Hulp bij afstellen onderstel Impreza GT Turbo

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie
godenzoon
Berichten: 20
Lid geworden op: 21 jun 2015, 10:04

Hulp bij afstellen onderstel Impreza GT Turbo

Bericht door godenzoon » 01 nov 2015, 23:22

Hallo allemaal,

Eerder dit jaar heb ik Intrax RS veerpoten ingewisseld voor een in hardheid en hoogte instelbare BC Racing schroefset (type RM-MH met 12-10 vering). Afgelopen weekend heb ik hier voor het eerst mee gereden en in mijn rondetijden merkte ik vrij snel vooruitgang t.o.v. mijn oude set. Zaterdag reed ik ondanks de drukte op het TT circuit 2:09:4 met een vrij standaard Impreza GTT. Met mijn oude Intrax set reed ik veelal tussen de 2:12 en 2:15. Jullie zullen vast niet onder de indruk zijn van mijn tijden maar ik heb in ieder geval veel plezier :df:

Volgende week ga ik weer rijden (op het TT circuit) en dan wil ik graag proberen mijn onderstel beter af te stellen. De variabelen die ik hierin heb zijn de stabi's (voor 2 standen, achter 3), de bandenspanning, de hoogte van de auto en de hardheid van de demper (kan alleen de ingaande slag instellen). Het lastige is echter dat ik een volstrekte newby ben op dit gebied en onvoldoende kennis heb mbt de uitgangspunten/richtlijnen voor het afstellen van een onderstel. Denk bv aan:

- is het verstandig om de hardheid voor en achter gelijk te houden? Wat is het effect (onder/overstuur, aanremmen) als ik voor harder zet dan achter en vice versa?
- is het verstandig om de bandenspanning voor en achter gelijk te houden? Wat is het effect (onder/overstuur, aanremmen) als ik voor harder zet dan achter en vice versa?
- wat is de beste aanpak voor de beginstand? zaterdag ben ik begonnen met klik 20 (van 30) zowel voor als achter
- wat is het effect als ik de stabi's voor/achter strakker of losser zet? Achter staat nu in de middelste stand en voor geloof ik in de voorste.
- na de montage van de veerpoten is de set uitgelijnd en uitgewogen. Als ik de hoogte nu aanpas help ik de uitweging toch om zeep?

Ik vind het enorm lastig om met al deze variabelen op een logische manier te beginnen. Ik mis daarvoor ook de technische achtergronden; ik had natuurkunde langer in mijn vakkenpakket moeten houden :( Kunnen jullie mij een beetje op weg helpen en mij van een paar "als...dan" uitgangspunten? Bv: als "voor harder dan achter" dan "creër je meer onder/overstuur". Ik heb vanavond al behoorlijk wat op het web zitten zoeken maar kan helaas niets vinden dus alle hulp is welkom!

Grt, Niels

Adwo
Berichten: 513
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:24

Re: Hulp bij afstellen onderstel Impreza GT Turbo

Bericht door Adwo » 03 nov 2015, 22:22

Afbeelding


Afbeelding

godenzoon
Berichten: 20
Lid geworden op: 21 jun 2015, 10:04

Re: Hulp bij afstellen onderstel Impreza GT Turbo

Bericht door godenzoon » 04 nov 2015, 23:37

Adwo schreef:Afbeelding


Afbeelding
Fantastisch! Hier heb ik wat aan, bedankt!!

Gebruikersavatar
G Kolkman
Berichten: 2636
Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
Locatie: Eindhoven

Re: Hulp bij afstellen onderstel Impreza GT Turbo

Bericht door G Kolkman » 05 nov 2015, 01:45

26 November:
http://www.autosportcompany.nl/cursussen.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Dan heb je in ieder geval wat basis-begrippen. Vanuit daar kun je dan verder werken en gerichtere vragen stellen.

godenzoon
Berichten: 20
Lid geworden op: 21 jun 2015, 10:04

Re: Hulp bij afstellen onderstel Impreza GT Turbo

Bericht door godenzoon » 05 nov 2015, 22:23

G Kolkman schreef:26 November:
http://www.autosportcompany.nl/cursussen.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Dan heb je in ieder geval wat basis-begrippen. Vanuit daar kun je dan verder werken en gerichtere vragen stellen.
Hier had ik mij inderdaad al voor ingeschreven, ik ben er dan dus bij!

