HANS kopen of niet?

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie
godenzoon
Berichten: 20
Lid geworden op: 21 jun 2015, 10:04

HANS kopen of niet?

Bericht door godenzoon » 19 okt 2015, 00:14

Hi gents,

Ik heb de zoekfunctie gebruikt maar ik kan geen antwoord vinden op mijn vraag. Vandaar dat ik een nieuw topic start.

Tot op heden heb ik al mijn trackdays gereden met een Bell (jet) motorhelm van mijn vader. Dit is een behoorlijk duur ding maar mij deze zit toch niet echt lekker; na enige tijd krijg is last van drukplekken en krijg ik hoofdpijn.

Nu ben ik mij aan het oriënteren naar een andere helm; één die veilig is en lekker zit. Nu twijfel ik of ik iets moet kopen met een HANS systeem of adviseren jullie mij om voor een 'gewone' te gaan. Tijdens de trackdays zie ik zelden iemand met HANS rijden maar dat hoeft natuurlijk niet een reden te zijn om het niet te doen. Het is vrij zeker dat Pedro Piquet zijn recente crash zonder HANS waarschijnlijk niet had kunnen navertellen en veiligheid staat bij mij altijd voorop.

Kunnen jullie mij ook laten weten wat het verschil nou precies is tussen een autosporthelm en een motorhelm. Hiervoor heb ik behoorlijk wat gegoogled maar ik heb nergens kunnen vinden wat een autosporthelm nou zo bijzonder maakt. Het prijsniveau van een autosporthelm lijkt wel hoger te liggen dan die van een motorhelm.

Als jullie tips hebben voor een specifieke helm dan hoor ik dat ook graag!

Grtz, Niels

Gebruikersavatar
Roy RS
Berichten: 4918
Lid geworden op: 07 mar 2010, 21:01

Re: HANS kopen of niet?

Bericht door Roy RS » 19 okt 2015, 09:37

ik ben geen expert, laat ik daar mee beginnen, maar ik heb wel altijd een helm op door mijn rare open autootjes fetisch.
In mijn tak van autoliefhebberij is HANS ook niet ongebruikelijk, maar ik vond mijn bewegingsvrijheid te ver beperkt en ik vond het nogal veel geHANnuS, dus heb ik toch gekozen voor een losse helm zonder HANS optie.

Verschil tussen autosporthelm en motorfietshelm ben ik ook erg benieuwd naar, ik vermoed dat de kleinere markt het verschil maakt in prijs, hoewel het natuurlijk niet zo is dat alle motorfietshelmen zomaar goedkoop zijn, echter zijn er best wat goedkope lijnen en dat kan mogelijk zijn door de grote groep verbruikers.
Daarbij zijn de betere autosporthelmen gekeurd door de FIA ofzo en dat kost ook wat.

Wel is het zo dat een motorhelm een andere aero heeft dan een autohelm voor open auto's, op een motor zit je iets naar voren of minimaal rechtop, in een open auto zit je iets naar achter, dat merk je als je een motorhelm draagt in een auto, dan dHANSt de helm meer op de wind, HANSr (no kidding) heeft een Simpson autosporthelm en geeft aan dat hij in de Morgan veel minder last heeft van de wind door deze aangepaste aero en extra spoilers die in zo'n helm ingebouwd zitten.
Of je daar wat aan hebt in een auto met voorruit, dat is weer wat anders


Hoe dan ook, als je serieus trackdays doet, is het gewoon een extra veiligheid, die je, net als een kooi (en hoe uitgebreid die kooi moet zijn) en blusinstallatie, wel of niet kiest, het is lastig zolang er niks mis gaat, ga je een keer voor een goeie de muur in...dan ben je echt vet blij met je HANSje, als het bij mij mis gaat had ik ook liever de keuze gemaakt veel te HANnuSsen, nu heb ik deze risico-afweging gemaakt, andere rijden enkel met een brilletje....keuzes, keuzes

succes

godenzoon
Berichten: 20
Lid geworden op: 21 jun 2015, 10:04

Re: HANS kopen of niet?

Bericht door godenzoon » 19 okt 2015, 14:12

Thx voor je reactie Roy!

