F1 seizoen 2017

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mari Oh Oh!
Berichten: 3055
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:58
Locatie: Assen

Re: F1 seizoen 2017

Bericht door Mari Oh Oh! » 14 jun 2017, 10:53

indobesar schreef: 14 jun 2017, 10:05 Is dat niet deels de charme van F1? De een heeft een top motor, de ander een top chassis. Sommigen hebben de gouden combinatie. En een jaar later kan het weer totaal anders zijn. De technologische vooruitgang (innovatie?!) maakt de F1 interessant om te kijken. Anders kan je er beter een cup race van maken met gelijke chassis (dallara oid) en een standaard motor imho...
Daar heb je helemaal gelijk in hoor. Als het allemaal dezelfde motoren en chassis' waren zou ik niet meer kijken. Maar Renault is nu al echt lang aan het kloten en maakt bovendien loze beloften(een jaar of 4 haha). Hetzelfde geldt voor Honda, maar dan in iets ergere mate. En dat gun ik de twee teams niet(de motor leveranciers, is wat anders ;). )Bovendien gaat voor mij persoonlijk de verhouding de verkeerde kant op. Fijn dat Mercedes wat weerstand krijgt, maar liever juist niet van team Rood(die mogen van mij jaar in jaar uit voor historische waarde meedoen voor P3 in het constructeurskampioenschap ;) )

Online
Gebruikersavatar
alt
Berichten: 3015
Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31

Re: F1 seizoen 2017

Bericht door alt » 14 jun 2017, 20:09

Mijn idee, indobesar.
Dat was het leuke van race in het verleden.
Geen cupraces, want van cupraces krijg je kutraces, treintjes rijden.
Het is de techniek wat voorop MOET staan!
Niet de poppetjes, ga anders maar naar voetballen kijken, het barst daar van de poppetjes in hun Jansens & Tilanus.

Ik hoor liever aan Ferrari V12, dan Lance Stroll.

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: F1 seizoen 2017

Bericht door Macboy » 14 jun 2017, 20:21

Hè Wouter je ziet hoe een "verslag verplichting" opeens uit het niets wordt gecreëerd. Voel je natuurlijk nergens toe verplicht maar een leuk stukje, dan wel wat korter, wordt altijd nog naar uitgekeken :thumbup:

Heb veel respect voor Honda. Als je kijkt hoeveel merken meedoen met de F1 en hoeveel merken er wereldwijd zijn dan blijft het geweldig dat een merk als Honda nog steeds gewoon motoren levert in de F1. Goed of niet goed, ze doen mee wat je van veel merken niet (meer) kan zeggen.

Wouter81
Berichten: 9049
Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
Auto: GR86 | VW California | Mazda 3

Re: F1 seizoen 2017

Bericht door Wouter81 » 20 jun 2017, 20:21

Ha, dank Macboy. :) Ik was een beetje druk in de afgelopen periode. Daarom bij deze, nu pas, een samenvatting van de afgelopen 2 races en waar F1 nu staat.

Om te beginnen met Monaco. Alweer ruim 3 weken geleden maar voor mij een speciale race want ik was er live bij. Monaco met een Formule 1 auto is als vliegen met een helicopter in je woonkamer, aldus de beroemde quote van Nelson Piquet. En dat is het ook. Eigenlijk onvoorstelbaar om in dat piepkleine staatje van 2 vierkante kilometer een F1 race te houden over de smalle straten. Vooral als je, zoals wij deden, na de kwalificatie een rondje over de baan loopt en ziet hoe krap alles is. Monaco is echt bizar en bijzonder. Nog geen half uur na deze kwalificatie stonden we bij terrassen en biertenten die op het asfalt van de baan waren opgebouwd. Allemaal drank, snacks en troep die over de baan weer worden uitgesmeerd. Dat moet allemaal ook weer worden schoongemaakt, voor de volgende sessies. Je wilt als organisatie natuurlijk niet dat Vettel of Hamilton spinnen op een plas Heineken bier of een restant van een duur betaald broodje hamburger. Langs de vele luxe jachten lopend besef je weer dat het geen normale wereld is. het is zien of gezien worden. Mijn boot is groter dan de jouwe, ik heb een helicopter en jij niet. Grijze mannen op leeftijd met een hoogblonde jongedame aan de arm die hun dochter had kunnen zijn. Het grootste jacht ter wereld kwam zowel op de zaterdag als de zondag exact een kwartier voor het begin van de kwalificatie en race even voorbij varen. Dit bakbeest was nog veel groter dan wat er in de overvolle haven lag. Even laten zien wie de baas was. 600 Miljoen euro en 80 man personeel erop. Waanzin maar ook geweldig om mee te maken. We hadden overigens een fantastische plek om de race mee te maken: vanaf het balkon van een appartement langs de baan, gelijk na bocht 1. Letterlijk een paar meter van de baan. Als je goed kon mikken kon je zo een flesje water bovenin een auto gooien. Kost iets meer dan een (ook al peperdure) tribuneplek maar een absolute aanrader. Als je eens naar Monaco wilt, doe het dan ook goed en boek een mooi balkon langs de baan.

