Marshalls noodklok veiligheid
- dvh
- Berichten: 17191
- Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29
Re: Marshalls noodklok veiligheid
Misschien is het meer de vraag wat je kan verwachten als deelnemer.
Als jij een dagje circuit gaat rijden. Wat mag je dan verwachten. Als dat vooraf bekend is en je gaat vrijwillig alsnog het circuit is. Dan is bij eventuele gevolgen het toch gewoon een eigen risico verhaal?
Hoe werkt dat bijv op de Nürburgring? Waar elk jaar wel een ( of meer ) doden vallen door ongelukken?
Als jij een dagje circuit gaat rijden. Wat mag je dan verwachten. Als dat vooraf bekend is en je gaat vrijwillig alsnog het circuit is. Dan is bij eventuele gevolgen het toch gewoon een eigen risico verhaal?
Hoe werkt dat bijv op de Nürburgring? Waar elk jaar wel een ( of meer ) doden vallen door ongelukken?
- Eric H
- Berichten: 3641
- Lid geworden op: 15 feb 2008, 10:09
- Auto: Mazda CX-30 SkyActivX
- Locatie: Zoetermeer
- Contacteer:
Re: Marshalls noodklok veiligheid
Bedoel je hiermee echt de Nürburgring, of bedoel je de Nordschleife ?dvh schreef:Misschien is het meer de vraag wat je kan verwachten als deelnemer.
Als jij een dagje circuit gaat rijden. Wat mag je dan verwachten. Als dat vooraf bekend is en je gaat vrijwillig alsnog het circuit is. Dan is bij eventuele gevolgen het toch gewoon een eigen risico verhaal?
Hoe werkt dat bijv op de Nürburgring? Waar elk jaar wel een ( of meer ) doden vallen door ongelukken?
De Nordschleife is namelijk een "gewone" tol/snelweg waar de normale wegenverkeerswet van toepassing is.
De Nürburgring is het (voormalige?) F1 circuit.
Ik kan niet spreken voor hoe het daar georganiseerd wordt, en hoe de risico's daar worden afgedekt.
- Snipe
- Berichten: 12631
- Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
- Locatie: Amsterdam
Re: Marshalls noodklok veiligheid
Het zou natuurlijk kunnen dat Rico denkt: "Goh, Dennis opent een topic over Marshalls in het algemeen, van Zandvoort tot Assen en de GP van Spanje, en nu roepen allerlei mensen die in geen jaren op een trackday zijn geweest moord en brand over alle mensen die superdood gaan bij dagen van DF."Macboy schreef:Rico ik zie alleen maar zeer gefundeerde en goed onderbouwde kritiek. Dat je het er niet eens bent is prima, maar zolang iemand onderbouwd je argument onderuit haalt kan je toch ook onderbouwd reageren ??
Ik weet het verder niet en Rico kan prima voor zichzelf spreken, maar zelf vond ik dat wel enigszins frappant.
- Eric H
- Berichten: 3641
- Lid geworden op: 15 feb 2008, 10:09
- Auto: Mazda CX-30 SkyActivX
- Locatie: Zoetermeer
- Contacteer:
Re: Marshalls noodklok veiligheid
Euhh, als je goed leest zie je dat de berichtgeving van Dennis algemeen begint, maar zich later specifiek op CPZ richt.... Is het dan zeer vreemd dat de discussie deze richting op gaat...Snipe schreef:Het zou natuurlijk kunnen dat Rico denkt: "Goh, Dennis opent een topic over Marshalls in het algemeen, van Zandvoort tot Assen en de GP van Spanje, en nu roepen allerlei mensen die in geen jaren op een trackday zijn geweest moord en brand over alle mensen die superdood gaan bij dagen van DF."Macboy schreef:Rico ik zie alleen maar zeer gefundeerde en goed onderbouwde kritiek. Dat je het er niet eens bent is prima, maar zolang iemand onderbouwd je argument onderuit haalt kan je toch ook onderbouwd reageren ??
Ik weet het verder niet en Rico kan prima voor zichzelf spreken, maar zelf vond ik dat wel enigszins frappant.
