F1 seizoen 2017

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RutgerK
Berichten: 3239
Lid geworden op: 20 nov 2007, 01:07
Contacteer:

Re: F1 seizoen 2017

Bericht door RutgerK » 09 apr 2017, 23:09

Ricciardo reed met vier ronden nieuwere banden maar had ook niets extra's over de laatste twee ronden en zijn auto was misschien wat beter in balans.

Het is speculeren, maar dat - was het? - Grosjean op een gegeven moment 0,2 seconden sneller reed was wel apart.

Gebruikersavatar
Spijkerhard
Berichten: 4046
Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Re: F1 seizoen 2017

Bericht door Spijkerhard » 09 apr 2017, 23:20

Botttas heeft misschien nog een verhaal met zn donut, maar Raikonen heeft toch wel wat uit te leggen. Beide kwamen ze niet meer bij de RB's in de buurt....
Als beide teams voor het kampioenschap gaan, zullen ze wat moeten doen, niet?

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: F1 seizoen 2017

Bericht door Macboy » 09 apr 2017, 23:51

Was inderdaad huilie huilie van Verstappen. Maar toch ook wel begrijpelijk. Mooi dat RB aan het eind zegt dat het gewoon een race is, mits er fair wordt gereden.

Ben wel heel erg benieuwd naar de analyse van Wouter ! Had gehoopt op de zondagavond .... niet dus....

Downforce Hans schreef: 09 apr 2017, 23:05 Hoeveel last moet die Ricciardo dan wel niet van Verstappen hebben gehad qua turbulentie, die reed tien meter achter Verstappen......
:clap:

ErikS
Berichten: 18532
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: F1 seizoen 2017

Bericht door ErikS » 10 apr 2017, 07:42

Spijkerhard schreef: 09 apr 2017, 23:20 Botttas heeft misschien nog een verhaal met zn donut, maar Raikonen heeft toch wel wat uit te leggen. Beide kwamen ze niet meer bij de RB's in de buurt....
Als beide teams voor het kampioenschap gaan, zullen ze wat moeten doen, niet?
Dit vooral!
Verbaasd mij, de één roept we hebben nog een gat van 45 seconde. Maar in clean air lijkt dat niet het moeilijkste te zijn... :bag:
Maar dat de andere 2 erachter zaten ho maar, daar hoor je niemand over. Topprestatie.

Gebruikersavatar
frankie
Berichten: 2068
Lid geworden op: 23 nov 2008, 14:17
Locatie: BMW city

Re: F1 seizoen 2017

Bericht door frankie » 10 apr 2017, 09:16

Downforce Hans schreef: 09 apr 2017, 23:05 Hoeveel last moet die Ricciardo dan wel niet van Verstappen hebben gehad qua turbulentie, die reed tien meter achter Verstappen......
Wat ik er van begrijp is er naar toe rijden het moeilijkste, als je eenmaal binnen de DRS zone zit speelt dat minder. Overigens heeft Grosjean best wel een aantal keer de blauwe lamp te zien gekregen, maar op het rechte stuk loopt die Haas best door....

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8693
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: F1 seizoen 2017

Bericht door Martin van der Zwaard » 10 apr 2017, 09:25

Spijkerhard schreef: 09 apr 2017, 23:20 Botttas heeft misschien nog een verhaal met zn donut, maar Raikonen heeft toch wel wat uit te leggen. Beide kwamen ze niet meer bij de RB's in de buurt....
Als beide teams voor het kampioenschap gaan, zullen ze wat moeten doen, niet?
Kimi scheen toch last van vermogensverlies te hebben begreep ik waardoor hij er niet meer bij kon komen. Bottas had zijn dag niet. Zeker niet als je eigen engineer je Nico noemt :tooth: Z'n pitstop was ook 1.6s langzamer dan die van Hamilton en dat zijn dezelfde monteurs. Maar je zag Bottas gewoon als een oma aan komen rijden en weer vertrekken.

