Ervaring NJT hardheidverstelbare schroefset e36

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie
Smeeris
Berichten: 53
Lid geworden op: 06 dec 2015, 20:31

Ervaring NJT hardheidverstelbare schroefset e36

Bericht door Smeeris » 12 dec 2015, 22:44

Zoals de titel,

Wie heeft er ervaring met de NJT schroefset op een e36.

Deze schijnt in 12 standen in hardheid verstelbaar te zijn en dan natuurlijk nog in hoogte.

Mijn vraag is, wat voor kwaliteit kan je voor de 450,00 euro verwachten die je ervoor betaald?

Ik snap dat het niet vergelijkbaar is met bijv. Intrax.

Mijn probleem is namelijk, ik heb nu een e36 die ik nog even wil rijden als tracktool.
Ik rij puur voor de lol, dus geen wedstrijden (buiten die met vrienden e.d. om)
Maar de planning is dat er in loop/eind volgend jaar een e46 330i komt om tot tracktool om te bouwen.

Als ik hier nu een peperdure schroefset onder zet vind ik dat zonde van de centen voor de tijd dat ik nog trackdays met de auto pak.

Ik zou natuurlijk met de standaard schokbrekers en wabbiebabbie verlagingsveren kunnen blijven rijdemn die de vorige eigenaar eronder gezet heeft, maar deze zijn me echt te slap.

Graag wat advies van de kenners.

:thnx:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Ervaring NJT hardheidverstelbare schroefset e36

Bericht door GTRene » 13 dec 2015, 15:36

ik ken het merk niet, net ff wat van bekeken, zal beter/sportiever zijn dan het slappe standaard spul lijkt me en ze kosten de hele wereld niet, verder goedgekeurd voor en dus moet het voldoen aan :ongeveer als:

je kan zelfs nog goedkoper zie ik net op deze site met een ander merk, maar of dat wat is? lol, kan best 'goed' genoeg zijn voor jou eisen, dat merk ken ik ook niet :) maar is zonder hardheid verstelling en heb je dus wat minder aan als je eens trackdays wilt doen oid.

http://www.cargoods.nl/shop/maxtrac-sch ... e36-sedan/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9326
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Ervaring NJT hardheidverstelbare schroefset e36

Bericht door Bert ///M3 » 14 dec 2015, 12:34

Je moet eigenlijk even weten wat voor veren er op die schroefsets zitten.

Veel sets zoals die van Eibach hebben 70 N/mm voor en dan 75 N/mm of 80 N/mm achter.

Daar is op zich wel mee te rijden maar je hebt ook nog wat van die schroefsets bijvoorbeeld van Raceland waar de veren weer slapper zijn en dan heb je er niet zo veel aan voor een circuit auto.

Als ze geen veersterktes geven, dan kan je ook in het TUV certificaat kijken, daar staat vaak een ongespannen lengte, aantal windingen en de dikte, daarmee kan je dmv diverse online calculators zo uitrekenen wat er op zit.

In die prijsklasse schroefsetjes daar zou ik me niet zo druk maken over hardheidsverstelling enz. Daar kan je wel wat mee doen maar IMHO is dat pas 1 van de laatste stappen en vooral leuk als je een wat meer profi systeem hebt. Bijvoorbeeld mijn rode E36 M3 heeft een Eibach schroefset en Eibach stabi's plus een mod voor zodat hij wat meer camber heeft, daar heb ik nog nooit de behoefte mee gehad om iets aan de dempers te stellen (kan ook niet). Je kan gewoon een goed sturende auto maken door wat met de hoogtes te spelen en wat aan de stabi standen te veranderen. Dat is een straatauto, ik heb er wel eens wat rondjes mee over Zandvoort gereden en dat gaat verder prima.

Smeeris
Berichten: 53
Lid geworden op: 06 dec 2015, 20:31

Re: Ervaring NJT hardheidverstelbare schroefset e36

Bericht door Smeeris » 14 dec 2015, 16:41

Oke, als ik het goed begrijp kan ik dus beter een wat betere schroefset kopen zonder hardheid verstelling dan een goedkoper alternatief met hardheid verstelling wat.

De auto waar dit onder zou komen is puur tracktool, en kan niet meer op de weg.
Comfort is dus ook geheel niet van belang.

Is 70/75 n/mm voldoende of heb je ze dan liever wat harder?

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9326
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Ervaring NJT hardheidverstelbare schroefset e36

Bericht door Bert ///M3 » 14 dec 2015, 17:43

Voor een pure circuitauto is het veel te zacht.

Op mijn racer zit 160 N/mm voor en omgerekend iets van 180 N/mm achter. Maar dat is meestal te gek op gewone straat schokbrekers.

Scheelt ook wat voor auto het is. Ik rij bijvoorbeeld op Zandvoort liever wat stugger zodat bijvoorbeeld op het scheivlak je body movements wat beter onder controle blijven, wat minder beweging in de koets.

Maar het hangt ook nogal van het vermogen van de auto af en met wat voor banden je rijd. Op slicks heb je veel meer grip en heb je een stugger onderstel nodig, op straatbanden of sommige semi slicks zoals die van Federal val het wel mee. Verder scheelt het nogal of je in een E36 met 170 PK rijd of bijvoorbeeld een E36 met 350 PK, die laatste gaat een stuk harder in de snellere secties. Dan word vering ook ineens weer een stuk kritischer.

Op zich als het een pure circuit auto is dan is een hardheidsverstelling wel lekker. Op die hele goedkope setjes verstel je meestal alleen de rebound. Maar wat vaak een nadeel van die kant en klare straat setjes is, is dat een gestripte E36 veel lichter is aan de achterkant als een gewone straatauto en dan is het wel handig als je in elk geval nog iets kan stellen.