Dan had Dennis gelijk moeten ingrijpen en de discussie weer meer in zijn algemeenheid terug moeten brengen. Door dit na te laten is deze discussie, die ik nog steeds zinvol vind, ontaard in de huidige.
We hebben over twee partijen die iets organiseren waar een zekere gevaarzetting in schuilt.
Dan is het toch niet meer dan logisch dat je als deelnemer/organisator duidelijk wil hebben wat die risico's zijn en waar de aansprakelijkheid ligt.
Kijk iemand die gaat rijden met een auto waarvan het canvas door de banden komt, kun je verantwoordelijk stellen op basis van "toerekenbare nalatigheid"
Maar een deelnemer die vol een andere deelnemer in zijn flank krijgt en daarbij blijvend invalide raakt....
Op een plek waar niet gevlagd werd bij gebrek aan baanposten, of een toren die niet oplet (zie verhaal Nuttkees)
Hoe zit het dan met de aansprakelijkheid ??
Verder, ik ben geen straaljager piloot, mag ik dan ook geen mening hebben (of ventileren) over de JSF ??
- Snipe
- Berichten: 12631
- Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
- Locatie: Amsterdam
Re: Marshalls noodklok veiligheid
Jawel. Ik denk zelfs dat je daar meer verstand van hebtEric H schreef:Verder, ik ben geen straaljager piloot, mag ik dan ook geen mening hebben (of ventileren) over de JSF ??
- Eric H
- Berichten: 3641
- Lid geworden op: 15 feb 2008, 10:09
- Auto: Mazda CX-30 SkyActivX
- Locatie: Zoetermeer
- Contacteer:
Re: Marshalls noodklok veiligheid
Voor iemand die van zichzelf zegt dat hij "het verder niet weet" zie ik dat als een compliment.Snipe schreef:Jawel. Ik denk zelfs dat je daar meer verstand van hebtEric H schreef:Verder, ik ben geen straaljager piloot, mag ik dan ook geen mening hebben (of ventileren) over de JSF ??
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
- Contacteer:
Re: Marshalls noodklok veiligheid
Snipe hoe iemand het formuleert maakt me niet uit. Als het off topic is kan het afgesplitst worden door een moderator. Maar als het wel ontopic is kan je het beter normaal formuleren dan over drammen beginnen.
Het begon hier over marshalls die hun werk niet goed doen. Daarna over een te kort aan Marshalls en daarna wat de rol van DF hierin is. Dat het tekort aan Marshalls geen probleem is omdat "de toren meekijkt" is hier al beantwoord.
Ergo: dit hele onderwerp hoort hier prima thuis lijkt mij ?
Het begon hier over marshalls die hun werk niet goed doen. Daarna over een te kort aan Marshalls en daarna wat de rol van DF hierin is. Dat het tekort aan Marshalls geen probleem is omdat "de toren meekijkt" is hier al beantwoord.
Ergo: dit hele onderwerp hoort hier prima thuis lijkt mij ?
- JP
- Berichten: 31252
- Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
- Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….
Re: Marshalls noodklok veiligheid
Ik heb het al eens eerder gevraagd, maar wat zijn eigenlijk de functieeisen van een baco/marshall ?
Is het op een trackday een kwestie van een paar vrijwilligers een vlag in de klauwen steken en zo hopen de dag veilig te hebben, of moet deze ook meerdere EHBO vaardigheden kundig zijn en je dus moeilijker wegvallende baanposten kunt opvangen ?
Is het op een trackday een kwestie van een paar vrijwilligers een vlag in de klauwen steken en zo hopen de dag veilig te hebben, of moet deze ook meerdere EHBO vaardigheden kundig zijn en je dus moeilijker wegvallende baanposten kunt opvangen ?
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15802
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
- Contacteer:
Re: Marshalls noodklok veiligheid
Ik wist van tevoren niet dat er een tekort aan marshalls zou ontstaan, wel dat marshalls ontevreden waren over 't feit dat hun dagvergoeding werd geschrapt of gereduceerd. En ik wilde in eerste instantie niet een flamewar richting de marshalls op Zandvoort starten, maar gewoon vragen aan anderen wat hun ervaringen waren. Zo ben ik dit draadje begonnen. Wat ik sindsdien heb gezien en gelezen past prima in dit draadje. Of ik het overal mee eens ben?