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8693
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: F1 seizoen 2017

Bericht door Martin van der Zwaard » 10 apr 2017, 09:26

frankie schreef: 10 apr 2017, 09:16 maar op het rechte stuk loopt die Haas best door....
Ferrari-motor :whistle:

Online
Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6146
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: F1 seizoen 2017

Bericht door EvdP » 10 apr 2017, 14:23

JP schreef: 09 apr 2017, 17:10 Alhoewel we niets van Vettel gehoord hebben op de radio. Hebben ze zijn radio uit gezet?
Ze zeiden tijdens de uitzending dat de teksten van Vettel iets te veel gecensureerd moesten worden voor uitzending. Maar wat daarvan waar is...
Spijkerhard schreef: 09 apr 2017, 23:20 ...maar Raikonen heeft toch wel wat uit te leggen.
http://www.ad.nl/formule-1/topman-ferra ... ~a09aadd8/

Wouter81
Berichten: 9063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
Auto: GR86 | VW California | Mazda 3

Re: F1 seizoen 2017

Bericht door Wouter81 » 10 apr 2017, 14:44

Macboy schreef: 09 apr 2017, 23:51 Ben wel heel erg benieuwd naar de analyse van Wouter ! Had gehoopt op de zondagavond .... niet dus....
Jaja, istie al. Begint bijna op werken te lijken. :kikker:

Mijn verslag!

Zaterdagochtend, een paar minuten na de kwalificatie waar een onwillige Renault motor zichzelf effectief als V6 tot V4 degradeerde bij de RB13 van M. Verstappen was ik niet al te blij. P19, waar een P5 of P6 de verwachting was. :coffee: Maar het humeur klaarde al snel zienderogen op, bij de gedachte dat we wellicht weer eens een ouderwetse inhaalrace van Der Regenmeister (deze titel is sinds Brazilië 2016 officiëel verplaatst van M. Schumacher naar M. Verstappen). In een jaar dat de kampioenstitel er zeer waarschijnlijk toch nog niet in zit, met dank aan een minder geslaagd ontwerp van Adrian Newey is het minder erg om eens wat punten te verliezen maar wat ouderwets spektakel te aanschouwen. Da's het nadeel van rijden voor een topteam, er valt ook minder in te halen. En met de voorspellingen van regen in Shanghai kon het wel interessant worden, al temperde Max zelf de verwachtingen iets. De RB13 is simpelweg nog niet goed genoeg en ook Max heeft toch een goede auto nodig om in de regen het verschil te kunnen maken.

Over die RB13. Waar ik na Australië nog ietwat voorzichtig was durf ik nu wel te concluderen dat ze ernaast hebben gezeten bij Red Bull. Ook Adrian Newey is niet onfeilbaar. Natuurlijk is de Renault wederom niet goed genoeg maar het chassis is ook niet top. Er gaan zelfs geruchten dat er dit jaar nog een behoorlijk herziene auto gaat komen, een soort van RB13-B versie. Er zal daar iets moeten gebeuren om het tij te keren. Met name het afstellen schijnt zeer lastig te zijn, slechts een klein moeilijk te vinden 'venster' waarbinnen de auto goed werkt.

Maar het maakt Max allemaal niet uit. Die doet waar hij voor is aangenomen en dat is zo hard mogelijk gaan met wat hij heeft. En daar is hij goed in. Verdomd goed. Onvoorstelbaar goed. Want wat hij in ronde 1 weer liet zien grenst aan magie. 9 Man inhalen in een rondje, het is bijna rijles geven aan de concurrentie. Wat moet Ricciardo hebben gedacht toen hij in no-time de Red Bull van zijn teamgenoot in de spiegels zag. En vlak daarop in een vloeiende maar zeer resolute beweging voorbij zag komen. Die krijgt mentaal echt tikken nu. :shock:

Christian Horner gaf later aan dat hij op zaterdagavond een wedje had afgesloten met Helmut Marko dat Max het podium zou gaan halen. Dat geeft ook gelijk aan hoe ze Max inschatten binnen het team. Ricciardo is een fantastisch goede rijder, niet voor niets vorig jaar uitgeroepen (oa. door Autosport.com) tot de beste rijder van het seizoen. Maar hij verbleekt steeds meer in de schaduw van Max. Als afgelopen weekend één ding duidelijk heeft gemaakt, dan is het dat de huidige kopmannen bij de drie topteams duidelijk zijn. Hamilton heeft Bottas vrij gemakkelijk onder bedwang, Vettel is opgeleefd waar Kimi steeds meer een schim van zichzelf aan het worden is en Max is inmiddels duidelijk de betere coureur dan Ricciardo.

