Time Attack 2015 - DFRacing [napraten-film-verhalen]

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27858
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Time Attack 2015 - DFRacing [napraten-film-verhalen]

Bericht door Luco » 26 mar 2015, 19:51

Bert ///M3 schreef:Uhm slotemakers iets liften voor insturen... is dat niet normaal met 600+ PK? :mrgreen:
Alleen voor heameus Bert :tooth: :lol:
Of voor mannen met een staartje en kleine balletjes :headbang:

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13331
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: Time Attack 2015 - DFRacing [napraten-film-verhalen]

Bericht door Tristan » 26 mar 2015, 20:18

Elmar schreef:
Yep….lat wordt weer veel te hoog gelegd. :bag:
Met jouw stuurkunsten moet dat best lukken. :wink:

Gebruikersavatar
Elmar
Berichten: 4518
Lid geworden op: 19 feb 2006, 16:30

Re: Time Attack 2015 - DFRacing [napraten-film-verhalen]

Bericht door Elmar » 09 mei 2015, 17:07

Morgen is het weer zo ver. :hosanna:

Kees kan eindelijk starten met de Z3 GTR, gaat hij een tijd van 1:44 neerzetten op CPZ? :crazy:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Time Attack 2015 - DFRacing [napraten-film-verhalen]

Bericht door GTRene » 09 mei 2015, 17:10

zou mooi zijn, hopelijk blijft de techniek nu heel en haalt ie er een leuke tijd uit.

succes voor degenen van DF die er morgen rijden. :thumbup:

Online
Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9091
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Time Attack 2015 - DFRacing [napraten-film-verhalen]

Bericht door smiley » 09 mei 2015, 19:27

Goede weersomstandigheden morgen in elk geval.
Succes mannen :df:

Gebruikersavatar
Nutkees
Berichten: 4293
Lid geworden op: 19 aug 2006, 12:02
Auto: Dodge Viper
Locatie: Middenmeer
Contacteer:

Re: Time Attack 2015 - DFRacing [napraten-film-verhalen]

Bericht door Nutkees » 10 mei 2015, 06:24

ga nu onderweg naar het circuit, gaat mij benieuwen vandaag. Testen is erg beperkt gebleven met de Z3 tot 40-50 minuten in totaal, dus ik zal de testsessie van 10:30uur goed moeten benutten!

Eens kijken wat de auto zo in zich heeft :hungry:

Gebruikersavatar
Nutkees
Berichten: 4293
Lid geworden op: 19 aug 2006, 12:02
Auto: Dodge Viper
Locatie: Middenmeer
Contacteer:

Re: Time Attack 2015 - DFRacing [napraten-film-verhalen]

Bericht door Nutkees » 10 mei 2015, 21:17

Was weer een enerverende editie van de Time Attack zeg!

Het begon bij mij al een week geleden in de vorm van het klaarmaken van de Z3 GTR. Auto was net afgesteld en moest nu weer verder afgebouwd worden en uiteraard zijn een paar stickers er op ook leuk...... :blink:

Na elke dag van de week tot laat door te werken is het gelukt om de auto op zaterdag avond aan te bieden voor de keuring op CPZ. Daar kwam ik Elmar ook tegen met de Viper en kon het lange wachten beginnen :devil:

1. Schrijf je in en ontvang een transponder in ruil voor je rijbewijs
2. Ga naar de toren en betaal €100 borg in ruil voor een sleutel van je pitbox
3. laad de autos af en zet de aanhangers bij de box.
4. Ga met je auto in de lange rij staan voor de keuring.
5. Krijg daar te horen dat je startnummer niet recht op de auto zit en dat ze misschien me nummer niet kunnen lezen als ik langsrij, boehoe.. Ervaring na 2 keer time attack is dat als er ook maar IETS te zeuren is, dan zullen ze het niet laten dit te melden.

Na 2,5 uur verder te zijn konden we eindelijk weer naar huis toe.

De zondag begint echter vroeg want ze vinden het niet handig om de briefing tijdens het keuren te doen, maar om 08:00uur in de ochtend en dat terwijl je pas om 10:30 uur hoeft te rijden.