Ik heb nog wat filmpjes gekeken op Youtube en ik denk dat ik toch maar voor HANS ga. Het is dan wat meer gehannes en het kost behoorlijk wat euro's maar ik ben wel een beetje geschrokken van wat ik zag. Check zelf maar eens:


Zonder HANS:



Met HANS:



Nu nog kijken of ik ergens een goede set voor een acceptabel bedrag op de kop kan tikken!
Laatst gewijzigd door godenzoon op 19 okt 2015, 14:48, 3 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Reind
Berichten: 2663
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33

Re: HANS kopen of niet?

Bericht door Reind » 19 okt 2015, 14:29

even de S van https weghalen. :wink:

HANS is beter voor nek maar slechter voor de rug. Vraag dat maar aan Cor Euser.

De energie moet toch ergens naartoe.

Ik zou een Helm kopen met bevestiging van HANS en dan later eens een HANS systeem kopen. Heb je de uitgaven een beetje verdeeld.


BTW het grootste verschil tussen motorfiets helm en autosport helm is het gezichtsveld. Ga maar eens met een serieuze autosporthelm op de motor zitten. Ik kan je vertellen dat je dan geen ruk ziet. De vizieren van een motorhelm zijn over het algemeen veel groter. Waarom precies?, daar zijn meerdere antwoorden op te bedenken.

En waarom motorhelmen goedkoper zijn is simpelweg omdat er meer aanbieders zijn.

Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9081
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: HANS kopen of niet?

Bericht door smiley » 19 okt 2015, 14:33

Het hoofd krijgt in die filmpjes wel flink extra momentum door een gordel die behoorlijk meeveert.
Dat zal in een harnas toch hopelijk een stuk minder zijn.


Afbeelding

godenzoon
Berichten: 20
Lid geworden op: 21 jun 2015, 10:04

Re: HANS kopen of niet?

Bericht door godenzoon » 19 okt 2015, 15:12

Wederom bedankt voor de input!

Ik ben even op het www aan het speuren geweest en kwam deze ARAI tegen bij pro-racing.nl. Ik ga er morgen denk ik ff heen om te passen :df: Ook deze STILO spreekt mij wel aan...

Als iemand anders nog een leuke aanbieding weet dan verneem ik dat graag :)

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27808
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: HANS kopen of niet?

Bericht door Luco » 19 okt 2015, 20:42

Niet op aanbiedingen ingaan, maar gewoon goed passen en je laten adviseren, een goedkope helm kopen en er later achter komen dat het een k u t helm is is niet handig.

godenzoon
Berichten: 20
Lid geworden op: 21 jun 2015, 10:04

Re: HANS kopen of niet?

Bericht door godenzoon » 19 okt 2015, 22:23

Een aanbieding is voor mij zeker ook niet leidend hoor, het gaat mij erom dat ik een goede helm koop. Ik ben echter Nederlander genoeg om ook naar de eurootjes te kijken :)

Morgen rijd ik eerst naar Biesheuvel om daar eens eea te bekijken en te passen. Ik weet ook nog niet of ik voor een jet of integraal helm wil gaan. Bij Biesheuvel hebben ze iig genoeg om uit te kiezen!

Grt, Niels

NSXRS
Berichten: 1656
Lid geworden op: 04 apr 2007, 06:50
Locatie: GroeneHart

Re: HANS kopen of niet?

Bericht door NSXRS » 19 okt 2015, 23:22

Mijn eigen ervaringen bij Biesheuvel zijn steeds positief geweest: vakkundig advies en goede prijzen.
Hans heeft uiteraard alleen zin als je ook een goede stoel en goede (minimaal 5-punts) gordels hebt en dat de gordels ook voor Hans geschikt zijn.
Veiligheid moet je nooit op bezuinigen vind ik.., liever een trackday minder rijden en dan van het zo bespaarde geld goede spullen kopen. Je hebt maar 1 lijf en dat moet je zoveel mogelijk heel zien te houden...

Gebruikersavatar
Reind
Berichten: 2663
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33

Re: HANS kopen of niet?

Bericht door Reind » 20 okt 2015, 11:32

STILO en ARAI zijn echte A merken. Ik heb altijd ARAI gehad met een uitstapje naar Sparco. Dat is een minder fijne helm, maar ook een stuk goedkoper.

Ik zou lekker gaan passen en dan een aanbieding afwachten van de helm die je fijn vond. 20% korting kom je best vaak tegen.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27808
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: HANS kopen of niet?

