F1 seizoen 2016

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27884
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: F1 seizoen 2016

Bericht door Luco » 20 mar 2016, 11:49

Tja, we zijn wat chauvinistisch denk ik?
Vorig jaar kreeg Max het verzoek om opzij te gaan en dat deed die niet, daar was iedereen het mee eens.
Nu was Max duidelijk sneller na de verprutste stop door het team en dacht Sainz, dikke lul jij gaat ook niet opzij als het je gevraagd wordt, dus waarom zou ik je dan wel voorbij laten.

Wouter81
Berichten: 9063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
Auto: GR86 | VW California | Mazda 3

Re: F1 seizoen 2016

Bericht door Wouter81 » 20 mar 2016, 11:57

Chauvinistisch zeker. :)

Maar dat was een andere situatie toen waar het team later ook excuses voor heeft gemaakt. Gaat er nu imo nog niet eens om dat Sainz zijn positie verdedigde, dat mag, maar wel om het punt dat hij doelbewust de teamstrategie vern##kte door die undercut. Dat is not done.

Maar goed, zal een leuke debrief zijn geweest. :) Over 2 weken mogen ze weer. :df:

Gebruikersavatar
RS-Ron
Berichten: 3553
Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10

Re: F1 seizoen 2016

Bericht door RS-Ron » 20 mar 2016, 12:06

Heb wel genoten van de race ! Strategie van Ferrari snapte ik niet, maar wel aanvallend. Start van Ferrari was weergaloos, Rosberg was niet van plan voor Hamilton in te houden bij de start, en maakte ook een statement. Max keurige start, 4 plek en Hamilton op dezelfde banden die er in een Mercedes niet voorbij kwam. Dat is erg netjes en dat zonder zijn banden in drie rondjes op te stoken. Alonso had een Schumachertje en kroop heel uit de auto..... (Gisteren nog even een docu op RTL 7 zitten kijken, in die tijd was het einde oefening geweest)

Helaas begon de ellende voor Max na het stilleggen van de race. Max kwam niet echt weg van Sainz en Hamilton. Na de pitsstop lag Max een behoorlijk stuk acher Sainz. Hij reed dag gaatje snel dicht en zat vervolgens klem want Sainz kwam niet voorbij Palmer. Ik dacht te zien dat Max een paar ronden uit de versnellingsbak van Sainz verdween, wellicht om Sainz lucht te geven om Palmer in te halen. Toen druk er weer vol op, en nadat Sainz er voorbij was had Max twee bochten nodig.

Zou als Toro Rosso toch eens goed evalueren, dit kost je team gewoon veel punten. Ik ben wel een liefhebber van rijders die maling hebben aan protocollen en etiquette en even laten horen wat ze op hun lever hebben. Of het slim is zal de toekomst uitwijzen. Gaat nog een leuk seizoen worden als het zo een paar races gaat.

Gr Ron

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11440
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: F1 seizoen 2016

Bericht door Hielke » 20 mar 2016, 12:09

Luco schreef:Tja, we zijn wat chauvinistisch denk ik?
Vorig jaar kreeg Max het verzoek om opzij te gaan en dat deed die niet, daar was iedereen het mee eens.
Nu was Max duidelijk sneller na de verprutste stop door het team en dacht Sainz, dikke lul jij gaat ook niet opzij als het je gevraagd wordt, dus waarom zou ik je dan wel voorbij laten.
Onzin natuurlijk. Vorig jaar wisten ze ook al hoe de vlag erbij hing. Sainz is een dood vogeltje als het om inhalen gaat. Die opdracht van vorig jaar sloeg dan ook nergens op. Je creëert er voor je snelle rijder alleen maar een rijdende chicane mee.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27884
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: F1 seizoen 2016

