Zandvoort krijgt na 15 jaar weer nieuw asfalt

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
witje
Berichten: 1432
Lid geworden op: 05 aug 2014, 12:53

Zandvoort krijgt na 15 jaar weer nieuw asfalt

Bericht door witje » 15 mar 2017, 15:53



Op het Circuit Park Zandvoort is men maandag begonnen met het aanbrengen van een nieuwe laag asfalt. Het gaat om een monsterklus: in totaal wordt er 14.500 ton asfalt uitgesmeerd over de 4,3 kilometer lange baan.

Het is vijftien jaar geleden dat het circuit in de Noord-Hollandse duinen voor het laatst een nieuw baanoppervlak heeft gekregen. “Willen we met nieuw elan het circuit gereed maken voor de toekomst, dan is het erg belangrijk dat we sporttechnisch onze zaken op orde hebben”, laat eigenaar Bernhard van Oranje weten. “We verwelkomen dit jaar vele honderdduizenden racefans en diverse topklassen op het circuit. We willen onze rijders en gasten de best mogelijke faciliteiten geven en asfalt maakt daar een essentieel onderdeel van uit. We vonden het belangrijk om de baan voor het drukke raceseizoen weer in optimale conditie te hebben, om zo klaar te zijn voor toonaangevende race-evenementen als de Jumbo Familie Racedagen, ADAC GT Masters, DTM en Historic Grand Prix.”

Het circuit en de pitstraat worden deze week eerst onder handen genomen, waarna de werkzaamheden in oktober worden afgerond en ook de secundaire paddock van een nieuwe asfaltlaag wordt voorzien. Roland Kleve, de nieuwe algemeen directeur van Circuit Park Zandvoort, zegt over de operatie die maandag is begonnen: “Het is geweldig om tientallen machines en vele vakmensen op het circuit hun werk te zien doen en de walsen door de Tarzanbocht te zien kruipen. Het personeel van De Jong Zuurmond en ons team doen er alles aan om een perfecte baan neer te leggen, zodat de coureurs binnenkort onder optimale omstandigheden snellere rondetijden kunnen neerzetten.”

Ook voor de mensen die het werk uitvoeren, is het iets speciaals om op een circuit bezig te zijn. “Ons team rijdt de hele dag met een grote glimlach om de mond over het circuit”, vertelt Gerrit Zuurmond, die namens zijn bedrijf De Jong Zuurmond verantwoordelijk is voor het neerleggen van het nieuwe biljartlaken. “Ze vinden het geweldig om een bijdrage aan de toekomst van het circuit te leveren en kunnen niet wachten om de eerste races op het circuit zelf bij te wonen. Doordat we ongestoord 24 uur per dag aan de slag kunnen op het circuit, lukt het ons om snel meters te maken, zodat we met deze intensieve werkzaamheden de racekalender van het circuit niet in de weg zitten.”

Mark
Berichten: 986
Lid geworden op: 02 mei 2008, 16:03
Locatie: www.gashole.nl

Re: Zandvoort krijgt na 15 jaar weer nieuw asfalt

Bericht door Mark » 15 mar 2017, 16:04

Monsterklus? Nachtelijke afsluiting op een rijksweg is meer werk.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 26030
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Auto: BMW E63 630i / BMW F20 120i

Re: Zandvoort krijgt na 15 jaar weer nieuw asfalt

Bericht door Knot » 16 mar 2017, 12:58

Hoho, hier rijden wel even iets harder dan op de rijksweg he... *kuch*

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 8823
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: Zandvoort krijgt na 15 jaar weer nieuw asfalt

Bericht door Hielke » 16 mar 2017, 16:24

Ik was er gisteren even. Ze waren met de laatste werkzaamheden bezig: een groef voor de tijdsregistratie in het wegdek zagen.

Afbeelding

Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 7317
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: Zandvoort krijgt na 15 jaar weer nieuw asfalt

Bericht door WJ » 16 mar 2017, 16:57

Lol @ monsterlijke klus.

