicks en gebruikte regen banden.

Hoelang rijdt je een nieuwe slick van naar versleten 'klaar'?
Ik weet dat het aantal heat cycles ook belangrijk zijn?

Gemiddelde omstandigheden, stints van bijv. 30 min, gemiddelde gestripte race auto bijv e36.

Is een slick die bijna klaar is veel sneller of langzamer dan een semi slick?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Frank_Sch en 75 gasten