Bericht door Luco » 20 okt 2015, 18:45

Biesheuvel altijd goede keus, is zowat mijn buurman :tooth:

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: HANS kopen of niet?

Bericht door daNpy » 20 okt 2015, 18:58

Reind schreef:even de S van https weghalen. :wink:

HANS is beter voor nek maar slechter voor de rug. Vraag dat maar aan Cor Euser.
Ligt dat dan niet meer aan de stoel (alsin, te klein, in ieder geval de gordel gaten te laag?)

Ik denk dat het verschil tussen motor en auto helmen met name zitten in de verschillen in impact?

godenzoon
Berichten: 20
Lid geworden op: 21 jun 2015, 10:04

Re: HANS kopen of niet?

Bericht door godenzoon » 20 okt 2015, 19:03

Vandaag ben ik bij Biesheuvel geweest en ik heb diverse merken en modellen, van goedkoop tot heel duur, gepast. Uiteindelijk ben ik op een Jethelm van Arai (GP-J3) uitgekomen waarbij ik wel erg heb getwijfeld of ik toch niet de integraal versie wilde hebben. Uiteindelijk heb ik voor de Jet gekozen omdat deze in mijn ogen comfortabeler is. Praten en ademen is toch net ff wat makkelijker. Daarnaast besloeg de integraal versie erg (doordat ik door mijn mond adem) en dat vind ik vervelend.

Ook heb ik meteen een HANS systeem gekocht. Deze heb ik vanmiddag uitgebreid getest in de auto en de bewegingsvrijheid valt mij alleszins mee. Met de helm/HANS op kan ik zelf zonder problemen in- en uitstappen. Alleen ff achterom kijken gaat niet lukken. Het verbinden van het HANS systeem aan de clips op de helm is in het begin wel een gehannes maar na een kwartiertje klooien en oefenen heb ik dat ook onder de knie gekregen. De eerste echte test zal echter volgende week zijn als ik (mits het weer meewerkt) in Assen ga rijden.

Bedankt so far voor alle hulp Als iemand vragen heeft dan hoor ik dat wel!

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: HANS kopen of niet?

Bericht door daNpy » 20 okt 2015, 19:08

Ben je zondag op Assen? :)

godenzoon
Berichten: 20
Lid geworden op: 21 jun 2015, 10:04

Re: HANS kopen of niet?

Bericht door godenzoon » 20 okt 2015, 19:17

daNpy schreef:
Reind schreef:even de S van https weghalen. :wink:

HANS is beter voor nek maar slechter voor de rug. Vraag dat maar aan Cor Euser.
Ligt dat dan niet meer aan de stoel (alsin, te klein, in ieder geval de gordel gaten te laag?)

Ik denk dat het verschil tussen motor en auto helmen met name zitten in de verschillen in impact?
Dat m.b.t. de rug/nek heb ik vanmiddag ook gevraagd bij Biesheuvel. Wat ik hieruit heb begrepen is dat dat inderdaad te maken heeft met de stoel; als de gordels vanaf de gordelbar recht naar voren (lees: horizontaal) lopen richting de schouders dan loop je volgens Biesheuvel geen risico's voor je rug. Ik heb geen natuurkunde gestudeerd dus het hoe en waarom kan ik niet uitleggen.

Ook heb ik gevraagd naar het verschil tussen auto- en motorhelmen. Mij is verteld dat het voornaamste verschil is dat een autohelm een brandwerende voering heeft. Daarnaast heeft een motorhelm vaak een groter vizier en zijn er vaak aerodynamische verschillen. Over een verschil mbt het absorberen van impact is niet gesproken. Het prijsverschil zit hem voor een deel ook in de FIA keuring.

Overigens viel mij op dat de Bell helmen voorzien zijn van erg kleine vizieren en daarom vielen deze voor mij het eerste af. Simpson viel erg groot uit, zat mij niet echt lekker en qua design vind ik het ook niet echt mooi. Daarna ging ik over op diverse Arai varianten en toen was ik verkocht en heb ik niet meer merken geprobeerd. Voordeel van het kopen bij Biesheuvel is dat zij veel modellen en maten op voorraad hebben dus je kunt naar hartenlust passen en proberen. Daarnaast heeft men alle tijd voor het geven van advies en hulp!

godenzoon
Berichten: 20
Lid geworden op: 21 jun 2015, 10:04

Re: HANS kopen of niet?

