F1 seizoen 2016

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mari Oh Oh!
Berichten: 3055
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:58
Locatie: Assen

Re: F1 seizoen 2016

Bericht door Mari Oh Oh! » 21 mar 2016, 16:54

Wouter81 schreef:Ach ja, er wordt in F1 (net als in de echte wereld) vaak met 2 maten gemeten. Een boze Max op de radio wordt al snel uitgelegd als 'onvolwassenheid'. Dat hoorde ik niet over een Lewis Hamilton die in Monaco vorig jaar ook (als 30 jarige) steen en been klaagde over de foute teamstrategie die hem tot achter Rosberg terugwierp. Precies hetzelfde.

Rookie Max die het achterwiel van Grosjean raakt in Monaco krijgt daarna een gridstraf en penaltypunten op zijn licentie, een tweevoudig wereldkampioen die gister vol op een andere auto rijdt en zwaar crasht krijgt nul straf. Niet dat ik Alonso die straf gun (zeker niet, vind die straffen vaak sowieso bullshit) maar het is absoluut meten met 2 maten. Hoe mooi velen het ook vinden dat een 18 jarige F1 rijdt, het is tegelijkertijd ook een handvat om hem vaak extra hard aan te pakken. Bij zeker de helft van zijn penaltypunten kun je voor 100% je vraagtekens zetten. Heeft Felipe Massa al openlijk geklaagd over het gevaarlijke rijgedrag van Fernando? Nee?

Anyway, ik hou van gepassioneerde sporters die er maximaal voor gaan. Saaie robots die er liever achter blijven hangen (Sainz, Massa, Bottas...), daar heb ik niets mee. Vol agressie een uitbrekende Toro Rosso met 250 km/u opvangen, met een kapotte voorvleugel 1,7 seconde per ronde sneller rijden dan Sainz, dat is toch enorm genieten om dat te zien. We willen vechters zien, geen buschauffeurs.

Misschien had hij de frustratie iets minder duidelijk moeten uiten via de radio maar dat zal hij na een nachtje slapen misschien zelf ook wel hebben geconcludeerd. Maakt niet uit, nu gewoon koppie erbij houden, Sainz de volgende GP's op de baan vermorzelen en nog duidelijker laten zien wie daar de nummer 1 rijder is. Uiteindelijk is dit gedoe ook wel weer ergens goed voor, hij laat weer zien dat er met hem niet te fucken valt en dat vind ik superknap op je 18e. Het is het team nu ook wel weer duidelijk dat ze Max niet moeten benadelen. En anders komt Jos ze wel opzoeken. :)

En laten we verder hopen dat Toro Rosso ook z'n lessen trekt, want daar zijn gister de grootste fouten gemaakt. Een belachelijke bandenstrategie (niet op mediums gaan halverwege zoals de rest maar op soft waardoor ze later nog een extra stop moesten maken) en zeer slechte communicatie naar beide rijders toe hebben ze enorm veel punten gekost. Franz Tost kan beter in de spiegel kijken dan chagrijnig zijn op z'n coureurs. Het is vooral het team wat gefaald heeft. Met een iets betere strategie waren ze gewoon P5 en P6 geworden, voor Grosjean in de Haas.
Geen letter aan toe te voegen :D

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: F1 seizoen 2016

Bericht door GTRene » 21 mar 2016, 17:22

idd mooi uitgelegd.

Wouter81
Berichten: 9049
Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
Auto: GR86 | VW California | Mazda 3

Re: F1 seizoen 2016

Bericht door Wouter81 » 21 mar 2016, 19:26

https://youtu.be/FQwJMuwQ6t4" onclick="window.open(this.href);return false; :ongeveer als:

Allemaal onvolwassen :)

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12543
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Re: F1 seizoen 2016

Bericht door Downforce Hans » 21 mar 2016, 20:04

Idd, allemaal huilebalken........ maar dat weet ik al jaren.......

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27809
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: F1 seizoen 2016

Bericht door Luco » 21 mar 2016, 20:10

http://www.limburger.nl/cnt/dmf20160321 ... toro-rosso" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: F1 seizoen 2016

Bericht door daNpy » 21 mar 2016, 20:15


Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27809
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: F1 seizoen 2016

Bericht door Luco » 21 mar 2016, 20:26

Ja vind het ook een mooi stukje, dat wordt nog vuurwerk dit jaar :TV kijken:

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: F1 seizoen 2016

Bericht door Macboy » 21 mar 2016, 20:54

Top verwoord weer Wouter :thumbup:

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27809
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: F1 seizoen 2016

Bericht door Luco » 21 mar 2016, 21:22

http://autovisie.nl/2016/03/spotlight/w ... -jammeren/" onclick="window.open(this.href);return false;

:popcorn:

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: F1 seizoen 2016

Bericht door Peric » 21 mar 2016, 21:47

Of het onvolwassen is of niet laat ik in het midden.
Maar ik kan 'm prima begrijpen. Heeft 'ie eindelijk een snelle, betrouwbare motor en daarmee gelijk naar P5 gereden in de training, gebeurt er dit..