De race zelf, daar is genoeg over gezegd. Max geen optimale strategie en daardoor buiten het podium beland, waar Ricciardo een cadeautje kreeg. Ja, ik was geïrriteerd maar het kan gebeuren. De race zelf was het aanzien niet waard. Zolang het niet regent in Monte Carlo is het een oersaaie optocht, helemaal met de bredere auto's van dit jaar. Het is dat Monaco zo speciaal is maar het is meer de entourage eromheen dan de race zelf. Als fan en liefhebber vind ik Monaco ook waanzinnig maar als pure raceliefhebber bekeken is het een baan van niks.

Daarna Canada, 2 weken later. Vorig jaar was ik in Montreal bij de race waar ik destijds een ijzersterke race van Max kon aanschouwen. Weten we het nog, die geweldige actie waarmee Max op het eind Rosberg (wie kent hem nog?) in de luren legde? Wat het toen helemaal leuk maakte is dat ik Max en Jos daarna op het vliegveld nog tegenkwam. Ook IRL aardige mannen.

Dit jaar er niet bij maar het blijft mooi om op TV te zien waar je het jaar daarvoor rond hebt gelopen. Tenminste, dat vind ik altijd wel leuk om te zien. Max had natuurlijk een wereldstart en schoot gelijk naar P2 maar wederom liet de techniek hem in de steek. Het is niet Max' seizoen so far. Hij zit een beetje in hoek waar de klappen vallen. Niet dat hij iets fout doet. Vorig jaar was al indrukwekkend maar dit jaar is hij echt steengoed. Ricciardo heeft het geluk (en de punten) aan z'n zijde maar het is inmiddels wel duidelijk wie daar de snelste man is. Ik heb vorige week eens uitgezocht hoe het met de onderlingen verhoudingen tussen Ricciardo en Verstappen zit in de laatste 4 GP weekenden. Van alle 16 trainingen en kwalificaties was Max 14 keer de snelste. Ook in de kwalificaties is Max inmiddels bloedsnel en bovendien ook akelig foutloos. Maar ja, dan moet de pechduivel wel thuis blijven.

Max is niet blij en dat is begrijpelijk. Het is een absolute winnaar. Natuurlijk moet je soms geduld hebben maar ook voor komend jaar ziet het er, bij Red Bull, niet naar uit dat hij een kampioensauto krijgt. Renault slaat de plank (weliswaar niet zo hard als Honda) toch weer mis en alle beloofde upgrades komen er toch weer niet dit jaar. Als je de verhalen mag geloven begint de relatie tussen Red Bull en Renault ook wederom stekeligheden te vertonen, met verschillende verhalen die elkaar tegenspreken. Eigenlijk is dit één van de grootste problemen in de hedendaagse Formule 1: de invloed van de motor (ehh... power unit) is veel te groot. Mercedes en Ferrari zijn competitief, Renault kan niet aanhaken en Honda is helemaal een drama. Wat dat betreft kan 2021 niet snel genoeg komen, als er een nieuwe motorenreglement in werking treedt. Probleem is: dat duurt nog zo lang.... in ieder geval te lang voor Max.

