Trackday helm.

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Crawl
Berichten: 43
Lid geworden op: 10 jul 2014, 19:07

Trackday helm.

Bericht door Crawl » 13 jul 2014, 09:19

Ik heb nog niet zo heel veel circuit ervaring met de auto, heb een paar keer op Zandvoort en op de Ring gereden.
Maar nu ik mij heb aangemeld bij DF en ingeschreven voor een Trachday heb ik dus netjes even het stukje "Trackday tips van Dennis Cavallino" gelezen. :angel:
Daar stond dit stukje in :
. Neem niet zomaar een bromfiets of motorhelm. Voor relatief weinig geld heb je al nieuwe helmen van gerenommeerde fabrikanten, of b-merken van de grote fabrikanten.
Ik rij veel motor en heb een integrale motorhelm uit het duurdere segment (Shoei), ik zit me dus af te vragen hoeveel slechter die is in een auto in vergelijking met een "goedkope autohelm"?
Helmen met het hans systeem niet mee gerekend dus..
Op de motor geef ik zo wie zo de voorkeur aan een integrale helm vanwege de betere bescherming van het gezicht, zal op een motor misschien iets belangrijker zijn dan in een auto ( of is dat niet zo? )
De vraag is dus heb ik genoeg aan mijn motorhelm voor die paar x dat ik op de baan rijdt of is het echt aan te raden om een autohelm te kopen?

Gebruikersavatar
RJay
Berichten: 3708
Lid geworden op: 11 nov 2008, 22:43
Locatie: Velserbroek

Re: Trackday helm.

Bericht door RJay » 14 jul 2014, 00:47

De mogelijke impact op je helm is compleet anders dan waar een motorhelm berekend voor is, in mijn auto-race helm staat ook dat ik hem pertinent niet op een motorfiets mag dragen, ookal is het een integraal helm, zelfde verhaal.

Voor rond de 100 euro (of minder als je zoekt volgens mij) heb je al een geschikte auto helm.


En natuurlijk(wijst de praktijk uit) rijdt alsnog de helft gewoon met een brommerpotje of motorhelm, gewoon omdat ze die al hebben. risico vs kosten ofzo.

hanske
Berichten: 1019
Lid geworden op: 09 nov 2011, 15:45

Re: Trackday helm.

Bericht door hanske » 14 jul 2014, 01:48

Bovenstaande reactie ben ik het absoluut niet mee eens, nergens is een pasvorm voor een helm zo belangrijk als bij een motorhelm. Als je wel eens 200+ hebt gereden op een motor snap je precies wat ik bedoel. TS heeft het over het incidenteel rijden van een trackday met een (lichtgewicht)Shoei motorhelm uit het hogere sigment (500€-700€), dit is een 100X betere helm qua pasvorm als de bekende Sparco open-face (wannabee) autosport potjes (nwpr. 80€) waar je veel trackday rijder mee ziet rijden. Als het dan toch fout moet gaan dan 100X liever met een Shoei motorfiets helm op mijn knar dan met zo'n Sparco p#spot op m'n kop.
Zet lekker je Shoei motorhelm op je harses en geniet van een trackday, jij bent waarschijnlijk beter beschermd dan menig circuitridder waar je die dag de baan mee deelt.


Juan Manuel Fangio zou destijds heel blij met een Shoei (en een rolkooitje) zijn geweest!!! :wink:
Juan Manuel Fangio.jpg
Juan Manuel Fangio.jpg (253.47 KiB) 5430 keer bekeken

Gebruikersavatar
Crawl
Berichten: 43
Lid geworden op: 10 jul 2014, 19:07

Re: Trackday helm.

Bericht door Crawl » 14 jul 2014, 17:29

RJay schreef:De mogelijke impact op je helm is compleet anders dan waar een motorhelm berekend voor is, in mijn auto-race helm staat ook dat ik hem pertinent niet op een motorfiets mag dragen, ookal is het een integraal helm, zelfde verhaal.

Voor rond de 100 euro (of minder als je zoekt volgens mij) heb je al een geschikte auto helm.


En natuurlijk(wijst de praktijk uit) rijdt alsnog de helft gewoon met een brommerpotje of motorhelm, gewoon omdat ze die al hebben. risico vs kosten ofzo.
Dat vraag ik mij dus af of de autohelm anders is berekend dan een motorhelm.
Eerlijk gezegd denk ik zelfs dat als dat al zo is een motorhelm sterker is dan een autohelm.
Maar daar ligt dan misschien ook het manco, is het grootste verschil het gewicht?
In mijn motorhelm staat in elk geval niet dat ik deze niet in een auto mag dragen :wink:
En hoe zit het met de sluiting van de kinband, op mijn Shoei zit een dubbel D sluiting.
hanske schreef:Bovenstaande reactie ben ik het absoluut niet mee eens, nergens is een pasvorm voor een helm zo belangrijk als bij een motorhelm. Als je wel eens 200+ hebt gereden op een motor snap je precies wat ik bedoel. TS heeft het over het incidenteel rijden van een trackday met een (lichtgewicht)Shoei motorhelm uit het hogere sigment (500€-700€), dit is een 100X betere helm qua pasvorm als de bekende Sparco open-face (wannabee) autosport potjes (nwpr. 80€) waar je veel trackday rijder mee ziet rijden. Als het dan toch fout moet gaan dan 100X liever met een Shoei motorfiets helm op mijn knar dan met zo'n Sparco p#spot op m'n kop.
Zet lekker je Shoei motorhelm op je harses en geniet van een trackday, jij bent waarschijnlijk beter beschermd dan menig circuitridder waar je die dag de baan mee deelt.