Maar goed als jij in de loop van volgend jaar een nieuwe E46 op gaat bouwen dan zou ik er ook niet al te moeilijk over doen en gewoon eens zo'n goedkoop setje proberen. Maar ik zou in elk geval wel even navragen wat voor veren er op zitten, of zelf uitrekenen.

Smeeris
Berichten: 53
Lid geworden op: 06 dec 2015, 20:31

Re: Ervaring NJT hardheidverstelbare schroefset e36

Bericht door Smeeris » 14 dec 2015, 20:28

Ik heb het bedrijf een mail gestuurd ik wacht het even af.
Bedankt voor de info tot nu toe.

jurgt
Berichten: 210
Lid geworden op: 08 jan 2016, 20:23

Re: Ervaring NJT hardheidverstelbare schroefset e36

Bericht door jurgt » 15 aug 2017, 21:12

Late reactie, maar ik heb het op mijn trackday e36 328i. Leuk setje voor het geld, verwacht geen wonderen. Heb geen vergelijkingsmateriaal wat betreft een e36 die ik eerder op het circuit gereden heb, maar het zit er sinds maart onder en houdt zicht tot nu toe goed.

Smeeris
Berichten: 53
Lid geworden op: 06 dec 2015, 20:31

Re: Ervaring NJT hardheidverstelbare schroefset e36

Bericht door Smeeris » 16 aug 2017, 08:49

Oke, leuk! Ik heb inmiddels de bc racing rm set genomen. Daar kon ik de veersterkte aangeven.

jurgt
Berichten: 210
Lid geworden op: 08 jan 2016, 20:23

Re: Ervaring NJT hardheidverstelbare schroefset e36

Bericht door jurgt » 14 jan 2018, 20:56

Hi Smeeris,

Volgens mij heb ik je gister op Zandvoort gezien met een roze e36?

Ben wel benieuwd wat je van de BC's vind en welke veersterkte erop zit? Bij mijn NJT set heeft de demperverstelling de geest gegeven.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27809
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Ervaring NJT hardheidverstelbare schroefset e36

Bericht door Luco » 14 jan 2018, 21:48

Van maart tot januari, das goed spul :-)

Smeeris
Berichten: 53
Lid geworden op: 06 dec 2015, 20:31

Re: Ervaring NJT hardheidverstelbare schroefset e36

Bericht door Smeeris » 14 jan 2018, 23:12

Ja ik was gister op zandvoort idd. Was moeilijk grip zoeken op me slicks😅. Ben over bc racing best te spreken eigelijk. Ik heb de RM serie die is ook in hardhareid te verstellen. Wat ik daar ook prettig aan vind is dat je de hoogte van je auto kunt aanpassen zonder de veersterkte aan te passen. Ik heb nu 10kg voor en 12kg achter.

Moet wel zeggen dat ik bij de nieuwe auto die ik aan het bouwen ben nog twijfel of er weer een bc set op gaat. Ook omdat dat een auto is waar ik wat serieuzer mee ben in de bouw.

jurgt
Berichten: 210
Lid geworden op: 08 jan 2016, 20:23

Re: Ervaring NJT hardheidverstelbare schroefset e36

Bericht door jurgt » 15 jan 2018, 19:59

Luco schreef: 14 jan 2018, 21:48 Van maart tot januari, das goed spul :-)
Dat het een budget set is mag duidelijk zijn, als je het op straat gebruikt zal het vast langer mee gaan, maar ik moest snel een setje hebben vanwege een geplande trip naar de Nurburgring.

Ben dus voor goedkoop gegaan en niet de illusie gehad dat het wonderen ging verrichten. Het doet op zich prima z'n werk, maar wel iets te slap voor echt snelle rondjes. Ik ga er ook vanuit dat ik een nieuwe demper krijg aangezien er garantie op zit.

@Smeeris:

Dank voor je info, kan ik wat mee. Is de 10/12 niet heel hard? Zat zelf aan 10/10 of 8/10 te denken, maar dat is persoonlijk denk ik.

Jammer dat het zo nat was zaterdag, zeker de bochten die vol met modder lagen. Hopen dat het 10 februari wat beter weer is.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27809
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Ervaring NJT hardheidverstelbare schroefset e36

Bericht door Luco » 15 jan 2018, 20:53

ik zit op 180 n/mm op de vooras met een auto van 750 kilo max, is maar wat je gewend bent.

Smeeris
Berichten: 53
Lid geworden op: 06 dec 2015, 20:31

Re: Ervaring NJT hardheidverstelbare schroefset e36

Bericht door Smeeris » 15 jan 2018, 23:17

Ja ik zou bij een volgende set ook stijver willen

Timothyduh
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 mar 2019, 17:18
Auto: Fiat Regatta S 1994
Locatie: Denmark
Contacteer:

Ervaring NJT hardheidverstelbare schroefset e36

Bericht door Timothyduh » 09 mar 2019, 18:01

Ik had hiervoor eens offerte aangevraagd bij j-wheels was even duur als de ap schroefset ja dan pak ik liever een gerenommeerd merk als ap

Smeeris
Berichten: 53
Lid geworden op: 06 dec 2015, 20:31

Re: Ervaring NJT hardheidverstelbare schroefset e36

Bericht door Smeeris » 09 mar 2019, 18:56

Ik ben ondertussen een stapje verder. Heb mn bc racin set ingewisseld voor een jrz 3weg systeem.🤗

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 78 gasten