Bericht door Luco » 20 mar 2016, 13:20

Hielke schreef:
Luco schreef:Tja, we zijn wat chauvinistisch denk ik?
Vorig jaar kreeg Max het verzoek om opzij te gaan en dat deed die niet, daar was iedereen het mee eens.
Nu was Max duidelijk sneller na de verprutste stop door het team en dacht Sainz, dikke lul jij gaat ook niet opzij als het je gevraagd wordt, dus waarom zou ik je dan wel voorbij laten.
Onzin natuurlijk. Vorig jaar wisten ze ook al hoe de vlag erbij hing. Sainz is een dood vogeltje als het om inhalen gaat. Die opdracht van vorig jaar sloeg dan ook nergens op. Je creëert er voor je snelle rijder alleen maar een rijdende chicane mee.
Of jij het onzin vind is in dit verhaal niet van belang, Max ging niet opzij voor Sainz (die had toen veel nieuwere banden en was dus gewoon sneller op dat moment in de race), waarom zou Sainz dit dan nu wel moeten doen?
Omdat Max sneller is? Nou dan haal je die slak toch in :tooth:

Wout309t
Berichten: 1146
Lid geworden op: 05 feb 2010, 17:52
Auto: V70 III 270PS/Passat GTE

Re: F1 seizoen 2016

Bericht door Wout309t » 20 mar 2016, 14:37

Max was gewoon gefrustreerd door de missers van zijn team. Dat Sainz voor hem lag kan Sainz ook niks aan doen. Max moet op dergelijke momenten gewoon zijn mond houden en na de race een goed gesprek houden en dat moet niet zo naar buiten toe geventileerd worden.
Hij heeft heeft echt geweldig gereden, maar zijn gedrag zoals de kijker nu meekreeg gaat hem niet helpen.

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: F1 seizoen 2016

Bericht door daNpy » 20 mar 2016, 15:27

Luco schreef: Of jij het onzin vind is in dit verhaal niet van belang, Max ging niet opzij voor Sainz (die had toen veel nieuwere banden en was dus gewoon sneller op dat moment in de race), waarom zou Sainz dit dan nu wel moeten doen?
Omdat Max sneller is? Nou dan haal je die slak toch in :tooth:
Inderdaad een vergelijkbare situatie, echter 2 kleine verschillen
- op oude banden is Max nog steeds sneller dan Sainz, Sainz kwam alleen maar dichterbij omdat Max vastzat achter een iets tragere deelnemer
- Sainz doet er 10 ronden over om zijn voorganger in te halen, daarna rijdt Max er in 2 bochten voorbij :sealed:

Sainz is gewoon niet sneller als Max, zoveel mag wel duidelijk zijn. Een beetje competitie in een team is niet verkeerd, maar de duidelijk snellere rijder ophouden is een slechte teamstrategie.

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: F1 seizoen 2016

Bericht door daNpy » 20 mar 2016, 15:34

Gaan er nog mensen van hier naar de race op Spa?
Ook op de camping? :df:

Gebruikersavatar
alt
Berichten: 3016
Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31

Re: F1 seizoen 2016

Bericht door alt » 20 mar 2016, 18:44

Ik vond het een slimme zet van Sainz om tegen de afspraak toch als 1ste te pitten. Max, al ben sneller, heb je betere banden, maar je moet er zelf voorbij gaan & niet door een pitorder kunnen passeren. Niet janken als een rookie.

Gebruikersavatar
RutgerK
Berichten: 3239
Lid geworden op: 20 nov 2007, 01:07
Contacteer:

Re: F1 seizoen 2016

Bericht door RutgerK » 21 mar 2016, 08:53

Ik vind dat Max zeker wel zijn beklag mag doen. Op het moment dat Max achter Sainz kwam te zitten reed plek 6,7,8, 9 vlakbij elkaar. Ook Sainz zou geprofiteerd hebben als hij Max erlangs had gelaten en hem de druk op de volgende rijders had kunnen opvoeren. Sainz had in het kielzog van Max mee kunnen schuiven.

Als dit de quote is van Tost: "Binnen drie ronden kwam Max ook naar binnen," vervolgt de Oostenrijker, "maar het team was niet klaar voor zijn stop, omdat we hem niet naar binnen riepen. Daardoor verloor hij zeven seconden en kwam hij op de twaalfde positie terecht. Dit resultaat is erg teleurstellend voor ons, omdat we de snelheid hadden om veel hoger te eindigen. Het lichtpuntje is dat we weten dat de STR11 zeer competitief is."

dan is dat toch ook wel een vingertje naar Sainz als voorste van de twee TRen.
Laatst gewijzigd door RutgerK op 21 mar 2016, 09:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6145
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: F1 seizoen 2016

Bericht door EvdP » 21 mar 2016, 08:59


Gebruikersavatar
Reind
Berichten: 2663
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33

Re: F1 seizoen 2016

Bericht door Reind » 21 mar 2016, 09:14

Is het goed dat MAX zich zo uit in de media? JA. Al dat robot commentaar vind ik zo'n aanfluiting, het lijkt wel politiek. Als je gefrustreerd bent moet je dat gewoon uiten en motiveren. Karakter heet dat en trekt alleen maar meer fans.