Wat voor een samenstelling heeft circuit asfalt? Is dat heel anders als "normaal" asfalt? Neem aan dat het geen zoab is. :P

En de eerste meters zullen lekker glibberen worden. Paar trackdays eroverheen maar. :tooth:

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 12124
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Mozes had een hekel aan omrijden, daarom niet links niet rechts, maar recht door zee....
Contacteer:

Re: Zandvoort krijgt na 15 jaar weer nieuw asfalt

Bericht door JP » 16 mar 2017, 17:35

Nou, 14500ton asfalt breng je niet met je enkelassertje achter je gechipte diesel Skoda station.

Deze

Afbeelding


heeft een laadvermogen tussen de 32 en 35ton netto. Dan moet je dus minimaal 414x op en neer naar de asfaltmolen......

Gebruikersavatar
witje
Berichten: 1432
Lid geworden op: 05 aug 2014, 12:53

Re: Zandvoort krijgt na 15 jaar weer nieuw asfalt

Bericht door witje » 16 mar 2017, 19:16

Wat ik altijd begrepen heb is dat het asfalt een ruwere samenstelljng kan hebben omdat dat er geen zwaar verkeer overheen hoeft. Er zitten dan minder stenen in en meer zand.

Gebruikersavatar
Djessey
Berichten: 851
Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Zandvoort krijgt na 15 jaar weer nieuw asfalt

Bericht door Djessey » 16 mar 2017, 19:53

Tof! Hopelijk voelt het rechte stuk dadelijk wat stabieler aan. Zat voor mijn gevoel nogal wat gehobbel in.

Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 5576
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Zandvoort krijgt na 15 jaar weer nieuw asfalt

Bericht door smiley » 16 mar 2017, 20:26

Slechter voor de bandjes, beter voor de rondetijden :df:

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 8823
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: Zandvoort krijgt na 15 jaar weer nieuw asfalt

Bericht door Hielke » 16 mar 2017, 20:51

Achterste deel van het circuit blijft vooralsnog onaangeroerd. Daar was ook geen kip te bekennen. Heb daarom de Punto met z'n magistrale 85 pk's maar even tussen de duinen heen en weer laten brullen!!

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Hielke op 25 apr 2017, 23:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 2890
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Re: Zandvoort krijgt na 15 jaar weer nieuw asfalt

Bericht door Opa » 18 mar 2017, 11:29

witje schreef:
16 mar 2017, 19:16
Wat ik altijd begrepen heb is dat het asfalt een ruwere samenstelljng kan hebben omdat dat er geen zwaar verkeer overheen hoeft. Er zitten dan minder stenen in en meer zand.
Een jaar of 15 geleden was er nog een dag van Volvo op CPZ waarbij men de nieuwe vrachtauto's kon uitproberen op het circuit, ik ben toen zelf ook nog een aantal rondjes in een truck over het circuit gegaan.
Er zat natuurlijk geen lading in de auto's, maar een truck met oplegger weegt leeg natuurlijk ook al genoeg.....een lege bakwagen met een enkele achteras weegt al ruim 11 ton.

Gebruikersavatar
MarkS
Berichten: 1449
Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41

Re: Zandvoort krijgt na 15 jaar weer nieuw asfalt

Bericht door MarkS » 18 mar 2017, 13:43

Kwam dit oud artikel nog tegen ...

Rijden op fijn schuurpapier voor de beste grip

Het wegdek van racecircuits moet extreme krachten doorstaan. Circuits zijn allemaal op zoek naar beste wegdek voor een felle wedstrijd.

De ingenieurs van het bouwbedrijf Tilke houden persoonlijk toezicht in de steengroeven. De kiezeltjes voor het asfalt bepalen straks de raceprestaties in Bahrein. Dat laat je niet aan het toeval over.

De projectleider bij deze racecircuitbouwer doet geheimzinnig over de precieze samenstelling van zijn wegdek. ,,Daar hebben we zo onze eigen receptuur voor'', zegt hij desgevraagd. Asfalt is een van de weinige materialen waarmee racecircuits zich van elkaar kunnen onderscheiden, zo is de gedachte.