Dat 't draadje vooral over marshalls op CPZ gaat intussen komt door een aantal zaken. DF zit gevestigd op CPZ , dus daar werken wij iedere dag. En dan zien en horen we dus wat meer. O.a. dat de marshalls dus ook niet komen opdagen bij andere organisatoren. Daar was ik in 't begin een beetje bang voor. De dag nadat ik dit draadje startte hadden wij de eerste trackday met heel weinig marshalls. Ik dacht nog: 'ze zijn toch niet boos op mij? Ik probeer zelfs te helpen. Soort van. Rotte appels weg, gelul over vergoedingen aankaarten en pleiten voor een meer professionele aanpak (met vrijwilligers). Maar goed, dat ze niet komen opdagen komt met name door de lage vergoeding die ze van CPZ krijgen. En dat er weinig nieuwe marshalls zijn doordat die eerste 'race-ervaring' moeten opdoen alvorens ze op trackdays en testdagen mogen staan.
Zet die onkostenvergoeding gewoon weer op +-90 euro per dag, zoals eerst (al gold dat toen niet voor iedereen...). Laat nieuwe marshalls ervaring opdoen tijdens trackdays en testdagen. En dan zitten de torentjes denk ik weer gevuld. De winst die CPZ maakt met het veiligheidspakket zo imho puur geïnvesteerd moeten worden in de veiligheid en marshalls (uitrusting, trainingen etc..)
Dat 't draadje vooral over marshalls op CPZ gaat intussen komt door een aantal zaken. DF zit gevestigd op CPZ , dus daar werken wij iedere dag. En dan zien en horen we dus wat meer. O.a. dat de marshalls dus ook niet komen opdagen bij andere organisatoren. Daar was ik in 't begin een beetje bang voor. De dag nadat ik dit draadje startte hadden wij de eerste trackday met heel weinig marshalls. Ik dacht nog: 'ze zijn toch niet boos op mij? Ik probeer zelfs te helpen. Soort van. Rotte appels weg, gelul over vergoedingen aankaarten en pleiten voor een meer professionele aanpak (met vrijwilligers). Maar goed, dat ze niet komen opdagen komt met name door de lage vergoeding die ze van CPZ krijgen. En dat er weinig nieuwe marshalls zijn doordat die eerste 'race-ervaring' moeten opdoen alvorens ze op trackdays en testdagen mogen staan.
Zet die onkostenvergoeding gewoon weer op +-90 euro per dag, zoals eerst (al gold dat toen niet voor iedereen...). Laat nieuwe marshalls ervaring opdoen tijdens trackdays en testdagen. En dan zitten de torentjes denk ik weer gevuld. De winst die CPZ maakt met het veiligheidspakket zo imho puur geïnvesteerd moeten worden in de veiligheid en marshalls (uitrusting, trainingen etc..)
-
OnlineLuco
- Berichten: 27888
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: Marshalls noodklok veiligheid
Wat is de verklaring van cpz dat ineens die vergoeding een stuk lager is geworden? of zwijgen ze in alle talen?
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15802
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
- Contacteer:
Re: Marshalls noodklok veiligheid
Ze wilden het voor iedereen gelijktrekken. De één kreeg niks. De ander 100 euro.
Echter, zo komt de ene marshall uit Haarlem, de ander uit Den Haag en weer een ander komt achter Utrecht vandaan. Dus die uit Haarlem komt wel uit de brandstofkosten.
Echter, zo komt de ene marshall uit Haarlem, de ander uit Den Haag en weer een ander komt achter Utrecht vandaan. Dus die uit Haarlem komt wel uit de brandstofkosten.
- alt
- Berichten: 3016
- Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31
Re: Marshalls noodklok veiligheid
Vandaag bij Harc gereden. Jammer een slippende koppeling, s'middags naar huis gegaan.
Heb het bij de briefing bij Paul aangekaart.
Hij heeft het zelfde probleem als Peter.
Ook met een bevriende baco over gesproken & gehoord wat de problemen zijn.
Ik wil hier niet op het forum wat over zeggen om iedereen die daar bij betrokken is, voor de voeten te lopen.
Rico, nooit heeft een videocamera heeft brandje geblust of een auto uit de grindbak getrokken.