Is Max dan nu al perfect? Nee, zeker niet. Gelukkig ook maar. Anders denk je echt dat het een robot is. Het geklaag over blauwe vlaggen deed aan Vettel 2016 denken. Het was duidelijk te horen dat ook bij hem de spanning iets toesloeg, toen Ricciardo op kwam stomen. Maar het is hem vergeven. We hoeven ook niet altijd objectief en kritisch te zijn. Soms moeten we het simpel houden. Vettel is een zeur als hij klaagt, Max mag dat wel wat Max is 'onze' coureur. :) Op sommige momenten mag je als fan de objectiviteit best eens laten varen. :kikker:

Wat rest is het grote genieten. Wat een fenomenale race weer, de zoveelste. Het zijn geen incidenten, die jongen is onvoorstelbaar goed. En nog maar 19 jaar oud, nog lang niet uitgeleerd. Er is nog maar één ding nodig: een betere auto. En ik geloof absoluut dat de waanzinnige races van Max het gehele Red Bull team motiveren om als een gek te werken om die achterstand maar in te lopen. Voor zo'n coureur wil je toch gewoon een topauto klaarzetten, een auto waarmee hij Hamilton en Vettel het vuur aan de schenen kan leggen. En reken maar dat zowel Vettel als Hamilton het feit prijzen dat de RB13 nog niet goed genoeg is. Als de regen gister had doorgezet, dan had Max gister gewoon gewonnen. Daar ben ik 100% van overtuigd. Hamilton en Vettel zijn absolute topcoureurs in de regen. Maar Max is buitencategorie. Horner zei het na de race nog: Verstappen zit bij de allergrootsten ooit qua rijden in de regen en wisselende omstandigheden.

De rest van de race dan maar, er reden ook nog wat andere coureurs mee. ;) Hamilton reed een fantastische race, slechts één van de weinige 'grand slams' die hij behaald heeft in zijn carriere. Een grand slam in F1 is dus de combinatie van overwinning, pole-position, snelste ronde in de race en alle rondes aan de leiding gelegen. Een foutloos en perfect weekend voor Lewis, petje af. Vettel reed ook een dijk van een race maar had pech met de safetycar, anders had hij het Lewis echt moeilijk kunnen maken. De teamgenoten van beide mannen, Bottas en Kimi maakten er een potje van. Bottas spinde achter de safetycar tijdens het opwarmen van zijn banden. Niet de eerste die dat gebeurd (zo prakte Felipe Nasr in Canada ook eens zijn Sauber in de muur op dezelfde manier) maar iemand met zijn ervaring mag dit niet gebeuren. Bottas voelt nu al de druk van het rijden bij een topteam, met slechts een 1-jarig contract op zak. En Kimi... tja, die kon ook dit weekend weer lang niet tippen aan de herboren Vettel. In de kwalificatie ruimschoots langzamer en in de race niet in staat iemand in te halen, waar Vettel dat wel deed. Sergio Marchionne (de Ferrari CEO) heeft aangegeven een hartig gesprek met Kimi te wensen om zijn prestaties te verbeteren. Maar in mijn ogen is Sergio zelf de hoofdschuldige. Het is al jaren duidelijk dat Kimi allang over z'n top is maar puur dankzij het zeer conservatieve beleid van Ferrari inzake hun rijders hebben ze zelf gekozen om wederom een extra jaar in zee te gaan met een uitgebluste 37-jarige rijder als Kimi. Daar had in mijn ogen allang een andere rijder moeten zitten, bijvoorbeeld iemand als Grosjean of Perez. Een donderspeech van Sergio gaat de prestaties van Kimi echt niet verbeteren. Sowieso lijkt dat de enige managementmethode van Marchionne: regeren door dreigementen, sancties en harde uitspraken in de media. Niet erg constructief.

Verder wil ik Williams er nog even uitlichten. Ik heb het eerder genoemd: dat team heeft echt een verkeerde keuze gemaakt. Ze zijn gegaan voor de miljoenen van de familie Stroll maar zitten nu opgescheept met een slechts middelmatig getalenteerde paydriver van 18 die nog heel veel ervaring ontbeert en een uitgebluste Felipe Massa die er gister werkelijk he-le-maal niets van bakte. Massa reed (zoals zo vaak als de omstandigheden moeilijker zijn) een draak van van een wedstrijd. Williams heeft een kortetermijns keuze gemaakt. Gaan voor het snelle geld met dit rijderspaar maar op de lange termijn kost dit ze enorm veel FOM prijzengeld. No way dat ze met dit rijderspaar hoog in het constructeurskampioenschap gaan eindigen.