Sainz had wel echt lef om tegen het belang van het team te undercutten. Maargoed die zag na de herstart MAX voor hem rijden en dacht dit is mijn kans. Is ook karakter. Sainz zou het er wel flink van langs krijgen in de debrief.

De frustratie van MAX in het laatste deel spatte van zijn rijstijl af. Dat is toch prachtig.

Ik vond het een mooie race en kijk uit naar de volgende.

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12548
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Re: F1 seizoen 2016

Bericht door Downforce Hans » 21 mar 2016, 11:22

http://www.telegraaf.nl/telesport/autos ... en___.html" onclick="window.open(this.href);return false;


Daar ben ik het wel mee eens........

Gebruikersavatar
Mari Oh Oh!
Berichten: 3055
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:58
Locatie: Assen

Re: F1 seizoen 2016

Bericht door Mari Oh Oh! » 21 mar 2016, 11:43

Luco schreef: Nou dan haal je die slak toch in :tooth:
Dat is bij een F1 wagen die de gelijke sterke en zwakke punten nou eenmaal lastiger dan een auto van een ander team. En wat ook nog meespeelt is dat je teamgenoot ook weet dat een wat minder veilige inhaalactie(die mislukt) niet door het team gewaardeerd zal worden.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39732
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: F1 seizoen 2016

Bericht door Arthur » 21 mar 2016, 11:51

Ik ook. Als Hamilton of Rosberg zoiets doet vinden we het ook janken. En dat was wat ik meteen dacht toen ik het hoorde op tv...
Downforce Hans schreef:http://www.telegraaf.nl/telesport/autos ... en___.html


Daar ben ik het wel mee eens........

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11440
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: F1 seizoen 2016

Bericht door Hielke » 21 mar 2016, 12:06

Als het waar is dat ie zonder overleg de pits in is gereden om banden te halen, dan is dat de fout geweest die alles heeft ingeleid.

Kan het me bijna niet voorstellen.

Gebruikersavatar
Reind
Berichten: 2663
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33

Re: F1 seizoen 2016

Bericht door Reind » 21 mar 2016, 12:28

Dom commentaar van die BBC gasten. Ik vind het gewoon karakter. Jonge coureurs hebben dat tenminste nog en bij de oudere is door alle mediatraining eruit gepoetst.

Het lijkt tegenwoordig heel erg als je als niet tegen je verlies kan................kom op zeg. Het zijn sportmannen die ervoor leven.

Gebruikersavatar
RutgerK
Berichten: 3239
Lid geworden op: 20 nov 2007, 01:07
Contacteer:

Re: F1 seizoen 2016

Bericht door RutgerK » 21 mar 2016, 12:46

Ik snap het commentaar van de experts ook niet zo. Sainz reed de hele tijd in de DRS zone van de auto voor hem. Daar pakt Verstappen dus geen voordeel mee. Als hij een inhaalactie inzet op Sainz is dat bij voorbaat een listige actie want de drag van de auto voor Sainz speelt mee en de positie op de baan van Sainz ten opzicht van zijn voorligger is anders.
De frustratie wordt natuurlijk heel groot als plek nummer 6 slechts 4 seconden voor je rijdt en je die binnen 4-5 ronden bijgehaald zou hebben als je je teamgenoot voorbij mocht rijden.

Van TR en Sianz ook gewoon niet slim want nu eindig je 9 en 10 terwijl je op 6 en 7 had kunnen finishen.

Online
ErikS
Berichten: 18532
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: F1 seizoen 2016

Bericht door ErikS » 21 mar 2016, 12:51

Als hij Sainz niet voorbij kwam, kwam hij dan wel de rest voorbij?