Misschien in de toekomst.
Heb het bij de briefing bij Paul aangekaart.
Hij heeft het zelfde probleem als Peter.
Ook met een bevriende baco over gesproken & gehoord wat de problemen zijn.
Ik wil hier niet op het forum wat over zeggen om iedereen die daar bij betrokken is, voor de voeten te lopen.
Rico, nooit heeft een videocamera heeft brandje geblust of een auto uit de grindbak getrokken.
Misschien in de toekomst.
- alt
- Berichten: 3016
- Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31
Re: Marshalls noodklok veiligheid
Er waren vandaag weer te weinig baco's.
- Snipe
- Berichten: 12631
- Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
- Locatie: Amsterdam
Re: Marshalls noodklok veiligheid
Daar strooi ik altijd graag mee!Eric H schreef:Voor iemand die van zichzelf zegt dat hij "het verder niet weet" zie ik dat als een compliment.
- Alexsti
- Berichten: 1063
- Lid geworden op: 18 jan 2007, 19:14
- Auto: Een Soebaroe en Lotus
Re: Marshalls noodklok veiligheid
JP, de functie eisen voor een Marshall zijn dat ze een opleiding hebben genoten binnen de club ( OCA ) en een basis-official licentie hebben.JP schreef:Ik heb het al eens eerder gevraagd, maar wat zijn eigenlijk de functieeisen van een baco/marshall ?
Is het op een trackday een kwestie van een paar vrijwilligers een vlag in de klauwen steken en zo hopen de dag veilig te hebben, of moet deze ook meerdere EHBO vaardigheden kundig zijn en je dus moeilijker wegvallende baanposten kunt opvangen ?
Maar ik zal hieronder het traject kort proberen uit te leggen;
Als je je jezelf opgegeven hebt bij de OCA wordt je uitgenodigd voor een kennismakingsdag, op deze dag zal alle functies binnen de OCA uitgelegd worden en wat er van je verwacht wordt.
Ook draai je 4uur dan op de baan mee en 4 uur op het paddock.
Vind je het nog steeds leuk kan je de keuze maken tussen paddock official of baan official.
Als je de keuze gemaakt heb zal je de eerste racedagen bij een instructeur of een ouwe rot staan welke je alles probeert bij te brengen.
Op dit moment ben je dan junior official, dat betekent dat je bv. dat je niet alleen mag werken op de baan.
Heb je genoeg racedagen en de theorie/brand/ehbo etc. dagen gevolgd en een examen goed gedaan wordt je basisofficial, dat is het punt dat je alleen mag staan tijdens bv trackdays, ook mag je dan in het buitenland dienst doen.
Wil je nog steeds 'doorgroeien' kan je hoofofficial worden, deze heeft de leiding over een baanvak waar marshals/Rescue-auto's in staan en heeft daar tijdens een race evenement ook de verantwoording over.
Ook communiceert de hoofofficial met racecontrol en wedstrijdleider, en heeft de junior offical vaak onder zijn hoede.
Als official ben je ook verzekerd via de knaf tijdens evenementen.
Dus ja een official is dus meer dan ff een paar vrijwilligers een vlag in de klauwen steken..
- JP
- Berichten: 31252
- Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
- Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….
Re: Marshalls noodklok veiligheid
Dank voor de duidelijke uitleg
Gelukkig maar....Dus ja een official is dus meer dan ff een paar vrijwilligers een vlag in de klauwen steken..
- Hielke
- Berichten: 11441
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Re: Marshalls noodklok veiligheid
Ze krijgen een reiskostenvergoeding voor een dag koukleumen of moederziel alleen in een hokje staan?
Is het een wonder dat er onderbezetting is.
Is het een wonder dat er onderbezetting is.