Verdere positieve en negatieve zaken die opvallen bij de rijders. Magnussen reed een prima race, had hij ook even nodig. Het Force India duo (Perez en Ocon) deden het ook weer goed. Leuk rijderspaar daar! Alonso was ook weer top, ik ben fan van die man. Cynisch, sarcastisch, humorvol en rijdt op zijn 35e nog de sterren van de hemel. Toprijder die veel beter verdient dan dat hondenhok waar hij nu mee op pad wordt gestuurd. Sainz reed ook een prima race, na zijn gedurfde start op slicks. De spin en het daarop in de muur rijden zag er wat knullig uit maar verder goed gereden en verdiende punten voor hem. De zwakke broeders: Palmer weer. In mijn ogen echt een zeer matige coureur die niet in F1 hoort. Giovinazzi staat (helaas voor hem) weer met beide benen op de grond. In 2 dagen 2x een Sauber de vernieling in rijden helpt zijn kansen niet. Jammer. En tot op heden valt Stoffel Vandoorne me wat tegen. Natuurlijk een slecht pakket waarmee hij het moet doen maar tot op heden kan hij Alonso lang niet volgen. Misschien niet realistisch nog maar ik had toch iets meer verwacht van hem tot nu toe, met zijn palmares. Hopelijk komt dat nog, gun hem en België het succes.

Dat was 'em weer! Komend weekend gelukkig alweer, ditmaal Bahrein. :df:
Laatst gewijzigd door Wouter81 op 10 apr 2017, 15:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Online
Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11440
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: F1 seizoen 2017

Bericht door Hielke » 10 apr 2017, 15:12

Lekker leesvoer weer Wouter. Top.

Nu heb ik ook weinig referentie materiaal. Ik lees alleen jouw verslagen :D

Je analyse van de capaciteiten van de rijders ondersteun ik 100%.

Wouter81
Berichten: 9063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
Auto: GR86 | VW California | Mazda 3

Re: F1 seizoen 2017

Bericht door Wouter81 » 10 apr 2017, 17:56

Thx Hielke :thumbup:

Online
Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7026
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
Contacteer:

Re: F1 seizoen 2017

Bericht door Fabian » 10 apr 2017, 18:11

Jah, helemaal top Wouter. Je hebt je door de jaren heen als schrijver steeds verder ontwikkeld, ouwe motormuis!

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27886
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: F1 seizoen 2017

Bericht door Luco » 10 apr 2017, 19:24

leest altijd lekker weg

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39737
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: F1 seizoen 2017

Bericht door Arthur » 10 apr 2017, 19:30

Vind ik ook, top!

Arthursx
Berichten: 664
Lid geworden op: 30 jan 2013, 21:12
Auto: M3 F80
Contacteer:

Re: F1 seizoen 2017

Bericht door Arthursx » 10 apr 2017, 19:45

Heerlijk leesvoer en volledig mee eens. Ga zo door!

Gebruikersavatar
Spijkerhard
Berichten: 4046
Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Re: F1 seizoen 2017

Bericht door Spijkerhard » 10 apr 2017, 22:37

Grand Slam is dacht ik Pole, Winst en Snelste ronde. Van start tot finish leiden hoeft er niet bij, toch?

Gebruikersavatar
BobTheFish
Berichten: 103
Lid geworden op: 31 jan 2010, 09:05

Re: F1 seizoen 2017

Bericht door BobTheFish » 11 apr 2017, 10:10

Altijd leuk te lezen Wouter!

Na een race ben ik wat vaker op DF om te kijken of er al iets van je staat...

Keep up the good work!

Wouter81
Berichten: 9063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
Auto: GR86 | VW California | Mazda 3

Re: F1 seizoen 2017

Bericht door Wouter81 » 11 apr 2017, 11:08

Thx guys!

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: F1 seizoen 2017

Bericht door Knot » 12 apr 2017, 19:53

Ik moest wat zondag op weg naar Papenburg.

De overtreffende trap van Navi Professional:

Afbeelding

vester86
Berichten: 2716
Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
Locatie: BMW E91 330d

Re: F1 seizoen 2017

Bericht door vester86 » 12 apr 2017, 22:08

Haha briljant!

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: F1 seizoen 2017

Bericht door Macboy » 14 apr 2017, 16:00

Wouter ben nu in de Eifel en heb maar gewacht je verhaal hier lekker te lezen, heerlijk weer :thumbup:

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27886
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: F1 seizoen 2017

Bericht door Luco » 14 apr 2017, 21:44

Lekker al die afvallende T-wings, levensgevaarlijk, gelijk verbieden.

Online
Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9103
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: F1 seizoen 2017

Bericht door smiley » 14 apr 2017, 23:18

Mario kart in het echie.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39737
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: F1 seizoen 2017

Bericht door Arthur » 15 apr 2017, 00:06

Button voor 1 race terug, als Alonso de Indy500 gaat rijden.

Online
Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15875
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: F1 seizoen 2017

Bericht door Bram » 16 apr 2017, 17:31

Kak. Max eruit.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Darudevampire, WJ en 127 gasten