Ik denk dat we Max volgend jaar nog wel in de Red Bull gaan zien echter. Hij heeft 'gewoon' een contract. Echter bracht Ted Kravitz (één van de meest ingevoerde journalisten en bekend door Ted's Notebook, even opzoeken op Youtube, altijd interessant) vandaag het bericht naar buiten dat Ferrari mogelijk geïnteresseerd is in Max Verstappen, als vervanger van Raikkonen en dat hij het wel ziet gebeuren dat Max na dit jaar overstapt naar de Scuderia. Of het serieus is? Geen idee. Ik speculeer zelf even verder: misschien kan Red Bull een deal maken om Max te ruilen tegen Ferrari krachtbronnen? Natuurlijk zit Max vast aan een contract en willen ze bij Red Bull hun kroonprins niet laten gaan. Aan de andere kant, als een coureur niet wil, dan houdt het op. Gaf Horner zelf nog aan onlangs. Ook Vettel had nog een Red Bull contract toen hij de overstap maakte naar Ferrari. Dus nogmaals: ik denk het persoonlijk niet maar sluit het ook niet uit.

Andere geruchten. Alonso schijnt echt te vertrekken bij McLaren, net als dat McLaren na 3 jaar ellende klaar is met Honda. Het idee is dan dat ze teruggaan naar Mercedes klantenmotoren hoewel er ook wilde geruchten gaan dat er misschien wel een Ferrari motor achterin komt met als label 'Alfa Romeo' erop... en een ander gerucht is dat Williams juist Mercedes voor 2018 wil inruilen voor....Honda! Ja, het wordt steeds gekker.

Verder gaat het verhaal dat Palmer nu echt op de schopstoel zit, niet verbazingwekkend gezien zijn belabberde prestaties. Hoe mooi zou het zijn als Robert Kubica terug zou keren bij Renault. Dat zou echt een sprookje zijn en de snelheid heeft hij er ook voor. Bij zijn recente test in Spanje was hij gelijk al sneller dan Sergei Sirotkin, de vaste testrijder van Renault. Zowel in de kwalificatie als in de racesimulatie... Maar helaas drukte Abiteboul (teambaas Renault) de geruchten al de kop in dat we in ieder geval komend jaar daar geen Kubica gaan zien. Vervelende man zo langzamerhand, die Abiteboul!

Komend weekend Bakoe, op een stratencircuit met een recht stuk van meer dan 2 kilometer. Geen Red Bull territorium, alhoewel ze dat ook van Canada zeiden en we hebben gezien waar Max en Daniel toe in staat waren. We zullen het meemaken en laten we hopen dat het kwartje nu weer eens Max' kant op valt. Want dat verdient hij!

Zed240
Berichten: 2920
Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:32

Re: F1 seizoen 2017

Bericht door Zed240 » 20 jun 2017, 20:43

Mooi verslag weer. Hoop dat Baku dit jaar mooier is, vond het vorig jaar namelijk echt een aanfluiting.

Ik vermoed ook dat Raikkonen dit jaar z'n laatste races rijdt. Z'n niveau is nog altijd goed, maar een top 3 plaats in het WK zit er gewoon nooit meer in. Hij wordt ouder, heeft inmiddels een gezin en staat bekend als levensgenieter. Zeer begrijpelijk als hij het voor gezien houdt.

Als opvolger voor die plek verwacht ik eigenlijk twee grote kanshebbers, Alonso en Verstappen. Al zie ik Ricciardo er ook nog wel naar toe gaan.

Alonso is gewoon nog steeds één van de allerbeste rijders van het veld. Doet met de McLaren knappe dingen, maar is die auto en het team inmiddels kotsbeu. Mits hij niet naar Ferrari gaat, verwacht ik dat hij de oceaan oversteekt. Daar was hij namelijk erg lovend over. Hoe de verhoudingen Vettel/Alonso/Ferrari zijn weet ik echter niet.

Verstappen weet dat hij tot de besten behoort, maar de RB werkt nog niet echt mee. Daarbij optellend de loze beloftes qua updates wil hij wellicht best wat anders. Doordat Max nog jong is en de verwachtingen extreem kan het maar zo zijn dat Ferrari daar erg diep voor in de buidel wil tasten.