- PD power
- Berichten: 1967
- Lid geworden op: 03 sep 2006, 19:53
- Locatie: Coevorden
- Contacteer:
Re: Marshalls noodklok veiligheid
Ik had zo'n reactie eerder van peter verwacht, dat er kritiek is, is duidelijk, dat peter hier serieus mee bezig is, is ook duidelijk, snap dan niet waarom mensen die toch nooit van plan zijn op een df dag te komen, hier door lopen te zeuren, man man , ga het zelf beter regelen, als je het allemaal beter weet, ik vind mooi dat er mensen zijn zoals peter, die dit soort dingen organiseert, helaas zijn er weinig df dagen in het weekend, zodat het voor mij lastig is, dus laatste tijd vaker bij andere organisaties, waar ik ook blij mee ben, ieder heeft z'n eigen steil, we hebben de keuze, niemand wordt met een pistool op z'n hoofd gedwongen mee te doen aan een df dag, daarnaast als je geen risico wil kun je beter een ander hobby kiezen, heb in een ver verleden aan motorcross en ook nog aan motorace gedaan, toen nog straten circuits, om ff stoer te doen dat was pas link , maargoed dat is ieder z'n afweging, maar gevoel bekruipt mij soms dat een aantal mensen het succes van df niet gegund wordt, maargoed dat is mijn gevoel en geen bewijs voor.Snipe schreef:Het zou natuurlijk kunnen dat Rico denkt: "Goh, Dennis opent een topic over Marshalls in het algemeen, van Zandvoort tot Assen en de GP van Spanje, en nu roepen allerlei mensen die in geen jaren op een trackday zijn geweest moord en brand over alle mensen die superdood gaan bij dagen van DF."Macboy schreef:Rico ik zie alleen maar zeer gefundeerde en goed onderbouwde kritiek. Dat je het er niet eens bent is prima, maar zolang iemand onderbouwd je argument onderuit haalt kan je toch ook onderbouwd reageren ??
Ik weet het verder niet en Rico kan prima voor zichzelf spreken, maar zelf vond ik dat wel enigszins frappant.
Ik zeg DF ga lekker door, ik dit jaar toch nog wel een keer bij jullie mee te doen
- alt
- Berichten: 3016
- Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31
Re: Marshalls noodklok veiligheid
Ze waren tijdens de F3 op cpz weer bezig met hoe het niet moet.
Niets geleerd van Jules Bianchi op Suzuka.
http://www.motorsport.com/eurof3/news/h ... nt-799748/" onclick="window.open(this.href);return false;
Niets geleerd van Jules Bianchi op Suzuka.
http://www.motorsport.com/eurof3/news/h ... nt-799748/" onclick="window.open(this.href);return false;
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Marshalls noodklok veiligheid
mee eens met PD Power.
- Snipe
- Berichten: 12631
- Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
- Locatie: Amsterdam
Re: Marshalls noodklok veiligheid
In de Formule 1 klagen we allemaal dat er te pas en te onpas safety cars de baan op komen. Nu gebeurde dat eens niet en zwaaiden ze met dubbel geel, wat betekent dat je erop bedacht moet zijn dat je elk moment moet kunnen stoppen en dat de baan geheel of gedeeltelijk geblokkeerd kan zijn. Veel duidelijker kun je het niet maken, toch?alt schreef:Ze waren tijdens de F3 op cpz weer bezig met hoe het niet moet.
Niets geleerd van Jules Bianchi op Suzuka.
http://www.motorsport.com/eurof3/news/h ... nt-799748/" onclick="window.open(this.href);return false;
- alt
- Berichten: 3016
- Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31
Re: Marshalls noodklok veiligheid
http://nl.motorsport.com/eurof3/news/st ... ce-799756/" onclick="window.open(this.href);return false;
- Snipe
- Berichten: 12631
- Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
- Locatie: Amsterdam
Re: Marshalls noodklok veiligheid
Ja, ik vind dat dus onzin. Ze zwaaien met dubbel geel en hij wordt nota bene nog extra gewaarschuwd via de boordradio. Als het je dan nog niet duidelijk is dat je op moet passen, dan zit je dus gewoon in de verkeerde sport.
- alt
- Berichten: 3016
- Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31
Re: Marshalls noodklok veiligheid
Als ik het goed begrijp is Damon Hill een oude dementerende wereldkampioen F1 coureur, Snipe?
-
Onlinesmiley
- Berichten: 9103
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
- Auto: Opel Speedster Supercharged
- Locatie: Etten-Leur
Re: Marshalls noodklok veiligheid
Betekent dubbel geel bij een F3 race iets anders dan dubbel geel als ik een trackday doe?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 347 gasten