De internationale autosportorganisatie FIA stelt aan het wegdek niet veel eisen. Het moet gemaakt worden van gebruikelijk snelwegmateriaal. Het mag niet te glad en niet te stroef zijn. Meestal zijn circuits stroever dan een gewone snelweg. En die stroefheid wordt periodiek gemeten. Stroefheid is belangrijk voor racers. Een coureur wil pas op het laatste moment remmen voor een bocht, maar daarvoor is veel grip nodig. Grip voorkomt ook dat je zijwaarts wegslipt in een bocht. Grip is ook een kwestie van veiligheid, vooral als het circuit ook bedoeld is voor motorraces. Een beetje slippen van een auto is nog leuk, voor een motorrijder kan dat dodelijk zijn.

Teveel grip is ook niet goed. Het maakt de wedstrijd minder spannend. Juist de situatie waarin je net niet slipt, stelt hoge eisen aan de coureur. Het vakmanschap van een racer zit in het subtiele gevoel in zijn voeten. Met grote precisie doseert hij zijn remkracht.

Om die reden is ook ABS verboden in een race. Als de boordcomputer van de auto de remkracht gaat bepalen, dan wordt de race een gevecht tussen computers in plaats van mensen.

Te veel grip maakt het ook bijna onmogelijk elkaar in te halen in de bochten. Wie afwijkt van de optimale lijn, is te veel in het nadeel. Bij minder grip moet je langzamer rijden, en kun je makkelijker een eigen lijn volgen.

Een stroef wegdek heeft de structuur van grof schuurpapier. Dat geeft het rubber van de banden het meeste houvast. De steentjes in het wegdek zijn bepalend voor de stroefheid. In Nederlandse wegen wordt meestal steenslag uit de Maasvallei gebruikt, en dat is van zichzelf glad en rond. Zelfs als je het breekt, wordt het door slijtage toch weer snel gladgepolijst. In Zandvoort is grauwkwartsiet gebruikt, een notoir scherpe steensoort, die zijn scherpte lang behoudt.

Het asfalt op een circuit is ook gelijkmatiger en hechter dan we op de snelweg gewend zijn. Dat is nodig om de extreme krachten op het wegdek goed te kunnen doorstaan, vooral in de bochten. Het asfalt van een racecircuit wordt daarom nauwkeurig gewalst, om het goed te verdichten en luchtbelletjes eruit te persen.

Veel racecircuits mogen dan geheimzinnig doen over hun materialen, nodig is dat niet, meent Marcel Luitze, bedrijfsleider van het circuit in Zandvoort. ,,Als je weet aan welke voorwaarden het asfalt moet voldoen, kan een gewone wegenbouwer het aanleggen.'' De bouwer moet alleen wat nauwkeuriger werken dan gewoon. Het wegdek wordt in dunne laagjes aangebracht van elk zo'n drie centimeter dik. Dat is beter te verdichten, en garandeert dat de baan echt vlak wordt. De golvingen die Nederlandse snelwegen vaak hebben, zijn uit den boze. Het zou een racewagen lanceren. ,,Daarom is het ook zo gunstig dat wij in Zandvoort op een zandbodem liggen'', aldus Luitze.

Doordat het race-asfalt zo gesloten is, kan regen niet makkelijk weglopen. Een race bij nat weer is daarom een ballet van opsproeiende fonteinen. Coureurs willen zo dicht mogelijk achter elkaar blijven, en rijden dus altijd in het water van hun voorganger. Het rode flitslicht achterop de auto's is de enige manier om nog iets van je voorganger te zien.

Onder die omstandigheden zou zoab ideaal zijn. Zoab heeft drainagegaatjes, waardoor regen snel wordt afgevoerd. Het geeft veel minder sproei. Mede om die reden ligt het ook op een groot deel van de Nederlandse snelwegen.