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27809
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: F1 seizoen 2016

Bericht door Luco » 21 mar 2016, 22:23

Paar mooie foto's van de crash van alonso, de laatste is een erg mooie foto.
Dit had veel slechter af kunnen lopen.
alonso 1.jpg
alonso 1.jpg (56.17 KiB) 2263 keer bekeken
alonso 2.jpg
alonso 2.jpg (71.43 KiB) 2263 keer bekeken
alonso 3.jpg
alonso 3.jpg (101.1 KiB) 2263 keer bekeken

ErikS
Berichten: 18513
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: F1 seizoen 2016

Bericht door ErikS » 21 mar 2016, 22:30

Serieus naar de klote, die wagen.

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12543
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Re: F1 seizoen 2016

Bericht door Downforce Hans » 21 mar 2016, 22:31

Die eerste foto zeg, niet normaal........

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27809
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: F1 seizoen 2016

Bericht door Luco » 21 mar 2016, 22:35

Echt een engeltje gehad.
Ik zit heel de tijd te bedenken wat dat gele spul nou is op de derde foto aan de rechterkant.

Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9081
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: F1 seizoen 2016

Bericht door smiley » 21 mar 2016, 22:43

Lijkt op een vloeistof die uit die radiator komt.

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11436
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: F1 seizoen 2016

Bericht door Hielke » 21 mar 2016, 22:46

Het is gewoon de zoveelste mening. En hij haalt er historische gevechten bij die er niks mee te maken hebben.

Verstappen begon z'n team om ingrijpen te vragen omdat het zich ontvouwende scenario het slechtst denkbare was. Dat heeft niks met het bevoordelen van de ene rijder boven de andere te maken. Het is sneu voor Sainz maar zo liggen de feiten er nu eenmaal bij. Carlos haalt moeilijk in. Max heel makkelijk. De moeite die Sainz in het inhalen van de 3 wagen voor hem had moeten steken, stak ie in de (vaak knullige) verdediging jegens zijn eigen teamgenoot. Ergerlijk en dom.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: F1 seizoen 2016

Bericht door GTRene » 21 mar 2016, 23:48

Ik kan me het heel goed voorstellen met dat van Max en wat hij daarna erover vertelde kan ik alleen maar waarderen, leuk zo zouden de meesten reageren, niet dat politieke correctheid, dat vind ik vaak maar niks.

„Het zal wel miscommunicatie met het team zijn, maar ik had eerder dan Carlos aangegeven dat ik naar de pits wilde voor nieuwe banden”, verklaart Verstappen, als hij zich na een afkoelingsperiode en overleg met de ingenieurs redelijk mild uit.
Dat het zover kwam, lag aan de pitstops van Verstappen en Sainz halverwege de race. Op dat moment rijden de twee op een voortreffelijke vierde en vijfde plaats, maar moeten nog één keer naar de pits voor een bandenwissel. Uit tactische overwegingen is het een ongeschreven wet in de Formule 1 dat bij een dergelijk scenario de best geklasseerde rijder als eerste de pits in duikt, Verstappen in dit geval dus. In ronde 31 is het echter Sainz die aangeeft dat hij dringend nieuwe banden nodig heeft en besluit de pits op te zoeken. Als één ronde later ook Verstappen voor zijn wissel komt, is het team daar niet klaar voor. De banden liggen niet op hun plek en Verstappen verliest bijna zeven seconden door het geklungel.

Gebruikersavatar
Mari Oh Oh!
Berichten: 3055
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:58
Locatie: Assen

Re: F1 seizoen 2016

Bericht door Mari Oh Oh! » 22 mar 2016, 01:07

Hielke schreef:De moeite die Sainz in het inhalen van de 3 wagen voor hem had moeten steken, stak ie in de (vaak knullige) verdediging jegens zijn eigen teamgenoot. Ergerlijk en dom.
Sainz' missie is voor zijn bejubelde teamgenoot eindigen, die van zijn teamgenoot is zo hoog mogelijk eindigen. Met die tweede instelling kom je als collega coureurs(en team) samen al een stuk verder(beste is om samen zo hoog mogelijk te eindigen in welke volgorde ook, maar een echte racer gaat voor zijn eigen race). Dus ik snap de frustratie wel. En dan kan Sainz nog zo volwassen interviews geven alsof er niks aan de hand is, zijn acties helpen het team niet verder(misschien moet ie MotoGP gaan rijden ;) ). Verstappen kon Hamilton ook achter zich houden, dus kan ook niet zeggen dat Sainz zich nou bewezen heeft door een gelijke auto achter zich te houden. Laat die laml*l zich richten op inhalen inderdaad.