De kans van Ricciardo acht ik kleiner, maar zoals Wouter al benoemt gaat Verstappen hem inmiddels voorbij op vrijwel alle vlakken. Het lijken goede buddies, maar dit zal niet de bedoeling zijn. Daarnaast zit Ricciardo natuurlijk al sinds mensenheugenis bij RB.

Giovinazzi zie ik niet snel bij Ferrari starten volgend jaar. Veelbelovend, maar weinig ervaring. De ervaring die hij dan heeft in de F1 is ook nog niet vlekkeloos.

Online
Forza
Berichten: 1008
Lid geworden op: 04 nov 2014, 21:02

Re: F1 seizoen 2017

Bericht door Forza » 21 jun 2017, 08:24

Ik denk dat Verstappen niet bij Ferrari gaat rijden zolang Vettel daar zit. Vettel werd door Ricciardo naar huis gereden in zijn eerste jaar bij Red Bull. Nu Verstappen hetzelfde doet bij Ricciardo zal Vettel de komst van Verstappen tegenhouden.

Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9081
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: F1 seizoen 2017

Bericht door smiley » 21 jun 2017, 08:40

Het zou wel gegarandeerd vuurwerk zijn tussen die 2.

Online
Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6126
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: F1 seizoen 2017

Bericht door EvdP » 21 jun 2017, 11:19

Forza schreef: 21 jun 2017, 08:24 Vettel werd door Ricciardo naar huis gereden in zijn eerste jaar bij Red Bull.
Zo kun je er naar kijken, alleen was Vettel de 4 jaar ervoor wereldkampioen. En dat was het eerste jaar met een V6. Misschien was dat op dat moment niet Vettel z'n ding en had hij wat meer tijd nodig om zich aan te passen. Bovendien was dat één jaar.

Zelf denk ik dat Vettel - Verstappen een mooi rijders duo zou zijn.

Online
Forza
Berichten: 1008
Lid geworden op: 04 nov 2014, 21:02

Re: F1 seizoen 2017

Bericht door Forza » 21 jun 2017, 15:23

Dan verwacht je toch juist dat Vettel een nieuwe teamgenoot makkelijk moet kunnen hebben. Die veranderingen waren er voor iedereen en Ricciardo komt ook nog van een ander team af. Vettel is een coureur van wereldniveau, maar heeft nooit een echt snelle teamgenoot gehad. Bij RB niet met Webber (hele goede coureur, maar geen absolute topper) en nu heeft hij van Raikkonen ook niks te vrezen.

Ik denk dat een duo Verstappen - Vettel in ieder geval voor veel vuurwerk zal zorgen :D .

Gebruikersavatar
Mari Oh Oh!
Berichten: 3055
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:58
Locatie: Assen

Re: F1 seizoen 2017

Bericht door Mari Oh Oh! » 21 jun 2017, 17:13

EvdP schreef: 21 jun 2017, 11:19
Forza schreef: 21 jun 2017, 08:24 Vettel werd door Ricciardo naar huis gereden in zijn eerste jaar bij Red Bull.
Zo kun je er naar kijken, alleen was Vettel de 4 jaar ervoor wereldkampioen. En dat was het eerste jaar met een V6. Misschien was dat op dat moment niet Vettel z'n ding en had hij wat meer tijd nodig om zich aan te passen. Bovendien was dat één jaar.

Zelf denk ik dat Vettel - Verstappen een mooi rijders duo zou zijn.
Hij had ook totaal geen feeling meer met de auto en/of plezier in de sport. De auto lag hem totaal niet(hij is zelfs gaan karten om het gevoel weer terug te krijgen). Bepaalde coureurs zijn hier gevoelig(er) voor dan andere, maar dat zijn ook degenen die als de auto hun wel ligt ook écht kunnen scoren. Een flexibele rijstijl zal nooit in elke situatie het beste zijn. Ik denk dat Kimi ook zo iemand is. Als de auto niet is zoals hij wil, dan gebeurt het gewoon niet.
Laatst gewijzigd door Mari Oh Oh! op 21 jun 2017, 17:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: F1 seizoen 2017

Bericht door daNpy » 21 jun 2017, 18:21

Ik denk niet dat Vettel of Hamilton Max als teammaat willen hebben eigenlijk. Liever iemand die ze kunnen hebben. Winnen is alles voor die gasten.