Midden jaren tachtig is een zoab-soort uitgeprobeerd op het circuit van Spa waar dit jaar overigens geen Formule-1-races meer worden gereden. Spa is een plek die berucht is om zijn regenbuien. Het nieuwe wegdek was net aangelegd, toen de streek werd geplaagd door hitte. Het asfalt werd zachter en door de open structuur verloor het zijn stabiliteit. In de bochten vielen de gaten in het wegdek. De Belgische Grand Prix van dat jaar moest worden uitgesteld.

Spa kreeg weer een traditioneel gesloten wegdek en de problemen met regen bleven. In 1998 reden twintig wagens tijdens de Grand Prix op elkaar in een zware regenbui. Dat inspireerde tot nieuwe experimenten met zoab. Het Italiaanse chemieconcern Enichem mocht in 1999 zo'n 600 meter zoab aanleggen op het circuit van Monza.

Aan het asfalt was een klein percentage kunststof toegevoegd om het stevigheid te geven. De testrijders van Ferrari waren enthousiast. In een kunstmatige regenbui hielden ze zicht en voldoende grip.

Maar Monza is daarna snel weer opnieuw geasfalteerd met gewoon asfalt. De FIA durfde het voor een Grand Prix niet aan. Inspectie na de proeven liet toch weer een beschadigd wegdek zien. Het zoab zou in de hoeken extra versterkt moeten worden. Bovendien vonden ze het zoab te stroef bij droog weer. En stroef asfalt maakt racen saai.

Om racen spannend te houden, spelen ontwerpers tegenwoordig heel bewust met de stroefheid van de racebaan. Circuitbouwer Hermann Tilke wil in een volgend project twee soorten asfalt naast elkaar gebruiken, met verschillende stroefheid. Dan heb je als coureur iets om te kiezen. Het wordt dan ook beter mogelijk bochten te construeren die twee verschillende ideale lijnen hebben. Zo wordt het makkelijker om in te halen. Tilke hoopt dat het racen daardoor leuker wordt. Want dat is wel nodig, na het vorige seizoen.

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 7563
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20
Contacteer:

Re: Zandvoort krijgt na 15 jaar weer nieuw asfalt

Bericht door Joop » 19 mar 2017, 11:01

Leuk artikel!

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 8823
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: Zandvoort krijgt na 15 jaar weer nieuw asfalt

Bericht door Hielke » 19 mar 2017, 12:02

Ik heb afgelopen woensdag dat nieuwe asfalt goed kunnen bekijken en ik vond het toch wel heel sterk op ZOAB lijken. Veel compacter dan het normale wegennet asfalt, maar toch.

Mark, de tekst uit het artikel is al een jaar of 17 oud schat ik. Misschien zijn er inmiddels sterkere vormen van zoab bijgekomen.

Gebruikersavatar
MarkS
Berichten: 1449
Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41

Re: Zandvoort krijgt na 15 jaar weer nieuw asfalt

Bericht door MarkS » 19 mar 2017, 13:06

Klopt, een heel oud artikel. Maar in de tussentijd zijn er weinig circuits van nieuw asfalt voorzien imho.

Gebruikersavatar
Alexsti
Berichten: 576
Lid geworden op: 18 jan 2007, 19:14

Re: Zandvoort krijgt na 15 jaar weer nieuw asfalt

Bericht door Alexsti » 21 mar 2017, 00:55

Afgelopen zondag geweest, geen gehobbel meer op het rechte stuk , hunzerug op ook weer glad en de hobbel insturen slotermaker/scheivlak is ook minder/weg.....ook de pitsstraat is weer glad en strak.
De baan is nu vanaf bosuit tot aan de masterbocht gedaan binnenkort de rest van de baan.
Over het asfalt, in mijn ogen is het nieuwe asfalt wat compacter/gladder als het oude maar dat kan ook door de leeftijd van het asfalt komen natuurlijk.

Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 5576
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Zandvoort krijgt na 15 jaar weer nieuw asfalt

Bericht door smiley » 21 mar 2017, 01:03

Dat klinkt bijna of scheivlak TV opgedoekt kan worden.