Juan Manuel Fangio zou destijds heel blij met een Shoei (en een rolkooitje) zijn geweest!!! :wink:
Ik zal zeker de eerste paar keer nog wel met mijn Shoei oprijden, maar als ik een goede rede hoor om een autohelm aan te schaffen zou ik dat toch wel overwegen om te doen.
Maar ben het tot nu toe nog met je eens dat mijn helm van dik €500,- beter beschermt als een Sparco-potje van €80,- :wink:
Mocht ik het mis hebben dan hoor ik dat graag :angel:

Gebruikersavatar
RJay
Berichten: 3708
Lid geworden op: 11 nov 2008, 22:43
Locatie: Velserbroek

Re: Trackday helm.

Bericht door RJay » 14 jul 2014, 21:53

De sluiting van de kinband is in een (gesloten) auto minder van belang, dat zeker (Vaak gewoon een stuk weefsel dat je door een metalen oog trekt en weer terug door een ander), maar de pasvorm is zeker ook in een auto van belang, anders komt hij door het trillen echt wel anders op je kners te staan.
Bij het karten een keer gehad, helm bleef maar voor mn ogen glijden en het was al de kleinste die ik nog op kon.
Ze gaan er bij motorhelmen vaak ook niet van uit dat iemand op het idee komt deze in een auto te dragen.
En ik zal inderdaad bijdraaien, als je een motorhelm hebt uit het hogere (al dan niet prijs, dan zeker toch qualiteit-) segment dan zal deze zeker tegen een stootje kunnen en je afdoende beschermen

Gebruikersavatar
Crawl
Berichten: 43
Lid geworden op: 10 jul 2014, 19:07

Re: Trackday helm.

Bericht door Crawl » 15 jul 2014, 19:36

Ik heb nog even een online gekeken of ik hier verder nog wat wijzer uit kon worden.
Het grootste verschil zit hem blijkbaar aan de binnenkant, autohelmen moeten een brandwerende voering hebben en worden getest op het in aanraking komen met een rolbar.
What Are the Differences Between the SA, M and K Standards?

The SA standard was designed for competitive auto racing while M standard was for motorcycling. The K standard was released to accommodate helmets used in karting. There are three major differences between them:

The SA standard requires flammability test while the M and K standards do not.
The SA and K standards allow for a narrower visual field than M standard (Some SA and K certified helmets may not be street legal).
The SA and K standards include a rollbar multi impact test while M standard does not.
Bron: http://www.mvptracktime.com/id76.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Heb geen rolbar in de auto dus daar hoef ik mij in elk geval geen zorgen over te maken :angel:

Ik las ook nog ergens dat een motorhelm aan de hoogste veiligheidseisen moest voldoen, maar lang leven het internet, ik vond even later een artikel dat precies het omgekeerde beweerde en dit weer toeschreef aan autohelmen :crazy:

Ik ben er in elk geval wel uit dat een motorhelm in een standaard auto in elk geval beter is dan geen helm :wink:

Of zou ik toch deze maar aanschaffen voor die paar keer per jaar:

Afbeelding

UVEX FP5 GT Helm
UVEX_FP5_GT_Carbon.jpg
HT SLC High Tenacity Carbon-helmet shell; autoclave manufactured
Powerful top and chin bar ventilation including removable/-replaceable air intake
NOMEX® inner lining
Anti-fog visor with visor Secure-quick-lock-system
Double-D ring lock
Prepared for perfect microphone and drink tube implementation
2 different shell sizes
Weight: from 1350 g
FIA 8860-2010 homologated
FIA certified

€ 2.999,00

:blink:

Gebruikersavatar
Alexsti
Berichten: 1055
Lid geworden op: 18 jan 2007, 19:14
Auto: Een Soebaroe en Lotus

Re: Trackday helm.

Bericht door Alexsti » 15 jul 2014, 20:09

Dan is je helm duurder als je auto.... :tong: :tooth:

Gebruikersavatar
Crawl
Berichten: 43
Lid geworden op: 10 jul 2014, 19:07

Re: Trackday helm.

Bericht door Crawl » 15 jul 2014, 20:15

Alexsti schreef:Dan is je helm duurder als je auto.... :tong: :tooth:
:blabla:

Moet jij die foto niet eens vervangen :tong:

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Trackday helm.

Bericht door Knot » 15 jul 2014, 22:16

Motorfietshelm maakt vaak een latere klapper, eerst vliegen, dan de klap(pen) opvangen. In een auto is alles binnen een meter ongeveer wat je kunt gaan raken, daar zal mijn inziens het verschil in zitten.

Ik heb jaren terug een Shoei Dragon gekocht, dacht ruim 500 euro, zat perfect, alleen als je boven de 250 kwam kon je met je tong de helm aanraken, dan breek je dus je halve kaak als je daar precies een klap op krijgt. Rij nu met een Shark RSF van 250 euro zoiets, die zit nog beter en zelfs bij 300 draait ie niet naar je kin toe.

Eigenlijk moet je passen en rijden.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Marc Sierra en 88 gasten