Maar goed, we zijn de moeilijkste niet en zijn er dan ook op tijd. Dit werd voor mij bijna nog onmogelijk gemaakt omdat ze mij niet doorlieten bij de poort omdat ik een Jeep rij en geen auto van japanse makelaardij. Als je vervolgens zegt dat je moet racen, zeggen ze doodleuk: er wordt niet geraced, het is een japanse autodag... Brainfart!!! :hammer: :hammer:

Anyway....... We komen er uiteindelijk wel en onze buren van Hoto autobanden hadden de koffie al klaar en dat had ik ook wel even nodig! Ondertussen was Elmar er ook en konden we rond 10:10 de auto's gaan warmdraaien voor onze eerste Warm-up sessie.

Deze sessie is voor mij van belang om meer gevoel te krijgen met de auto, immers had ik er nog maar 45 minuten in gereden daarvoor. Eenmaal op de baan alles rustig opwarmen, toen 2 ronden op snelheid rijden om daarna snel de pits in te gaan voor controle van de bandenspanning.

Deze iets moeten aflaten en toen proberen vertrouwen te krijgen in de Z3. Dit ging vrij snel de goede kant op en zonder veel problemen zat ik op een 1.53 qua rondetijd. Ik heb nog tijd nodig om de rembalans af te stemmen en te ontdekken hoe laat ik kan remmen zonder te blokkeren. Mijn gevoel zei dat ik vrij snel onder de 1.50 moest kunnen komen, maar dit heb ik niet kunnen waarmaken.

Bij het uitkomen van de Tarzan klapte plots de 3de versnelling eruit. :duh: Dit was dus enorm balen daar ik de bak net voor een godsvermogen had laten reviseren. Daarnaast ook nog eens een nieuw KMS systeem erop met flatshift functie etc etc etc. Nu dus de angst weer voor hoge kosten te komen staan, maar niet zonder te achterhalen wat er nu mis is gegaan. DE bak schakelde namelijk perfect, kost totaal geen kracht en de shiftcut is duidelijk hoorbaar.

Verder geen rare dingen meegemaakt dus ik ben benieuwd!

Voor mij zat de dag qua rijden in elk geval er op, maar Elmar kon natuurlijk wel blijven rijden. We hebben dan ook besloten om mijn bandenwarmers te gebruiken voor de finale van Elmar. Omdat je maar 1 opwarmronde heb zijn deze eigenlijk cruciaal en zeker nu Elmar het moest opnemen tegen een 800pk evo.

Elmar mocht als laatste starten omdat hij de snelste kwalificatietijd had neergezet dus met spanning keken we toe wat de tijden van de andere waren. De eerste klokte 1m58 en dus niet snel genoeg, toen kwam de Evo met een tijd van 1m49 en dat zou spannend worden, maar wij wisten zeker dat Elmar daaronder zou kunnen komen.

ff wachten en daar kwam Elmar aan, BAM 1m55

WUUUUUTTTT :hmmm: :hmmm: :hmmm:

Hier moest iets niet goed gegaan zijn. Eenmaal in de pits moest hij met het schaamrood om zijn gezicht vertellen dat de brandstof halverwege op was :lollerdelol: :lollerdelol:

Neemt niet weg dat het goed genoeg was voor een 2de plaats, maar we hadden liever een ander podium gezien. Thats racing denk ik maar.

Voor mij is het tijd om de bak weer na te kijken en eens 100% duidelijkheid te krijgen wat er nu mis gaat. In het filmpje hieronder zie je een ronde tijdens de warm up sessie. Na de tarzan van de opvolgende ronde hoor je duidelijk de versnellingsbak kapot gaan, terwijl daarvoor alles nog perfect was... :nah:


[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=h3-AariU ... e=youtu.be[/youtube]

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Time Attack 2015 - DFRacing [napraten-film-verhalen]

Bericht door GTRene » 10 mei 2015, 21:38

damn wat balen en zonde en grrrrrrrrrr.

maar wat een mooie kleuren zo, staat um goed, loopt ook lekker zo te horen.

en Elmar...brandstof :lol: lekker weinig er in dus lichter is sneller...maar pickuppoints hapten lucht onder g-krachten oid ivm te lage stand?

Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 2242
Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
Locatie: Dieverbrug
Contacteer:

Re: Time Attack 2015 - DFRacing [napraten-film-verhalen]

Bericht door jos_br » 10 mei 2015, 21:58

Dat zo'n bak stuk gaat is echt balen! Toch zijn hier weer mooie resultaten neergezet.

Jos.

Gebruikersavatar
Elmar
Berichten: 4518
Lid geworden op: 19 feb 2006, 16:30

Re: Time Attack 2015 - DFRacing [napraten-film-verhalen]

Bericht door Elmar » 10 mei 2015, 22:15

Beter te weinig benzine in je tank, dan te weinig olie in je versnellingsbak... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11438
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: Time Attack 2015 - DFRacing [napraten-film-verhalen]

Bericht door Hielke » 10 mei 2015, 22:16

Als het niet om de laatste tiende hoeft te gaan zou ik nooit met zo'n versnellingsbak willen rijden. Alleen de allerduursten houden het uit.

Gebruikersavatar
Nutkees
Berichten: 4293
Lid geworden op: 19 aug 2006, 12:02
Auto: Dodge Viper
Locatie: Middenmeer
Contacteer:

Re: Time Attack 2015 - DFRacing [napraten-film-verhalen]

Bericht door Nutkees » 10 mei 2015, 22:25

Deze was €30.000 hielke. Vind ik duur zat eigenlijk!

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Time Attack 2015 - DFRacing [napraten-film-verhalen]

Bericht door GTRene » 10 mei 2015, 22:30

:gek: wat een bedrag...

hopelijk heb je garantie, dit zou zo toch niet mogen gebeuren zo snel?

beter geld terug en een gewone sterke versnellingsbak eronder, of een gewoon M3 (of GTS) V8 DKG systeem?

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11438
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: Time Attack 2015 - DFRacing [napraten-film-verhalen]

Bericht door Hielke » 10 mei 2015, 22:41

Nutkees schreef:Deze was €30.000 hielke. Vind ik duur zat eigenlijk!
Nieuw? Of de revisie?

Gebruikersavatar
Nutkees
Berichten: 4293
Lid geworden op: 19 aug 2006, 12:02
Auto: Dodge Viper
Locatie: Middenmeer
Contacteer:

Re: Time Attack 2015 - DFRacing [napraten-film-verhalen]

Bericht door Nutkees » 10 mei 2015, 22:57

Nieuw. Revisie was €6500 ex

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11438
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: Time Attack 2015 - DFRacing [napraten-film-verhalen]

Bericht door Hielke » 10 mei 2015, 23:45

Nutkees schreef:Nieuw. Revisie was €6500 ex
Mag voor je hopen dat het onder een garantie valt. Je deed niks verkeerd zo te zien.

Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11740
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: Time Attack 2015 - DFRacing [napraten-film-verhalen]

Bericht door WJ » 10 mei 2015, 23:46

Hoop dat het meevalt met de schade, en dat het probleem voor eens en altijd de wereld uit geholpen word want dit is kut natuurlijk.

Tweede voor Elmar is nog niet slecht. Het is toch ook een competitie achtig iets? Alle meedoen en aan het einde van het jaar een winnaar ofzo?

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8223
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert
Contacteer:

Re: Time Attack 2015 - DFRacing [napraten-film-verhalen]

Bericht door Peter Tunissen » 10 mei 2015, 23:51

Garantie? Op een racer???
Ik heb veel meegemaakt, maar dat nog nooit, echte constructiefouten uitgezonderd... :goodnight:
Wel weer balen Kees; van de ene kant hoort zo'n bak wel een beetje bij een serieuze racer; van de andere kant moet het geen kopzorgen blijven geven...
Misschien anders Joost maar eens vragen om naar te kijken; die dingen van hem blijven het wel redelijk doen... :df:

Andre
Berichten: 11227
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Re: Time Attack 2015 - DFRacing [napraten-film-verhalen]

Bericht door Andre » 11 mei 2015, 02:43

30 ruggen wat voor bak mag dat zijn xtrac?