JulianvD
Berichten: 7
Lid geworden op: 31 mar 2013, 13:27

Re: Hulp bij afstellen onderstel Impreza GT Turbo

Bericht door JulianvD » 16 nov 2015, 22:37

Hoi,

Ten eerste: ik post nooit maar lees veel mee! Dit topic ligt alleen wel in mijn straatje en kan je helpen met je afstelling.

Leuk om te lezen dat je met een oekimoekie setje sneller bent als een Intrax setje.
Dit is natuurlijk lastig te verklaren maargoed.

Uiteraard doen je spring rates veel voor je auto. Zeker met de setup zoals hij nu is elimineer je een hoop bodyroll.
Mijn suggestie zou zijn om je veren te wisselen van front naar rear. Dus 100N front en 120N achter.
Door je achterkant stijver te maken creeer je meer push op je voorwielen. De achterkant doet vrij weinig voor wat betreft grip. Die achterwielen rollen gewoon mee. Je voorkant wordt dus wat soepeler maar kan dus wel makkelijker grip vinden door de wieldruk die meer geforceerd wordt door de stijvere achterkant waardoor je turn-in weer verbeterd. Je zult dus een wat meer overstuurde auto hebben met deze setup. Aangezien je een 4wd hebt is dit niet erg, je kunt hem mooi corrigeren op vermogen.
Hopelijk werkt je BC set zo dat hij alleen de rebound aanpast qua demping. Dit zal veel helpen om een goede afstelling te vinden. Mocht hij beide doen dan is het echt tot een compromie komen in hoeverre je met deze set veel kunt winnen. Begin midden in je stelbereik, je kunt dan beide kanten op om aan te passen.

Qua stabi zou ik zeggen probeer het eens om zonder te rijden. Koppel 1 droplink los en ga rijden (op het circuit)
Je zult merken dat je minder onderstuur hebt omdat een stabi dit juist opwekt mits hij te zwaar is.
Je veren moeten de auto dragenook tijdens de bochten en weight tranfers. Als de veren niet kloppen is dit niet te compenseren met een stijvere stabi.

Heb je wat meer info over je verdere aanpassingen aan de auto? Wat voor banden rij je?

Succes!

Anko
Berichten: 57
Lid geworden op: 21 mei 2014, 13:46

Re: Hulp bij afstellen onderstel Impreza GT Turbo

Bericht door Anko » 18 nov 2015, 10:53

Subaru zou ik de 2kg zwaardere veren toch voor houden .Te strak achter krijg je wel heel stijve kont, en met std vermogen ga je dan gewoon om.

Motor+bak liggen vol op de voorwielen, en achterkant weegt geen drol meer na het leeghalen.

Uitlijning doet ook een hoop, heb zelf goede resultaten met -2.5 graden per wiel voor icm beetje uitspoort, achter -1.7 met neutraal spoor.
Geeft een vrij speelse auto op het stuur, wel iets nerveus tijdens aanremmen (kan ook aan mijn goedkope schroefset liggen)

Rij zelf met driver art poten van nu 5 jaar oud... niet lek, maar het beste is er wel vanaf(heeft er ook nooit op gezeten)

Weet niet welke dikte stabi je hebt? 24mm achter, 22mm voor is een leuke combo op semis. mijne staat op strakste stand achter, en voor op de slappe stand.

ik cruisete met zo'n beetje 2,09 / 2,10 over cpz. assen 2,08.
(ben iets langzamer geworden na 6 bak swap en een halve kooi)

Ik sta wel op 215/45r17, 16 inch zal iets meer over de wang rollen wat ook weer grip kost.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Frank_Sch en 86 gasten