Gebruikersavatar
Mari Oh Oh!
Berichten: 3055
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:58
Locatie: Assen

Re: F1 seizoen 2017

Bericht door Mari Oh Oh! » 21 jun 2017, 18:28

daNpy schreef: 21 jun 2017, 18:21 Ik denk niet dat Vettel of Hamilton Max als teammaat willen hebben eigenlijk. Liever iemand die ze kunnen hebben. Winnen is alles voor die gasten.
Vergeet Alonso vooral niet... En Hamilton weet ik zo net nog niet. Die houdt alleen niet van spelletjes en heeft graag de touwtjes(incl een setup die niet gedeeld wordt met zijn teamgenoot) in handen, maar is omdat hij(misschien iets teveel) in zichzelf vertrouwt(het tegenovergestelde van een nr1 status willen).

Gebruikersavatar
Booooh
Berichten: 3413
Lid geworden op: 13 mar 2008, 23:51
Auto: BMW 1M / Nissan GT-R
Locatie: https://dbf.nl

Re: F1 seizoen 2017

Bericht door Booooh » 21 jun 2017, 18:34

Ja die zullen vast wel slapeloze nachten van Max hebben ;) ...

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: F1 seizoen 2017

Bericht door Macboy » 23 jun 2017, 00:00

Mooi verslag weer Wouter dank :thumbup:

Vettel en Verstappen zou echt briljant zijn: V2 !

Online
ErikS
Berichten: 18513
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: F1 seizoen 2017

Bericht door ErikS » 23 jun 2017, 12:01

http://www.eplsite.org/f1/stream2.html

Stream voor de liefhebbers.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27808
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: F1 seizoen 2017

Bericht door Luco » 23 jun 2017, 12:23

En Perez schrijft ff een Force India af.

Online
ErikS
Berichten: 18513
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: F1 seizoen 2017

Bericht door ErikS » 23 jun 2017, 12:25

Wat mij vooral opvalt;

Wat is Ferrari aan het doen? Constant blokkerend rechtdoor.....

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27808
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: F1 seizoen 2017

Bericht door Luco » 23 jun 2017, 12:40

weinig grip, zoeken naar rempunten, ze doen het allemaal.
Wat mij opviel bij Perez is hoe dun die aandrijfassen zijn.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27808
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: F1 seizoen 2017

Bericht door Luco » 23 jun 2017, 15:49

Trap die Palmer eruit en Kubica erin.
3 seconden langzamer dan de Hulk en in de muur, prutser.

Online
ErikS
Berichten: 18513
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: F1 seizoen 2017

Bericht door ErikS » 23 jun 2017, 16:35

Er ligt er nog een in de muur......... ;-)

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27808
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: F1 seizoen 2017

Bericht door Luco » 23 jun 2017, 16:45

Ja in de laatste 3 minuten, maar wel de snelste :-)

Gebruikersavatar
Mari Oh Oh!
Berichten: 3055
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:58
Locatie: Assen

Re: F1 seizoen 2017

Bericht door Mari Oh Oh! » 23 jun 2017, 18:38

Daarom, beter dan dat je accu vaarwel zegt terwijl je op de tweede plek ligt :P

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: F1 seizoen 2017

Bericht door daNpy » 23 jun 2017, 18:39

Mari Oh Oh! schreef: 21 jun 2017, 18:28 Vergeet Alonso vooral niet...
Afbeelding

Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9081
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: F1 seizoen 2017

Bericht door smiley » 24 jun 2017, 12:07


Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11738
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: F1 seizoen 2017

Bericht door WJ » 24 jun 2017, 12:18

smiley schreef: 24 jun 2017, 12:07 FP3 stream.
https://www.filmon.tv/channel/channel-4
Die zegt na een minuut dat je moet betalen, deze doet het wel; http://www.eplsite.org/f1/stream2.html

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 96 gasten