Die Pitstop is jammer, maar hij ging zelf ook niet aan de kant vorig jaar. (En ja, daar was de situatie volkomen anders.) Ik vond het ook wat jeugdig geroep van hem. Dat is dan ook prima, want hij is jong. Volgende race beter, maar door zijn erg goede kwalificatie was hij denk ik gewoon zeer teleurgesteld. (En logisch.)

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11440
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: F1 seizoen 2016

Bericht door Hielke » 21 mar 2016, 13:06

Stel dat Max een fout heeft gemaakt door niet te melden dat ie de pit voor banden in ging komen.

Dan nog is Sainz heel dom bezig geweest. Hij wist dat het zijn groepje was waar de strijd op de baan werd geleverd. Hij wist dat Max de status van meest aanvallende jongeling heeft. Hij wist daarmee dat de camera's op hen gericht zouden zijn. En wat wordt er aldus getoond? De zwakte van Sainz al racer, en de frustratie van zijn eigen teammaat, en team (Push Carlos, push. "I am pushing!") Je staat er dan die 10 ronden slecht op. En ja, natuurlijk was het Max wel gelukt die gasten daarvoor in te halen.

Als ie een beetje slimheid had gehad, dan had ie een 'foutje' gefaket, door bijvoorbeeld een bocht wat te wijd te nemen waardoor Max voorbij kon. De druk van achteren was dan weg geweest en met wat geluk had ie op het momentum van Max ook plaatsen kunnen pakken. Nu heeft ie de kijkers alleen zijn zwakte laten zien.

Gebruikersavatar
RutgerK
Berichten: 3239
Lid geworden op: 20 nov 2007, 01:07
Contacteer:

Re: F1 seizoen 2016

Bericht door RutgerK » 21 mar 2016, 13:15

ErikS schreef:Als hij Sainz niet voorbij kwam, kwam hij dan wel de rest voorbij?

Die Pitstop is jammer, maar hij ging zelf ook niet aan de kant vorig jaar. (En ja, daar was de situatie volkomen anders.) Ik vond het ook wat jeugdig geroep van hem. Dat is dan ook prima, want hij is jong. Volgende race beter, maar door zijn erg goede kwalificatie was hij denk ik gewoon zeer teleurgesteld. (En logisch.)
ja, omdat hij op een niet-teamgenoot veel agressiever kan rijden. Gaat het mis heb je Sainz nog in de race. Gaat het mis op Sainz dan lig je er met twee uit.

Gebruikersavatar
Mari Oh Oh!
Berichten: 3055
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:58
Locatie: Assen

Re: F1 seizoen 2016

Bericht door Mari Oh Oh! » 21 mar 2016, 14:51

RutgerK schreef:
ErikS schreef:Als hij Sainz niet voorbij kwam, kwam hij dan wel de rest voorbij?

Die Pitstop is jammer, maar hij ging zelf ook niet aan de kant vorig jaar. (En ja, daar was de situatie volkomen anders.) Ik vond het ook wat jeugdig geroep van hem. Dat is dan ook prima, want hij is jong. Volgende race beter, maar door zijn erg goede kwalificatie was hij denk ik gewoon zeer teleurgesteld. (En logisch.)
ja, omdat hij op een niet-teamgenoot veel agressiever kan rijden. Gaat het mis heb je Sainz nog in de race. Gaat het mis op Sainz dan lig je er met twee uit.
Én krijgt Max het volledige team over zich heen. Slim van Carlos...

Ik heb al een tijd een idee dat die 2 met een ander doel rijden. Max wil zo hoog mogelijk eindigen, Carlos wil voor zijn teammaat blijven(al is dat op P17 en 18). Ik denk dat ze Carlos eens wat teamspirit in moeten wrijven.

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12548
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Re: F1 seizoen 2016

Bericht door Downforce Hans » 21 mar 2016, 15:39

Reind schreef:Dom commentaar van die BBC gasten. Ik vind het gewoon karakter. Jonge coureurs hebben dat tenminste nog en bij de oudere is door alle mediatraining eruit gepoetst.