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: F1 seizoen 2016

Bericht door Macboy » 22 mar 2016, 08:32

+1

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17191
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: F1 seizoen 2016

Bericht door dvh » 22 mar 2016, 08:37

Knap dat ie naar de crash er zo weer uitstapt en wegloopt. Geluk of (erg) goede veiligheidsconstructie?

Gebruikersavatar
RutgerK
Berichten: 3239
Lid geworden op: 20 nov 2007, 01:07
Contacteer:

Re: F1 seizoen 2016

Bericht door RutgerK » 22 mar 2016, 09:03

[YouTube][/YouTube]
Luco schreef:Echt een engeltje gehad.
Ik zit heel de tijd te bedenken wat dat gele spul nou is op de derde foto aan de rechterkant.
Gele verf van de belijning dat van het asfalt af te geschraapt? Rechtsonder zie ik ook geel.

Gebruikersavatar
Reind
Berichten: 2663
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33

Re: F1 seizoen 2016

Bericht door Reind » 22 mar 2016, 12:52

Dat autovisie artikel slaat de plak ook goed mis zeg. Heeft die schrijver überhaupt de race wel gezien.

Ik zit met koorts thuis en heb de race nog eens goed bekeken. Het is duidelijk dat Sainz voor zichzelf kiest en Verstappen voor het uiteindelijke resultaat van beide auto's (het teamresultaat dus). Ik snap dan ook niet dat ze hem onvolwassen vinden reageren. Hij reageert gewoon een aantal keer over de radio dat het swappen van posities effectiever is om beide auto's verder naar voren te krijgen, wat feitelijk ook zo is. Uiteindelijk krijgt Sainz de opdracht van plaats te verruilen en vertikt dit gewoon. Verstappen wist dat hij deze call kreeg en daardoor reden ze bijna tegen elkaar aan omdat Verstappen ervan uitging dat hij ruimte liet. Een wonder dat ze elkaar niet raakte.

Dus, Sainz pikt de banden in van Max en wil hem later niet voorbij laten. Hierdoor loopt het team veel punten mis en is de sfeer gezet. Wie heeft hier nou een EGO probleem???

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39595
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: F1 seizoen 2016

Bericht door Arthur » 22 mar 2016, 13:16

Iets met roze brillen... :hmmm:

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8223
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert
Contacteer:

Re: F1 seizoen 2016

Bericht door Peter Tunissen » 22 mar 2016, 13:25

Heeft Sainz nu echt met de banden van Verstappen gereden?
Dat lees ik overal, maar dat kan toch helemaal niet; daar moet je toch een penalty voor krijgen?
Anders wordt het als team wel heel makkelijk om je nummer 1 rijder te bevoordelen, geef hem gewoon de banden van je #2 en laat die maar op oude meuk ploeteren.

Verder zal het allemaal wel, als Sainz aan de kant was gegaan was hij de rest van zijn leven een #2 coureur geweest. Waarschijnlijk wordt hij dat toch wel, maar in zijn hoofd is hij daar nog niet klaar voor.
Dat Verstappen over de zeik is, is redelijk logisch, maar dat Sainz niet aan de kant ging ook.
Dat Sainz onverwachts binnen komt en het team daarvan even in de stress schiet, snap ik. Wat ik niet snap is dat Max 3(!) rondes later binnen komt en het team dan nog steeds in de stress is van de onverwachte stop van Sainz en ze daardoor 7 seconden verliezen. Het zouden wel Italianen kunnen zijn…
Dat ze een rijder die problemen heeft met zijn banden niet binnen verwachten, snap ik ook niet. Daarvoor is het allemaal net even te professioneel, het hele team zou op zo'n moment altijd stand-by moeten staan.

Kortom: matige race van Sainz, redelijk goede race van Verstappen maar met iets meer beleid had daar meer in gezeten en zeer matig optreden van Toro Rosso.
Ze hebben op het moment misschien wel de 3e auto van het veld, maar zijn daar als team nog niet helemaal klaar voor...

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11436
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: F1 seizoen 2016

Bericht door Hielke » 22 mar 2016, 13:41

Arthur, heeft niks met een roze bril te maken, is gewoon een spot on analyse van Reind.

Van Peter ook trouwens. Sainz was er nog niet klaar voor om tweede viool te spelen. Maar als ie dat na dit debacle nog niet is dan stelt ie zijn carrière als F1 rijder in de waagschaal. Ook als tweede rijder kun je het in de F1 nog lang uithouden. Maar dan moet je niet zoals nu de kansen op veel punten om zeep helpen. Als het team 'push Carlos' zegt, dan bedoelen ze daarmee natuurlijk 'tis mooi geweest jongen, nu inhalen en anders voor Max opzij gaan'. Flikt ie dit op korte termijn nog een keer dan zou het me niet verbazen dat ie mid-season vervangen wordt.

Dat er voor Max bij z'n pitsstop geen banden klaar stonden blijft vreemd. Daar zullen we wel nooit het fijne van te weten komen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 92 gasten