Bericht door godenzoon » 20 okt 2015, 19:20

daNpy schreef:Ben je zondag op Assen? :)
Was het maar waar; zondag moet ik met mijn kids op pad en kan ik helaas echt niet. Ik ga 31/10 vrijrijden en in november een paar dagen rijden met Prodrive. Bij Prodrive heb ik een paar jaar geleden mijn racelicentie gehaald en sindsdien volg ik daar ieder jaar een masterclass. :df:

Gebruikersavatar
Reind
Berichten: 2663
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33

Re: HANS kopen of niet?

Bericht door Reind » 21 okt 2015, 08:55

godenzoon schreef:
daNpy schreef:
Reind schreef:even de S van https weghalen. :wink:

HANS is beter voor nek maar slechter voor de rug. Vraag dat maar aan Cor Euser.
Ligt dat dan niet meer aan de stoel (alsin, te klein, in ieder geval de gordel gaten te laag?)

Ik denk dat het verschil tussen motor en auto helmen met name zitten in de verschillen in impact?
Dat m.b.t. de rug/nek heb ik vanmiddag ook gevraagd bij Biesheuvel. Wat ik hieruit heb begrepen is dat dat inderdaad te maken heeft met de stoel; als de gordels vanaf de gordelbar recht naar voren (lees: horizontaal) lopen richting de schouders dan loop je volgens Biesheuvel geen risico's voor je rug. Ik heb geen natuurkunde gestudeerd dus het hoe en waarom kan ik niet uitleggen.

Ook heb ik gevraagd naar het verschil tussen auto- en motorhelmen. Mij is verteld dat het voornaamste verschil is dat een autohelm een brandwerende voering heeft. Daarnaast heeft een motorhelm vaak een groter vizier en zijn er vaak aerodynamische verschillen. Over een verschil mbt het absorberen van impact is niet gesproken. Het prijsverschil zit hem voor een deel ook in de FIA keuring.

Overigens viel mij op dat de Bell helmen voorzien zijn van erg kleine vizieren en daarom vielen deze voor mij het eerste af. Simpson viel erg groot uit, zat mij niet echt lekker en qua design vind ik het ook niet echt mooi. Daarna ging ik over op diverse Arai varianten en toen was ik verkocht en heb ik niet meer merken geprobeerd. Voordeel van het kopen bij Biesheuvel is dat zij veel modellen en maten op voorraad hebben dus je kunt naar hartenlust passen en proberen. Daarnaast heeft men alle tijd voor het geven van advies en hulp!
Ga er maar vanuit dat Cor Euser niet met een verkeerd gemonteerde gordel reed in zijn marcos. HANS verplaatst het probleem naar een andere plaatst op je lichaam. Ik ben overigens 100% voor Hans want je borst en rug kunnen veel meer energie opvangen dan je nek. De crash van Rodriguez Ganzalo was een van de eerste echte aanleiding om een HANS systeem te ontwikkelen.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27808
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: HANS kopen of niet?

Bericht door Luco » 21 okt 2015, 11:48

Reind, heb jij die marcos wel eens van dichtbij bekeken?

Want dat is een auto uit de jaren 70 en stoel en gordel zitten daar veel minder ideaal gemonteerd dan in een raceauto uit de huidige tijd.

Gebruikersavatar
Reind
Berichten: 2663
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33

Re: HANS kopen of niet?

Bericht door Reind » 21 okt 2015, 12:28

Afgelopen weekend nog. Stond een pitbox naast ons.

Ding gaat nog aardig hard voor een jaren 70 racewagen :D Hij rijd er gewoon een 1:44 mee op Assen

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27808
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: HANS kopen of niet?

Bericht door Luco » 21 okt 2015, 12:39

Ja hard rijden kan die nog steeds, heb het gevolgd op livetiming.
Maar plaatsing stoel en gordel is niet ideaal in zon ding, en frontaal met 200 plus rechtdoor in ziekenhuisbocht op zolder is weinig tegen bestand.

Het is maar goed dat die niet zo groot is want volgens mij kan ik er niet eens in zitten

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 98 gasten