Gebruikersavatar
Nutkees
Berichten: 4293
Lid geworden op: 19 aug 2006, 12:02
Auto: Dodge Viper
Locatie: Middenmeer
Contacteer:

Re: Time Attack 2015 - DFRacing [napraten-film-verhalen]

Bericht door Nutkees » 11 mei 2015, 08:13

Zit een hewland transaxle bak onder Andre, dus alles in 1 pakketjes zeg maar. Hierdoor zit de bak ook achterin de auto ipv direct achter de motor

Gebruikersavatar
Snipe
Berichten: 12631
Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
Locatie: Amsterdam

Re: Time Attack 2015 - DFRacing [napraten-film-verhalen]

Bericht door Snipe » 11 mei 2015, 09:43

Nutkees schreef:Maar goed, we zijn de moeilijkste niet en zijn er dan ook op tijd. Dit werd voor mij bijna nog onmogelijk gemaakt omdat ze mij niet doorlieten bij de poort omdat ik een Jeep rij en geen auto van japanse makelaardij.
Ja, rijden die Japanse makelaars in zulke bijzondere auto's?

Metchu
Berichten: 15237
Lid geworden op: 09 jun 2007, 02:13
Locatie: Niet ver van Zandvoort

Re: Time Attack 2015 - DFRacing [napraten-film-verhalen]

Bericht door Metchu » 11 mei 2015, 10:45

godverdomme balen man! Mooi dat Elmar toch nog tweede wordt... volgende keer ben ik weer van de partij! :popcorn:

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9346
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Time Attack 2015 - DFRacing [napraten-film-verhalen]

Bericht door Bert ///M3 » 11 mei 2015, 10:47

Balen dat de bak weer stuk is zeg.

Gebruik je de koppeling bij terugschakelen?

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11438
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: Time Attack 2015 - DFRacing [napraten-film-verhalen]

Bericht door Hielke » 11 mei 2015, 11:34

Peter Tunissen schreef:Garantie? Op een racer???
Is niet de gewoonte, dat weet ik. Maar dit is ook niet normaal. Je mag juist van zo'n bak verwachten dat ie kort na een revisie voor langere tijd het zware gebruik aan kan. En als je Kees ziet rijden (en hier komt die veer Kees) dan mag je concluderen dat ie qua stijl en techniek niet bruut op de techniek is.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9346
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Time Attack 2015 - DFRacing [napraten-film-verhalen]

Bericht door Bert ///M3 » 11 mei 2015, 12:01

Probleem met garantie is dat ze eerst moeten kijken waar het aan ligt.

Kan aan het motormanagment en de flatshift liggen, als de timing off is.

Kan ook aan de rijder zelf liggen, bijvoorbeeld verkeerd terugschakelen kan de dogringen slopen. Je moet ontkoppelen en of een beetje tussengas geven. Anders rem je af op de motor en dat belast de dogringen als je schakelt.

Er zijn systemen die terugschakelen zonder koppeling mogelijk maken en die tussengas automatisch maken, oa Drenth heeft dat, maar dan laat je het systeem als het ware gewoon een dot gas geven. Dat is alleen mogelijk op systemen met een drive by wire systeem. Volgens hun tenminste.

Hoewel de E36 M3 met S50B32 en SMG wel degelijk gebruikt maakt van tussengas. Maar die ontkoppelt fysiek en gebruikt vervolgens de idle control valve om het toerental omhoog te brengen en te zorgen dat je niet shiftlocked. In principe hoef je bij een echte sequenciele bak alleen maar te zorgen dat de dogringen dus even onbelast zijn.

In feite zou je dus aan KMS kunnen vragen of dat niet mogelijk is, je idle control gebruiken bij terugschakelen zodat je niet hoeft te ontkoppelen. Dan zou het geheel automatisch moeten werken.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 41 gasten