Het lijkt tegenwoordig heel erg als je als niet tegen je verlies kan................kom op zeg. Het zijn sportmannen die ervoor leven.
Over de radio zitten janken (terecht of niet) heeft idd met karakter te maken maar niet met het juiste gedeelte van het karakter in mijn ogen.
Een melding over de radio is prima en daarna ga je er weer voor, dat je achteraf je ongenoegen kenbaar maakt is natuurlijk prima.
Nu komt het een beetje over als een kind dat zijn zin niet krijgt.

Grtz,Hanz06

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31236
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: F1 seizoen 2016

Bericht door JP » 21 mar 2016, 15:46

Zal niet zeggen dat het klagen heel volwassen was, maar is het niet zo dat ze nu veel meer radioverkeer uitzenden tov vroeger ? Alsof die oudgedienden nooit eens geklaagd hebben.

Krijgt Alonso nu ook strafpunten op zijn licentie ? Veel anders dan het ongeval met Verstappen vs. Grosjean (in Monaco) was het niet en toen kreeg "onze" Max wél strafpunten.....(jaja...chauvinisme :tong: )

Afbeelding

Wouter81
Berichten: 9063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
Auto: GR86 | VW California | Mazda 3

Re: F1 seizoen 2016

Bericht door Wouter81 » 21 mar 2016, 16:45

Ach ja, er wordt in F1 (net als in de echte wereld) vaak met 2 maten gemeten. Een boze Max op de radio wordt al snel uitgelegd als 'onvolwassenheid'. Dat hoorde ik niet over een Lewis Hamilton die in Monaco vorig jaar ook (als 30 jarige) steen en been klaagde over de foute teamstrategie die hem tot achter Rosberg terugwierp. Precies hetzelfde.

Rookie Max die het achterwiel van Grosjean raakt in Monaco krijgt daarna een gridstraf en penaltypunten op zijn licentie, een tweevoudig wereldkampioen die gister vol op een andere auto rijdt en zwaar crasht krijgt nul straf. Niet dat ik Alonso die straf gun (zeker niet, vind die straffen vaak sowieso bullshit) maar het is absoluut meten met 2 maten. Hoe mooi velen het ook vinden dat een 18 jarige F1 rijdt, het is tegelijkertijd ook een handvat om hem vaak extra hard aan te pakken. Bij zeker de helft van zijn penaltypunten kun je voor 100% je vraagtekens zetten. Heeft Felipe Massa al openlijk geklaagd over het gevaarlijke rijgedrag van Fernando? Nee?

Anyway, ik hou van gepassioneerde sporters die er maximaal voor gaan. Saaie robots die er liever achter blijven hangen (Sainz, Massa, Bottas...), daar heb ik niets mee. Vol agressie een uitbrekende Toro Rosso met 250 km/u opvangen, met een kapotte voorvleugel 1,7 seconde per ronde sneller rijden dan Sainz, dat is toch enorm genieten om dat te zien. We willen vechters zien, geen buschauffeurs.

Misschien had hij de frustratie iets minder duidelijk moeten uiten via de radio maar dat zal hij na een nachtje slapen misschien zelf ook wel hebben geconcludeerd. Maakt niet uit, nu gewoon koppie erbij houden, Sainz de volgende GP's op de baan vermorzelen en nog duidelijker laten zien wie daar de nummer 1 rijder is. Uiteindelijk is dit gedoe ook wel weer ergens goed voor, hij laat weer zien dat er met hem niet te fucken valt en dat vind ik superknap op je 18e. Het is het team nu ook wel weer duidelijk dat ze Max niet moeten benadelen. En anders komt Jos ze wel opzoeken. :)

En laten we verder hopen dat Toro Rosso ook z'n lessen trekt, want daar zijn gister de grootste fouten gemaakt. Een belachelijke bandenstrategie (niet op mediums gaan halverwege zoals de rest maar op soft waardoor ze later nog een extra stop moesten maken) en zeer slechte communicatie naar beide rijders toe hebben ze enorm veel punten gekost. Franz Tost kan beter in de spiegel kijken dan chagrijnig zijn op z'n coureurs. Het is vooral het team wat gefaald heeft. Met een iets betere strategie waren ze gewoon P5 en P6 geworden, voor Grosjean in de Haas.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 132 gasten