Gebruikersavatar
Djessey
Berichten: 851
Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Zandvoort krijgt na 15 jaar weer nieuw asfalt

Bericht door Djessey » 21 mar 2017, 11:58

Mwa, vind dat wel een goede zaak. Dat gehobbel bij de slotemaker/scheivlak heeft voor veel ongelukken gezorgd.

Ben wel benieuwd wat dit realistisch met de rondetijden doet voor iemand die voorheen bijv 2:00 reed

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 8823
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: Zandvoort krijgt na 15 jaar weer nieuw asfalt

Bericht door Hielke » 21 mar 2017, 13:28

Djessey schreef:
21 mar 2017, 11:58
Mwa, vind dat wel een goede zaak. Dat gehobbel bij de slotemaker/scheivlak heeft voor veel ongelukken gezorgd.

Ben wel benieuwd wat dit realistisch met de rondetijden doet voor iemand die voorheen bijv 2:00 reed
Ik denk dat het voor een goede rijder (het weghalen van de hobbels) niks met de rondetijden doet. Het is een kwestie van lijnen/techniek om de hobbels zonder drama te kunnen nemen. Ga je op of net na een hobbel met stuuruitslag van het gas of op de rem dan kun je onbalans verwachten. Hef je die stuuruitslag op en durf je met remmen te wachten totdat de rust in het onderstel teruggekeerd is, dan is er niks aan de hand. Rempunt scheivlak lag in mijn beleving een behoorlijk aantal meters na de laatste bobbel.

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 8823
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: Zandvoort krijgt na 15 jaar weer nieuw asfalt

Bericht door Hielke » 21 mar 2017, 13:29

dubbel
Laatst gewijzigd door Hielke op 21 mar 2017, 13:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 8823
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: Zandvoort krijgt na 15 jaar weer nieuw asfalt

Bericht door Hielke » 21 mar 2017, 13:30

driedubbel :?

Gebruikersavatar
Djessey
Berichten: 851
Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Zandvoort krijgt na 15 jaar weer nieuw asfalt

Bericht door Djessey » 21 mar 2017, 13:41

Snap wat je bedoeld, ik liet ook zelf eerst de boel tot rust komen voordat ik op de rem ga. Zoals te zien in onderstaand filmpje



Ben natuurlijk geen echte coureur, maar het is inderdaad ook een kwestie van durven.

Gebruikersavatar
Nutkees
Berichten: 4257
Lid geworden op: 19 aug 2006, 12:02

Re: Zandvoort krijgt na 15 jaar weer nieuw asfalt

Bericht door Nutkees » 21 mar 2017, 17:54

Leuk filmpje ook, lijkt dat je inderdaad het gas los laat om rust te krijgen. Eigenlijk geef ik altijd volgas tot over de heuvel om dan kortstondig de rem aan te raken.

Hieronder zie je dat ik "net" niet volgas over de heuvel ga met de auto, dit komt puur omdat dit misschien het 5de rondje ooit was met die wagen, dus moest eerst wat meer vertrouwen krijgen in de auto.

Ben ook erg benieuwd naar het nieuwe asfalt!

[YouTube]http://www.youtube.com/watch?v=iWNx-x2UqHw&t=73s[/YouTube]

Geen flauw idee waarom embeded niet lijkt te werken?

Eric Z
Berichten: 2223
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i

Re: Zandvoort krijgt na 15 jaar weer nieuw asfalt

Bericht door Eric Z » 21 mar 2017, 19:16


Gebruikersavatar
Djessey
Berichten: 851
Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Zandvoort krijgt na 15 jaar weer nieuw asfalt

Bericht door Djessey » 21 mar 2017, 19:56

Hij embed niet omdat je "&t=73s" in de url hebt staan. Dat betekend beginnen op 73sec in het filmpje.

Verder een erg dikke auto, ik zie ook dat je onderstel velen malen beter is afgesteld. Je auto blijft er erg rustig onder, als ik het met die van mij vergelijk is het net alsof ik midden in de dakar zit :D

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten