Race/straat banden in koud en vochtige omstandigheden

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie
jacobt
Berichten: 1166
Lid geworden op: 15 nov 2006, 22:01
Locatie: 997.2 Gt3

Race/straat banden in koud en vochtige omstandigheden

Bericht door jacobt » 15 jan 2017, 16:39

Ik heb voor de gt3 235/40/18 en 295/30/18 banden nodig om in maart ff op Spa te rijden.
De cup1 die ik nu heb is echt slecht in deze kou met vochtige Baan. Ik heb nog een set r888 nieuw liggen maar die zijn niet veel beter.
Ik Zoek banden die de beste grip hebben in slechte omstandigheden, maar als het tegen de middag toch onverwachts opdroogt niet bezwijken. N- codering wel vereist voor verzekering als ik door duitsland terug rijd.

Het zal wel een supersportieve straat band worden ipv een semi slick.
Iemand ervaring met de Michelin cup2 Bij een paar Graden Boven Nul met vochtige baan.

Wie heeft ervaring met dit probleem en tips voor banden?

Gebruikersavatar
Alexander
Berichten: 479
Lid geworden op: 20 dec 2006, 22:13
Locatie: Nürburgring 1700+ laps

Re: Race/straat banden in koud en vochtige omstandigheden

Bericht door Alexander » 15 jan 2017, 18:10

Ik heb erg goede ervaringen met toyo's R1R. Doen het uit mijn ervaring prima bij o.a. -2 graden op circuit of bij nattig tot volledig nat.

..maar goed dat is voor 15 inch. Geen ervaring met jouw maten plus lees vaak op internet (FWIW) dat deze banden beste werken bij lichte auto's.

jacobt
Berichten: 1166
Lid geworden op: 15 nov 2006, 22:01
Locatie: 997.2 Gt3

Re: Race/straat banden in koud en vochtige omstandigheden

Bericht door jacobt » 15 jan 2017, 19:11

Ik heb banden nodig die Stevige wangen hebben, de 911 heeft veel gewicht op de achterwielen.
De cup 1 heeft stijve wangen, de r888 al een stukje minder.
Welke straatband is ook stijf in de wangen?

Online
Gebruikersavatar
Erik dB
Berichten: 2463
Lid geworden op: 06 mei 2006, 04:16
Locatie: Amsterdam

Re: Race/straat banden in koud en vochtige omstandigheden

Bericht door Erik dB » 15 jan 2017, 19:28

Bridgestone RE050A (en dan de opvolger ervan)

jacobt
Berichten: 1166
Lid geworden op: 15 nov 2006, 22:01
Locatie: 997.2 Gt3

Re: Race/straat banden in koud en vochtige omstandigheden

Bericht door jacobt » 15 jan 2017, 20:30

Michelin super sport is geen optie helaas, ik zoek eigenlijk de beste band in koud/nat.

Wie Kent de sportiieve winterband pirreli sottozero240.

Misschien is dat een optie voor een circuitdag die rond de 4 graden zal zijn en waarschijnlijk nat?
Blijven die banden goed als het droog is ( maar wel koud)?

Gebruikersavatar
FreudeamFahren
Berichten: 2833
Lid geworden op: 06 aug 2009, 15:06

Re: Race/straat banden in koud en vochtige omstandigheden

Bericht door FreudeamFahren » 15 jan 2017, 20:56

SottoZero is een echte winterband. Daar ga je op een droge baan geen schik van hebben. Die band beweegt/schuift over de lamellen in de profielblokken.

Ik zou tóch zeggen Super Sports. Ik heb ook met koud en slecht weer goede ervaringen. Ook prettig: breed grensgebied in die omstandigheden (als de bandenspanning klopt en ze een paar kilometer aan het werk gezet zijn). Alternatief zijn Potenza's: heb ik ook een auto op staan, maar die zijn vind ik wel merkbaar een slagje ouder dan de Super Sports. RE050s in mijn geval, zonder A.

N codering verzekering Duitsland verhaal is trouwens onzin, maar dat moet een ieder voor zich uitmaken: vele varianten van dat verhaal.

vester86
Berichten: 2671
Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
Locatie: BMW E91 330d

Re: Race/straat banden in koud en vochtige omstandigheden

Bericht door vester86 » 15 jan 2017, 21:16

Is de pilot sport 4S (dus de S versie) al beschikbaar in jouw maten??

jacobt
Berichten: 1166
Lid geworden op: 15 nov 2006, 22:01
Locatie: 997.2 Gt3

Re: Race/straat banden in koud en vochtige omstandigheden

Bericht door jacobt » 15 jan 2017, 21:42

FreudeamFahren schreef:SottoZero is een echte winterband. Daar ga je op een droge baan geen schik van hebben. Die band beweegt/schuift over de lamellen in de profielblokken.

Ik zou tóch zeggen Super Sports. Ik heb ook met koud en slecht weer goede ervaringen. Ook prettig: breed grensgebied in die omstandigheden (als de bandenspanning klopt en ze een paar kilometer aan het werk gezet zijn). Alternatief zijn Potenza's: heb ik ook een auto op staan, maar die zijn vind ik wel merkbaar een slagje ouder dan de Super Sports. RE050s in mijn geval, zonder A.

N codering verzekering Duitsland verhaal is trouwens onzin, maar dat moet een ieder voor zich uitmaken: vele varianten van dat verhaal.
Supersports zijn niet in mijn maten daarom geen optie helaas.
Is de potenza met een a de nieuwere uitvoering?
N codering als ik een keus heb, het is niet heilig, ik heb het nu ook niet.

Gebruikersavatar
Mark 320iS
Berichten: 2687
Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23

Re: Race/straat banden in koud en vochtige omstandigheden

Bericht door Mark 320iS » 15 jan 2017, 21:48

Ja dat is de asymmetrische versie, maar als ik me niet vergis had ik die in 2006/7 al op een auto, het zijn dus ook de nieuwste niet meer.

De eerdere genoemde ps4 lijkt me nog niet zo een gekke suggestie, anders de ps3? Die is ook wat zachter en vriendelijk in het grensbereik. (Maar heeft wel een zachtere wang en valt dan dus af denk ik)

jacobt
Berichten: 1166
Lid geworden op: 15 nov 2006, 22:01
Locatie: 997.2 Gt3

Re: Race/straat banden in koud en vochtige omstandigheden

Bericht door jacobt » 15 jan 2017, 21:52

vester86 schreef:Is de pilot sport 4S (dus de S versie) al beschikbaar in jouw maten??
Ik zie ze niet staan, lees net dat ze niet in 18 inch komen :devil:

jacobt
Berichten: 1166
Lid geworden op: 15 nov 2006, 22:01
Locatie: 997.2 Gt3

Re: Race/straat banden in koud en vochtige omstandigheden

Bericht door jacobt » 03 mar 2017, 23:29

De 14 daagse vooruitzichten geven voor Spa regen en een temperatuur net boven nul op 18 maart.
Heeft iemand ervaring met cup2 in deze omstandigheden?
Anders moet het denk ik pilotsport n4 worden op de achterzijde , voorzijde heb ik nog goede pilotsport N3 liggen.

Met welke banden zal ik meer grip hebben?
Zijn straatbanden sneller warm te krijgen dan cup 2?

Gebruikersavatar
JWtje
Berichten: 297
Lid geworden op: 11 mei 2016, 15:42
Auto: E30-2JZ/ E55 AMG Combi op LPG
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Race/straat banden in koud en vochtige omstandigheden

Bericht door JWtje » 04 mar 2017, 00:01

Kumho Ecsta XS

Weet niet of die in jouw maat geleverd worden maar heb me echt verbaasd over de grip bij vooral nat wegdek. Is een semislick met weinig profiel maar desondanks verbazingwekkend goed in de regen. Breekt vrij voorspelbaar uit op het droge maar komt onvoorspelbaar hard terug als je bij een onvoorziene drift van je gas af gaat maar dat kan ook aan mij auto liggen. En ze kosten net wat meer dan een zakje trekdrop.
Wanneer er plassen op de baan ontstaan dan heb je overigens wel je zwemdiploma in combinatie met vliegbrevet nodig.

Gebruikersavatar
MarkS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41

Re: Race/straat banden in koud en vochtige omstandigheden

Bericht door MarkS » 04 mar 2017, 07:06

Ik denk dat regen minder het issue zal zijn dan kou (lage temp).
Daar doet een (semi) slick het gewoon een stuk minder.

jacobt
Berichten: 1166
Lid geworden op: 15 nov 2006, 22:01
Locatie: 997.2 Gt3

Re: Race/straat banden in koud en vochtige omstandigheden

Bericht door jacobt » 04 mar 2017, 12:37

Ik heb geen tijd om kumho of andere goedkope banden te proberen, als de wang stijfheid onvoldoende is heb ik er niks aan. 911 motor achterin vereist meer stijfheid, de toyo888 is net aanvaardbaar voor mijn gevoel .
Maar zoals markS zegt., waterafvoer komt wel goed, gaat om grip in kou.
Doet een straatband het standaard beter dan een cup 2 semislick?

Wie heeft ervaring tussen die 2 in dezelfde koude omstandigheden?

Gebruikersavatar
MarkS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41

Re: Race/straat banden in koud en vochtige omstandigheden

Bericht door MarkS » 04 mar 2017, 13:53

Geen ervaring met de 911. Laatst wel met de E36 met de interstate semis op CPZ gereden met dichte mist en temperatuur net boven nul. Erg lastig om de warmte en grip in te krijgen. Had ze graag back2back gereden met straatband maar die optie had ik niet. Heb voor de interstates op de Bridgestone RE070A gereden. Ik denk dat die meer grip zouden hebben gehad maar dus geen praktische bewijs. Vind het daarnaast ook wel interessant de theorie erachter te snappen maar straatband zou je normaliter makkelijker en sneller warmte in moeten krijgen. Heb je Hans (via PF) dit al eens gevraagd? Die heeft veel ervaring met Porsche/911 op circuit en was er die dag laatst op CPZ ook met z'n 996 cup.

jacobt
Berichten: 1166
Lid geworden op: 15 nov 2006, 22:01
Locatie: 997.2 Gt3

Re: Race/straat banden in koud en vochtige omstandigheden

Bericht door jacobt » 04 mar 2017, 14:56

Welke Hans?

Gebruikersavatar
MarkS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41

Re: Race/straat banden in koud en vochtige omstandigheden

Bericht door MarkS » 04 mar 2017, 17:06

Hans44 op het PF

Edit: hier op DF ook trouwens zie ik

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9326
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Race/straat banden in koud en vochtige omstandigheden

Bericht door Bert ///M3 » 06 mar 2017, 15:34

Als het klote weer is, blijf dan gewoon thuis, of huur een E36 of wat en laat de GT3 dan lekker thuis.

Semi slicks zoals PS Cup doen het sowieso niet onder die omstandigheden en straatbanden is ook ruk met die vermogens.

Je moet je wel beseffen dat een circuit in de regel wel iets anders is als de openbare weg in NL. Geen ZOAB asfalt, en met een beetje pech zit de hele baan vol rubber waardoor het juist spek glad is. Daarnaast heeft bijvoorbeeld Zandvoort vrij ruw asfalt maar Spa daar in tegen heeft asfalt dat zo glad als een aal is. Erg moeilijk om warmte in je banden te krijgen als het koud is.

Je rijd de hele dag rond alsof je op eieren rijd en dan is je dag ook verziekt. Je zal ook altijd zien dat er iemand tussen ziet die wel even nieuwe race regen banden op zijn auto zet en die komt je dan voorbij vliegen alsof je stil staat.

Ik heb zelf eens op Spa gereden op oude race regen banden, was geen doen, totaal geen grip (door de leeftijd) en gewoon met wheelspin over het rechte stuk. Pas toen het een beetje droger werd ging het wat. Vervolgens nog eens keer op Kuhmo semislicks dat was ook echt geen doen. Voorbumper er af gereden, na wat vogelen aan de schokbrekers was er wel mee te rijden maar je krijgt enkel wat warmte in de banden op een droog spoor.

Als je geen ervaren rijder/driver/professional bent dan is een GT3 op een circuitdag in de regen gewoon vragen om problemen IMHO.

Trouwens, stijfheid van de wang moet wel goed zitten aangezien de GT3 achter veel bredere banden hebben, die hebben ook een hogere load index.

jacobt
Berichten: 1166
Lid geworden op: 15 nov 2006, 22:01
Locatie: 997.2 Gt3

Re: Race/straat banden in koud en vochtige omstandigheden

Bericht door jacobt » 06 mar 2017, 22:10

Bedankt voor de reacties👍.
Ervaring op nat Spa genoeg hier, kan er alleen helemaal niks dan, maar als ik Bert zijn reactie lees ligt dat meer aan Spa dan aan mij😀.
Maar tot nu toe alleen met pilot sport n3 gereden in nat, dat is een straatband maar die waren ook niet heel goed meer.
Auto huren is voor mij geen optie, ik ga met vrienden een dag eerder al heen voor de gezelligheid . Rijden doe ik het liefst met m'n eigen auto , maak al zoveel kosten dan wil ik er ook van genieten.
Op eieren rijden ken ik, heel spannend maar soms droogt het spoor toch op en die overgang is wel heel leuk.
Breedte van de band is 295, maar een n3 pilotsport is zo zacht in de wang dat het weinig vertrouwen geeft. De overgang naar cup1 is mega groot.
De toyo r888 zot daar tussen in.
Ik heb inmiddels een nieuwe set Michelin cup2 besteld, en er staat nu 9 graden op de buienradar voor 18 maart . Hopen dat dat zo blijft.

Gebruikersavatar
MarkS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41

Re: Race/straat banden in koud en vochtige omstandigheden

Bericht door MarkS » 06 mar 2017, 22:26

Misschien valt het idd mee. 1-9 graden nu en droog met een zonnetje. ;-)

jacobt
Berichten: 1166
Lid geworden op: 15 nov 2006, 22:01
Locatie: 997.2 Gt3

Re: Race/straat banden in koud en vochtige omstandigheden

Bericht door jacobt » 06 jun 2017, 20:34

Cup 2 inde regen op een koud spa gaat prima, wat een verbetering tov pilot sport n3.
De cup2 is iets minder direct dan de cup1 maar in vochtige omstandig heden geeft hij mij iig veel vertrouwen.
Veel grip en wanneer er grip verlies is wordt dat beter gecommuniceerd dan de cup 1 en de pilot sport n3

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten